ДНЗ «Херсонське вище професійне комерційне училище»
Методична розробка уроку
української мови
«Кома в складному реченні.
Крапка з комою у складному реченні».
Підготувала
викладач
української мови й літератури
вищої категорії
Ейсмонтович О.М.
Херсон-2022
Дата проведення _______ група ________
Тема: Кома в складному реченні. Крапка з комою у складному реченні.
Мета уроку (розвивати компетентності):
▪ знаннєва складова: розвивати предметні компетентності мовця, який розуміє суть понять «складне речення», «пунктуаційна норма», «розділові знаки»; усвідомлює важливість пунктуаційної грамотності; визначає види складних речень та називає правила постановки розділових знаків у них; володіє компетентностями комунікативно доцільно й правильно користуватися синтаксичними нормами української мови;
▪ діяльнісна складова: удосконалювати ключові компетентності мовця, який знаходить і коментує пунктуаційні помилки, помічає і виправляє їх; аналізує та пропонує варіанти розділових знаків;
▪ ціннісна складова: усвідомлювати загальнокультурні компетентності мовця, який відчуває відповідальність за власний рівень мовленнєвої культури, готовність до навчання з метою покращення власної грамотності; розуміння зв'язку між пунктуацією й інтонацією; прагне вдосконалювати власне мовлення, демонструє здатність логічно мислити, готовність і потребу повсякчас спілкуватися державною мовою.
Тип уроку: урок розвитку предметних компетентностей
Методи навчання, прийоми: робота з хмарою слів, експрес-опитування, розподільний диктант, заповнення ментальної карти пам’яті, мозковий штурм, робота з підручником, тренувальні інтерактивні вправи, фотоколаж, групова та індивідуальна робота, рубрика «Крок до ЗНО», вікторина, прийом «Маркер».
Форма організації навчальної діяльності учнів: мовознавчий тренажер
Основні терміни і поняття: складне речення, розділові знаки у складному реченні
Міжпредметні зв’язки: українська література
Наочність: підручник «Українська мова (рівень стандарту) для 11 класу/ Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова, - К.: Педагогічна думка, 2019», завдання в Google застосунках.
Технічні засоби навчання: смартфони
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. МОТИВАЦІЯ ОСВІТНЬОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
✔ Розгляньте хмару слів і визначіть тему, яку ми будемо розглядати на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ.
Весь наш урок буде підпорядкований підготовці до ЗНО. На уроці ми будемо вести діалог, дискутувати, грати. Пам’ятайте про культуру поведінки і спілкування!
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ БАЗОВИХ ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ.
Експрес-опитування.
https://view.genial.ly/61f2e125c494110011f20d5e/interactive-content-canvas-learning-ii
- За якими ознаками розрізняють складні речення?
- Які види складних речень ви знаєте?
- Які розділові знаки ставляться у складному реченні?
- Які є способи зв’язку між частинами складного речення?
Розподільний диктант
Розподіліть сполучники сурядності і підрядності по групах.
Інтерактивна вправа https://view.genial.ly/61ebcc006b85b9001321dfe2/interactive-content-correct-concepts
Заповнення ментальної карти пам’яті
ВИДИ СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ |
|||
Вид речення |
Вид та засоби зв’язку |
Сполучники |
|
Сполучникове |
|
|
|
|
|
|
|
Безсполучникове |
|
|
|
Складне речення з різними видами зв’язку |
|
|
ВИДИ СКЛАДНИХ РЕЧЕНЬ |
|||
Вид речення |
Вид та засоби зв’язку |
Сполучники |
|
Сполучникове |
Складносурядне |
Сурядний зв'язок (сурядні сполучники; інтонація) |
і, й, та, а, але, проте, зате, однак, або, не то…, не то… |
Складнопідрядне |
Підрядний зв'язок (підрядні сполучники або сполучні слова; інтонація) |
що, де, коли, як, стільки, доки, хоч, ніби, немов, якби, як, щоб, дарма що, який, так що…. |
|
Безсполучникове |
Безсполучниковий зв'язок (інтонація). |
інтонація |
|
Складне речення з різними видами зв’язку |
Сурядний, підрядний, безсполучниковий зв'язок (сурядні, підрядні сполучники, інтонація) |
|
V. УДОСКОНАЛЕННЯ ТА РОЗВИТОК ПРЕДМЕТНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ.
Мозковий штурм
✔ Хто ці люди і що їх об’єднує? Фотоколаж «Літературне шістдесятництво»
https://www.canva.com/design/DAE2KFF-qzk/qyEMasAonDl66yBckOxLsA/edit
Сьогодні ми звернемося до безсмертних поезій творців слова і форми, до поезій поетів-шістдесятників і не лише. І одночасно будемо удосконалювати свої предметні компетентності з теми.
✔ Визначити вид речення. Пояснити вживання розділових знаків. За потреби скористайтеся узагальненими таблицями у підручнику (ст. 134, 138)
Інтерактивна вправа.
https://wordwall.net/resource/28222702
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Ліна Костенко
Бо в кожного «Я» є своє ім'я,
На всіх не нагримаєш грізно,
Ми — це не безліч стандартних «я»,
А безліч всесвітів різних.
Василь Симоненко
«Соню, сходи до неї і скажи, що я послав їй три зозулі з поклоном, та не знаю, чи перелетять вони Сибір неісходиму, а чи впадуть од морозу...»
Григір Тютюнник
Я скучив по тобі, де небо молоде,
Два наших імені розлука вполювала
Й за руки їх, розлучених, веде,
Отак довіку б їх не розлучала.
Микола Вінграновський
Зорі сяють;
серед неба горить білолиций;
верба слуха соловейка,
дивиться в криницю...
Т. Шевченко
✔ Виконати синтаксичний розбір речення.
https://jamboard.google.com/d/1WEgKEQwbOAgVEzkx7vxxFXFexceN3dRx_dSADcuoTlg/edit?usp=sharing
Боявся я й боюсь щасливим бути
На цій землі, де мій народ воскрес,
Воскрес, та не порвав
кайдани-скрути,
Скрипить його свобода, як протез.
Дмитро Павличко
Групова робота
✔ Поставити розділові знаки у поезії В. Стуса. Пояснити їх вживання.
Інтерактивна вправа. https://wordwall.net/resource/28223600
Як добре те, що смерті не боюсь я
І не питаю, чи тяжкий мій хрест,
Що перед вами, судді, не клонюся
В передчутті недовідомих верств,
Що жив, любив і не набрався скверни,
Ненависті, прокльону, каяття.
Народе мій, до тебе я ще верну,
Як в смерті обернуся до життя
Своїм стражденним і незлим обличчям.
Як син, тобі доземно уклонюсь
І чесно гляну в чесні твої вічі
І в смерті з рідним краєм поріднюсь.
Індивідуальна робота
Вправа 455. Інтерактивний аркуш.
https://www.liveworksheets.com/5-of130256tx
Групова робота. Вправа 466. Вкажіть на НЕПРАВИЛЬНЕ обґрунтування розділових знаків у рядку.
Інтерактивна вправа.
https://wordwall.net/resource/27838482 ( https://wordwall.net/play/27838/482/883 )
VІ. ПЕРЕВІРКА СФОРМОВАНОСТІ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ.
Крок до ЗНО. Самостійна робота.
Інтерактивна вправа.
https://wordwall.net/play/28225/318/436
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Пісня «Два кольори» у виконанні Квітки Цісик
https://www.youtube.com/watch?v=7-ml3FQhFv0
Життя неоціненне. Це єдине, що дається кожному з нас лише один раз! Втративши, не повернеш. Бережіть його як скарб!
Складіть власне висловлення на тему «У чому полягає цінність життя?»
«Маркер»
♦ Сьогодні на уроці я дізнався (лася), що...
♦ Здобуті знання мені знадобляться, щоб...
♦ Цей урок навчив мене...
♦ На уроці я дізнався про...
VІІІ. ІНФОРМАЦІЯ-ІНСТРУКТАЖ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
- § 39-40 (підручник «Українська мова (рівень стандарту) для 11 класу/ Н.Б. Голуб, В.І. Новосьолова, - К.: Педагогічна думка, 2019»
- Скласти власне висловлення на тему «У чому полягає цінність життя?»
- Вправа 462, 472
- Пройти онлайн-тестування за посиланнями:
https://wordwall.net/play/28225/367/702
https://naurok.com.ua/test/koma-i-krapka-z-komoyu-u-skladnih-rechennyah-775883.html