КОМБІНОВАНИЙ УРОК
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
В 3 КЛАСі
Тема: Не з дієсловами.
Мета: Ознайомити учнів з написанням частки не з дієсловами. Розвивати вміння молодших школярів писати окремо частку не з дієсловами;складати речення і знаходити в них дієслова. Розвивати культуру мовлення учнів. Виховувати повагу до українського фольклору, бережливе ставлення до шкільного приладдя.
Обладнання: перфокартки, українські народні казки, малюнки до казок, картина
« Ранок у лісі», друкований текст.
Література: М.Д.Захарійчук «українська мова» 3 кл..К. « Грамота» 2013, О.Олійник «Світ українського слова», К. «Хрещатик» 2003. Г. Храпач, «Весела абетка» ( Хмельницький, « Поділля», 1993), « Українські народні казки», К., « Веселка», 1986, « Початкова школа ,4/ 2009.
Хід уроку
Спочатку перевіряю фронтально. Потім викликаю по одному учню, щоб читали речення.
- Прослухайте уважно віршик. Який звук тут найчастіше повторюється?
-Печи, спечи, пече,
Пиріжки малечі,
-Печу-спечу!
- Печи-спечи кашку
Полі та Івашку…
-Печу –спечу!
- Пече, звари борщик.
- Подавайте горщик!
-Подаєм!
Піч спекла і хлібець,
Потім був обідець.
Написання рядка П, потім – сполучення пл., пе пу.
Викликаю до дошки двох учнів. Пропоную одному дивитись у вікно. Потім запитую в учнів класу:
-Що робить один учень?
-Дивиться у вікно.
- А інший?
-Не дивиться у вікно.
Або ж: - Один учень тримає ручку. Інший не тримає ручки.
-Чим ці речення відрізняються одне від одного?
У ході дискусії приходимо до висновку, що в одному реченні звучить заперечення.
5. Мотивація навчальної діяльності, Оголошення теми і мети уроку.
6.1.Вправа 372( усно).
- Прочитати вірш, звернути увагу на те, як пишуться не з дієсловами. До чого закликає автор?
6.2. Робота над правилом.
6.3. Вправа 373.
- Виписати дієслова з не. Зробити висновок про те, як пишеться не з дієсловами.
Фізкультхвилинка.
6.4.Робота над прислів’ями.
На дошці написані прислів’я:
Завдання 1. Прочитати і пояснити.
Завдання 2. Списати на вибір 2-3 прислів’я, підкреслити не з дієсловами.
6.5. Робота з українськими народними казками.
На дошці ілюстрації
Я читаю уривки з казок, пропускаючи деякі слова. Завдання учнів полягає в тому, щоб пригадати казку, доказати недоказане мною, пояснити правопис не з дієсловами.
1.- А рак:
- От, я його вижену!
- Де тобі його вигнати! Тут ведмідь гнав, …, і вовк гнав, …, і лисиця гнала,…, а то ти! ( Коза – дереза»)
2. А журавель не гуляє: все дзьобом у глечик, у глечик, та й поїв геть усе – чисто, що зварив.
А тоді й каже:
- Оце ж вибачай, лисуню, що мав, то тим і приймав. Та вже більше на гостину нічого… . (« Лисичка та журавель»)
3.Біжить та біжить, зустрічає його вовк.
- Колобок, колобок, я тебе з’їм!
-… мене, я тобі пісеньку заспіваю. ( « Колобок»)
4. А лисичка знову прибігла.
-Півнику – братику, відчини!
- Лисичко – сестричко, мені котик …нікому відчиняти. ( « Котик і півник»)
5. А то раз уранці він чує – хтось стукає.
Відчинив двері, а коло дверей стоїть баран, змерз, аж труситься:
6.6. Самостійна робота учнів.
Робота з індивідуальними картками.
Завдання: вставити не і відгадати загадки.
1 варіант.
__ гавкає,_ кусає, а в дім _ пускає . ( Замок)
З рогами, а _ бик, доять, а_ корова, кору здирає,а кошиків _ плете. ( Коза)
Восени _ в’яне, а взимку _ вмирає. ( Ялинка)
Шість ніг і два роги, а в садок _ пита дороги . ( Жук)
Сімдесят кожухів і всі _ застібаються . ( Капуста)
ІІ варіант.
Я прозорий і твердий, -
Ходять, їздять по мені.
Я _ тону у воді,
_ горю я у вогні. ( Лід )
Є крила, а _ літає, без ніг, а _ наженеш.. ( Риба)
На вазі_ зважиш, на базарі _ купиш . ( Розум)
Іде лісом _ шелестить, іде водою _ плюскотить . ( Промінь)
Впаде з неба - _ розіб’ється, впаде на воду – розпливеться. ( Сніг)
6.7. Робота над картиною « Ранок у лісі» ( усно).
Скласти текст – розповідь за картиною, використовуючи дієслова з часткою не.
Зразок.
У лісі ще не тремтіли листочки, не дзвеніли солов’ї, не сюрчали коники, не співали пташки. На траві ще блищить роса, та квіточки не починають розкриватися. Все ще спить перед початком нового дня.
6.8. Словниковий диктант.
Проводжу у вигляді коментованого письма. Викликаному учню потрібно по буквах продиктувати дане слово, пояснити орфограму і назвати частину мови.
Весна, прекрасний, об’їжджати, не сваритись, сміється, горобці, листок, Рівне,не битись, не смітити, Рябуха.
7. Підсумок уроку.
8. Домашнє завдання.