Розробка уроку інформатики для 9 класу на тему:
«Комп'ютерна та інтернет-залежність - хвороби сучасного суспільства»
Клас: 9 клас
Тема: "Комп'ютерна та інтернет-залежність - хвороби сучасного суспільства"
Мета:
Обладнання: комп’ютери, мультимедійний проектор, доступ до мережі, екран.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
1 Актуалізація і корекція опорних знань і практичного досвіду учнів.
1.2 Актуалізація опорних знань
Вправа «Що знаю. Про що хочу дізнатися»
Вступне слово: Наше суспільство стрімко розвивається, породжуючі нові пристрасті, потяги та залежності. Багато людей почали використовувати всесвітню мережу не тільки для роботи чи пошуку інформації, а як засіб життя. Діти, які майже весь вільний час проводять в Інтернеті – реальність сьогоднішнього дня.
Поруч із залежностями, що вже давно існують, поступово починають проявлятися нові, більш актуальні та злободенні, підкреслюючи своєю появою саме ті проблемні сфери, які не впорядковані належним чином.
Отже дайте відповідь на два питання:
2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учіння учнів.
Інтернет, як і все у житті, має два боки – чорний і білий. Окрім переваг, Інтернет приніс певні незручності. Для деяких він став ще одним видом наркотику, що за силою своєї дії і прихильності не поступається алкоголю чи нікотину.
Сьогодні мова піде про ще одну людську залежність «Комп'ютерна та інтернет-залежність - хвороби сучасного суспільства»
3. Вивчення правил і способів дій (вступні вправи).
3.1 Вправа «По колу: Позитив та негатив використання мережі Інтернет»
Мета вправи: з’ясувати уявлення здобувачів освіти про позитивні та негативні наслідки використання Інтернету.
Вправа для збору максимальної кількості інформації. Клас об’єднується в дві групи
Завдання першій групі: Визначити наслідки використання Інтернету;
Завдання другій групі: Визначити наслідки використання Інтренету.
Групи сидять у формі кола, працють одночасно, визначають позитивні (негативні) наслідки використання Інтернету, записують на листок та передають листок другій групі, теж саме робить друга група, до тих пір – поки тема не буде вичерпана.
Аналіз відповідей та висновок: Інтернет – має як багато позитивних наслідків використання так і несе в собі велику кількість загроз, про які ми частіше всього не замислюємося.
3.2 Вивчення понять:
В нашій державі інформаційні технології розвиваються повільніше ніж в інших європейських країнах. Але навіть вже зараз масштаби інтернет-залежності настільки суттєві, що її виділяють у низку нових залежностей, котрі суттєво впливають на розвиток української молоді і суспільство в цілому.
За кордоном велика увага приділяється цій проблемі. З появою нових технологій з’являються й нові види залежностей.
Американська вчена Кімберлі Янг на цей момент виділяє п'ять основних видів інтернет-залежності, які ми сьогодні розглянемо на уроці :
В Україні розповсюджена саме кіберкомунікативна залежність. Розглянемо її більш детально.
3.3. Перегляд відеоролика «Ком’ютерна залежність»
Обговорення відео.
Інтернет-залежність впливає не тільки на психологічний стан здоров'я людини, але і на його фізичне здоров'я. Якщо тривалий час перебувати в Мережі, то погіршується пам'ять, мозок втрачає здатність до аналітичного аналізу, підвищується дратівливість, знижується працездатність, психіка стає нестійкою, можна навіть втратити навички реального спілкування.
Від постійного перебування перед монітором погіршується зір, від клавіатури і мишки виникає тунельний синдром, сидячий спосіб життя сприяє розвитку сколіозу, остеохондрозу, артрозу і т.п., також спостерігаються проблеми в роботі шлунково-кишкового тракту і серцево-судинні патології, такі як аритмія , тахікардія, тромбоз, варикоз, гіпертонія.
3.4. Проведення гімнастики для очей
Наші очі, так само, як і інші частини тіла, потребують постійного тренування і спеціальних вправ, що підтримують їх здоров`я. Особливо якщо ви багато часу проводите перед монітором.
Тому важливо час від часу, особливо працюючи за комп’ютером (кожні 6-8 хвилин) проводити гімнастику для очей.
Гра «Метелик»
Вчитель пропонує уявити дітям, що в класі знаходиться метелик. Він рухається в ті місця, які вказує вчитель, а діти очима його переміщують (стеля, вікно, шафа, на своїй руці, носі і т.д)
Гра «Моє ім’я»
Вчитель пропонує дітям написати своє ім’я на протилежній стіні тільки очима, не повертаючи інші частини тіла (голови, плеч..).
4. Первинне застосування набутих знань .
Вправа «Проведення анкетування на тему «Проблема комп’ютерної та Інтернет залежності у молодіжному середовищі» Анкета Кімберлі Янг.
Дайте відповідь «Так» або «Ні».
1. Чи відчуваєте Ви занепокоєння через відсутність комп’ютера або Інтернету?
2. Чи відчуваєте Ви потребу в збільшенні часу для роботи за комп’ютером або перебуванню в Мережі Інтернет?
3. Чи були у Вас невдалі спроби контролювати, обмежувати або припинити використання комп’ютера або Інтернету.
4. Чи відчуваєте Ви себе втомленим, пригніченим або роздратованим при спробі обмежити або припинити користування комп’ютером або Інтернетом?
5. Чи сиділи Ви за комп’ютером або знаходились в on-line більше ніж планували?
6. Чи були у Вас випадки коли ви могли отримати проблеми на роботі, навчанні або іншій сфері через надмірне користування комп’ютером або Інтернетом?
7. Чи траплялось вам приховувати членам сім’ї, друзям або іншим людям час проведення за комп’ютером або у Мережі?
8. Чи використовуєте Ви комп’ютер або Інтернет за для того, щоб уникнути проблем або поганого настрою (почуття безпорадності, провини, роздратування, депресії).
Якщо опитуваний дає 5 або більше позитивних відповідей, то він вважається залежним.
Вчитель: Це питання є актуальний на сьогоднішній день, тому пропоную вам декілька порад для профілактики:
5. Практична робота. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах для вироблення навичок.
5.1. Повторення правил безпеки життєдіяльності при роботі з комп’ютерною технікою
5.2. Практична робота
Завдання: Робота з сервісом WordItOut logo . Створити хмару слів на тему "Комп'ютерна та інтернет-залежність - хвороби сучасного суспільства"
6. Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.
6.1 Вправа «Метод «ДРІД»
Д — досвід (що робили, що пам'ятаєте?)
Р — рефлексія (які відчуття, реакція?)
І — інформація (яку інформацію одержали, які висновки зробили?)
Д — дії (як ви будете діяти в майбутньому)
Учасникам пропонується висловити свої думки щодо кожного питання. У такий спосіб підбиваються підсумки.
6.2. Домашнє завдання
Спробувати прожити одну добу без доступу до Інтернету. Зробити висновки в зошит: Як себе відчуваєш? Чи з’явилася в тебе потреба зайти до мережі, і навіщо?
6.3 Перегляд мультфільму «Технології які вбивають майбутнє покоління»
Використані джерела: