Тема: "Дані та пристрої для роботи з ними".
Мета:
Навчальна:ознайомити з призначенням різних пристроїв, використовуваних людиною для роботи з даними; продовжити формувати поняття про основні інформаційні процеси та при строї для їх реалізації;
Розвивальна: активізувати пізнавальну активність учнів; сприяти розвитку логічного мислення учнів;
Виховна: виховувати зосередженість, увагу та спостережливість, старанність; виховувати дбайливе ставлення до обладнання кабінету.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: робочий зошит, підручник, презентація, ПК.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
V. Вивчення нової теми.
VI. Релаксація.
VII. Повторення правил техніки безпеки.
VIII. Практична робота учнів за комп’ютерами.
IX. Підсумок уроку.
X. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевірка готовності учнів до уроку та присутності на уроці.
Доброго ранку, діти!
Черговий, хто сьогодні відсутній в класі?
II. Повторення вивченого, перевірка домашнього завдання.
Бесіда з учнями за темою минулого уроку
III. Актуалізація опорних знань.
Повторення (мозковий штурм)
1. Що таке інформація?
2. Які властивості інформації ви знаєте?
3. Які носії інформації ви знаєте?
4. Що таке повідомлення?
5. Як передаються повідомлення?
6. Що таке шум?
7. Чи може шум перетворюватися на інформацію?
8. Чи може інформацію перетворюватися на шум?
9. Які інформаційні процеси ви знаєте?
10. Що таке інформатика?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні ми з вами розглянемо тему: «Дані. Пристрої, що використовуються для роботи з даними»
V. Вивчення нової теми.
Ми живемо в інформаційному суспільстві. Навколо нас існує багато електронних пристроїв.
На сьогоднішньому уроці ми маємо ознайомитися з призначен¬ням різних пристроїв, які використовує людина для роботи з даними.
Нагадаємо, що дані — це інформація, яка може передаватися і оброблятися. Ця інформація може бути подана в найрізно¬манітніших формах — зображення на папері, запис на флеш- карті, електричні сигнали тощо.
Існують різні пристрої для роботи з даними — телефон, диктофон, факс, плеєр, калькулятор, фотокамера, кінокамера, ігрові приставки, навігатор та ін. А особливе місце, звичайно, посідає комп'ютер.
Які з цих приладів вам знайомі? (Відповіді учнів.)
Якими приладами ви вмієте користуватись? (Відповіді учнів.) Розглянемо пристрої та їх призначення, а також з'ясуємо, з яки¬ми даними вони можуть працювати.
Комп'ютер — електронний пристрій, який приймає дані, обробляє їх, відображає результати у вигляді інформаційних повідомлень і за потреби зберігає дані для їх подальшого ви¬користання.
Звичайний комп'ютер має один недолік — його не можна взяти з собою через великі габарити та необхідність під'єднання до мере¬жі. Існують переносні комп'ютери (ноутбуки).
Телефон — це пристрій для передавання звуку на великі від¬стані за допомогою електричних сигналів.
— Які бувають види телефонів? Телефони поділяють на стаціо¬нарні (дротові) телефони та мобільні (бездротові).
Даними є голос, звук, який в одному телефоні перетворюється на електричні сигнали та передається до другого телефону. Там електричні сигнали знову перетворюються на звук (голос), і його чує співрозмовник.
Диктофон — це портативний прилад для запису й подальшо¬го відтворення усного мовлення.
Диктофони можуть бути касетними (використовуються дуже рідко) чи цифровими. Диктофони часто вбудовані в мобільні теле¬фони, плеєри та іншу електронну техніку порівняно невеликих розмірів.
Дані, з якими працює диктофон, — це голос чи інші звуки, що записуються в аналоговому (на касету) чи цифровому форматі (на карту пам'яті).
Факс, або факсимільний апарат — пристрій, що передає зобра¬ження різноманітних документів через телефонні лінії.
Документ, що пересилають, теж часто називають факсом. Факс чимось подібний до телефону, але передає зображення, а не голос.
Факс, як і телефон, залишаються звичними (якщо не обов'язковими) атрибутами підприємств та державних організацій.
Плеєр (програвач) — це пристрій з автономним живленням, що відтворює звук чи відео. Сучасні плеєри — цифрові, тому їх ще називають mрЗ-плеєр чи mр4-плеєр.
Обладнані навушниками. Окрім вбудованої пам'яті можуть мати місце для вставляння флеш-карт пам'яті.
Дані, з якими працюють плеєри — це пісні, ролики чи фільми в цифровому форматі. Записуються вони найчастіше за допомогою комп'ютера. Також плеєри можуть містити вбудовані ігри.
Калькулятор — невеликий електронний пристрій для ви¬конання математичних обчислень, роботи з формулами. Не¬змінний помічник у здійсненні обчислень. Часто калькулятори поділяють на прості та калькулятори інженерного типу. Дані для роботи калькулятора вводять за допомогою клавіш, результати обчислень виводяться на екран.
Фотокамера (фотоапарат) — прилад для фіксування зобра¬ження на спеціальному носії (фотоплівці або на електронній карті пам'яті).
Кінокамера — це пристрій, призначений для запису рухо¬мого зображення на кіноплівку. На сучасному етапі розвитку техніки частіше використовують цифрові відеокамери, що за¬писують дані на електронні носії.
Ігрова приставка — це пристрій, розроблений і створений для того, щоб грати у відеоігри. Приставки зазвичай під'єднуються до телевізорів чи моніторів.
Головне завдання навігатора — визначення місця знаходження приймача, для чого використовуються дані, що отримуються із супутника. Крім того, завдяки навігаційним пристроям власник автомобіля може отримати дані про пройдену відстань або, наприклад, про швидкість, а також розрахувати оптимальний маршрут з однієї точки в іншу.
Такі навігатори часто вбудовані в смартфони або кишенькові ПК — це дозволяє їм мати деякі додаткові функції, але робить менш захищеними від впливу зовнішнього середовища і зазвичай час їх автономної роботи поступається іншим навігаторам.
VI. Фізкультхвилинка
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз.
Вгору трошки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Будем дружно ми сідати
І до праці приступати.
VII. Повторюємо правила техніки безпеки.
Гра "Так – ні”.
- Водимо пальцем по монітору.
- До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
- Біля комп’ютера сидимо рівно.
- Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
- Під час роботи в класі їмо фрукти.
- Ліпимо використану жуйку до столу.
- Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
- Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди;
- На клавіші натискаємо плавно, без різких ударів;
- Не торкаємось роз’ємів, проводів, кабелів;
- Включаємо і виключати апаратуру без дозволу вчителя коли заманеться.
Діти об’єднуються у 2 – 3 групи, кожна з яких послідовно відповідає «Так» чи «Ні» дуже швидко відразу як фраза з’явиться на екрані. Тут також доцільно заздалегідь підготувати презентацію до уроку, до якої занести всі необхідні фрази: по-перше, це сприяє навчанню дітей швидкому читанню, по-друге, діти працюють в команді, що виховує товариство і вміння працювати спільно, по-третє, саме ігрова форма сприяє швидкому повторенню такої дуже важливої теми, як правила техніки безпеки.
VIII. Засвоєння нових знань і умінь
Гра "Снігова куля"
Учитель пропонує учням по черзі називати пристрої для роботи з даними, повторюючи всі пристрої, названі попередніми учнями. Наприклад, перший учень називає факс; другий – факс, телефон; третій – факс, телефон, плеєр тощо.
IX. Закріплення, систематизація та узагальнення знань
Автор |
Морзе Н.В. |
Ривкінд |
|
Параграф |
3 |
4 |
1.3 |
№ завдання |
4 |
2 |
1-4 |
2. Додаткове завдання
Заповніть таблицю
Назва пристрою для роботи з даними |
З якими даними працює пристрій |
|
|
(Орієнтовні відповіді)
Назва пристрою для роботи з даними |
З якими даними працює пристрій |
Телефон |
Голос, звук |
Плеєр |
Музика, фільми |
Факс |
Зображення |
Фотокамера |
Зображення |
Калькутятор |
Числа, формули |
Комп'ютер |
Інформація |
Формування навичок роботи з мишею.
Х. Виконання комплексу вправ для зняття зорової втоми
XІ. Контрольно-коригувальний етап
Взаємоперевірка складених таблиць (учитель допомагає за потреби). Або правильні відповіді вивішують на дошці (презентують на екрані ПК).
ХІІ. Підсумок уроку.
Одним з давніх шифрів є шифр Цезаря, названий так на честь римського імператора Гая Юлія Цезаря, який використовував його для секретної переписки. За цим шифром кожний символ алфавіту замінявся іншим, що знаходився від даного на певну кількість позицій:
Розшифруйте повідомлення
2. Рефлексія
Закінчіть речення: "Сьогодні я дізнався про…", "Мені хотілося в майбутньому дізнатись про…", "навчитись…", "Найцікавішим було…".
X. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника, власний конспект уроку.
2. Завдання за підручником:
Автор |
Морзе Н.В. |
Ривкінд |
|
Параграф |
3 |
4 |
1.3 |
№ завдання |
1,2 |
Завдання в розділі "Головоломки" |
6 |
3. Додаткове завдання* Скласти кросворд (ребус) з вивчених термінів.