Методична розробка виховного заходу
Захід проведено вчителем біології Крачанівської гімназії
Грицівської ОТГ
Кучерук Тетяною Анатоліївною
(прізвище, ім'я, по батькові)
в 9-11 класах
І. Загальна характеристика заходу
1.Класна година
2. Тема «Страх перед вакцинацією:чому виникає та як подолати»
3. Місце проведення (аудиторія № ),тривалість 1 год 20 хв.
4. Виховна година є важливим інструментом у формуванні громадського здоров’я. Учнівство зацікавлене у захисті особистого життя та здоров’я соціуму. Саме вакцинація може врятувати велику кількість життів та ресурси, що витрачаються на відновлення економіки під час епідемії.
5.Мета заходу:
1) навчальна: ознайомити учнів з поняттями колективний та гібридний імунітети ; з науковим прогресом у створенні нових безпечних вакцин; надати інформацію,яка розбудить віру в безпеку та ефективність вакцин; навчитися долати страхи вакцинації;
2)розвивальна: розвивати в учнів критичне мислення; вміння аналізувати та приймати правильні рішення;
3)виховна: формувати відповідальну поведінку за власне життя та збереження громадського здоров’я; розуміння та свідоме відношення до вакцинації як важливого засобу захисту від хвороб; зняття страхів та непорозумінь щодо процедури вакцинування.
7. Обладнання (презентація, відеоматеріали телебачення та інтернету, мультимедійна дошка).
8. Методичне оснащення :матеріали ВООЗ ,МОЗ, національного порталу з імунізації, центру громадського здоров’я України , Гарвардської медичної школи, Мінітерства охорони здоров’я Ізраїлю, ЮНІСЕФ ;відео провідних каналів телебачення та інтернету, презентація «Страхи перед вакцинацією:чому виникають та як подолати»
II. План підготовки виховного заходу
1. Попередні бесіди з учнями
Напередодні проведення виховної години були проведенні бесіди з учнями та щодо теми заходу. Учням було запропоновано пройти анкетування , яке визначало рівень їх інформованості щодо вакцинації та страх перед проходженням цієї процедури.
2. Напередодні проведення виховного заходу було проведено анкетування серед учнів:
Запитання анкети:
1.Чи вакцинувались Ви раніше/плануєте вакцинуватися?
2.Які бар'єри чи обставини завадили б вам вакцинуватися? 3.Які чинники б спонукали вас до вакцинації або змінили вашу думку щодо неї?
4.Як ви вважаєте, які можуть бути ефективні шляхи подолання страхів та бар'єрів щодо вакцинації?
5.Який Ви маєте рівень довіри до вакцин та медичних фахівців (за шкалою від від 1 (взагалі не довіряю) до 5 (повністю довіряю)?
6.Як би ви оцінили роль засобів масової інформації (телебачення, газети, соціальні медіа) у впливі на ваші думки та рішення щодо вакцинації?
Результати анкетування показали , що тема вакцинації цікава учням. Учні мають недовіру та страхи вакцинації , які необхідно подолати.
3.Залучення активу класу до підготовки заходу.
Активні учні проявили ініціативу у складанні запитань щодо вакцинації до гостя заходу - лікаря інфекціоніста, голови Національної технічної групи експертів з питань імунопрофілактики , кандидата медичних наук Лапія Федора Івановича.
4. Підбір матеріалів, складання сценарію, оформлення, обладнання, репетиції тощо).
У підготовці до виховного заходу були використанні матеріали ВООЗ,МОЗ, національного порталу з імунізації,центру громадського здоров’я України Гарвардської медичної школи, Міністерства охорони здоров’я Ізраїлю, ЮНІСЕФ ;відео провідних каналів телебачення та інтернету. Всі матеріали були об’єднанні презентацією «Страх перед вакцинацією:чому виникають та як подолати»
5. Оформлення методичної розробки виховного заходу.
III. План проведення виховного заходу
а) Вступна частина
(актуалізація теми заходу; до 5 хв.).
Доброго дня , шановне товариство!
Щороку вакцинація рятує 2-3 мільйони людей у всьому світі від небезпечних хвороб та попереджає 1,5 мільйонів летальних випадків від інфекційних хвороб.
На сьогодні існують вакцини для запобігання більш ніж 20 хвороб, які загрожують життю.
У період з 2010 по 2018 рік вдалося запобігти 23 мільйонів смертей лише шляхом вакцинації проти кору
Попри наявність чималої кількості доказових фактів ефективності і безпечності вакцин існують особи, які не бажають вакцинуватися.
Поширеними причинами такої відмови є як власні сформовані переконання, так і страх вакцинації чи її побічних наслідків. Зокрема, вакцинації перешкоджають ятрофобії, хемофобії, фармакофобії тощо.
Особи, які виступають проти вакцинації, часто приховують свій страх перед нею, можуть шукати підтвердження правильності своєї позиції та тлумачити будь-які події та явища відповідно до своїх уявлень.
Сьогодні на виховній годині ми розглянемо які бувають страхи вакцинації та шляхи їх подолання.
б) Основна частина(робота з презентацією)(1 година):
1.Історія виникнення вакцин на прикладі епідемій віспи та іспанки(Перегляд
фільму «Натуральна віспа» , слайди 2-4 ) - 5 хв.;
2.Страхи вакцинації (бесіда з учнями про їх страхи вакцинації, особистий приклад)- 5хв;
3.Що таке колективний імунітет?(диспут)(5 хв) Запитання диспуту:
1.Що вам відомо про імунітет людини?
2.Чому в одних людей він міцний ,а в інших ні?
3.Від чого залежить імунітет людини?
4. Що таке колективний імунітет?
5.Як вакцинація впливає на формування колективного імунітету?
4.Календар профілактичних щеплень (робота з таблицею обов’язкових щеплень МОЗ , слайд 8 ) (4 хв);
5.Обов’язкові та рекомендовані вакцини(робота з презентацією, слайд 9 );(2 хв)
6.Чому виникають спалахи інфекцій в наш час? (спалахи гепатиту А у
Вінницькій області-перегляд відео ТСН «Чому гепатит А небезпечний?») -5 хв.;
7.Інтерактивна гра «Міфи» чи «Правда» про вакцини.(слайди 11-27)-10 хв; Запитання гри:
1.Краще перехворіти природнім шляхом ,ніж зробити щеплення.
2.Вакцинація може ослабити імунну систему.
3.При вакцинації перевантажується імунна система.
4.Вакцини слід вводити лише дітям. Дорослим вакцини не потрібні.
5.Протягом дня можна зробити декілька щеплень.
6.Вакцинацію краще відкласти, якщо у людини температура.
7.Людям з хронічним захворюванням вакцинацію проводити не можна.
8.Чи існує довіра до вакцин сьогодення?(перевірка якості вакцин в три стадії – робота з матеріалами ВООЗ)(слайд 13)3-хв;
9.Економічний аспект вакцинації(перегляд відео «Зупинити вірус:скільки коштує не хворіти?») -4 хв;
10.Відеозустріч з видатним лікарем інфекціоністом , головою Національної технічної групи експертів з питань імунопрофілактики , кандидатом медичних наук Лапієм Федором Івановичем.(20 хв)
Перелік запитань учнів до гостя:
1.Чому існують інтервали у календарі щеплення?
2.Чи потрібно робити вакцинацію , якщо ви перехворіли на хворобу?
3.Чому люди хворіють після вакцинації?
4.Які можуть бути ускладнення після вакцинації?
5. Яка ситуація наразі з вакцинацією в Україні?
11.Чим небезпечний грип?(слайд 28 ,перегляд відео «Вбивчий грип: наскільки він небезпечний»)-4 хв;
12.Задайте запитання спеціалісту. Де можна більше дізнатися про вакцинацію.
Ознайомлення з сайтами національного порталу з імунізації ,гарячої лінії МОЗ та
ЮНІСЕФ з питань вакцинації «Спільно до здоров’я» – 0 800 351 896 (слайди2930 )-2хв;
13.Методики подолання страху перед вакцинацією (слайд 31)-3хв;
1. Інформаційна освіта:
- Ознайомтеся з фактами про вакцини, їх ефективність та безпеку
- Користуйтеся достовірними джерелами інформації, такими як світові організації з охорони здоров'я
2.Розмова з фахівцями:
- Звертайтеся до лікарів або інших фахівців у сфері охорони здоров'я для відповідей на свої питання
- Дізнайтеся більше про конкретну вакцину, яку вам пропонують
3.Спілкування з іншими, які вже вакцинувалися:
- Позитивні історії можуть допомогти зняти страх
- Порозмовляйте з тими, хто вже отримав вакцину, і дізнайтеся про їхній досвід.
4.Поміркуйте про загальний внесок в громадське здоров'я:
-Розгляньте вакцинацію як акт захисту не лише для себе, але й для оточуючих
-Вірте у світовий науковий процес та важливість колективного імунітету
5.Глибше розуміння ризиків і вигод:
Порівняйте ризики, пов'язані з вакциною, із ризиками захворювання, яке вона має на меті запобігти
6.Поступове засвоєння ідеї вакцинації:
Якщо страх великий, домовтеся про поступову вакцинацію чи дайте собі трошки часу на розгляд рішення
7.Використання технік релаксації:
Вправи дихання та інші техніки релаксації можуть допомогти зняти напругу перед вакцинацією
Важливо відзначити, що рішення про вакцинацію є особистим, і важливо звертатися за допомогою до професіоналів у галузі медицини для отримання індивідуальних порад та відповідей на конкретні питання.
в) Заключна частина.(10хв)
Отже,підіб’ємо підсумки нашої зустрічі.
Чому ж все таки варто вакцинуватися.
Вакцинація забезпечує
Захист особистого здоров'я: Вакцинація є ефективним засобом захисту від ускладнень та навіть смертельних випадків. Вакцинація допомагає запобігти цим наслідкам важких захворювань. Деякі інфекційні хвороби можуть призвести до серйозних
Захист спільноти: Вакцинація не тільки захищає індивіда, але й призначена для створення колективного імунітету в спільноті. Чим більше людей вакциновані, тим менше шансів у віруса чи бактерії на поширення серед населення
Зниження ризику епідемій: Вакцинація грає ключову роль у запобіганні епідемій і пандемій. Якщо достатньо велика частина населення вакцинована, важко захворювання може бути утримане під контролем
Економічний виграш: Вакцинація може врятувати велику кількість ресурсів, які витрачаються на лікування хворих та відновлення економіки під час епідемій
Науковий прогрес та безпека вакцин: Багато вакцин розробляються на основі високих стандартів безпеки та ефективності. Сучасні технології дозволяють швидше реагувати на нові загрози та виробляти безпечні вакцини
Сприяння соціальній відповідальності: Вакцинація є проявом соціальної відповідальності та допомагає захищати вразливі групи населення, такі як діти, літні люди та люди зі зниженою імунною системою.
Пропоную вашій увазі підсумкову анкету
Обговорення результатів анкетування(3хв.)
IV. Аналіз проведеного заходу Аналіз досягнення цілей заходу за такими критеріями:
Результати анкетувань показують, що мета виховного заходу була досягнута.
а) рівень зацікавленості учнів проведеним заходом;
учні проявили високу зацікавленість у підготовці та проведенні виховного заходу;
б) рівень і характер активності, відповідальності і самостійності учнів у процесі підготовки та проведення заходу. актив класу підготував запитання до гостя заходу,приймав активну участь у інтерактивних іграх, анкетуваннях.
в) рівень емоційного впливу заходу;
матеріали відео та презентації мали великий емоційний вплив на учнів, що було важливим у формуванні позитивного ставлення до вакцинації;
г) адекватність форми, змісту та методів, що використовувались при проведенні заходу, цілям та завданням, що були поставлені:
В ході виховної години були вдало задіяні різноманітні форми та методи роботи з учнями (робота з презентацією та відеоматеріалами, інтерактивні ігри, бесіди та диспути, зустріч з експертом, анкетування та дослідження), що відповідає цілям та завданням , поставленим на початку заходу.