Кобзар Кравченко Михайло (Додаток до уроку "Героїчний епос українського народу. Кобзарі та лірники - виконавці народних дум")

Про матеріал
Вкладення містить презинтацію "Кобзар Кравченко Михайло" як додатковий матеріал до уроку "Героїчний епос українського народу. Кобзарі та лірники - виконавці народних дум » , створений за підручником Українська література: підруч. для 8 кл. закл. загальн. середн. освіти – 2-ге вид., перероб./ Олександр Авраменко.− Київ: Грамота, 2021 р. – 240 с. іл. Доцільно використовувати на уроках української літератури у 8 класі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Кобзар Михайло Кравченко?

Номер слайду 2

Кравченко Михайло Степанович народився в 1858 році у селі  Великі Сорочинці Миргородського повіту Полтавської губерні . Відомий кобзар із Великих Сорочинців

Номер слайду 3

Тяжко захворівши, він осліп на 15-у році життя. З 17-ти, аби заробити собі на шматок хліба, почав навчатися у миргородського кобзаря Самійла Яшного. Майже дев'ять місяців навчався у Гриценка-Холодного. Самійло Яшний

Номер слайду 4

У лютому 1902 року від М. Кравченка записав думи  О. Сластіон, які надрукував у травні того ж року разом із статтею про кобзаря. О. Сластіон описав Кравченка, його репертуар, написав його портрет. О. Сластіон. Мешкав М. Кравченко в невеликій хаті. Перша жінка померла, і він залишився з трьома дітьми. Одружився вдруге. У 1901–1902 роках жив у одній хаті зі своїм братом та його дружиною, — людьми хворими і нездатними до жодної праці. М. Кравченко дуже бідував. О. Г. Сластіон. Портрет кобзаря Михайла Степановича Кравченка. 1902 р.

Номер слайду 5

Щоб прожити самому й утримати таку рідню, заробляв не лише кобзарством, а й плетінням мотузок. Робота ця була тяжкою, псувала пальці . « Як попов'єш, — говорив кобзар Ф. Колессі, — отих верьовок з місяць, так з пучок дванадцять шкур злізе, — куди вже там грати». Філарет Колесса. М. Кравченко був середнього росту, кремезний; голова у нього була майже кругла, чуб темно-русий. Симпатичний з обличчя, як писав О. Сластіон, з добрим, привітним виразом. М. Кравченко

Номер слайду 6

Про себе розповідати не любив. У 1902 році М. Кравченко знав чотири думи , а також вісімнадцять псалмів, дванадцять сатиричних пісень. Крім того, знав багато інших пісень, чимало танців і маршів. До репертуару М. Кравченка входили: думи — «Втеча трьох братів із города Азова, з турецької неволі», «Бідна вдова і три сини», два невольницькі плачі; сатиричні пісні — З відомостей, наведених  О. Сластіоном та Г. Хотке-вичем, бачимо, що в 1901–1902 роках репертуар М. Кравченка був досить різноманітним. «Дворянка», «Чечітка», «Сусідка» та інші, а також пісні різноманітного змісту.

Номер слайду 7

Особливо любив виконувати думи. Їх він повторював не дослівно. На запитання  О. Сластіона про те, чого він в думи іноді вставляє слова, звороти і навіть цілі вірші (рядки), яких раніше не співав, кобзар відповів: «Е, то вже всякий так, се ж не пісня. Як підійде, знаєте: іноді й коротко, а іноді й довше буде…За свідченням О. Сластіона, співав добре, хоч мав не дуже чистий голос. То вже всякий так: те забуде — друге вигада, або й од іншого згадує що-небудь. То вже у пісні друге діло, а то ж таки!..». Зробити це пощастило на кошт Російського географічного товариства. О. Сластіон  сам проводжав М. Кравченка.

Номер слайду 8

Посадивши кобзаря у вагон, запитав: «А що, дядьку Михайле, якби й вам Бог дав те, що тому Рябініну, — якби й вам довелося співати перед самим царем, що б ви тоді?» — «А що ж, — відповідав кобзар, — якщо Бог приведе до того, то прохатиму, щоб усій нашій братії було вільно ходить, де хочеш, а мені самому нічого не треба». О. Сластіон був вражений усвідомленням цією простою людиною інтересів «своєї братії», інтересів, які вона ставила вище за свої особисті. М. Кравченко виступав у Петербурзі.

Номер слайду 9

М. Кравченко разом з учасниками етнографічного концерту на ХІІ Археологічному з’їзді у Харкові (1902 р.)У серпні того 1902 року М. Крав-ченко грав та співав разом з іншими кобзарями на ХІІ Археологічному з’їзді у Харкові. Крім Петербурга й Харкова, побув він і в Катеринославі, Одесі, Ялті. У Москві спробували було записати його гру та спів на фонограф, але спроба ця не вдалася. На початку XX століття М. Кравченко познайомився з видатним російським письменником-демократом В. Г. Короленком. Г. Короленко

Номер слайду 10

А. Г. Сластіон. Портрет кобзаря М. Кравченка. 1903 . Колишній поводир кобзаря Г. Г. Легейда так згадує ті відвідини: «Прийшли ми одного разу до с. Хатки, де тоді влітку відпочивав В. Г. Короленко. Письменник був росту середнього, борода менша, ніж на портретах і молодший був. Дуже привітний. Зустрів він Кравченка дуже ласкаво. «Моє шанування!» — сказав і подав руку кобзареві. Потім грали і говорили, говорили…

Номер слайду 11

Коли ми зібралися іти, Короленко знову міцно потиснув руку Кравченкові і сказав: «До побачення!» Ішов я тоді додому і думав: «Ні, не старець дядько Михайло, коли йому такі люди в дружбу йдуть». М. Кравченко був свідком повстання селян у його рідному селі Великих Сорочинцях, яке спалахнуло 1905 року. У село було послано каральний загін на чолі з помічником миргородського повітового справника Барабаша. Повстанці відбили карателів, а Барабаша вбили.

Номер слайду 12

В ніч з 21 на 22 грудня до Великих Сорочинців прибув другий загін — цього разу з двома гарматами. Очолював його статський радник Полтавської земної управи Філонов. Повстання було придушене. Карателі провели масові арешти, жорстоко знущались із селян. Кобзарі Михайло Кравченко, Терешко Пархоменко і Петро Древченко.

Номер слайду 13

Повстання селян та жорстока розправа над ними залишили глибокий слід у серці М. Кравченка, і він складає думу «Чорна неділя в Сорочинцях», яку пізніше записав від нього В. Г. Короленко. Завдяки оригінальному поєднанню традиційних і нових художніх засобів дума сприймаються як мистецький твір. А. Г. Сластіон. Портрет кобзаря М. Кравченка. 1908.

Номер слайду 14

Кобзарі  Петро Древченко та Михайло Кравченко. Незважаючи на трагічний кінець повстання, М. Кравченко вірив у те, що прийде розплата, і втіливцю віру в думі «Про Сорочи- ські події 1905 року». До жанру дум у зображенні революційних подій нашої епохи звертатимуться кобзарі й пізніше, але М. Кравченко зробив це вперше.

Номер слайду 15

Кобзар Михайло Кравченко у палаці П. О. Малинки. Бандура Кравченка зберігається у Миргород-ському краєзнавчому музеї. Його кобза (інв. № Д-316) надійшла до музею в незадовільному стані — без кілочків і струн.

Номер слайду 16

А. Г. Сластіон. Портрет кобзаря М. Кравченка. 1910. На тильному боці грифа викарбовано текст: «Оцю кобзу роздобувъ Мыхайло Стыпановичъ Кравченко, а переробляли брати Заикыны, а коштує вона дорогенько 10 карбованцівъ». Цей напис повідомляє нам прізвище невідомих сьогодні майстрів кобз (а можливо, й кобзарів) — братів Заїк із Миргородщини, слід гадати, з Великих Сорочинців, де й сьогодні є прізвище Заїка.

Номер слайду 17

Кобзар Кравченко Михайло Степанович на дачі В. Короленка, 1911. Злидні, поневіряння, безперервні вимушені мандри, підірвали здоров'я народного митця, дочасно звели його в могилу.

Номер слайду 18

http://www.liveinternet.ruslavia.do.amhttps://vk.comhttps://sites.google.comslavia.do.am  Інтернет- ресурси: Презентацію виконала: Ратушна Наталія Миколаївна , учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської районної ради Черкаської області

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
19 вересня 2022
Переглядів
1012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку