Коли майже у всіх країнах Європи панувало мистецтво бароко, у Франції формується новий стиль класицизм, який орієнтувався на високі зразки античної Греції та Риму, на ідеали Відродження. На зміну бурхливому й динамічному бароко він приніс урівноваженість і гармонію в усьому. Бранденбурзькі ворота, м. Берлін, Німеччина
Яскраво класицизм проявився в архітектурі. геометрична правильність об’ємівчіткий і спокійний ритмврівноваженість, логічність плануванняурочистість пропорційвикористання елементів античної архітектури: портиків, колонад, статуй і рельєфів на площинах стіносновні засоби гармонізації форми - ритмічні поєднання різних за величиною й насиченістю маспідпорядкування кожного елементу математичній логіці симетрії
Одним з яскравих зразків архітектури французького класицизму є собор Будинку інвалідів (м. Париж, Франція), зведений за проєктом Жуля Ардуена-Мансара. Центральна частина фасаду виступає вперед, виділяючися двома ярусами колон: у першому — доричні, у другому — коринфські. На колонаду зверху поставлений блок, що в перетині повторює барабан, прикрашений парними колонами на першому поверсі і великими вікнами на другому, основним завданням яких є освітлення внутрішнього інтер’єру купола. Цю величну споруду вінчає купол, оздоблений позолоченим орнаментом, а над ним височіє граціозний купольний ліхтар зі шпилем. Висота собору сягає 107 метрів.
Французи в той час надавали великого значення зведенню східного фасаду Лувра — головної королівської резиденції, а тому запросили найталановитіших зодчих і оголосили конкурс на кращий архітектурний проект. Перевагу було надано класичному проєкту Клода Перро з ритмічним розташуванням парних колон і пілястр на фасаді. Лувр, м. Париж, Франція
Поряд з Лувром, у самому центрі Парижа, розташовано найдавніший у Франції парк Тюїльрі, у переплануванні якого брав участь видатний ландшафтний архітектор Андре Ленотр. Клумби, газони, оранжереї, басейни, фонтани, алеї, а також численні скульптури на античні сюжети репрезентують зразок французького регулярного парку в класичному стилі.
Король Франції Людовік XIV задумав створити справжнє чудо світу. На місці диких лісів з’явився палац і парк з численними алеями, скульптурами, каналами, альтанками і фонтанами. У створенні цього проекту брали участь зодчі Луї Лево, Жуль Ардуен-Мансар і декоратор садів та парків Андре Ленотр.
Справжньою прикрасою Великого палацу стала Дзеркальна галерея довжиною 73 метри. З одного боку цієї парадної зали знаходяться 17 високих вікон, а з протилежної — величезні дзеркала, у яких відображаються небо, озера, фонтани й скульптури парку. Палацові зали були прикрашені рельєфами і скульптурними ансамблями, що надавало їм особливої урочистості й пишності. Палац і парк у Версалі внесено до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.
В Україні стиль класицизму яскраво виявився в архітектурі кінця XVIII — першої половини XIX ст. Цей час відзначено появою та зростанням міст. Їх облаштування зумовило розв’язання проблем містобудування. В той самий час з палацами й церквами зводять приватні й громадські споруди (лікарні, пошти, банки, театри, ринки, навчальні заклади тощо). Художня мова класицизму, на відміну від бароко, була універсальною. Театр опери та балету, м. Одеса, Україна
Також в Україні будують розкішні палаци, поміщицькі маєтки з парками. В основі цих палацово-паркових ансамблів архітектурні риси класицизму, який поєднували з ознаками романтичного мистецтва у використанні декоративних паркових споруд — гротів, арок, альтанок, фонтанів. Палац гетьмана Розумовського, м. Батурин, Україна. Палац Потоцьких, м. Одеса, Україна (тепер Одеський художній музей)
На вулицях і площах міст встановлювали пам’ятники, наприклад, Арману де Ришельє в Одесі видатного скульптора Івана Мартоса. Його творам властиві довершеність і благородство. Гармонійно вписується у ландшафт пам’ятник князю Володимиру в Києві (скульптори Василь Демут-Малиновський, Петро Клодт і архітектор Олександр Тон). Пам’ятник герцогу де Рішельє, м. Одеса, Україна Пам’ятник князю Володимиру, м. Київ, Україна
На творчість митців Львова значною мірою впливала віденська художня школа, у якій поєднувалися риси бароко та класицизму. Майстром меморіальної скульптури Гартманом Вітвером створено численні образи зажуреної жінки в античному хітоні. Вітверу належать чотири фонтани на площі Ринок у Львові з постатями Нептуна, Діани, Амфітрити й Адоніса.
Мистецька скарбничка. Альтанка — невеликий павільйон з колонами або арками, що увінчує будинок. Призначений для оглядання краєвидів. Барельєф (з фр. bas-relief — низький рельєф) — рельєф, де опукле зображення виступає над площиною фону не більш ніж на половину свого об’єму. Горельєф (з фр. haut-relief — високий рельєф) — напівкругла скульптура, коли фігури виступають над площиною фону більш ніж на половину свого об’єму. Грот (з італ. grotta — печера) — паркова споруда у вигляді невеликої і неглибокої печери, з широким входом і склепінчастим перекриттям. Класицизм (з лат. «зразковий») — стиль мистецтва, який досяг найбільшого розквіту у Франції у XVII ст., орієнтувався на античні зразки. Портик — галерея з відкритою колонадою, що завершується фронтоном.
«Французьким Рафаелем» назвали нащадки класика живопису Ніколя Пуссена. Він захоплювався природою, її величчю і гармонією, тому провідним жанром у його творчості став краєвид. Картини митця поетичні, витончені за колоритом. Ніколя Пуссен. Пейзаж з Поліфемом. Ніколя Пуссен. Танок під музику часу. Які настрої навіює пейзаж? Схарактеризуйте його колорит. Чому, на вашу думку, автор дав такі назви картинам?
У картинах французького художника Клода Лоррена міфологічні сюжети підпорядковані зображенню прекрасної і величної природи. Його пейзажам притаманні тонкий колорит, майстерно побудована перспектива, класична завершеність композицій. Клод Лоррен. Асканій, що полює на оленя Сильвіни. Клод Лоррен. Ранок. У чому полягають особливості композиції і світлотіні на картинах?
В українському малярстві у першій половині ХІХ ст. розвиваються жанри станкового живопису: портретний, історичний, пейзажний. Особливо популярним став парадний портрет. Прикладом картини на історичну тематику є «Володимир і Рогнеда» Антона Лосенка, присвячена подіям князівської доби. Антон Лосенко. Володимир і Рогнеда
Творчість двох видатних українських художників Володимира Боровиковського та Дмитра Левицького була вирішальним фактором у становленні портретного живопису. До європейського рівня піднесли вони портретний жанр завдяки високій майстерності й глибині пізнання людини. Володимир Боровиковський. Портрет графині Анни Іванівни Безбородько з доньками. Дмитро Левицький. Портрет Катерини Нелідової
Талановитий український художник Лука Долинський написав ряд парадних портретів видатних релігійних і культурних діячів, у яких прагнув до класичної ясності в композиції та виразових засобах. Лука Долинський. Портрет митрополита Леона Шептицького (зліва). Портрет князя Лева Даниловича (справа) Якими засобами художник передає соціальну належність осіб, зображених на портретах?
Вершинне досягнення класицизму в музиці — творчість представників так званої віденської класичної школи. До неї належать австрійські композитори Франц Йозеф Гайдн (1732-1809) і Вольфганг Амадей Моцарт (1756-1791), а також німецький композитор Людвіг ван Бетховен (1770-1827). Усі вони жили й творили у Відні (звідси й походить назва школи) і, незважаючи на відмінності глибоко індивідуальних авторських стилів, стали засновниками класичних канонів у музиці. Ці канони служили взірцями для наслідування багатьом наступним поколінням музикантів. Найвищі досягнення композиторів-класиків належать до розвитку таких жанрів, як соната, концерт, симфонія, квартет, де вони створили чіткі правила побудови музичної форми й основні прийоми музичного розвитку. Томас Гарді. Портрет Йозефа Гайдна. Барбара Крафт. Портрет Вольфганга Амадея Моцарта. Йозеф Карл Штілер. Портрет Людвіга ван Бетховена
Мистецька скарбничка. Соната (з італ. sonare — звучати) — жанр камерно-інструментальної музики, твір, що складається переважно з трьох частин, перша з яких написана в сонатній формі. Концерт (з лат. «змагання», з іт. «злагодженість») — музичний жанр, твір для виконання солістом (або кількома солістами) і симфонічним оркестром. Симфонія (з грец. «співзвучність», «злагодженість») — жанр симфонічної музики, монументальний циклічний твір для симфонічного оркестру.
У спадщині композиторів-класиків чимало концертів для фортепіано, скрипки, віолончелі, а також флейти, кларнета, валторни, арфи. Вони писали концерти і для кількох інструментів, тобто подвійні, потрійні. Наприклад, Бетховен створив потрійний концерт для фортепіано, скрипки і віолончелі з оркестром. До найкращих сторінок творчості Моцарта належать 27 концертів. Прослухайте концерт для флейти та арфи з оркестром до мажор В.-А. Моцарта. Простежте, як композитор зіставляє соло інструментів — флейти та арфи — і оркестрове туті.https://www.youtube.com/watch?v=25pib. F6x4e. A&t=6s
У симфоніях Й. Гайдна, незважаючи на серйозність жанру, виникають гумористичні моменти, адже композитор був схильний до музичних жартів. Наприклад, одна з його симфоній називається «Сюрприз» або «Симфонія з ударами литавр». Друга її частина (Анданте) здавалася слухачам дрімотною. Тоді композитор вніс певні зміни до початкового задуму. На концерті, коли виконували Анданте, оркестранти грали все тихіше, аж раптом громовий удар литавр змушував підхоплюватися тих, хто вдавав дрімоту. Простежте, коли вступають литаври. Уявіть реакцію публіки епохи Й. Гайдна під час звучання литавр.https://www.youtube.com/watch?v=7 NGSv. K8 NUp. Y
Грандіозний задум останньої дев’ятої симфонії Л. ван Бетховена потребував, окрім великого складу оркестру, також і включення до фіналу хору та солістів, які співали гімн на вірші оди Ф. Шиллера «До радості». Композитор малює величну картину прагнення людства до щастя, братерства, єднання. Ця мелодія оди стала гімном Європи. Схарактеризуйте головну тему симфонії. Які типи розвитку музики переважають у творі?https://www.youtube.com/watch?v=q30 Gx. Jk0 Sl. I&t=4s
Фортепіано — музичний інструмент, який виник у період класицизму на основі вдосконалення конструкції клавесина. Поступово він набув поширення в побутовому музикуванні та концертному житті, відповідно закріпилися його різновиди — піаніно і рояль. На фортепіано грав Й. Гайдн, В.-А. Моцарт з дитинства був піаністом-віртуозом. Для Л. ван Бетховена фортепіано стало улюбленим інструментом. Він майстерно грав на ньому, адже за життя композитора цей інструмент майже витіснив своїх попередників з ужитку завдяки своїм кращим виразовим можливостям — динамічним, регістровим, колористичним. Карл Шльосер. Бетховен за роботою вдома
В історії української культури другу половину XVIII ст. називають «золотим віком української музики». Класичних вершин досягає хорова творчість блискучого тріо українських композиторів Максима Березовського (1745-1777), Артемія Веделя (1767-1808) і Дмитра Бортнянського (1751-1825). Водночас було зроблено важливий прорив у галузі світських музичних жанрів — симфонії, концерту, сонати, опери тощо. Цей кульмінаційний момент готувався упродовж попередніх століть шляхом розвитку українського фольклору в усьому різнобарв’ї його жанрів, церковної хорової культури, музичного виконавства та освіти. М. І. Бельській. Портрет Д. Бортнянського. Меморіальна дошка А. Веделю, м. Київ. Пам’ятник М. Березовському, м. Глухів
Артемій Ведель — композитор, співак (тенор), хоровий диригент і педагог — писав виключно сакральні хорові твори. Він не мав тісних зв’язків із західноєвропейською музикою і розвивав традиції української хорової культури, народної творчості. На формування самобутнього стилю митця вплинула побутова лірика. Наприклад, мелодика його «Херувимської» близька до української народної пісні «Повій, вітре, на Вкраїну». Схарактеризуйте емоційно-образний зміст музики, передайте своє ставлення до неї. Херувимська — урочистий церковний піснеспів у православному та греко-католицькому обряді, що входить до Літургії; назва походить від початкових слів «Іже херувими».https://www.youtube.com/watch?v=XQb7 Xgai. JJg&t=6s
Основоположником жанру духовного хорового концерту був Максим Березовський — композитор і співак, митець яскравої творчої індивідуальності. Він написав оперу «Демофонт» і сонату для скрипки і чембало у трьох частинах, які стали першими зразками музично-театрального і камерно-інструментального жанрів у вітчизняній музиці. Лірико-драматичний чотиричастинний концерт «Не отвержи мене во время старости» написано для чотириголосного хору. У тексті йдеться про вічні категорії добра і зла, життя і смерті, духовного очищення і бездуховності. Які почуття викликає музика концерту М. Березовського? https://www.youtube.com/watch?v=rimcnqhn. VN0&t=6s
Дмитро Бортнянський — класик української хорової музики, у творчості якого поєдналися найновіші на той час досягнення світової композиторської техніки з вітчизняними музичними традиціями. В історію музичної культури композитор увійшов як реформатор церковного співу: він створив понад 100 хорових творів — святково-урочистих, ліричних, скорботно-елегійних тощо. У спадщині Д. Бортнянського є «Концерт для чембало з оркестром», «Концертна симфонія», сонати для клавесина. Тобто він започаткував в українській музиці низку камерно-інструментальних жанрів. Опери композитора ставили в театрах Венеції. За багатогранність таланту і класичну довершеність музики різних жанрів Д. Бортнянського називають «українським Моцартом». Прослухайте «Концерт для чембало з оркестром» Д. Бортнянського. Який загальний характер музики? Як досягнуто контраст виконання головної теми соло і туті?https://www.youtube.com/watch?v=HVsxn. Xhy. OBk
В Україні в міському побуті виник і набув поширення кант — світський вокальний жанр. Канти виконували вокальні ансамблі найчастіше на три голоси без інструментального супроводу. За змістом поетичного тексту і характером музики канти розподіляли на ліричні, урочисті, гумористичні, сатиричні. Канти включали до репертуару мандрівних дяків, виконували учні Києво-Могилянської академії, лірники. Лірник співав зазвичай канти з хлопчиком-поводирем або з іншим лірником, акомпануючи на лірі. Разом з кантом у міському середовищі побутували пісні-романси, які виконували в супроводі клавікорда, бандури, торбана (різновид бандури), згодом — фортепіано, гітари.Іполіт Ліпінський. Лірник
Одне з провідних місць у царині створення кантів належить Григорію Сковороді (1722-1794) — видатному українському філософу, просвітителю, поету, митцю, педагогу. Він був різнобічним музикантом, грав на багатьох тогочасних інструментах, укладав своєрідні пісні-роздуми про навколишнє життя людей, сатиричні твори, що викривали соціальну несправедливість тогочасного суспільства. Одним з перших в Україні Г. Сковорода створив сольну пісню філософсько-сатиричного змісту з інструментальним супроводом. Прикладом останньої є пісня «Всякому городу нрав і права», яка увійшла до численних пісенних збірок. Пам’ятник Григорію Сковороді, м. Київhttps://www.youtube.com/watch?v=CBB5b. TF4-Yc&t=33s
Підсумки. Назвіть композиторів, представників «віденської класичної школи». Які музичні жанри набули свого кульмінаційного розвитку в їх творчості? Схарактеризуйте жанр сонати. Що нового привнесли композитори-класики в цей жанр? Розкажіть про особливості класичної симфонії. Наведіть приклади творів. Назвіть хоровий жанр, який став провідним в українській музиці періоду класицизму. Порівняйте особливості хорового та інструментального концертів