Теоретичний матеріал про пряму мову та практичні завдання з цієї теми допоможуть учням швидко та якісно підготуватися до НМТ з української мови
Підготовка до НМТ.
Пряма мова. Розділові знаки
Пряма мова – висловлювання якоїсь особи, передане дослівно без змін.
Пряму мову супроводжують слова автора, які вказують, кому вона належить.
Пряму мову записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки.
«Пм» - пряма мова. Са (са) – слова автора.
Пряма мова перед словами автора
1. «Пм», - са.
2. «Пм!» - са.
3. «Пм?» - са.
Пряма мова після слів автора
1. Са: «Пм».
2. Са: «Пм!»
3. Са: «Пм?»
Практичне завдання 1. Поставте розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
1. Я сьогодні не готовий до уроку повідомив Ярослав
2. Вітаю з перемогою вигукнув Сашко
3. Коли відбудеться турнір із баскетболу запитав тренера Василь
4. Сусід повідомив (З,з)автра будемо ставити нову огорожу
5. Тренер крикнув до спортсмена (Б,б)іжи швидше
6. Надійка перепитала подругу (М,м)и справді завтра підемо на виставу
Пряма мова розірвана словами автора
1. «Пм, - са, - пм».
2. «Пм, - са, - пм!»
3. «Пм, - са, - пм?»
4. «Пм?(!) – са. – Пм».
5. «Пм? - са. - Пм!»
6. «Пм! - са. - Пм?»
Практичне завдання 2. Запишіть речення. Поставте розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
Сьогодні трамвай повідомив водій їде по дев′ятому маршруту
Вітаю тебе вигукнув Сашко з перемогою
Коли запитав пасажир у водія приїдемо на кінцеву зупинку
Не готовий до уроку запитав учитель (Д,д)ай будь ласка щоденник на оцінку
Увага гукнув Петро Тарасович (С,с)ьогодні біжимо на сто метрів
Хто за це відповідатиме запитав поліцейський (Н,н)егайно приберіть за собою
Канікули вигукнули діти (Щ,щ)о будемо робити
Запам′ятайте! Двокрапка після слів автора, які стоять всередині прямої мови, ставиться тоді, коли слова автора вказують, що пряма мова може продовжуватись.
Наприклад:
«Чи бачили таке? – запитав батько і, помовчавши, додав: Курча навчає курку».
Практичне завдання 3. Складіть самостійно речення із прямою мовою за поданим вище зразком.
Пряма мова в середині слів автора
1. Са: «Пм», - са.
2. Са: «Пм?» - са.
3. Са: «Пм!» - са.
Практичне завдання 4. Запишіть. Поставте розділові знаки в реченнях із прямою мовою.
Оксана сказала (Я,я) погоджуюся на переїзд (І,і) почала складати речі
Віка вигукнула (К,к)онтрольної не буде (І,і) радісна сіла за парту
Діана поцікавилася Ч,ч)и давали домашнє завдання з алгебри (І,і) взяла ручку щоб зробити запис.
Практичне завдання 5. Складіть самостійно три речення за поданими схемами.
Практичне завдання 6. Укажіть речення з прямою мовою (розділові знаки опущено).
А Михайлик казав що татар хтозна й скільки.
Б І в такі короткі миті тобі особливо гостро відчувалось так це твоя мати.
В Чи можна у вас напитися спитав я бабусі що сиділа під грушею й вишивала сорочку.
Г Зовсім не збираючись ображати Франка В. Щурат у рецензії на «Зів'яле
листя» назвав його прихильником європейського декадансу.
Практичне завдання 7. Помилку в оформленні прямої мови допущено в реченні.
А Колядники співають під дверима: «Ой чи є, чи нема пан-господар вдома?»
Б «Не гальмуй, снікерсуй!» - підбадьорює мене на кожному кроці реклама.
В «Доля не усміхається рабам, - сказав Лев, інвертований на пустелю. – Доля усміхається людям».
Г Ми всі носимо на собі етикетку з написом – «Виявляти турботу! Поводитися обережно! Делікатний товар!»
Практичне завдання 8. Виберіть речення, у якому розділові знаки при прямій мові поставлено правильно.
А «З щастя та горя скувалася доля» – каже людська поговірка
Б «Ну, добре, – стримав образу Аркадій Петрович. – Не одрікаюсь од своїх слів».
В Струна бринить лагідною луною: – «Я тут, я завжди тут, я все з тобою!»
Г «Леоніде, – Адріана відірвала обличчя від долоні – а ви читали
«У пошуках утраченого часу» Марселя Пруста?»
Практичне завдання 9. Який розділовий знак пропущено в реченні?
«Зараз, – сказав Матьоха. Потім згадав щось і повернув голову до жінки
– Де там Зінька з кислицями?»
А Кома
Б Двокрапка
В Крапка
Г Тире
Практичне завдання 10. Правильно поставлено розділові знаки в реченні
А «Сюди, мабуть, ніколи не залітали степові наші птахи, – подумав Козаков. – А ми залетіли».
Б «Сюди, мабуть, ніколи не залітали степові наші птахи, – подумав Козаков: – А ми залетіли».
В «Сюди, мабуть, ніколи не залітали степові наші птахи, – подумав
Козаков. – А ми залетіли.»
Г Сюди, мабуть, ніколи не залітали степові наші птахи, – подумав Козаков, – А ми залетіли».