“Тероризм – загроза суспільству!”
Мета:- розкрити поняття «тероризм», «терористи», «терористичні акти»;
- ознайомити учнів з основними правилами поведінки при захопленні заручників;
- формувати в учнів поняття усвідомленого розуміння сенсу життя, його унікальності,
цінності, значущості для людини;
- формувати навички безпечної поведінки у випадках загрози тероризму.
- виховувати спостережливість, рішучість, щоб під загрозу не поставити власну безпеку
і безпеку інших людей; не впадати в паніку; вміти захистити себе, інших людей;
Хід заходу
І. Вступна частина.
Вчитель: - Щодня, виходячи з дому, ми не знаємо що може статися і в якій ситуації ми можемо опинитися. Добре, якщо день сповнений приємних сюрпризів. А якщо ні? Сьогодні ми з вами з’ясуємо, яка з проблем сучасності є однією з глобальних проблем, та як себе від неї захистити.
- Тема нашого уроку «Тероризм – загроза суспільству». Я навмисно не поставила знак в кінці речення. До кінця нашої зустрічі ми повинні визначитися, який знак поставити:
Вчитель: - Для того, щоб вижити в терористичному акті, треба вміти самостійно приймати рішення в екстремальній ситуації, а також вміти зберегти своє життя. Треба знати про тероризм все, для того щоб йому протистояти.
ІІ. Мотивація. Повідомлення теми уроку.
1.Портрет терориста.
- А яким уявляєте собі терориста? Складіть його словесний портрет.
(Людина з бородою, у чорній масці, з автоматом ...)
2. Інсценування “Захват терористами”.
Терористи гамірливо вриваються до кабінету з криками:
“Нікому не рухатись! Руки за голову! Ви захоплені!”
Вчитель: - Щоб ви зробили в такій ситуації? Ваші дії?
Для того, щоб вижити в цій ситуації, треба бути готовим в першу чергу психологічно.
Залишиться живий той, хто виконав такі дії:
1) Виконував всі вимоги терористів.
2) Не акцентував на собі увагу терористів.
3) Все робив для того, щоб залишитися живим, бо життя - це найдорожче, що є у
людини.
Такі жахливі події, про які ми будемо сьогодні говорити з нами не відбувалися, і це дуже добре. А чи повинно це нас з вами хвилювати?
(Відповіді дітей: звичайно, передбачити майбутнє неможливо, тому ми повинні бути готові до будь-яких ситуацій)
не всі усвідомлюють реальну загрозу терористичного акту; якщо ми будемо знати як діяти у подібних ситуаціях, то маємо більше шансів залишитися живими та здоровими тощо)
Тому мета нашого уроку - навчитися діяти у випадку терористичного акту, самостійно приймати рішення в екстремальній ситуації, а також протистояти і вижити при терактах.
ІІІ. Основна частина.
1.Що таке тероризм?
- Сьогодні тероризм перетворився на одну з найбільш небезпечних по своїх масштабах, непередбачуваності і наслідках проблем.
Чули ви коли-небудь слова «тероризм», «терор» раніше? Де?(відповіді учнів)
Кожен з вас має аркуш. Напишіть на ньому 5 слів-асоціацій, які виникають у вас, коли ви чуєте слово «тероризм». Це можуть бути образи, поняття, будь-які слова, відбиваючі ваші емоції.
(Смерть, зло, ненависть, безнадія, каліцтво, страх, жах, розправа...)
Тероризм (від лат. teror – жах) – суспільно небезпечна діяльність, яка полягає у свідомому, цілеспрямованому застосуванні насильства шляхом захоплення заручників, підпалів, убивств, залякування населення та органів влади з метою досягнення злочинних цілей.
Терористи- особи які свідомо,цілеспрямовано застосовують насильство шляхом захоплення заручників,підпалів,убивств,тортур,залякування населення та органів влади або вчиняють інші посягання на життя чи здоров»я людей.
Терористичні акти - вбивства, поранення, викрадення, погрози та деякі інші акти насильства, які готуються організаціями й здійснюються окремими особами стосовно державних або громадських діячів, здавна супроводжують розвиток суспільства.
Вчитель:-Тероризм, на жаль, став невід’ємною частиною політичних і економічних
процесів в світі, і представляє все більше значну загрозу громадській і національній безпеці. Із одиничних проявів він перетворився на масове явище. Тероризм може поставити під сумнів весь процес подальшого розвитку людства.
Історики стверджують, що тероризм панує на Землі не менше 2 тис. років.
Сьогодні тероризмом охоплено понад 100 країн світу.
2.Методи терористів.
У арсеналі терористів знаходяться наступні методи:
захоплення заручників; - стрільба і вбивства людей; - підпали;
Сьогодні тероризм - це не лише диверсанти-одинаки, викрадачі літаків і шахіди-камікадзе. Терористи, зазвичай, це не одинаки, а цілі організації.
Сучасний тероризм - це потужні розгалужені і добре організовані структури. Нині у світі налічується близько 500 нелегальних терористичних організацій.
3.Перегляд відеороликів «Тероризм: сучасні війни».
- Нам цікаво: які найбільші терористичні акти були зафіксовані в історії ХХІ століття?
1.11вересня 2001року на території США була здійснена серія терактів. 19 зловмисників захопили 4 літаки і направили їх у місто Нью-Йорк. Два літаки розбилися об хмарочоси-близнюки, в яких на той час працювало багато людей. Третій літак знищив частину Пентагону. Останній четвертий літак – завдяки мужньому опору пасажирів не досяг мети й розбився на полях Пенсільванії біля Вашингтону. В результаті загинуло приблизно 3000осіб.
2.Найстрашніший терористичний акт в м. Беслан Північної Осетії, оскільки серед постраждалих більшість були діти. 1 вересня 2004 року бойовикизахопилишколу№1.Три дні терористи тримали в заручниках 1128 осіб. Це були переважно діти, їх батьки, працівники школи. На третій день близько 13 години у школі пролунав вибух, пізніше виникла пожежа В результаті більше 314 людей загинули, серед яких було 186 дітей.
Вчитель: - Які ж методів використовували терористи?
(вибухи, захоплення заручників,підпали, стрільба і вбивства людей).
-Тобто, у терористів немає якоїсь однієї спільної риси, за якою можна його визначити.
Середній вік терориста – 29 років.
4.Терористичні акти в Україні.
Вчитель: - Дуже шкода, але загроза тероризму не оминула і нашу країну:
19 березня та 22 квітня 2006 року та привели до поранення 21 людини. Дві саморобні бомби вибухнули в супермаркетах та були закладені в шафках, де покупці зберігають пакети.
терористичних військ на Донбасі - це теж тероризм, але мистецьки замаскований.
Вчитель: - І це далеко не всі випадки терористичних атак в нашій країні та у світі.
Це дійсно жахливі події, та, на жаль, це сучасна реальність від якої ніхто не застрахований.
5. Законодавчі та нормативно-правові документи.
Ст. 28 Конституції України. Кожен має право на повагу до його гідності. Ніхто не може бути підданий катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує його гідність, поводженню чи покаранню.
Ст.29 Конституції України. Кожна людина має право на свободу та особисту недоторканність.
Ст.1 Загальної декларації прав людини, прийнятої Генеральною Асамблеєю ООН. Всі народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Усі наділені розумом і совістю і повинні діяти стосовно один одного в дусі братерства.
Ст.3 Загальної декларації прав людини. Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканність.
Ст.5 Загальної декларації прав людини. Ніхто не повинен зазнавати тортур або жорстоких, нелюдських, чи таких, що принижують його гідність, поводження і покарання.
6.Закони України.
- Закон України «Про боротьбу з тероризмом», 20.03.2003р. №638-ІУ;
- Указ Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України» від 25.05.2012р., «Про заходи щодо посилення боротьби з тероризмом в Україні», №388/2012;
- Наказ МНС від 2.02.2012р. №222 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо дій населення в разі отримання інформації про загрозу вчинення терористичного акту або виявлення підозрілих предметів...»;
- Наказ МНС від 10.10.2012р. №1250 «Про затвердження Плану інформаційно-роз’яснювальних заходів МНС України у сфері боротьби з тероризмом».
IV. Закріплення вивчених знань.
1.Створення проблемних ситуацій.
- Давайте разом обговоримо, як діяти у ситуаціях, що, можливо, стануть терористичними актами.
1) Якщо ви знайшли підозрілий предмет на території школи?
На територію школи підкинули невідомий об’єкт (коробку) Кілька учнів проходить повз нього не помітивши, кілька – помітили, але ніяк не відреагували, однин учень – підійшов і ….(відповіді учнів: негайно покликати дорослих; не користуватися мобільним – це може детонувати вибухівку; нікого не підпускати до цього предмету;не штовхати, не переміщувати,не підіймати і т.д.)
2) Якщо ви знайшли підозрілий предмет у суспільному транспорті, у під’їзді свого будинку?
3)Якщо ви отримали повідомлення по телефону, які містять погрози терористичного
характеру?
4) Якщо Ви одержали письмову загрозу?
5) Як діяти, якщо ви потратили в перестрілку?
2.Що робити, щоб вижити?
Починаючи з кінця XX ст., у світі збільшилася кількість випадків захоплення заручників. Для того, щоб вижити в цій ситуації, треба бути готовим в першу чергу психологічно. По можливості якомога швидше опануйте себе та виконуйте всі вказівки терористів, не ставте зайвих запитань. Не дивіться в очі терористам, уникайте різких рухів, шуму – це може їх спровокувати. Якщо вам надали можливість поговорити з родичами по телефону, тримайте себе в руках, не плачте, не кричіть, говоріть коротко й по суті. Ні в якому разі не впадайте в паніку, уникайте необдуманих дій, тому що в разі невдачі можна поставити під загрозу власну безпеку і безпеку інших пасажирів.
Будь-яка людина за збігом обставин може виявитися заручником терористів. Дотримуючись усіх цих простих правил, людина має більше шансів залишитися в живих та вибратись із полону.
Пам'ятайте: сміливець, який не має необхідних знань, більш небезпечний та уразливий, ніж боягуз, який знає як діяти. Звичайно, усе передбачити неможливо. У кожному конкретному випадку варто діяти з огляду на ситуацію, але опираючись на головні рекомендації.
3. Пам'ятка “Як діяти у надзвичайних ситуаціях”
4.Тестування.
1. Слово «тероризм» у перекладі з латини означає:
А - страх, жах;
Б - тривога;
В - кошмар;
Г - напад.
2. Чого не можна робити, якщо Ви знайшли підозрілий предмет:
А - питати в людей, чий це предмет, хто його залишив;
Б - повідомляти про знахідку до відділуполіції;
В - чіпати, розкривати або пересувати знахідку;
Г - відходити від знахідки й не підпускати до неї інших.
3. Як правильно поводитись, опинившись серед заручників:
А - не виконувати вимоги злочинців, заперечувати їм;
Б - не провокувати злочинців до застосування сили, зброї;
В - не питати дозволу, перш ніж щось зробити;
Г - при звільненні бігти на зустріч працівникам спецслужб або тікати від них.
VІ. Підсумок.
1.Проблемне запитання.
- Якщо тероризм несе каліцтво, смерть, горе, то як запобігти тероризму, якою необхідно бути людині, щоб боротися з терористами?”
1. Щоб у світі було більше справедливості. 2. Має бути повага, милосердя. 3. Любов до ближнього.
4. Впевненість у завтрашньому дні. 5. Стабільність. 6. Має бути віра в Бога.
2.Обирання знаку в кінці речення.
- Давайте поміркуємо, який же знак ми поставимо в кінці?
«Тероризм – глобальна проблема сучасного світу».
А Три крапки - що означало б, щоможе треба ще подумати і попрацювати над цією проблемою.
Б Знак питання - що значить, що у нас залишилися сумніви, "чи дійсно загроза суспільству?»
В крапку
Г знак оклику.
Я повністю згодна з вибором студії – в кінці речення –
Тероризм – глобальна проблема сучасного світу має стояти “!”.
-Незважаючи на багатий стаж, тероризм ще ніколи не представляв для населення цілих держав такої серйозної загрози. Тому в усіх державах світу громадяни влаштовують акції протесту проти тероризму.. На їхніх лозунгах написано: «Нам не потрібен терор і війна, нам потрібні мир і щастя».
- Сьогодні ми з вами розглянули поняття «тероризм», безпечну поведінку в різних ситуаціях, яка дозволяє зберегти своє здоров'я і життя. Боятися тероризму не можна, тому що життя під страхом смерті дуже важке, і саме цього домагаються терористи. Але потрібно бути в будь - якій ситуації дуже обережним і пам’ятати загальні правила. Пам'ятати, що «Найцінніша річ, яка у нас є - це життя!»
Українці - це миролюбна нація. І нам хочеться, щоб у світі панували справжні позитивні людські цінності, і добро завжди перемагало зло.