КЛАСНА ГОДИНА
"ВИРІШЕННЯ КОНФЛІКТІВ БЕЗ НАСИЛЬСТВА"
Мета: довести до відома учнів факти негативних наслідків конфліктів; обговорити типові конфліктні ситуації в середовищі молоді; навчити способів розв'язання конфліктів без насильства.
Підготовча робота до класної години.
1. Картки із запитаннями.
2. Картки зі способами вирішення конфліктів.
Перебіг класної години
I. Вступне слово вчителя.
II. Бесіда з учнями.
Учитель запитує, що мається на увазі під словом конфлікт. Слухає та коментує відповіді учнів. Потім узагальнює всі відповіді за визначенням конфлікту як зіткнення думок, інтересів, виборів, що можуть виникати як усередині конкретної особистості, так і між індивідами чи групами. Правильне або неправильне розв'язання цієї проблеми впливає на взаємини між людьми, а часом і на долю людини.
Що ми відчуваємо, коли стикаємося з конфліктом?
- Гнів.
- Відчуття краху надій.
- Конфуз.
- Страх.
- Образу.
- Пригнічений стан.
Здебільшого ці почуття називаються емоціями. Емоції - це відчуття, які відчуває людина в тій чи іншій ситуації.
Учням пропонується зобразити деякі емоції.
- Які емоції найважче зобразити?
Кожна людина коли-небудь відчувала гнів - це нормально, але вміння контролювати його та керувати ним треба вчитися. Якщо учням це вдається, то вони зможуть розв'язувати конфлікти.
III. Практична робота.
Учням пропонується відповісти на запитання:
A. Що вас може розсердити, розлютити? (Допишіть.)
Удома.
Наприклад. Коли члени моєї родини без мого відома беруть мої речі.
1. ___________________
2. ___________________
У школі.
Наприклад. Коли мої друзі пліткують про мене.
1. __________________
2. __________________
Як ви поводитеся, коли розлючені?
Наприклад. Я зазвичай кричу, лаюся!
2. __________________
3. __________________
Як ви зазвичай реагуєте, коли ви розсерджені? Яка ваша реакція, міміка, жести тощо в цей момент?
Наприклад. Мої м'язи напружуються, кулаки стискаються...
2. __________________
3. __________________
4. __________________
Уміння контролювати свою поведінку та емоції
Існують такі способи, щоб погасити гнів:
- Порахуй до десяти і назад.
- Глибоко дихай.
- Подумки поговори з собою.
- Поговори з другом (звернення до друга), подзвони йому по телефону.
- Фізичні навантаження (їзда на велосипеді, спортивна ходьба тощо).
- Послухай музику або займися іншою улюбленою справою.
- Прогуляйся із собакою.
Контролюючи свої емоції, ми можемо наполовину вирішити конфлікт, що виник.
Розглянемо способи вирішення конфліктів, використовуючи рекомендації.
- Перш за все, контролюйте свій гнів.
- Визначте, у чому проблема.
- Ставтеся до іншої людини з повагою.
-Слухайте, думаючи, щоб зрозуміти точку зору іншої людини та врахувати її.
- Придумайте можливі рішення і оберіть із них ті, які будуть приємними, достатньо хорошими і для вашого партнера.
- Постарайтеся реалізувати свої рішення і простежити, як вони працюють.
Учням пропонується розглянути найбільш типові конфлікти з життя, які вони коли-небудь спостерігали або були учасниками в них.
У нас у класі теж іноді виникають конфліктні ситуації. Давайте згадаємо, що спричинило ту чи іншу сварку. Для цього я пропоную вам закінчити речення, записане на дошці: «У мене причиною конфлікту було те, що....». (Діти називають свої відповіді). Назвіть основні причини виникнення конфліктів:
- невміння слухати,
- нерозуміння,
- невміння домовитися,
- нестриманість.
Давайте все-таки поміркуємо, які плюси та мінуси може мати конфлікт.
(Клас ділиться на дві групи. Кожній групі дістається по аркушу паперу, на одному аркуші стоїть плюс, на іншому мінус).
Зараз ви записуєте відповідно позитивні та негативні сторони конфлікту.
Давайте зачитаємо спочатку плюси конфлікту.
Учень:
Давайте послухаємо іншу групу. Мінуси конфлікту.
Учень:
Висновок: конфлікт несе і хороше, і погане.
- Чого ж більше – плюсів чи мінусів?
Звісно, краще обходитися без конфлікту або вміти безболісно з нього вийти.
А проаналізувати ситуації допоможуть запитання:
1) Яку ситуацію ви обрали? Чому саме цю ситуацію?
2) Що допомагає вам зберегти холоднокровність, заспокоїтися, уникнути агресивної манери поведінки в конфлікті?
3) Яким чином ви приходите до вирішення конфлікту, не вдаючись до сили й агресії?
4) Обраний вами спосіб поведінки ви вважаєте єдино правильним? Так чи ні? Чому?
IV. Підсумок класної години.
А зараз давайте разом складемо пам'ятку або правила, за якими ми будемо жити в нашому класі.
1. Вислуховувати точку зору іншої людини до кінця.
2. Контролювати себе! Не дозволяти гніву перемогти вас.
3. Говорити спокійно, не переходити на образи.
4. Частіше говорити ввічливі слова.
5. Говорити завжди правду. Брехня не прикрашає людину.
6. Не боятися правди, висловленої на вашу адресу.
7. Ніколи не виправдовувати себе. (Мене не розуміють, не цінують).
Усі люди різні. У нас можуть бути різними не тільки вік і зовнішність, ми по-різному можемо сприймати одні й ті самі речі, явища. Після класної години спробуймо жити за цими правилами та подивімося, чи зміниться щось у нашому класі, чи ні, поменшає конфліктів і сварок, чи ні. Звичайно ж, сьогоднішня класна година пройшла не даремно, і ви зрозуміли, що уникнути конфлікту може кожен, і в будь-якій ситуації це можливо.