Ольга Юліанівна Кобилянська (1863, м. Ґура-Гумора, Буковина, Австро-Угорщина, нині Румунія —1942, Чернівці) — українська письменниця, учасниця фемі-ністичного руху на Буковині. |
“Меланхолійний вальс” аналіз Рік написання – 1897 Жанр – новела Літературний рід – епос. Тема – зображення життя жінок-інтелектуалок, які прагнуть краси в житті. Ідея – мистецтво є віддзеркаленням внутрішнього світу людини, її свободою. Проблематика – жіноча рівноправність, свобода вибору, мистецтво і буденність, музика і реальність, пошуки щастя. Головні герої: Софія Дорошенко ─ творчо обдарована особистість, лірична й емоційна. Такі деталі, як подерті рукавички або затикання найменших щілин у вікні розкривають у ній нервову, вразливу, чутливу до світу, замкнену особистість. Мистецтво стає засобом саморозкриття, віддушиною для духовних сил героїні, яка зазнала приниження у житті (через нещасливе кохання). Марта ─ втілення любові. Стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних». Готувалася стати вчителькою. За словами Ганни ─ вроджена жінка і матір. Ганна ─ емоційна, нестримна, вибухова, непостійна. Однак натуру мала чисту, без фальшу. Її гарячковість швидко змінювалась добротою та чуйністю. Вона талановита і живе своїм ремеслом. В особистому житті не терпить приписів, їй байдуже, що скаже світ про її особисте життя. Мрія-розвиватися. Мати й дядько Софії, гуцули, господиня помешкання, її син СИМВОЛІЗМ |
|
Сюжет: Експозиція — оповідь Марти про музику, враження від неї, життя з Ганнусею. Зав’язка — рішення подруг взяти третього компаньйона для спільного проживання; поява Софії Дорошенко. Розвиток дії – розмови подруг, їх уподобання, навчання, проблеми; смерть матері Софії. Кульмінація – серцевий напад Софії, її згасання. Розв’язка твору — похорон Софії, від’їзд Ганни до Італії, повернення, Мартине заміжжя. Провідною темою новели музика, мистецтво та їх вплив на людину, а також доля талановитого митця. У творі представлено три артистичні натури Ганни, Марти та Софії. Вони різні за характером, але їх об’єднує любов до краси, прагнення до гармонії, фізичної та духовної досконалості. Художній аналіз їхніх думок та почуттів становить основний зміст твору. Героїні твору ─ сильні, вольові, самодостатні, горді та незалежні жінки, що прагнуть утвердитися в чоловічому світі. Вони не бояться лишитися незаміж-німи, адже шукають щастя насамперед у собі. Мистец-тво задовольняє їх запити. |
Сюжетний ланцюжок твору “Меланхолійний вальс” Роздуми майбутньої вчительки Марти, від імені якої ведеться оповідь, про любов до класичної музики. Знайомство з художницею Ганною, подругою Марти, що орендували разом квартиру. Після підвищення орендодавцем плати за квартиру дівчата змушені шукати третю співмешканку. Знайомство з Софією відбувається через повідомлення служниці, яка вказує на непривабливі деталі її гардеробу: подерті рукавички, ґудзик від пальта тримається на одній нитці. Софія – професійна піаністка. Перше враження змінюється після виконання дівчиною етюду Шопена. Марта вийшла заміж і стала зразковою дружиною та дбайливою матір’ю. Ганна виїздить до Риму, де заводить вільні стосунки. Однак цей зв’язок, не скріплюючись справжніми почуттями, швидко розривається. Батька своєї дитини вона покидає. Сина бере повністю під свою опіку. Трагічна доля Софії. Її талант не зміг зреалізуватися – не було кому покрити великі видатки, потрібні для здобуття освіти у Відні. Смерть матері та відмова дядька допомогти завдали їй страшенної муки. Звук розірваної струни фортепіано був останньою краплею для змученого серця. Воно не витримало ─ настала раптова смерть. |
|
Екранізація однойменної новели Ольги Кобилянської Фільм 1990 рік _________________________________________________________
"Гірська орлиця" "Пишна троянда в саду української літератури" (М. Старицький) |
Перші її літературні твори написані німецькою мовою, пізніше почала писати рідною мовою. Взяла активну участь у феміністичному русі, ставши у 1894 однією з ініціаторок створення «Товариства руських жінок на Буковині». Улюблений філософ - Ніцше Творчість Кобилянської 1920-1930-х рр. підпадала під вплив символізму.
|