Компаративний прийом, як один із аспектів екологічного виховання молодших школярів на уроках “Я досліджую світ” та “Математика” під час дистанційного навчання.
Досвід роботи Святашової Наталії Іванівни, вчителя початкових класів, спеціаліста вищої категорії Куп’янської загальноосвітньої
школи І – ІІІ ст. №6 Куп’янської міської ради Харківської області
Номінація: «Початкова освіта»
У роботі обґрунтовується актуальність проблеми екологічного виховання учнів під час дистанційного навчання у початковій школі. Застосовується асинхронний режим супроводу уроків “Я досліджую світ” та ”Математики” у початковій школі під час дистанційної освіти. Застосовується компаративний прийом, наводяться приклади конкретних задач, у процесі ознайомлення з якими, створюються умови для екологічного виховання учнів.
Ключові слова: дистанційне навчання, види дистанційної освіти, асинхронний режим, компаративний, аспект, екологічне виховання, екосистема, екологічні знання, екологічна свідомість, екологічна компетентність, екологічно небезпечні зони, числові відомості, графіки, діаграми.
За прогнозами ЮНЕСКО у ХХІ столітті діти будуть проводити у школі лише 30 – 40% часу, 40% буде відведено на дистанційне навчання, а решта на самостійне.
Дистанційне навчання — це взаємодія вчителя і учнів між собою на відстані, що відображає усі властивості навчального процесу компоненти (цілі, зміст, методи, організаційні форми, засоби навчання) і реалізується специфічними засобами інтернет-технологій або іншими засобами, що передбачають інтерактивність.
Для забезпечення навчального процесу можуть бути задіяні найрізноманітніші види дистанційної освіти. До них відносяться: Відеоконференції (обмін відеозображенням і звуком); Аудіоконференції (обмін звуковою інформацією на цифрових і аналогових засобах зв'язку); Комп'ютерна телеконференція; Відеолекції; Заняття в чаті; Веб-уроки; Радіо; Телебачення.
Види дистанційного навчання можуть використовуватися як по нарізності, так і в сукупності. Це залежить від того, які ТСО (технічні засоби навчання) використовує та або інша освітня установа, що надає такі послуги. Відповідно до вибраних ТСО, визначається їх ефективність. Для кожної з дисциплін ми маємо право вибрати будь-які або навіть усі можливі види. Основне правило - їх успішне поєднання, що дозволяє зробити процес пізнання нового менш монотонним і цікавішим.
Екологічне виховання визнане одним із найважливіших пріоритетів ЮНЕСКО, Національної доктрини розвитку освіти України ХХІ століття, інших основоположних документів світового та національного рівня. в Законі України “Про освіту” серед 10 ключових компетентностей для Нової Української школи, визнано екологічну грамотність і здорове життя.
На сучасному етапі розвитку суспільства, екологічне виховання, це вже не лише формування відповідних знань і умінь у взаємодії людини з природою, а й розвиток компетентностей особистості, усвідомлення екологічної цінності середовища у його нерозривній єдності з людиною.
І як тут не згадати Грету Тунберг, шведську дівчинку-активістку, що виступає за протидію глобальному потеплінню. У серпні 2018 року вона стала відомою тим, що розпочала перший шкільний страйк заради клімату, під будівлею парламенту Швеції. Вона звинуватила світових лідерів у тому, що вони вирішують лише фінансові питання та обіцяють вічне економічне зростання, в той час як людство перебуває на порозі масового вимирання. І щоб там не говорили критики і скептики з цього приводу, але сьогодні короновірусна пандемія шириться світом і знищує людей. Екологічна катастрофа, про яку до недавнього часу говорили як про далеке майбутнє, сьогодні стала реальністю. Підготовка до життя покоління, здатного оптимізувати взаємовідносини між суспільством і природою - соціальне замовлення сучасній школі.
Застосовуючи компаративний прийом, як один із аспектів екологічного виховання, навчаю дітей розуміти і себе, і все, що відбувається навколо. Адже, дитина повинна бачити те, що вона може змінити у своєму місті, коли стане дорослою. Діти повинні бачити позитивні практики і негативні наслідки діяльності людей.
Любов до природного середовища , уважне, дбайливе ставлення до нього закладається в дитячій душі тільки в тому випадку, якщо школяр бачить зразки поведінки відповідного ставлення до природи з боку батьків, дорослих, вчителів. Тому сучасність і, безпосередньо, школа ставить перед собою такі освітні виховні і розвиваючі завдання:
- формування в учнів перспективності в необхідності піклування та збереження природи та її багатств;
- формування в дітей направленості в пошуках найбільш правильних методів і шляхів захисту природи, а також свідомого і бережливого використання її ресурсів;
- розвиток потреби у спілкуванні і прагненні пізнавати таємниці природи;
- активізація діяльності спрямованої на покращення стану природи.
Екологічне виховання треба здійснювати безперервно на всіх предметах, які вивчаються в школі, а також на виховних заходах і в позаурочний час. Важливо, щоб цей процес не припинявся і під час дистанційного навчання.
Серед нетрадиційних форм організації роботи мені і дітям дуже подобаються:
віртуальні ігри - подорожі.
("Подорож з Червоною книгою", "Подорож по природних зонах", "Подорож по рідному краю", "Подорож на батьківщину кімнатних рослин", "Таємниці лісу".)
Наприклад, коли діти віртуально подорожують Червоною книгою, вони отримують завдання намалювати одну з рослин, яка охороняються законом. Потім кожен учень/учениця присилає свій малюнок у групу на Viber. В класі навчається 33 дитини, тому маємо можливість створити “власну Червону книгу.” Переглядаючи малюнки однокласників, учні не тільки знайомляться з рідкісними рослинами, які знаходяться на межі зникнення, а й мають можливість уявити масштабність проблеми.
Важливо у різні пори року ходити з дітьми у ліс, поле, парк, на ставок , до річки. Туди, де можна щось спокійно спостерігати, милуватися, замислюватись. На жаль, під час карантину навчальні екскурсії проводити не можна. Пропоную батькам так звані “Прогулянки під каштанами”, Під час таких прогулянок, діти вивчають різноманітний світ рослин і тварин рідного краю, збирають цікаве коріння, гілки, шишки, плоди, щоб потім із зібраного матеріалу виготовити різні вироби. Такі подорожі в природу викликають у дітей емоційне задоволення, формують у свідомості молодших школярів наочно - образну картину світу.
Слово “компаративний” походить від латинського comparo — порівнюю. Для порівняння пропоную батькам і дітям ще й “Прогулянки під парасолькою”, коли на вулиці йде дощ або сніг. Такі прогулянки формують морально - екологічні позиції особистості, які зумовлюють ставлення учня до природного і соціального середовища, Вони стають не пасивними спостерігачами через вікно,а відчувають негоду своїми клітинами , тому можуть співчувати звірам, птахам, домашнім тваринам, які опинилися в негоду на вулиці. Саме під час таких прогулянок діти забирали додому покинутих кошенят.
Дітям у молодшому шкільному віці потрібно дати можливість відчути прохолоду ранкової зорі, тиші літнього вечора, теплоту літнього дощу, запах перепрілої соснової хвої і прив’ялого листя у осінньому парку це власне і я буде вагомою перевагою дистанційного навчання.
Отримуючи, певну систему знань, учні засвоюють норми та правила екологічної поведінки у природі. Оскільки через екологічну освіту виховується відповідальне ставлення до природи. Все це зміцнює зв’язок з рідною землею.
https://drive.google.com/file/d/1uqDeOTNicZo3ScbdiOS4ht_ETPDtbPJq/view?usp=sharing