Комбінований урок З використанням інтерактивних технологій. Селяни у XI –XIII ст.

Про матеріал

Учитель звертає увагу на місце селян порівняно із двома іншими станами. Селяни вважалися нижчим, третім станом, хоча й були найнеобхіднішою частиною суспільства. Як і в античному Римі, до фізичної праці продовжували ставитися зверхньо, уважаючи її не гідною вільної людини. Тим часом від урожаю чи неврожаю залежало життя всіх мешканців країни, що фактично перетворювало селянина на головну постать середньовічної історії. Селяни були годувальниками суспільства.

Перегляд файлу

Комбінований  урок

З використанням інтерактивних технологій.

 

Тема: Селяни у XIXIII ст.

 

Мета: навчальна: ознайомити учнів із структурою середньовічного

                                суспільства; порівняти із структурою античного Риму.

                                Привести учнів до визначення основних причин

                                залежності селян від феодала; порівняти становище

                                залежного селянина і римського раба.

          розвиваюча: удосконалювати вміння працювати  з текстами, виділяти

                                головне, робити порівняльний аналіз.

          виховна:  розвивати інтерес до життя людини середньовічного світу.

 

Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних технологій.

 

Методи: « Мікрофон».

 

Обладнання: таблиці із ілюстраціями до теми «Середньовічне суспільство»

                         і «Стародавній Рим, стародавні аркуші із схемами

                          середньовічного і римського суспільства.

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

      Застосування методу « Мікрофон».

  1. На які верстви населення поділялось Римське суспільство(пропозиції учнів записуються на дошці.) ?
  2. Хто поповнював число рабів у Стародавньому Римі?

 3). Якими були обов'язки античних рабів?

     4) Пригадайте, які верстви населення нам зустрічались під час вивчення історичного матеріалу в 7 класі. (Пропозиції записати на дошці.)

 

   Самостійна робота в групах: перша група складає таблицю античного суспільства, інша — середньовічного суспільства; завдання для самостійної роботи учні обирають самі. Спочатку структури осмислюються в

групах, потім лідери груп презентують свої варіанти структур.

 

Структура    середньовічного    суспільства.

                                                                                                           

         «ті, хто молиться»            «ті, хто воює»                 «ті, хто працює»

            (духовенство)                   (феодали)                           (селяни)

 

Завдання учням.

Порівняйте структуру середньовічного і античного суспільства, виявіть спільне й відмінне.

Слово вчителя. Процес формування середньовічного суспільства тривав декілька століть (до XI ст.).

Структура середньовічного суспільства відрізнялась від суспільства Стародавнього світу. Кожна група населення (стан) вела інший спосіб життя, дотримувалася своїх звичаїв, а головне — займала властиве тільки їй місце в суспільстві.

Словник.

Стани — великі групи людей, які різняться своїми правами та обов'язками.

ІІІ. Сприйняття й усвідомлення матеріалу (аналітична робота).

Учитель звертає увагу на місце селян порівняно із двома іншими станами. Селяни вважалися нижчим, третім станом, хоча й були найнеобхіднішою частиною суспільства. Як і в античному Римі, до фізичної праці продовжували ставитися зверхньо, уважаючи її не гідною вільної людини. Тим часом від урожаю чи неврожаю залежало життя всіх мешканців країни, що фактично перетворювало селянина на головну постать середньовічної історії. Селяни були годувальниками суспільства.

Завдання учням.

На зламі Х—XI ст. в Західній Європі вільних селян залишилося не так уже й багато. Передбачте, як селяни стали залежними від феодалів?

Повідомлення вчителя.

1. Втрачали волю внаслідок королівських земельних пожалувань (феоди).

2. Селянин шукав захисту та добровільно переходив під владу феодала.

3. Безземельні селяни отримували від феодала землю в обмін на зобов'язання працювати.

Перевірка завдання.

Повідомлення вчителя.

За користування землею селяни виконували різні повинності.

Словник.

Повинності — примусові обов'язки.

Панщина — примусове відпрацювання на полі феодала.

Оброк — платежі селян продуктами та виробам свого господарства.

Церковна десятина — десята частина врожаю та приплоду худоби на користь християнської церкви.

Завдання учням.

З інформації, наданої учителем, визначити категорії селян. Скласти опорну схему.

Селяни

                                                                            

             Вільні селяни                поземельно                      особисто залежні

                 (заможні)                    залежні селяни                      селяни

 

Перевірка завдання.

Що було спільного й відмінного у становищі залежного селянина і римського раба?            

Завдання учням.

Опрацювати тексти за варіантами (у парах) («навчаючи — вчуся»).

1-й — «сільська громада»;

2-й — «натуральне господарство».

Робота в парах.

Надати сусіду відповіді на питання. ,

1. Що таке громада? Якою була роль сільської громади?

2. Що таке натуральне господарство? Чим було зумовлене панування натурального господарства?

Перевірка завдання.  

Завдання учням.

Передбачте, як натуральне селянське господарство впливало на світогляд селян?

Опрацювати текст «Світ селянина».

 

Перевірка завдання.

Запитання:

— Про які ознаки феодального ладу ви дізнались на уроці?

Прогнозовані відповіді:

1. Власність феодала на землю.

2- Наявність у селян власного господарства і користування наділами.

3. Феодальні повинності селян.

4. Панування натурального господарства.

V. Підбиття підсумків.

Учні дають відповіді на запитання, сформульовані ними на початку уроку.

VI. Домашнє завдання:

а) опрацювати матеріал за підручником (автор О. Парліна) — §35, 36;

б) підготувати репортаж «Моя подорож до середньовічного села».

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 березня 2018
Переглядів
1397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку