Мета: Активізувати процес самопізнання, свідомого професійного вибору старшокласників; розвивати навички самоаналізу, планування; розширювати уявлення про світ професій та їх особливості. Допомогти учням у правильному виборі професійного шляху.
Задачі:
1. Довести до відома учнів результати діагностики.
2. Надати практичні рекомендації подальшого освітнього маршруту.
Обладнання: Таблиці: Орієнтири вибору професії, Фактори, які впливають на вибір професії, Зони оптимального вибору професії; висловлення відомих діячів; чисті аркуші паперу, мішень, діагностичні картки, картки «здоров’я і професії»,комп’ютер, диск з презентацією професій, що користуються попитом, картки з домашнім завданням.
План заняття:
1.Вступне слово учителя.
2.Вправа «Бажаю Вам…»
3.Вправа «експеримент»
4.Вправа «Плановий відділ»
5.Вправа «Оголошення»
6.Вправа «Формула професійного пошуку»
7.Підсумок.
Учитель: Тема нашого уроку « Я обираю професію».Метою цього уроку є узагальнення отриманої на попередніх заняттях інформації за даною темою,та означення конкретних кроків правильного вибору професії. Результатом нашої роботи буде складання особистого проекту «Мій вибір».
Як же знайти своє місце в житті? З чого почати?
Перший учень: я вважаю, що треба почати з ознайомлення зі світом професій, щоб можна було їх порівняти і обрати свою єдину.
Учитель: А де з ними можна познайомитись?
Другий учень: Існує спеціальний довідник, де зібрані усі професії, що існують у світі.
Учитель: Але ж їх так багато! Більше шести тисяч. Дуже довго прийдеться нам порівнювати професії.
А як можна спростити і прискорити свій вибір? Хто може нам у цьому допомогти? Можливо, батьки підкажуть?
Третій учень: Ні, батьки можуть тільки висловити свою думку, але вибір залишається за нами.
А от допомогти нам, я думаю, зможе центр зайнятості населення.
Учитель: Правильно. Ми вже зустрічалися з вами з працівниками центру зайнятості, і вони надали багато потрібної нам інформації. А головне, вони розказали про те, спеціалісти яких професій зараз потрібні нашому суспільству і де, у яких закладах можна їх отримати.
Подивимось презентацію деяких професій та навчальних закладів, що до них готують.( Презентація різних професій та навчальних закладів з використанням мультимедіа)
Наші мрії багато в чому визначають наше життя, але не можна покладатися тільки на своє «хочу»,воно може підвести.
Наприклад, ви бажаєте стати в майбутньому льотчиком, а у вас погана реакція. Або, ви мрієте бути економістом, але погано знаєте математику.
Що ж ще треба знати, щоб не помилитися у виборі професії?
Четвертий учень: Треба вивчати свої особистісні якості, враховувати стан свого здоров’я.
Учитель: Правильно. Раніше ми визначили з вами ваш характер, тип темпераменту. З’ясували ваші інтереси. Результати цієї роботи знаходяться на ваших столах. Ознайомитися з ними ви уже мали час.
Крім того, ви бачите на ваших столах картки здоров’я, які теж дають вам конкретні рекомендації вибору професії з урахуванням стану здоров’я.
Враховуючи ваші інтереси, я попросила вас сісти окремими групами за видами професій: «людина-людина», «людина-техніка», «людина-художній образ» , «людина-знак»,»людина-природа».
Перейдемо до практичної частини заняття.
Вправа 1. «Побажання» (тренінг)
Учитель: Запрошую вас вийти на середину класу і утворити коло.
- Ви йдете у світ. Не забувайте про те, що ви залишаєтесь однокласниками. Давайте утворимо зараз зв’язок, який буде поєднувати вас довги роки. В яку б ситуацію ви не потрапили, пам’ятайте, що завжди можете розраховувати на допомогу. Зафіксуй нитку у себе в руці та передай клубок товаришу зліва з побажанням в майбутньому. Запам’ятайте цей момент на все життя!
Вправа 2. «Експеримент».
Учитель: А тепер давайте пограємо в гру «Влучити в ціль».
Вам потрібно паперовою кулькою влучити в десятку.(Учні по черзі кидають кульку в мішень, не покидаючи своїх місць.)
А чи було попередження, що кидати кульку можна лише з одного місця? Не рухаючись? Не підходячи ближче? Чи пропонувалося зробити тільки одну спробу?
Часто ми самі ставимо собі неіснуючи обмеження, після перших невдач швидко залишаємо спроби досягнути бажаного, а потім звинувачуємо у свїх проблемах оточуючих.
Отже, недостатньо мріяти, варто шукати шляхи для досягнення поставленої мети. Ще давньогрецький філософ Платон сказав: «Пізнай себе і виконуй справу!». Спробуємо потренуватися в цьому.
Вправа 3. «Плановий відділ»
Учитель: Зараз кожна з груп спробує скласти план дій свого однолітка,який мріє в майбутньому стати:
Л-Л- перукарем,
Л-Т- інженером – техніком,
Л-З- економістом,
Л-Х.О.- журналістом.
(Презентація представників кожної групи своїх професій)
Вправа 4
Уявіть собі на хвилину, що ви вже отримали професію. Спробуйте правильно скласти оголошення « Шукаю роботу». Інакше воно називається – резюме.
(Обговорення. Записати правильний варіант резюме)
Вправа 5. Формула професійного пошуку».
А тепер підведемо підсумок нашого заняття.
Завдання усім групам:
Скласти перелік поступових кроків, які потрібно зробити кожній молодій людині, коли вона шукає свій професійний шлях.
(Презентація наробок. Напрацювати головний висновок)
Учень: Обираючи професію, треба:
Отже, Щоб Ваш вибір професії був правильним, Ваше «хочу» повинно співвідноситись з Вашим «можу», і щоб вони були потрібні на сучасному ринку праці.
Вибір професії – складна задача. Зараз нами напрацьовано алгоритм її розв’язання. А поруч з вами є люди, які готові допомагати, підтримувати, надавати потрібну інформацію.
Бажаю всім успіхів.
Домашнє завдання:
Скласти проект «Мій вибір» за планом: