Підготовка до НМТ. Цитата. Теорія та практика

Про матеріал
Теоретичний матеріал про цитату та практичні завдання з цієї теми допоможуть учням швидко та якісно підготуватися до НМТ з української мови
Перегляд файлу

Підготовка до НМТ. Цитата. Розділові знаки при цитаті  

  

Цитата — це точно переданий уривок якогось твору, чиїсь слова, що вводяться в текст для пояснення чи підтвердження правильності висловлюваних думок.  

  

Існує кілька способів уведення цитат у текст:  

1.                  Якщо цитати супроводжуються словами автора, то розділові знаки ставляться, як при прямій мові: В. Сухомлинський писав: «Століттями мова народу була тією повноводою рікою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань жила в слові, і слово було немислиме без неї, як немислима ріка без води, повноводність — без глибини». 

  

2.                  Цитата може бути частиною речення, зливатися зі словами автора.У цьому разі вона береться в лапки, але пишеться з малої букви: Правильно твердять, що «слід ставитися до інших так, як ти хотів би, щоб ставилися до тебе». 

  

3.                  Якщо в цитаті опускаються окремі слова, речення, то на місці їх ставляться крапки: «...Історія нашого промислового Донбасу почалася з будівництва заводів і шахт, але згодом цей регіон України постає культурною освоєною землею...»,— писав В. Оліфіренко.  

  

4.                  Цитата може подаватися у формі епіграфа. У цьому разі вона пишеться без лапок, а вказівка на автора розміщується нижче епіграфа праворуч:

І зоряне небо — як споминів рій... 

                                                      В. Сосюра   

5.                  Якщо цитата вводиться в текст у вигляді віршованих рядків або цілої строфи, то пишеться без лапок з великої літери: Як гарно змальовує весняну пору року Є. Гуцало:  

Весна зіткала вчора гобелен у лузі — з трав, із квітів, з верболозів. Зіткала вітер і зіткала клен, грози зіткала молоді погрози. 

  

Практичне завдання 1. Запишіть речення з цитатами. Розставте розділові знаки.   

1.                  Відомий український педагог Василь Сухомлинський сказав Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжно величну             й багатогранну річ, як мова, треба її любити.  

2.                  Народна мудрість стверджує, що насильно милим не станеш.  

3.                  В. Сосюра говорив про рідний край Як не любить той край, що дав тобі і силу, і гострий зір очей, і розум молодий, і далі, що тобі красу свою одкрили,             і моря голубий, розгаданий прибій.  

4.                  Людину прикрашають чарівність і розум, а душевний спокій і внутрішня гармонія осяває її риси стверджувала Ольга Корніяка.  

5.                  О. Гончар говорив, що мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. 

6.                  Нещасна, неправдива людина, що добровільно й легко зрікається рідної мови; щаслива,  праведна людина,  що  в радості  й горі будує слово своєї землі   писав  Борис  Харчук.  

7.                  Чудовий настрій передає М. Луків поетичними рядками На душі ані хмарини. 

Гарно в рідній стороні. Кущ осінньої калини Паленіє у вікні.  8.       Як важко перші кроки йти!                   

  

                                                                                                    А. Малишко  

9. ... Нам потрібно любити її і гордитися своєю найпрекраснішою матір’ю    писав Т. Шевченко про Україну.  

  

Практичне завдання 2. Тест  

1.                 Укажіть речення, де правильно оформлена цитата.  

А Поет змальовує всенародний визвольний рух, коли: «жінки навіть             з рогачами пішли в гайдамаки».  

Б Шевченко докоряє тим українцям, які запопадливо чекають. Коли: 

«німець історію нашу нам розкаже».  

В З болем пише Шевченко про українське село: 

«Чорніше чорної землі 

Блукають люди; повсихали 

Сади зелені.» 

Г «Він був сином мужика і став володарем у царстві духа», - писав про Тараса Шевченка його великий спадкоємець Іван Франко. 

 

2.                 Пунктуаційну помилку в оформленні цитати допущено в реченні.  

А Шевченкове «…треба миром, громадою обух сталить…» стало афоризмом.  

Б Іван Франко назвав Івана Нечуя-Левицького: «всеобіймаючим оком Правобережної України».  

В «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову», - так визначає роль мови в житті нації Ліна Костенко.  

Г Образ Прометея Шевченко використав як символ мужності, нескореності, а отже, і остаточної перемоги: «Не вмирає душа наша. Не вмирає воля».  

 

3.                 Виберіть рядок, у якому цитату записано неправильно.

А «Кобзар», за словами Івана Франка, – це «ціла епоха в історії духовного розвитку українського народу».

Б Максим Рильський писав, що словник – пишний яр, а не сумне провалля.

В «Учітесь, читайте, і чужому научайтесь, й свого не цурайтесь», – закликав великий поет.

Г За словами Л. Костенко, серце і вуста мають торкнути «тендітні пальці етики».

 

4.                 Цитату записано правильно в реченні

А Павло Мовчан писав, що «Мова - це п'ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ...»

Б Павло Мовчан: мова – це п'ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ...

В Павло Мовчан писав, що «мова - це п'ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ...»

Г Павло Мовчан: «Мова – це п'ята ефірна стихія, яка облягає національний простір, і зменшення її сфери призводить до утворень своєрідних озонних отворів, через які вривається чорна енергія, що деморалізує народ...»

 

pdf
Додано
30 жовтня 2023
Переглядів
479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку