Тема
Комп'ютерні віруси та антивірусні засоби. Практична робота 5. Захист комп'ютера від вірусів
Мета:
дидактична: сформувати поняття комп'ютерного вірусу; ознайомити учнів з видами та типами вірусів, шляхами зараження ПК вірусами та основними методиками боротьби з вірусами; навчити користуватися антивірусними програмами для перевірки та лікування ПК;
розвивальна: розвивати практичні навички роботи з ПК; логічне мислення, увагу, пам'ять;
виховна: виховувати сучасну людину, яка володіє інформаційною компетентністю.
Обладнання: комп'ютери, відповідне програмне забезпечення, роздатковий матеріал з порядком роботи з антивірусною програмою, комплекси вправ для зняття м'язового і зорового напруження.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Етап ціле покладання
Діти! У нас сьогодні ніби свято,
гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
Швидесенько привітайтеся
І веселенько посміхайтеся.
А тепер тихенько поверніться,
І один одному всміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будем починати.
Сьогоднішній урок у нас незвичайний по-перше на нашому уроці присутні гості. По-друге урок наш буде незвичним - «перевернутим». Де саме ви покажете свої знання і навички з інформатики.
Скажіть вже всі налаштовані на урок? Який настрій у вас? Сподіваюсь, що після уроку настрій у вас буде ще кращий!
ІІІ. Актуалізація опорних знань
ВІ́РУС, у, чол., бакт. Один із найдрібніших мікроорганізмів, що викликає інфекційне захворювання. Віруси являють собою найдрібніші живі істоти, які не здатні до самостійного існування, але викликають у живих організмах.. цілий ряд інфекційних хвороб (Наука і життя, 7, 1957, 12).
Що ви знаєте про віруси, які вражають людський організм?
Віруси (від лат. virus — отрута) — неклітинні форми живих організмів, які складаються з нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК) і білкової оболонки, зрідка включаючи інші компоненти (ферменти, ліпідні оболонки тощо).
3. Способи ураження людського організму вірусом?
4. Надайте поради людині, як потрібно діяти, щоб одужати?
5. До чого призводить діяльність вірусів в організмі?
6. Які методи профілактики відомі вам?
А тепер давайте порівняємо ваші варіанти варіанти, які наведені в підручнику з біології!
Профілактика вірусних захворювань ділиться на специфічну і неспецифічну. До специфічної відносяться: вакцинація і загартовування, тут задіяні спеціальні препарати і сили власного організму людини. Неспецифічна профілактика - це курси всіляких пігулок і мікстур.
7.А як ви вважаєте, комп'ютер може захворіти?
Для багатьох користувачів комп’ютерів віруси – це щоденна головна біль і турбота. Чому?
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Тема нашого уроку: Комп'ютерні віруси та антивірусні засоби. Практична робота 5. Захист комп'ютера від вірусів.На цьому уроці ми систематизуємо і поглибимо знання з теми за такими ключовими питаннями теми, доречі вони знаходяться також у вас на столах:
IV. Обговорення нового матеріалу
А тепер давайте більш детальніше ознайомимося і вияснимо рівень вашого ознайомлення з теми!
ПОНЯТТЯ ПРО КОМП'ЮТЕРНІ ВІРУСИ
Що ж таке комп’ютерний вірус? (Учні намагаються дати відповідь на запитання)
А зараз об`єднаймося в 4 групи! Я надаю вам варіанти відповідей основних ознак комп’ютерного вірусу, а ви перевіряєте їх на правильність!
Ранні ознаки зараження дуже тяжко виявити, але коли вірус переходить в активну фазу, тоді легко помітити певні зміни. Які саме? Давайте виділимо їх!
Зазвичай віруси розміщуються у файлах, які здебільшого керують роботою. Це файли ОС, системних і прикладних програм, драйверів пристроїв, файли об'єктних модулів і бібліотек, дисковий і системний завантажувачі, початкові тексти програм мовами високого рівня.
Уявіть собі ситуації:
1. Що відбудеться, якщо в банку будуть переплутані дані про рахунки клієнтів?
2. Що відбудеться, якщо комп’ютери каси продажу квитків працюватимуть у 10 разів повільніше?
3. Що відбудеться, якщо дані з вашої медичної картки будуть втрачені?
А ще, які шкідливі дії вірусів ви знаєте?
4. Історія виникнення вірусів
Додому у вас було завдання знайти інформацію про віруси, а тепер давайте перевіримо як ви справились з цим завданням! Для цього кожен з вас по черзі повинен назвати вірус і коротко розповісти про нього. А також один хтось з вас буде трохи вчителем і буде записувати назви вірусів на дошці.
А чи знаєте ви, які віруси вважають найбільш титулованішими?
Титул найбалакучіший. Даний титул вирушає до трояну Botvoice.A, який при зараженні програє для користувача наступний запис: "Ви були заражені, повторюю, ви були заражені, а Ваші системні файли - видалені. Даруйте. Хорошого дня і до побачення". Просто знахідка для тих, кому ні з ким поговорити.
Титул найпринаднішого є черв'як Sober версії V. Обіцяючи безкоштовні квитки на світовий футбольний кубок 2006 років в Германії, йому удалося досягти значного рівня заражень. На щастя, користувачі стали обережнішими, і творцеві не удалося почати нову епідемію.
Титул найгрубішого без сумніву отримує Cisum.A. Цей черв'як, відключаючи антивірусні захисні системи на заражених комп'ютерах, залишає користувачеві повідомлення: “Ти ідіот”. Воно не лише з'являється в невеликому вікні на екрані, але також роздається з колонок комп'ютера кожні п'ять секунд.
Титул найзнаменитіший вірус – це, звичайно, ILOVEYOU (Loveletter і The Love Bug) 3 травня 2000 року вірус виявився в Гонконзі. Він поширювався поштою з темою листа “Я тебе люблю” і вкладенням файлу з “подвійним” розширенням .txt.vbs. Знайдені в комп'ютері логіни і паролі акуратний вірус висилав своєму творцеві.
Титул найнебезпечніший вірус – Whiter.F, “благородний” код, що видаляє весь вміст жорсткого диска. Цікавий аспект цієї коди в тому, що перед видаленням він замінює всі файли користувача на текстові з наступним повідомленням: You did а piracy, you deserve it (ти займався піратством і заслужив на це).
Титул трохи нежиті. До цієї категорії віднесені віруси WINVNC.A і Sinowal.WRN, які з метою обману користувачів і зараження їх ПК скористалися галасом довкола свинячого грипу.
Титул шпигун. Waledac.AX заманює свої жертви, стверджуючи, що пропонує безкоштовне застосування для читання чужих СМС-повідомлень. Ідеальний варіант для тих, хто хоче перевірити своїх партнерів. Можливо, саме тому така величезна кількість користувачів стала жертвами цього інтелігентного вірусу.
Титул діяльний вірус. Це про Whizz.A. Відразу після зараження їм комп'ютер починає видавати звукові сигнали, покажчик миші безконтрольно бігає по екрану, Cd/dvd-проїгриватель відкривається і закривається, а дисплей "прикрашається” гратами
Титул Вірусний Гарі Поттер. Не дивлячись на те, що даний вірус не має жодного відношення до найпопулярнішого казкового чарівника, всі повідомлення, демонстровані Samal.A на дисплеї ПК – про магію. Після зараження комп'ютера користувачі бачать повідомлення "Ех, ех, Ви не сказали чарівного слова”, а курсор починає блимати в чеканні, поки користувач введе слово. Насправді, не має жодного значення, яке слово вводиться, оскільки після трьох спроб на дисплеї з'являється фраза "Самаелю прийшов кінець", а комп'ютер перезавантажується.
6.Фізкульт хвилинка (Додаток)
Щоб втома, як вірус нас не подолала, давайте здійснимо антивірусну вправу!
7. КЛАСИФІКАЦІЯ ВІРУСІВ
А як ви вважаєте чи наносять збитків віруси підприємствам та організаціями? А на яку суму?
У світі існує сотні тисяч шкідливих програм. Вони завдають значної шкоди як індивідуальним користувачам, так і підприємствам та організаціям. Тільки за 2007 р. ці програми нанесли збитків світовій індустрії на суму понад 135 млрд доларів. Щороку збитки зростають на 10-15%. П’ятірка країн, що найбільше "відзначилися" в створенні шкідливих програм, на сьогодні виглядає так:
1. Росія - 27,89%;
3. США - 9,98%;
5. Україна - 5,45%.
2. Китай - 26,52%;
4. Бразилія - 6,77%.
Дуже сумно, що і наша країна вийшла на перші місця по створенню шкідливих програм. У зв’язку з широким розповсюдженням шкідливих програм в Україні, як і в більшості країн світу, введена кримінальна відповідальність за "несанкціоноване втручання в роботу електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж чи мереж електрозв’язку, що призвело до витоку, втрати, підробки, блокування інформації, спотворення процесу обробки інформації або до порушення встановленого порядку її маршрутизації" (стаття 361 Кримінального кодексу України). Також кримінальна відповідальність уведена за "створення з метою використання, розповсюдження або збуту, а також розповсюдження або збут шкідливих програмних чи технічних засобів, призначених для несанкціонованого втручання в роботу електронно-обчислювальних машин (комп’ютерів), автоматизованих систем, комп’ютерних мереж чи мереж електрозв’язку" (стаття 361_1 Кримінального кодексу України).
А) За середовищем перебування
Б)За способом зараження
В) За зовнішнім виглядом
Г) За можливостями
Д) За особливостями алгоритму
8. ТИПИ АНТИВІРУСНИХ ПРОГРАМ
Скажіть, будь-ласка, чи існують програми, які можуть захистити комп’ютер?
Для виявлення та знищення комп'ютерних вірусів використовують антивірусні програми. Всі вони поділяються на п'ять великих груп: ревізори, детектори, лікарі, фільтри, вакцини. Погляньте на таблицю, що ви бачите? Правильно, певна кількість інформації зникла! Чому? Давайте відновимо її!
Тип антивірусної програми
|
Принцип дії
|
Детектори
|
Виявляють файли, заражені одним із відомих вірусів.
|
Лікарі (фаги) |
Лікують заражені програми або диски, вилучаючи із заражених програм код вірусу, тобто відновлюють програму в тому стані, в якому вона була до зараження вірусом |
Ревізори
|
Спочатку запам'ятовують відомості про стан програм і системних областей дисків, а після цього порівнюють їхній стан з початковим. При виявленні невідповідності повідомляють про неї
|
Фільтри
|
Завантажуються резидентно в оперативну пам'ять, перехоплюють ті звернення до системи, що використовуються вірусами для розмноження і нанесення шкоди, і повідомляють про них.
|
Вакцини |
Програми, які використовуються для оброблення файлів та завантажувальних секторів з метою передчасного виявлення вірусів
|
А тепер пограємо в невеличку гру «Вгадай антивірус!»
Учні по черзі виймають зі скриньки логотип антивірусу і називають його.
…. та інші антивірусні програми
10. Антивірусні програми Касперського та NOD32
Антивірусна програма AVP Є.Касперського
Eset NOD32
11. Основні заходи щодо захисту від вірусів
Створення санітарного бюлетеня «Профілактика комп’ютерних вірусів»: пари учнів отримують картинки з теми, їм необхідно сформулювати основні профілактичні засоби боротьби з вірусами, записати на картинки, і прикріпити на дошку. (2 хв.) Додаток № 2.
V. Формування вмінь, застосування знань
Практична робота «Захист комп'ютера від вірусів»
Інструктивна картка.
Програма Антивірус Касперського»
VI. Підсумок уроку
Дати відповіді на запитання.
Підписання учнями угоди Правила захисту інформації (Додаток 3)
VII. Домашнє завдання
Опрацювати конспект та відповідний розділ підручника.
1 рівень.
Підготувати відповіді на питання:
2 рівень.
Підготувати презентацію на одну з тем:
3 рівень.
Провести дослідницьку роботу:
Практична робота
«Захист комп'ютера від вірусів».
Мета роботи: навчитися використовувати антивірусну програму «Антивірус NOD32» для перевірки комп'ютера на наявність вірусів і його лікування.
Завдання: Перевірити диск на наявність вірусів з використанням антивірусної програми.
Хід практичної роботи:
При виявленні вірусів натиснути кнопку «Лікувати все»–«Удалить»
ДОДАТКИ
КОМПЛЕКС ВПРАВ ДЛЯ ЗНЯТТЯ М'ЯЗОВОГО НАПРУЖЕННЯ
Варіант 1
Вихідне положення — сидячи на стільці.
Варіант 2
Вихідне положення — стоячи, ноги разом, руки вниз.
ВИКОНАННЯ КОМПЛЕКСУ ВПРАВ ДЛЯ ЗНЯТТЯ ЗОРОВОЇ ВТОМИ
Вправи виконуються сидячи в зручній позі, хребет прямий, очі відкриті, погляд — прямо, відвернувшись від комп'ютера.
Варіант 1
Варіант 2
Додаток
Правила захисту інформації
Ми, що підписалися нижче, згодні з приведеними правилами і зобов'язуємося неухильно їх виконувати з метою забезпечення безпеки особистої інформації і суспільної.
Підписи: Дата: __.___.20___
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________
____________________________