САМОСТІЙНА РОБОТА
САМОСТІЙНА РОБОТА
Тема: Редактор графічних зображень Microsoft Paint.
Мета: Отримати основні навички опрацювання графічних зображень за допомогою програми Paint.
Засвоїти поняття: |
|
|
|
Вміти: |
|
||
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ
Використання редактора графічних зображень Раint
Графічними зображеннями називають різноманітні малюнки, креслення, графіки та інші зображення, які створюються за допомогою комп'ютера і виводяться на екран та друк.
Для створення та редагування графічних зображень за допомогою комп’ютера використовується спеціальне програмне забезпечення ‑ редактор графічних зображень.
Комп'ютерна графіка використовується при конструюванні в архітектурі, створенні рекламних роликів, у видавничій діяльності, тощо.
Основні функції редактора графічних зображень – створення зображень, їх редагування, збереження у зовнішній пам'яті, отримання копії на папері, кіноплівці. Серед користувачів IBM-сумісних комп'ютерів найбільшу популярність отримали такі редактори графічних зображень, як PaintBrush (Paint), Adobe PhotoShop, CorelDraw.
Програма Paint є засобом для малювання, за допомогою якого можна створювати прості або складні рисунки. Ці рисунки можна створювати чорно-білими або кольоровими і зберігати їх у файлах. Створені рисунки можна друкувати, використовувати як фон на Робочому столі або вставляти в інші документи. Paint можна використовувати для перегляду і редагування фотографій отриманих за допомогою сканера.
Paint використовується для опрацювання графічних зображень у форматах JPEG, GIF, PNG, TIFF, BMP.
Принципи побудови графічного зображення
Розрізняють два принципи побудови графічного зображення ‑ векторний та растровий, на основі яких формується відповідно растрове та векторне зображення.
Растрове зображення складається з точок – пікселів. Кожний піксель характеризується кольором і яскравістю. Растрове зображення нагадує аркуш паперу у клітинку, кожна з яких зафарбована яким-небудь кольором.
Розмір зображення в пікселях записують у вигляді X*Y, де Х– кількість пікселів горизонталі, Y ‑ кількість пікселів вертикалі. Наприклад, для операційної системи Windows типові розміри екрану дисплея в пікселях становлять 640*480, 1024*768, 1240*1024. Очевидно, що чим більша кількість пікселів по горизонталі і вертикалі за одних і тих самих геометричних розмірів зображення, тим вища якість відтворення цього зображення.
При використанні растрової графіки утворюються зображення високої якості, завдяки ефективному поданню реальних образів. Недоліком растрової графіки – значний розмір файлів растрових зображень та втрата якості зображень при зміні його розмірів. Для створення простих растрових зображень можна використовувати редактор графічних зображень Paint.
Векторні зображення будуються за допомогою математичного опису простих об'єктів – ліній, кіл, з яких утворюються більш складні.
Пристроєм виведення відтворюється векторне зображення відповідно до його математичного опису, при цьому використовується потрібна кількість точок. Переваги векторної графіки: порівняно невеликі розміри файлів векторних зображень (в 1-1000 разів менші за відповідні файли растрових зображень); можливість редагування окремих об'єктів зображення, не впливаючи на інші його частини; можливість зміни розмірів без втрати якості зображення.
Недоліком векторної графіки є "неприродність" зображення. Природа уникає прямих ліній, і не кожне зображення можна скласти з кіл і прямих ліній без втрати якості. Через це векторну графіку в основному використовують для побудови креслень та стилізованих малюнків.
Існує багато форматів опису графічних зображень. Є формати, які підтримують тільки растрову, або тільки векторну графіку. Деякі формати підтримують обидва види графіки. Розглянемо коротко найпоширеніші формати графічних зображень..
Формат растрових зображень BMP (Bit Map Picture) підтримується будь-якими Windows сумісними програмами. Використовуються палітри в 2, 16, 256 кольорів або 16 млн. кольорів. Файли графічних зображень такого формату мають розширення BMP або DIB.
Формат CGM ( Computer Graphics Metafile) підтримує растрову і векторну графіку. Використовується повна палітра в 16 млн. кольорів, а також палітра зі змінною кількістю кольорів. Файли такого формату мають розширення CGM.
Формат WMF (Windows Meta File) підтримує векторну і растрову графіку у середовищі Windows. Використовуються палітри в 65 тис. і 16 млн. кольорів. У файлі WMF використовуються команди опису графіки, які використовує сама Windows для зображення малюнків на екрані дисплея або принтері. Кольори, палітра, опис об'єктів, інформація про колір, растрові і текстові дані записуються у вигляді інструкції Windows. Для відтворення оригінального зображення ці інструкції необхідно "випробувати". Зображення, яке при цьому одержується, залежить від програми, що виконує інструкції. Якщо прочитати файл WMF у графічному редакторі векторних зображень, то одержимо векторне зображення. Якщо той самий файл прочитати у редакторі растрових зображень, то одержимо растрове зображення.
Формат JPEG (Joint Photographic Experts Group – Об’єднана експертна група з фотографії) розроблено як ефективний метод збереження зображень з великою глибиною кольору, в якому використовується алгоритм стиснення, що призводить до певної втрати якості.
Редактори графічних зображень, як правило, дають змогу працювати з файлами графічних зображень кількох форматів, конвертувати файли одного формату до іншого. Для роботи редактора графічних зображень необхідні такі апаратні засоби:
Функція відеопам'яті ‑ зберігати відеодані. У відеопам'яті зберігаються дані про графічне зображення ‑ про стан кожного пікселя екрана. Мінімально необхідний об'єм відеопам'яті залежить від розміру сітки пікселів і від кількості кольорів. Як правило, у відеопам'яті може розміщуватися одночасно декілька зображень.
Функція дисплейного процесора ‑ виводити вміст відеопам'яті на екран. Якщо зображення на екрані постійно не поновляти, то воно гасне. Зображення потрібно виводити на екран з такою частотою, щоб око не встигало помітити згасання картинки. Дисплейний процесор безперервно сканує відеопам'ять і виводить її вміст на екран 50-60 разів на секунду.
Величини, що характеризують ширину і висоту екрана (в пікселях) x і y, в різних системах можуть змінюватися від десятків до кількох сотень і тисяч. Чим більші значення x і y, тим якісніше зображення, оскільки кожна точка буде займати меншу область екрана. Кількість пікселів горизонталі і вертикалі (x, y) називають растровою характеристикою дисплея.
Інтерфейс програми Paint
Інтерфейс програми Paint, як правило, організовано так: під заголовком вікна програми розміщено головне меню команд; ліворуч розташовано панель інструментів; у нижній частині вікна розміщено рядок стану, над яким міститься палітра кольорів; частина вікна, що лишилася, є робоче поле, в якому створюється зображення. Для відображення рядка стану, панелей інструментів і палітри кольорів у вікні програми потрібно вибрати відповідну команду меню Вид. Розташування панелей інструментів, палітри кольорів можна змінювати. Утримуючи ліву клавішу миші в межах області панелі, можна перемістити її в потрібне місце. Панель інструментів автоматично прикріплюється до лівого або правого країв вікна програми, а панель палітри кольорів – до верхнього або нижнього. |
|
У незакріпленому стані панель набуває вигляду самостійного вікна, і може розміщуватися за межами вікна програми. Зміни інтерфейсу програми при закритті зберігаються. |
Панель інструментів
На панелі інструментів розміщено графічні зображення (піктограми), кожне з яких асоціюється з певним "інструментом", за допомогою якого здійснюється виконання відповідних дій. Для обрання потрібного інструмента слід натиснути лівою клавішею мишки на відповідній піктограмі, при цьому вказівник миші при переміщенні у робоче поле набуде відповідного вигляду. Кожний інструмент володіє певними властивостями, які виявляються у його використанні. Для деяких інструментів дозволяється змінювати певні властивості або за допомогою панелі інструментів, або панелі палітри кольорів, або меню програми. При обранні інструмента під піктограмами інструментів у виділеній прямокутній області (область властивостей) графічними зображеннями подаються властивості, які можна змінювати. Наприклад, для інструмента Відрізок прямої в області властивостей можна обрати потрібну товщину ліні. Для цього слід навести вказівник на відрізок потрібної товщини і натиснути ліву клавішу миші. При завантаженні програми Paint за замовченням обраним є інструмент Олівець. |
|
|
|
піктограми інструментів |
обраний інструмент |
||||
|
|
область властивостей |
Призначення інструментів та їх властивості, які можна змінювати за допомогою панелі інструментів, подано нижче:
Інструмент |
Властивість |
||
|
Інструмент для виділення довільної області зображення |
Вставляння здійснюється |
|
|
Інструмент для виділення прямокутної області зображення |
|
з не прозорим фоном |
|
Редактор тексту |
|
з прозорим фоном |
|
Ластик |
|
Розмір ластику |
|
Зафарбовувач |
|
|
|
Інструмент визначення кольору |
|
|
|
Лупа для зміни розмірів зображення |
|
Масштаб збільшення |
|
Олівець |
|
|
|
Пензлик |
|
Форма нанесення кольору |
|
Розпилювач |
|
Площа розпилювання |
|
Відрізок прямої |
|
Товщина лінії |
|
Крива лінія |
||
|
Прямокутник |
|
У фігури |
|
Многокутник |
|
контур зафарбовано першим обраним кольором |
|
Еліпс |
|
контур зафарбовано першим обраним кольором, внутрішня область другим обраним кольором |
|
Прямокутник з округлими кутами |
|
контур і внутрішня область зафарбовано першим обраним кольором |
Палітра кольорів
Панель палітри кольорів складається з набору основних кольорів і індикаторів першого і другого обраних кольорів. |
|
|
|
|
|
індикатори першого і другого обраних кольорів |
набір основних кольорів |
|
Для обрання першого(другого) кольору потрібно лівою (правою) кнопкою миші зафіксувати вказівник на потрібному кольорі з набору основних кольорів.
Створення малюнка
Задання розміру малюнка |
|
Вибрати команду Атрибути меню Рисунок. Вказати одиниці вимірювання і значення в полях Ширина і Висота. |
|
Масштабування |
|
Для точного позиціювання інструментів на малюнку можна задати потрібне масштабування одним із способів:
|
При збільшеному зображенні малюнка для зручності перегляду можна скористатися командою Масштаб | Показати сітку меню Вигляд. З малюнком у збільшеному виді можна працювати, використовуючи інші інструменти. Для перегляду малюнка у початковому стані потрібно вказати команду Масштаб | Звичайний меню Вигляд. |
|
Нанесення ліній
Пряма лінія
Довільна лінія
При використанні лівої кнопки миші лінія наноситься першим обраним кольором, при використанні правої – другим.
Крива лінія
Побудова фігур – еліпс, круг, прямокутник, многокутник
Еліпс, Круг
Прямокутник, Квадрат (Прямокутник, Квадрат з округлими кутами)
Введення тексту
Розмістити текст можна тільки на малюнку у звичайному вигляді.
Очищення
Очищення невеликої області робочого поля
Очищення великої області робочого поля
Очищення робочого поля
Робота з кольором
Зафарбування фрагменту
Нанесення кольору пензлем, розпилювачем
Зміна набору основних кольорів
Визначення кольору
У випадку, коли потрібно використати колір, якого не має у палітрі кольорів але який є на малюнку, слід скористатися інструментом визначення кольору :
Робота з малюнком
Виділення фрагменту
Копіювання і переміщення фрагменту
Відображення, повертання, розтягнення, нахилення фрагменту
Збереження малюнка у файлі
Якщо потрібно зберегти фрагмент малюнка, то потрібно:
Відкриття файла з графічним зображенням
Вставляння малюнка з файла на робоче поле
Робота за комп’ютером
Творче завдання
Відтворити за допомогою програми Paint зображення орнаменту, що подано нижче, палітру кольорів обрати самостійно.
Збільшене зображення частини орнаменту |
Орнамент |
Збільшене зображення частини орнаменту |
Орнамент |
Готові роботи зберегти в запропоновану папку.
Редактор графічних зображень Microsoft Paint.