Класна година: 2 клас
Тема: Птахи – наші друзі.
Мета: формувати різностороннє уявлення про світ птахів; поглибити поняття «птахи», «птахи перелітні і зимуючі». Уточнити і систематизувати знання учнів про птахів своєї місцевості, про повадки деяких з них. З’ясувати причини змін у житті птахів. Розкрити значення птахів у природі і житті людини. вчити знаходити різницю між фактами і судженнями з використанням елементів STEАM-технологій; Формувати навички правильної поведінки в природі. Розвивати спостережливість, бажання якомога більше дізнатися про навколишню природу. Виховувати бережне ставлення до природи, бажання дбати і допомагати пташкам.
Обладнання: мультимедійний супровід виховного заходу, ілюстрації птахів, запис «Голоси птахів», народні прикмети, картинки птахів, індивідуальний роздатковий матеріал.
Методи: словесні, наочні, практичні, інтерактивні.
Прийоми: бесіда, розповідь, загадки, дидактичні ігри, екологічна задача, «Мозкова атака», «Асоціативний кущ», «Мікрофон».
ХІД ЗАНЯТТЯ:
І. Вступна частина.
1. Привітання.
Носик – глибше дихай,
Ротик – посміхнись.
Спинки розправляйтесь,
Ручки піднімайтесь,
Нумо до роботи
Дружно всі взялись!
2. Створення емоційного фону.
Вправа «Закінчи речення:
Наш девіз: Ми:уважні, розумні, організовані, кмітливі.
ІІ. Основна частина.
та відгадати кому належать ці голоси?
2. Асоціативний кущ.
3. Розповідь вчителя
Птахи широко розповсюджені по всій земній кулі. Людина може зустріти їх в лісах і полях, луках та болотах, в горах та пустелях. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, а в Україні зустрічається близько 360 видів.
Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовій – важить він 5 грам; найбільший птах – дрофа – 20 кг.
4. Інформаційна хвилинка. Перегяньте відео 10 цікавих фактів про птахів. https://www.youtube.com/watch?v=cUCYyN384rU
5. Мозковий штурм. Ознаки птахів.
Уважно розгляньте таблицю, подумайте і скажіть:
- Яких птахів ви бачите?
- Хто тут зайвий? (Кажан.)
- Чому? (Має хутро.)
- Яка головна ознака птахів? (Головною ознакою птахів є наявність пір’я.)
- Подумайте, що спільне є у всіх птахів? (Крила, дзьоб.)
- Зверніть увагу на дзьоб птахів. Чи всі вони однакові? Чому? (У ході пристосування до умов життя, різні птахи живляться різною їжею, дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу.)
6. Гра «Пазли». Неуважні птахи розгубили свої хвости, лапки, крила і навіть голови. Допоможіть їм.
7. Фізкультхвилинка «Пташки». https://www.youtube.com/watch?v=S9xtGDBZkyE
8. Живлення птахів.
- А чим живляться птахи? (Насінням, зерном, жабами, комахами, черв’ячками, ящірками, мишами т.д.)
Живляться птахи різноманітною їжею. Так як і тварини вони поділяються на рослиноїдні, хижі та всеїдні. Рослиноїдні птахи живляться плодами, насінням (щиглик, шишкар, чиж). Хижі – їдять комарів та їх личинок, риб, жаб, мишей (ластівки, сови, чаплі, лелеки). Багато птахів – всеїдні (Граки, горобці, сороки).
9. Дидактична гра «Групування птахів». Робота в групах.
На дошці прикріплені малюнки птахів.
1 група
Вибирає перелітних птахів.
2 група
Вибирає зимуючих, осілих птахів.
3 група Вибирає свійських птахів.
10. Ігровий момент. Прилітає сорока.
- Добрий день друзі! Прошу вашої допомоги. Їздила я нещодавно в гості, а коли приїхала, то не змогла друзів своїх знайти! Що трапилось? Може ви поясните?
(Приносить портрети друзів, ілюстрації птахів.)
- Діти, зверніть увагу на «портрети», подумайте, куди могли подітися ці птахи?» (Відлетіли у теплі краї.)
- А що змушує птахів покидати рідні домівки? (Нестача їжі.)
- Як називають птахів, які відлетіли в теплі краї? (Перелітними)
Назвіть їх.
- Чи всі птахи відлітають в теплі краї?
- Як називають пташок, які залишаються зимувати?( Зимуючі.)
11. Гра «Пташиний концерт». Гра на розвиток уваги.
1 команда – сороки.
2 команда – горобці.
3 команда – ворони.
Якщо піднята права рука перша команда співає «Скре-ке-ке!», ліва рука – «Цвірінь-цвірінь!», якщо сплеснув ведучий в долоні третя команда співає «Кар». Виграє та команда, яка була сама уважна.
12. Презентація годівничок. (Учні обговорюють як можна допомогти пташкам взимку.)
ІІІ. Заключна частина. Підсумок заняття.
Під час виховної години все було зрозуміло- зелений
Залишилися питання- жовтий
Нічого не зрозумів- червоний
Сподіваюсь, що сьогоднішня наша зустріч дала вам можливість ще більше пізнати і полюбити птахів, цю справжню окрасу природи. Кожен із нас повинен усвідомити, що птахи – наші справжні друзі та незамінні помічники.
Дуже ви були старанні –
Отже, всі ви діти гарні.
І за труд ваш на годині
Вам подякувати хочу!
Покладіть на голівку долоньку, погладьте себе і скажіть золоті слова:
«Я сьогодні – молодець!».