В основу розробки покладено компетентнісний підхід (формування предметних і ключових компетентностей), використано елементи СТЕМ-освіти (робота з таблицями).
Під час підготовки до уроку виникла ідея подачі об'єднання Франції як проблеми територіальної та етнічної, відповідно така подача зробила актуальною паралель із сучасною ситуацією в Україні щодо агресії Росії.
Франція у ХІ–ХV ст. Столітня війна. Жанна д’Арк. Консолідація влади в руках французьких королів. Луї ХІ.
Програмові вимоги:
Знаю: час Столітньої війни; дати початку скликання Генеральних штатів у Франції
Розумію: причини політичного роздроблення держав Західної Європи ; суспільне значення самопожертви Жанни д’Арк; поняття «феодальна роздробленість», «станово-представницька монархія», «парламент» «Генеральні штати»
Умію: розташувати в хронологічній послідовності відомості про формування середньовічних держав (від роздробленості до станово-представницьких монархій або республік); показати на карті території Королівства Франція; розкрити сутність та історичне значення діяльності Жанни д’Арк; описати і порівняти формування станово-представницької монархії у Франції та в інших державах Західної Європи; охарактеризувати напрямки внутрішньої й зовнішньої політики Луї ХІ; визначити наслідки Столітньої війни
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.Перевірка д/з
Запитання підручника
ІІІ. Актуалізація раніше вивченого матеріалу
Мозковий штурм Назвіть причини посилення королівської влади в Європі на початку ХІ століття
Робота з картою с.135.
( територіальна - окремі землі належали окремим феодалам;
Етнічна - на території колишньої Франкської імперії проживали франки, нормани та бургундці )
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Проблемне запитання: що дозволило королям Франції об’єднати землі і населення на них?
Висування гіпотез учнів
V. Вивчення нового матеріалу
1. Боротьба за об'єднання Франції
Учитель
Феодальна розробленість стримувала політичний та економічний розвиток країни. Тому перед королями з нової династії - Капетингів постала проблема: як об’єднати землі колишнього Франкського королівства.
Завдання з підручником і роздатковим матеріалом:
за підручником співставити ім’я короля та його внесок у об'єднання країни
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
Приборкав бунтівних васалів |
|
|
Відвоював англійські володіння у Франції |
|
|
Приєднав Південну Францію |
|
|
Утворив вищий суд Франції (Паризький парламент) |
|
Утворив єдину грошову систему – посилив економічну єдність країни |
||
|
Почав замінювати рицарське військо найманим |
|
|
Утворив у 1302 р. Генеральні штати - початок станової монархії та централізованої держави |
|
Авіньйонський полон пап – король став диктувати свою волю Папі |
||
|
Приєднав Бургундію, Пікардію , Прованс. Сприяв економічному зростанню |
|
|
Приєднав Бретань |
|
Картка для учнів:
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Бесіда:
Які з королів зробили найбільший внесок в об'єднання країни, на вашу думку? Чому?
Метод ПРЕС
Які проблеми об'єднання вирішили королі?
2. Генеральні штати
Робота зі схемою
Генеральні штати у Франції в ХІV ст.
Король |
Генеральні штати |
||
І палата |
ІІ палата |
ІІІ палата |
Духовенство (архієпископи. Єпископи, абати великих монастирів) |
Представники середнього і дрібного дворянства |
Представники третього стану (по 2 депутата від кожного міста, переважно мери і члени муніципалітетів) |
Основні завдання: · Затвердження нових податків; · Вирішення питань про одноразові грошові субсидії на державні потреби. |
Запитання
1.Які стани входили до складу Генеральних штатів?
2.Які категорії населення не були представлені в Генеральних штатах?
3.Які питання вирішували Генеральні штати?
3. Столітня війна
Учитель
Яку з проблем об'єднання королівства не могли вирішити королі силою чи хитрощами?
Мозковий штурм
Що єднає людей однієї країни в народ? Що об’єднало українців в останні роки?
Робота з картою с.143 + розповідь учителя
Столітня війна тривала між Англією та Францією у 1337-1453 рр.
Причини Столітньої війни:
Робота з контурною картою . Позначити основні битви
1340 р.. – на морі біля Слейсе.
1346 р. – біля Кресі
1356 р. – біля Пуатьє
Бесіда: яка країна вийшла переможцем у цих битвах?
Робота з підручником с.145. Визначте позитивні та негативні сторони військ воюючих сторін та заповніть порівняльну таблицю (на дошці)
Основа війська |
Англія |
Франція |
Піхота - лучники |
+ далекобійність |
- |
Рицарська кіннота |
- |
+ (- неповороткість) |
Дисциплінованість |
+ |
|
Учитель + робота з ілюстраціями:
відокремленість рицарських загонів, військова розруха та підвищення податків спровокували народні виступи – повстання міщан в Парижі (1357 р.) та повстання селян – Жакерія у 1358 р.
Робота з джерелом с.147
Франція в часи Столітньої війни (Хроніка Сен-Дені, 1415 р.)
Мешканці передмість і сіл вважали за краще ховатися в містах або втікати в ліси, наче дикі звірі, з дружинами, дітьми, зі всім скарбом, ніж зустрічатися з людьми короля (збирачами податків), яких вони боялися більше, ніж ворога. Невдовзі вони справді відчули на власній шкурі, що не було ніякої різниці між цими людьми й англійцями, або що ці люди грабували і чинили розбій лютіше. Силою вони забирали золото, гроші і все, що було найбільш цінним. Їхня жорстокість викликала такий жах, що священики забирали з церков і ховали в надійних місцях скарби, що належали Богові та святим, тому що грабіжники забирали все, що могли знайти за міськими мурами, і робили це без докорів сумління.
Запитання
1. Який вплив мала війна на життя Франції?
2. Які страждання несла простому народові війна?
3. Чим можна пояснити поведінку королівських збирачів податків?
Учитель:
Народна віра та очікування людини, що завершить тривалі грабунки та розорення втілилися у постаті Жанни Д’Арк.
Виступ учня + ілюстрації с.151.– Жанна Д’Арк – свята Франції
Бесіда: Яке значення діяльності Жанни Д’Арк? Чому її визнали святою?
(Об'єднання народу, рицарів і селян, у боротьбі проти ворога)
Робота в парах: За підручником с.147 і с.149 визначте Наслідки Столітньої війни
Учитель: Столітня війна сприяла етнічному обєднанню народу Франції, появи почуття єдиної приналежності до однієї країни та народу.
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу
Дати відповідь на запитання
Що дозволило королям Франції об’єднати землі і населення на них?
VІІ. Рефлексія
Учитель
Хто вважає, що основним в об’єднанні країни був збір земель – тупотить, хто вважає, що основне – об'єднання народу – той ляскає у долоні.
VІІІ. Підсумки уроку. Оцінювання.
ІХ. Домашнє завдання
Параграф 13.
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Король |
Внесок в об'єднання країни |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|