І. Вступне слово
Учень-ведучий. Шановні друзі! Розпочинаємо «Брейн-ринг» з математики, інформатики та фізики.
«Мудрим ніхто не вродився, а навчився». «Навчити можна лише того, хто хоче вчитися». Головне завдання школи — виховати учня так, щоб він умів учитися, вчитися все життя. Для цього школа прищеплює культуру, любов до справи, до нації. Учень повинен осягнути основи знань, критично їх засвоїти. Він повинен уміти знаходити знання, яких не вистачає; знати, де їх можна знайти і як ними скористатися.
Девіз: «Перевірити можливості людини та пізнати Всесвіт»
Ми впевнені, що серед вас є майбутні лауреати найпрестижніших світових наукових відзнак.
(Привітання інформатиків )
II. Учні — головні помічники вчителів
Перший учень. Увага! Увага! Дайте простір фантазії! Розпочинаємо засідання клубу зустрічей точних наук: математичних, фізичних, комп'ютерних, — чудових, серйозних, веселих, незвичних!
Корисних в квадраті! Цікавих у кубі!
Щоби розкрити наук таємниці,
Потрібні розум, кмітливість, ерудиція.
Другий учень.
Давайте зробимо ще крок
До знань, науки та культури!
Сьогодні буде ще нагода
Всім вручити нагороди!
Ой, як добре! Як прекрасно!
Нагороди! Як це вчасно!
Всім присвоїти не жаль
Шоколадну цю медаль!
Вчитель.
Основне нам, друзі, розумом дерзати!
На всі запитання відповідь давати!
Сміливість і дотепність хай бринить щораз.
Бути переможцем хоче кожен з вас!
III. Музична пауза
Представлення журі. Члени журі: вчителі інформатики, математики, головні судді та ведучі (називають імена).
IV. Проведення жеребкування команд, вибір капітанів
Учитель-ведучий. А зараз проведемо жеребкування.
З різних класів зібрались команди. їх дві.
Знайомтесь, будь ласка, з командами й ви!
Учень-ведучий.
Команда перша та міцна (називає прізвище та ім'я капітана) — команди голова
А поруч з капітаном в комп'ютерному крузі
Помічники чудові, його надійні друзі.
Хоч інформатику вони не так давно вивчають,
Про файли та курсори все необхідне знають.
(Команда презентує себе та вітає супротивників, журі та вболівальників.)
Команда друга теж до змагань готова:
Вона за рік багато засвоїла нового.
Там хлопці працьовиті, їм невідома втома,
Вони серед комп'ютерів неначе в себе вдома.
І капітан вам всім знайома — (називає прізвище та ім'я) пречудова!
(Команда презентує себе та вітає супротивників, журі та вболівальників.)
Учитель-ведучий.
Сьогодні ми побачимо — хто швидший і спритніший,
А також всі дізнаємось, хто тут найрозумніший!
Нехай обом командам удача посміхається!
Учасникам команд та їх уболівальникам бажаємо: «Ні пуху, ні пера!»
Повторимо: «Ні пуху, ні пера!»
V. Привітання команд
Запитання ведучого:
«Чому саме (називає імена капітанів) вибрали капітанами команд?»
(За п'ятибальною шкалою журі оцінює представлення команд та їхні привітання).
Учитель-ведучий. Поки журі підбиває підсумки І конкурсу, пропонуємо музичну паузу.
Учень-ведучий.
Ось конкурс перший — «розминкою» він зветься.
Кожній команді десять питань дається.
VI. Перехід до гри
І гейм. Бліц-гейм «Обганялки»
(За 1 хвилину кожна команда повинна дати найбільшу кількість правильних відповідей. Виграє та команда, яка набере найбільшу кількість балів. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
Запитання для першої команди
Запитання для другої команди
(Журі підбиває підсумок гейму «Обганялки» та оголошує загальний рахунок.)
VII. Літературна пауза
Учитель-ведучий.
Ще запитання маємо —
Вірші для вас читаємо.
Хоч трохи незвичайні, —
Вони для нас повчальні.
Нехай же відповідь дадуть:
У чому і яка тут суть ?
Спочатку вірш для першої команди, потім — для другої.
На обдумування — 30 секунд.
Незвичайна дівчинка
Було їй 1100 років,
Вона ходила на уроки
До 110-го класу,
Носила 100 книжок щоразу.
Крокуючи десятком ніг,
Вона ходила вздовж доріг.
