Комбінований урок на тему: " Плауноподібні і Хвощеподібні "

Про матеріал
Будова та життєдіяльність плауноподібних і хвощеподібних, розвиток їх життєвого циклу, їх різноманітність.
Перегляд файлу

Відділ Освіти Підкамінської ТГ

Пеняківський ЗЗСО I – III ст. з дошкільним підрозділом

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок на тему:

 

 Відділи Плауноподібні і Мохоподібні

 

 

 

 

 

 

Розробила вчитель біології і хімії

 

Бочелюк  Марія  Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

с. Пеняки

 

 

Девіз уроку:

 

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Для всіх обов’язково.

Тема: Відділи Плауноподібні та Хвощеподібні.

 

Мета: сформувати в учнів знання про будову та процеси життєдіяльності плауноподібних та хвощеподібних, їх різноманітність та середовище існування; зясувати особливості розвитку та життєвого циклу; розвивати критичне мислення, вміння працювати з підручником, малюнками й опорними схемами; розвивати інтерес до самостійного пошуку знань; виховувати дбайливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи: інформаційно – рецептивні ( бесіда, робота з підручником )

Проблемно – пошуковий ( робота в групах ), інтерактивна гра « Мікрофон » .

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

Продзвенів уже дзвінок

Всіх покликав на урок

Тож і ми часу не гаймо

До уроку приступаймо!

Станьте рівно, посміхніться,

До гостей ви поверніться.

З добрим днем всіх привітайте

І за парти посідайте.

 

II. Актуалізація і корекція опорних знань учнів

 

Давайте згадаємо, що ми вивчили минулого разу:

Де краплинка є води,

Там ти можеш мох знайти:

На болоті, в горах, в лісі,

На колоді і на стрісі.

Де вологи є запас,

Скрізь ростуть мохи у нас.

Отже, ми вивчили відділ Мохоподібні.

 

1. Біологічна розминка « Вірю – не вірю »

- Вищі спорові рослини розмножуються спорами. ( так )

- Середовищем існування мохоподібних є моря, ріки. ( ні )

- Вони мають органи: корінь або ризоїди, стебло, листки. ( так )

- Спори розміщені в спорангіях. ( так )

- Цвітуть вони восени й утворюють плоди. ( ні )

- У них є покривна, провідна та основна тканини. ( так )

- До вищих спорових рослин належать мохи, лілія, сосна. ( ні )

- Запліднення можливе за наявності вологи. ( так )

 

2. Вправа « Біологічні перевертні »

ЗО – Ї – ДИ – РИ

РО – ФІТ – СПО

ФІ – О – РИ – ТИ – НІ

ФІТ – МЕ – ГА – ТО

НЕ – ПРО – МА – ТО

3. Гра « Мікрофон »

Учні відповідають на запитання:

1. Які рослини називаються дводомними?

2. З яких органів складається тіло мохів?

3. Яке покоління переважає у життєвому циклі мохоподібних?

4. Яка будова спорофіту?

5. Які відділи входять до вищих спорових рослин?

6. Яке добриво утворюють мохи?

7. Як вбирає мох з атмосфери воду та поживні речовини?

8. Що таке чергування поколінь?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

До нас надійшло повідомлення:

 

До вас звертається директор ботанічного саду. Наступного року ми плануємо поповнити наш сад новими вічнозеленими травянистими  рослинами, що зовні нагадують молоденьку сосну з ніжними зеленими хвоїнками. Уже зараз нам надсилають контейнери зі спорами плауноподібних ї хвощеподібними. Але в інструкціях про ці рослини нічого не пишуть ( про їх корінь, стебло, листки й умови зростання ). Надсилаю вам копії інструкцій, щоб знайшли відомості про них. Чекаю на детальну відповідь.

З повагою, директор ботанічного саду.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

Я думаю, ви зможете допомогти, оскільки це прохання повністю збігається з темою нашого уроку.

Оголошення теми і завдань.

1. Поширення

2. Особливості будови:

а) органи спороношення

б) будова весняного пагона хвоща

3. Особливості розмноження

4. Різноманітність

 

Поширення плауноподібних

Серед лісів прекрасної Землі

Зустрінеш ти рослини ці малі.

Їх не смакують коні і корови,

Плетуть у лісі вони килими чудові

Тінь полюбляють, там завжди вони ростуть,

Ботаніки їх плаунами звуть.

Плауноподібні поширені по всій планеті. У нас, в Україні, вони трапляються в соснових і мішаних лісах, іноді на вологих пісках, мохових болотах Полісся, у північній частині лісостепу, Карпатах. Сучасна наука налічує близько 1400 видів цих рослин, а в Україні – лише 12 видів. Довжина їх стебла не перевищує 1м, проте відомі види, у яких повзучий пагін сягає 10м.

Плауноподібні – багаторічні, травянисті, переважно вічнозелені рослини. Їх пагін вилчасто галузиться. Стебла плаунів ростуть верхівкою. Найстаріші пагони  розміщені у центрі, а молоді – по краю.

У плаунів, на відміну від деяких мохоподібних, уже зявляються справжні листки, стебла і корені. Корені закріплюють рослину в грунті, поглинають воду і мінеральні солі. Провідні тканини знаходяться в центрі стебла. Дуже дрібні лінійно – ланцетні листочки розташовані на стеблі по спіралі так щільно, що зовсім його закривають.

Плауни, як і мохоподібні, розмножуються спорами. Спори утворюються у спеціальних органах – спорангіях, які розміщені у пазухах листочків або зібрані у спороносні колоски.

Потрапивши в землю, спори проростають через 4 – 8 років у заростки. На нижній частині заростку утворюються ризоїди, а на верхній – чоловічі та жіночі статеві органи. Отже, статевим поколінням плауна є підземний заросток.

Після запліднення, для здійснення якого обов’язково потрібна вода, утворюється зигота, а з неї виростає спорофіт. Його ми і називаєм плауном, у той час як гаметофіта ніколи не бачимо: він має малі розміри і живе під землею.

У життєвому циклі переважає нестатеве покоління – спорофіт.

Є такі види плауноподібних: плаун булавовидний, баранець звичайний, селагінела.

Фізкультхвилинка

Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Руки вгору, руки в боки –

І зроби чотири скоки.

Дружно всі присядемо

І за парти сядемо.

Зовні ці рослини нагадують маленькі ялиночки, які в народі називають польовими сосонками. Хвощеподібні є справжніми рослинами – колоністами, здатні оселятися на територіях після пожеж та сильних паводків.

Ні листок, ані стебло

Не придатні ні на що.

А трава живуча – живуча,

В полі всіх вона замучила.

Хвощеподібні поширені по всій планеті, крім Австралії, Нової Зеландії та Тропічної Африки. Це – багаторічні, травянисті рослини. У флорі їх відомо близько 30 видів, із яких в Україні зростає лише 9. Усі види хвощів вологолюбні. Їх можна знайти на луках, болотах, берегах водойм, у лісах та на полях.

У стеблі хвоща багато кремнезему, тому воно жорстке на дотик, пагін почленований на вузли та міжвузля. Листки мають вигляд вузьких зубчиків. Росте хвощ завдяки збільшенню міжвузлів. Такий ріст називається вставним, або інтеркалярним.

Оскільки листки у хвоща недорозвинені, то процес фотосинтезу здійснює стебло. Вони мають однорічні пагони. На зиму в грунті залишаються підземні пагони ( кореневища з бульбочками ) із запасом поживних речовин. Навесні утворюються спеціалізовані пагони, які влітку відмирають і замість них зявляються зелені фото синтезуючі. Якщо хвощ поселяється на городах чи полях, боротися з ним важко, бо він має добре розвинене кореневище.

У життєвому циклі хвощеподібних переважає спорофіт. Він представлений весняним пагоном. На його верхівці розвивається спороносний колосок із спорангіями. У них достигають спори, які поширюються вітром. Проростати спори можуть лише у вологому грунті, де з них виростає заросток. Він має вигляд зеленої пластинки.

Розвиток хвоща подібний до розвитку плаунів.

Спорофіт – спори – заросток – гамети – зигота – проросток – спорофіт.

Є такі види хвощеподібних: хвощ болотяний, хвощ лісовий, хвощ польовий.

 

V. Закріплення нових знань і навичок

1. Знайдіть зайвий термін:

-  літній пагін, спороносний колосок, клиноподібні листки

- кореневище, плаун, повзуче стебло

- спора, заросток, нестатеве покоління

- додаткові корені, стебло з лускоподібними листками, весняний пагін

- кореневище, бульбочки, повзуче стебло

- коробочка, весняний пагін, вузли й міжвузля

2. Вправа « Дешифрувальщик ».

3. Вправа « Альтернатива ».

4. Гра « Біологічне лото ».

Я вважаю, що сьогодні ми плідно попрацювали, досягли цілей, тож настав час підбити підсумки нашого уроку.

Рефлексія

  • Що на уроці найбільше запам’яталось?
  • Чи отримали ви необхідні знання для написання листа – відповіді до директора ботанічного саду?
  • Знання, які я одержав сьогодні, потрібні мені…

VI. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

 

Вправа « Дешифрувальщик »

 

Завдання:

Напевно, кожен із вас спостерігав крапельки роси на рослинах літнього ранку після прохолодної ночі. А на гілочках хвоща можна спостерігати не крапельки роси, а його власні

« сльози »тихого нічного плачу. Ви здивовані, що рослини плачуть? У хвощів на внутрішній стороні вузлів містяться водяні продихи, через які видаляються надлишки води при слабкому випаровуванні – це явище і називають плачем рослин.

Але є й наукова назва цього явища. Спробуйте дізнатись її, виконуючи тестові завдання.

 

Розшифруйте

 

1. Орган хвощеподібних, в якому відбувається фотосинтез:

а) корінь

е) листок

о) квітка

я) стебло

5. Зі спор хвощів розвивається:

а) спорофіт

о) проросток

і) гамет офіт

я) стробіли

2. Підземний пагін у хвощеподібних – це:

м) цибулина

т) кореневище

р) бульба

п) бульбоцибулина

6. Розгалуження вегетативного пагона у хвоща:

г) кільчасте

з) дихотомічне

к) вильчасте

л) пагін не розгалужений

3. Весняні пагони хвоща виконують функцію:

а) фотосинтезу

о) вегетативного розмноження

у) спороношення

є) накопичення поживних речовин

7. Хвощеподібні не ростуть в:

а) Австралії

о) Південній Америці

е) Африці

и) Північній Америці

4. Нестатеве розмноження хвощів здійснюється:

х) зооспорами

ц) спорами

щ) гаметами

 

 

 

 

6

3

2

7

4

5

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа « Дешифрувальщик »

Завдання:

Кам’яновугільний період розпочався 530 млн. років і закінчився 280 млн. років тому. Він був одним із найтепліших в історії Землі, коли поверхня моря значно перевищувала площу суходолу, а на останній існувало багато зволожених низовин, на яких буяли ліси з вищих спорових рослин. У цей період зявилися і деревоподібні хвощі, висота яких сягала 30 м.

Виконуючи тестові завдання, зясуйте назви вимерлих давніх предків сучасних хвощеподібних.

 

Розшифруйте

 

 

1. Хвощеподібні не ростуть у:

а) Євразії

о) Америці

е) Африці

и) Новій Зеландії

5. Статеве розмноження хвощів здійснюється:

а) зооспорами

о) спорами

і) гаметами

2. Зі спор хвощів розвивається:

к) спорофіт

л) гаметофіт

м) проросток

н) стробіли

 

6. Підземний пагін у хвощів – це:

к) кореневище

л) бульба

м) цибулина

н) бульбоцибулина

3. Орган хвощеподібних, у якому відбувається фотосинтез:

а) стебло

е) листок

о) квітка

я) корінь

7. Весняні пагони хвоща виконують функцію:

п) фотосинтезу

р) вегетативного розмноження

т) спороношення

ч) накопичення поживних речовин

4. Розгалуження вегетативного пагона у хвоща:

к) вильчасте

м) кільчасте

л) дихотомічне

т) пагін не розгалужений

 

 

 

 

6

3

2

3

4

5

7

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа « Альтернатива »

 

Завдання

 

Завершіть речення, добравши ознаки, що характеризують будову плаунів.

 

1. Сучасні плауни… ( однорічні травянисті рослини або багаторічні травянисті рослини ).

2. Корені плаунів… ( бічні або додаткові ).

3. Стебло плауна… ( повзуче або витке ).

4. Пагін має розгалуження… ( кільчасте або дихотомічне ).

5. Провідні тканини розміщені… ( у центрі стебла або утворюють окремий шар ).

6. Листки у плаунів… ( дрібні лінійно – ланцетні або дрібні серцевидні ).

7. Переважаючим поколінням у плаунів є… ( гаметофіт або спорофіт ).

8. Спори плауна проростають у… ( зелені заростки або безхлорофільні заростки )

9. Поява різноспоровості у плаунів має… ( велике значення для життя на суходолі або не має жодного значення )

10. У плаунів гаметофіт… ( одностатевий або двостатевий )

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку