"Комп`ютерна та Інтернет-залежність як актуальні проблеми сучасності"

Про матеріал
Матеріал для роботи з учнями 9-11 класів щодо визначення рівня інтернет-залежності в учнів та ознайомлення з порадами,які допоможуть убезпечити дітей при користуванні інтернетом.
Перегляд файлу

 

 

Заняття з елементами тренінгу

«Комп’ютерна та Інтернет -залежність як актуальні проблеми сучасності»

 

 

Перша держклініка з лікування інтернет-залежності з'явиться ...

 

 

Мета: визначити та проаналізувати основні проблеми комп’ютерної та інтернет-залежності в учнівському середовищі, визначити причини появи, симптоми та наслідки компютерної залежності, способи формування адекватної самооцінки  для профілактики компютерної залежності. Дати інформацію про вплив комп’ютерних ігор на організм дитини. Визначити комп’ютерну та Інтернет  залежність шляхом проведення анкетування.

Обладнання:бланки анкет,дошка ,маркери,ватман

Форма проведення: заняття з елементами тренінгу

Хід заняття

 

Ведучий: Комп’ютер увірвався у наше життя стрімко  і з кожним днем стає невід’ємною частиною нашого повсякденного життя. В сучасному світі не вміти користуватись ним все рівно, що не вміти писати або читати. Сьогодні будь-яка сучасний людина хоч раз в день, для спілкування, роботи або просто пошуку потрібної інформації відвідує мережі всесвітньої павутини.  З появою комп’ютерних технологій людство вийшло на нову сходинку свого розвитку.  Безумовно, Інтернет має величезне значення в сучасному світі і приносить велику користь людству: як невичерпне джерело інформації, доступний спосіб набуття навичок і знань, як незамінний помічник у роботі та бізнесі, як засіб проведення і планування дозвілля, як місце для знайомств і спосіб підтримання зв’язку. Інтернет полегшує вибір та купівлю необхідних товарів і послуг, а також дозволяє заощадити на їх придбання. З появою комп’ютерних технологій людство вийшло на нову сходинку свого розвитку. Саме завдяки інформаційним технологіям є можливість виконати великий обсяг роботи за  менший проміжок часу, що підвищує ефективність професійної діяльності.

Вправа 1.  Асоціативний кущ

Учням пропонується дати відповідь на запитання:

«Для мене комп’ютер,телефон це …»

(Розваги, спілкування, перегляд фільмів, пошук додаткової інформації,   помічник у навчанні….)

 

Ведучий: У сучасному світі повноцінне життя  людини неможливо уявити без інформаційних технологій. Але разом з тим в результаті проникнення комп’ютерів,телефонів та Інтернету в повсякденне життя людини з`явилися і хвороби, про які ще кілька років тому ніхто не знав – це комп’ютерна та Інтернет-залежності.

 

Вправа 2. «Позитив та негатив»

Мета: з’ясувати уявлення учнів про позитивні та негативні сторони при користуванні комп’ютером, телефоном

Учасники діляться на дві групи:

  •   перша група  вказує на  позитивні наслідки використання комп’ютерів,телефонів
  •   друга  група — на  негативні наслідки використання комп’ютерів,телефонів

(відповіді необхідно обґрунтувати)

Ведучий:   Багато людей почали використовувати Інтернет не тільки для роботи чи пошуку інформації, а як засіб соціального життя. Згодом з'явились чати, сайти знайомств, соціальні мережі, тощо.

       За статистикою, 54 % користувачів у віці від 13 до 23 років проводять в онлайні щоденно до 3 годин, ще 31 % сидить — 4-6 годин. Існує категорія людей, яка живе віртуальним життям, тобто користується Інтернетом 10 годин на добу і більше. Більше 45 % всіх опитаних заявили, що не уявляють життя без комп'ютера та Інтернету. Це значно більша частка, ніж для будь-якого іншого медіа-пристрою (наприклад, 28 % молодих людей не можуть жити без мобільного телефону, 11 % — без телевізора).

    Відповідно до нових діагностичних рекомендацій, Інтернет-залежною визнається людина, яка проводить в мережі не менше шістьох годин на день і у якої спостерігався щонайменше один з симптомів залежності протягом попередніх трьох місяців.

     У 2008 році Інтернет-залежність офіційно визнано хворобою.Визначення захворювання і його діагностичні критерії були розроблені співробітниками Пекінського центрального військового госпіталю за матеріалами 1300 «проблемних»користувачів Інтернету.

      Інтернет-залежність — психічний розлад, нав'язливе бажання вийти в Інтернет і хвороблива нездатність вчасно відключитися від нього. Це явище може спричинити стан, у якому людина фокусуватиметься на віртуальному, а не реальному світі. Людина в такому стані може ігнорувати потребу у їжі, туалеті, сні, живому спілкуванні, фізичній активності і тощо.

Вправа 3. Проведення тесту на визначення  ступеня залежності від Інтернету.

 Для визначення ступеня залежності від Інтернету, потрібно відповісти на нижче наведені запитання, вибираючи в якості відповідей, запропоновану шкалу варіантів:

5 – завжди;

4 – досить часто;

3 – іноді;

2 – часом буває;

1 – дуже рідко;

0 – це не відноситься до мене.

Відзначайте номери варіанта відповіді, що одночасно є і балами для тесту на Інтернет-залежність. Важливо відповідати на питання чесно і відверто.

Тест на інтернет-залежність

1. Як часто Ви довше залишаєтеся on-line, ніж мали намір?

             5 – завжди;

             4 – досить часто;

             3 – іноді;

             2 – часом буває;

             1 – дуже рідко;

             0 – це не відноситься до мене.

2. Як часто Ви ігноруєте свої домашні обов'язки заради того, щоб довше побути в Інтернеті?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

3. Як часто Ви віддаєте перевагу Інтернет-світу порівняно з реальним світом?

             5 – завжди;

             4 – досить часто;

             3 – іноді;

             2 – часом буває;

             1 – дуже рідко;

             0 – це не відноситься до мене.

4. Частіше нові знайомства і спілкування у Вас виникають в Інтернеті чи в реальному житті ?

             5 – завжди;

             4 – досить часто;

             3 – іноді;

             2 – часом буває;

             1 – дуже рідко;

             0 – це не відноситься до мене.

5. Як часто скаржаться оточуючі Вас люди на те, що за комп'ютером Ви проводите занадто багато часу?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

6. Чи трапляється, що Ваша робота, або навчання страждає через занадто частого або довгого часу, який ви проводите on-line?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

7. Перевіряєте Ви пошту, перед тим, як зайнятися необхідними справами?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

8. Як часто страждає продуктивність Вашої роботи через заглибленість в комп'ютер?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

9. Чи трапляється Вам займати оборонну позицію або ставати потайним, коли Вас питає хто-небудь, чим Ви займаєтеся в мережі і навіщо Вам це потрібно?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

10. Як часто Ви прагнете позбутися тривожних думок про власне життя, замінюючи їх заспокійливими думками про мережі?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

11. Передчуваєте Ви з нетерпінням свій черговий сеанс on-line?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

12. Чи трапляється Вам відчувати, що без Інтернету життя було б нудне, порожнє і безрадісне?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

13. Чи часто Вам доводиться дратуватися, кричати і виходити з себе, якщо хтось Вам заважає, відволікає в процесі сеансу on-line?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

14. Як часто Ви відмовляєте самому собі у сні і відпочинку через нічні «входження у світ Інтернету»?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

15. Перебуваючи поза зоною покриття мережі Інтернет, як часто Ви думаєте про швидке підключення до неї, захоплюють Вас думки про Інтернет?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

16. Чи трапляється Вам, перебуваючи on-line, говорити собі: «ну ще одну хвилиночку ...»?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

17. Бували або чи бувають у Вас безуспішні спроби скоротити час, який Ви витрачаєте на перебування в мережі Інтернет?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

18. Наскільки часто Ви маєте намір приховати від оточуючих тривалість вашого перебування в Інтернеті або за комп'ютером?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене

19. Наскільки часто Інтернет для Вас краще реального спілкування з людьми?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

20. Наскільки часто у Вас відбувається погіршення настрою, пригніченість або дратівливість, коли Ви знаходитесь поза мережею, яке зникає, варто Вам тільки підключитися до Інтернету?