Рук, вух, очей по 10 мала,
Все бачила, все помічала.
Коли виходила гуляти,
За нею бігло цуценятко.
І цей її стоногий друг
Мав один хвіст та 10 вух.
Все те, про що тут річ ведеться,
Спочатку дивним нам здається.
Нехай же відповідь дадуть:
У чому і яка тут суть?
(Усі числа подані у двійковій системі числення.)
Учень-ведучий.
Слон
Слон живе у нас в квартирі —
Поверх — 2, під'їзд — 4.
Звик він вчасно харчуватись —
Вранці — в 8, вдень — в 16.
На сніданок неодмінно 32 оберемки сіна.
Це водою слід запити — 64 літри.
На обід даємо рису, огірків 128,
Помідори також їсть — 250 і 6.
З'їсть млинців 512 —
Це якщо не постаратись,
А як зробити на кефірі —
З'їсть їх більше раз в чотири!..
(Усі числа — це значення степенів числа 2.)
Ну, що ж, продовжуємо!
(Звучить музична композиція. Після цього один з учасників команди починає крутити дзиґу, після зупинки якої визначається питання, на яке учасники команд повинні дати правильну відповідь. Правильна відповідь оцінюється в 1 бал.)
VIII. Продовження гри
Учитель-ведучий. Починаємо II гейм гри.
II гейм. Девіз: «Лінивому не розгадати, кмітливому на роздуми — секунди»
Перше запитання —з інформатики, друге — з математики, третє — з фізики.
кількість хліба отримав кожний. (1/2+1/4+1/8=7/8).
2. Що називають «чотирма китами алгебри»? (Рівняння, числа, тотожності, функції.)
3.В якому місці Землі магнітна стрілка показує обома кінцями на південь? (На північному полюсі.)
вікна.)
1. Пристрій для передачі інформації від людини до ЕОМ. (Клавіатура.)
2.Чи можна поділити 3 апельсини між 2 батьками і 2 синами так, щоб кожному дістався один апельсин? ( Так, — це дід, батько і син.)
3.Чим можна пояснити явище потріскування та іскріння, коли в темній кімнаті знімати шерстяний одяг? (Електризація тіл.)
1. Кінець фільму англійською мовою, а в програмі? (End.)
(RUN(F2) — команда запуску програми на виконання.)
В цілому — вчений-фізик. (Ньютон.)
1. Назвіть прізвище академіка, який пропагував загальну комп'ютерну грамотність, автора перших шкільних підручників з інформатики. (А.П. Єршов.)
(Поки журі підводить підсумки, музична пауза. Пісня.)
III гейм — математичний
Її зустрінеш ти в розмові
і в літературній мові,
А в алгебрі ти можеш взяти
Її портрет намалювати. (Про гіперболу.)
Для професії такої — спробуйте її назвати —
З паралельними прямими
Справу слід постійно мати.
П'ять ліній паралельних
Горизонтально йдуть.
А що ж це за професія?
Хай відповідь дадуть!
(Музиканти і нотний стан.)
Скільки ніг у кошеняти ?
Хто підрахувати зміг,
Зразу скаже: сотня ніг.
У кошеняти 100 ніг, 10 вух і 1 хвіст.
В дивовижних таких фактах
Є математичний зміст. А який саме ?
(Усі числа записані в двійковій системі числення.)
Одного разу хлопець-математик прогулювався з дівчиною. Вона зірвала ромашку і почала відривати пелюстки, промовляючи: «Любить — не любить...». Тоді хлопець сказав: «Не варто цього робити. Це зайве. Достатньо тільки ...» Що він запропонував? (Підрахувати кількість пелюсток. Якщо парна — то не любить.)
Малюнок художників має відповідати темі брейн-рингу: математика, інформатика, фізика, геометричні фігури, цифри, комп'ютерні і фізичні поняття.
(У той час, поки художники працюють, журі оцінює III гейм «Математичний», оцінює представлені газети. А в залі ведучі оголошують музичну паузу, пісня.)
Ведучий-учень. Наступне завдання — назвати найбільшу кількість прислів'їв, приказок, дотепних висловів з математики, фізики, інформатики. Кожне оцінюється в 1 бал. Час — 3 хвилини. Робити паузу заборонено, не повторювати приказки. Виходять по 2 члени команди.
Приклади:
(Звучить комп'ютерна музика, поки команди виконують завдання.)
Написати слова з математики, фізики і інформатики, які містять ноти: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі. Хто більше?
До — документ, доріжка, доповнення, догляд, доступ, домен, секундомір.
Ре — дерево, регістр, перетворення, переміщення, переповнення, адресація, ресурси, ретрансляція, регенерація, Рентген, пароутворення.
Мі — мікропроцесор, алгоритмізація, програміст, дискримінація, імітація, зміст, Міллі- кен, динаміка, промінь.
Фа — алфавіт, файл, фаза, факультатив.
Соль — консоль.
Ля — компілятор, екземпляр, емулятор, ретрансляція, маніпуляція, табулятор, мікрокалькулятор, акумулятор, модуляція.
Сі — бейсік, інверсія, дисперсія, СІ — інтернаціональна система.
Поки команди готуються — музична пауза
Після команди зачитують свої слова. Перемагає той, хто більше придумав слів. Гейм оцінюється в два бали.
VII гейм. Гра «Реставрація» ( час — 5 хвилин)
Команди одержують картки з окремими складами та матеріали. Потрібно скласти вислів.
Команда перша: ком, з, не, спр, п'ю, ро, яка, стра, те, ш, лю, зум, ром, на, ава, ній, ди, будь, ні. (Розумній людині будь-яка справа не страшна з комп'ютером.)
Команда друга : роз, на, від, ком, впр, май, би, від, а, п'ю, рай, стра, ся, ав, но, уму, сті, тера. (Від майстра набирайся вправності, а від комп 'ю тера — розуму.)
Та команда, яка першою прочитає текст — одержує 5 балів, а хто раніше, ніж за 5 хв., то ще додатково 2 бали.
Поки команди працюють — музична пауза
Після, команди дають відповіді на свої завдання (VI гейм).
Після цього журі підводить підсумок VI гейму та оголошує результати гри за VII гейм.
VIIІ гейм. Конкурс капітанів. Доповнити слова (1 бал за кожну правильну відповідь)
1 команда
1. Реальність... (віртуальна).
2команда
(Журі оцінює цей конкурс і підводить загальний підсумок.)
IX гейм. Конкурс уболівальників
(За кожну правильну і повну відповідь — 1 бал)
1. Послухайте, будь-ласка, вірш:
Так будем смело мыслить!
Отстоим последний форт
Средь общего паденья.
Пускай хоть ты останешься моим,
Святое право мысли и сужденья.
Цей вірш належить перу відомого англійського поета-романтика — лорда Джорджа Ноела Гордона Байрона. Яким чином ім'я відомого поета пов'язане зі світом комп'ютерних технологій? (Герцогиня Ада Лавлайс —дочка Байрона, перший програміст. На її честь названа мова програмування - Ада.)
Резервні запитання (для заміни в разі по-треби чи порушенні правил):
- В усіх системах запису числової інформації для сучасної обчислювальної техніки найбільш •вдалою є така, у якій використовується 2 символи. Що це за символи і що вони позначають? (1,0- ввімкнути, вимкнути.)
- Існує клас задач, для розв'язання яких не потрібно виконувати арифметичні обчислення. Вони відомі дуже давно. Ще в Стародавній Греції існував міф про одну з таких задач. Героя, який розв'язав цю задачу, звали Тезей. Що це за клас задач, і хто допоміг Тезею розв'язати задачу? (Лабіринти, Аріадна.)
— Як називається окремий крок послідовності, яку виконує комп'ютер? (Команда, програма.)
- У 1847 р. англійський математик, викладач провінційного університету в маленькому місці Корке, що на півдні Англії, розробив математичну логіку або алгебру логіки - закони, за якими працює ЕОМ. Як звали цього вченого? (Джордж Буль.)
- Набір елементарних операцій, сувора послідовність дій, виконання яких приводить до результату - це алгоритм. Звідки походить це слово? (Від імені вченого АбуАбдуллах Мухам- мад ібн Муса аль-Хорезмі, 800 - 847, Багдад.)
- Інформація зберігається на зовнішніх носіях. Усі вони працюють порівняно дуже повільно, але при цьому залишаються популярними серед користувачів .(Зберігають великий об'єм інформації.)
- Поява цього пристрою визвала сенсацію. На початку 70-х років намітилася тенденція до швидкого зниження вартості ЕОМ, які раніше коштували кілька млн. доларів. Спочатку з'явилася машина вартістю 100 тис., потім 50 тис. Досі невідома фірма повідомила про випуск ЕОМ за ціною 20 доларів. Коли розібралися, то було виявлено, що 20 доларів коштує не ЕОМ, а центральна П частина. Про що йде мова? (Процесор.)
- Де була створена перша друкарська машина? (В Англії.)
- Обчислювальна система складається з двох частин: м'яка і тверда. Назвіть їх. (Апаратна і програмна частина.)
- Яка найменша одиниця вимірювання? (Біт.)
- Повним поворот танцюриста навколо себе на носку однієї ноги? (Пірует.)
- Теорію алгоритмів вважають матір'ю алгоритмів і програмування, а їх батьком є по праву - логіка. Бо саме логіка є теоретичною основою сучасних ЕОМ. Пропонуємо невеличку логічну задачу.
«Один мандрівник випадково опинився в невеличкому містечку і вирішив підстригтися. Там було лише два майстри (у кожного своя перукарня). Заглянувши у вікно до одного майстра, він побачив, що в салоні неприбрано, сам майстер недбало одягнений і так-сяк підстрижений. У салоні іншого майстра було ідеально чисто, його власник був бездоганно одягнений і акуратно підстрижений. Подумавши, мандрівник відправився стригтися до першого майстра».
Поясніть причину такого дивного, на перший погляд, рішення мандрівника?
(Оскільки в місті лише 2 перукарні, то кожен майстер повинен стригтися у іншого. Мандрівник вибрав того майстра, хто краще підстригає свого конкурента.)
Після проведення цього гейму журі підводить підсумки, а тим часом виступають учні.
Х гейм. Продемонструвати блок-схеми до алгоритмів ( з таблиці )
Перефразувати прислів'я та приказки, використовуючи структури розгалуження і циклу. За кожну правильну відповідь — 1 бал. У разі відсутності відповіді право переходить до іншої команди. Відповідають по черзі. Викликати по 2 члени команди вперед.
Якщо ... (не оре сошка), то ... (хліба трошки).
Поки оре сошка (повт.), то пц є хліб (кц).
Якщо є козак, то є і слава.
Поки є козак, (пц) є і слава (кц).
Якщо терпітимеш козак, то будеш отаманом.
Якщо хліба немає, то їж пироги.
Поки немає хліба, (пц) їж пироги (кц).
Якщо козак щирий, то ззаду не нападає.
То..., поки сила не візьме.
Повторювати (пц) немає сили, треба розумом доточити (кц).
По закінченні VI гейму, поки журі підводить підсумки, музична пауза. Після цього журі оголошує результат гейму.
Поки команди готуються — музична пауза.
Після, команди відповідають на поставлене запитання.
Звучить тиха музика. Намалювати із зав'язаними очима на переносних дошках авто-портрет та робота- марсіанця.
2. Накопичувач на магнітній стрічці.
Стрімер.
6. Стандартний пристрій введення даних. Клавіатура.
По вертикалі:
9. Одна із 17 газет видавництва «Шкільний світ». Інформатика.
12. Режим роботи монітора. Графічний.
IX. Домашнє завдання
Проблеми шкільних точних наук. Яке призначення мають інформатика, фізика, математика в школі ?
Ще запитань багато
Вам можна було б дати,
Та обмежує нас час —
Команди встати!
Готуємось БРЕЙН-РИНГУ назвати результати! Команда (називають переможця конкурсу) стала переможцем у нас. І цей диплом почесний ' Призначено для вас! Тому що здобули перемогу — Змагань наших мету. Хоч новачки в БРЕЙН-РИНГУ, А ваша гра — це «вищий клас»! Всі гори ви вдало штурмували, Здобули перемогу і в фіналі. Точні науки вивчати Продовжуйте й надалі. Команда переможців Одержує медалі. Всі добре працювали,
Хоча команда (називають другу команду) від переможця
Трішечки відстала. На спогад про цю зустріч Одержуйте «нулі». (Переможці отримують в'язку бубликів.)
Смачні вони й солодкі, Хоч, правда, і малі. Ми з вами, сподіваюсь, Зустрінемось не раз. На зустрічі приходьте — Наш клуб чекає вас!
Вітають переможців, найбільш активних гравців. Вітання команді, яка програла.
Члени журі, головні судді дякують командам за гру, а також вітають усіх, хто брав участь у БРЕЙН-РИНГУ.
X. Фінал (звучить музика)
1