              5 – завжди;

              4 – досить часто;

              3 – іноді;

              2 – часом буває;

              1 – дуже рідко;

              0 – це не відноситься до мене.

 

Відповівши на всі питання тесту на Інтернет-залежність, складіть отримані бали (вони ж номери варіантів відповідей) в загальну суму. Чим підсумкова цифра більша, тим ваша залежність від Інтернету сильніше і серйозніше проблеми, які пов'язані з використанням комп'ютера і дозвіллям в мережі Інтернет.

Результати тесту на Інтернет-залежність:

20 - 49 БАЛІВ – у Вас не буде приводу для особливих переживань щодо Інтернет-залежності – ви самий звичайний Інтернет-користувач. Часом ви, звичайно, затримуєтеся трохи довше в мережі, ніж збиралися, але ви абсолютно не в змозі самостійно контролювати використання Інтернету, з урахуванням своєї потреби.

50 - 79 БАЛІВ – час від часу, а можливо останнім часом і часто, Ви стикаєтеся з певними проблемами через надмірне використання Інтернету. Вам слід звернути увагу на те, який вплив він робить на ваше життя і постаратися його контролювати.

80 - 100 БАЛІВ – у Вашому житті однозначно відбуваються значні проблеми, які породило надмірне використання Інтернету. У вас явна Інтернет-залежність. Вам просто необхідно усвідомити, наскільки сильно і згубно впливає Інтернет на ваше життя, постарайтеся відмовитися від нього на час і зайнятися проблемами, які накопичилися, поки ви «пропадали» у мережі, які з'явилися з вини Інтернету.

Ведучий.  Отже, ми бачимо, що саме ця проблема на сьогоднішній день є досить актуальною. Тож які симптоми вказують на присутність «хвороби»?

 

Симптоми захворювання:

  • непереборне бажання вийти в Інтернет;
  • нездатність контролювати час, проведений в мережі;
  • розумове або фізичне виснаження;
  • порушення сну або концентрації уваги;
  • дратівливість, депресія, знервованість, труднощі у спілкуванні з людьми в реальному житті;
  • постійний перехід між сторінками, часто без жодної мети;
  • хворобливе захоплення перепискою та сайтами знайомств, значне переважання останніх над живим спілкуванням;
  • ігрова залежність;
  • постійне коментування записів в соцмережах.

 

Вправа 4. «Як вилікуватись від  «комп`ютерної»  хвороби»

Це завдання для всієї групи. Давайте всі разом подумаємо над порадами для кожної людини, щоб не  потрапити в залежність від Інтернету та комп`ютера чи телефона. (ці поради запишемо на ватмані).

 

  • Обмежувати час перебування за комп’ютером чи телефоном – до 30 хв, після чого треба змінити вид діяльності;
  • Установити часовий закон не грати перед сном, після їжі й поки не виконані домашні завдання та справи;
  • Контролювати зміст ігор, не допускаючи сюжетів насилля, жорстокості, з елементами культових ритуальних обрядів та образами нечисті;
  • Частіше гуляти з друзями, не забувати, що реальне спілкування важливіше і корисніше  від віртуального;
  • Принципово не їсти за комп’ютером чи з  телефоном
  • Навчитись правильно ставитись до комп’ютера чи телефона: як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій;
  •  Розпочати читати книги ,зайнятися спортом,почати подорожувати .

 

Ведучий. Я вважаю, що, безсумнівно, можливість використання Інтернету дуже важлива для кожної сучасної людини. Однак завжди слід пам’ятати про потенційну небезпеку мережі і розуміти, що реальне життя проходить дуже швидко, якщо сидіти за комп’ютером більше двох годин на день.

Домашнє завдання: попробувати хоча б 1 день на тиждень  прожити без комп’ютера чи телефона (без соціальних мереж,розваг – тільки дзвонити при потребі) та інтернету. Після цього зробити висновок, про вплив його на ваше життя.

 

Успіхів!

docx
Додано
31 січня
Переглядів
252
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку