Українська мова 6 клас
УКРАЇНСЬКА МОВА
6 КЛАС
За програмою - 122 год; 3,5 год на тиждень.
Об'єкти і форми контролю |
І семестр |
Дата |
ІІ семестр |
Дата |
Критерії оцінювання |
|
|||||
Перевірка мовної теми |
4 |
|
4 |
|
- |
Письмо: переказ |
1 |
|
1 |
|
150-200 слів; обсяг творчого завдання – 0,3-0,5 ст. |
твір |
- |
|
1 |
|
1,0-1,5 сторінки |
Правопис: диктант |
1 |
|
1 |
|
100-110 слів |
Говоріння: діалог |
1 |
|
- |
|
7-8 реплік |
|
|||||
Усний переказ |
1 |
|
- |
|
3-5 хвилин |
Усний твір |
- |
|
1 |
|
- |
Читання вголос |
- |
|
1 |
|
80-120 слів за хвилину |
Перевірка зошитів |
4 |
|
5 |
|
|
І СЕМЕСТР
№ |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Наскрізні змістові лінії |
Примітки |
|
Мовна змістова лінія |
Мовленнєва змістова лінія |
|||||
Вступ |
||||||
1 |
|
Вступ. Краса й багатство української мови.
|
Рекомендовані види роботи. Аудіювання та обговорення тексту, Коментування висловів відомих людей про красу та багатство української мови. Записування речень (висловлень). Колективне складання простого плану висловлення на тему «Багатство української мови».
|
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами. Ставлення: поцінування української мови як державної. |
"Здоров’я і безпека” (сприяє духовно наснаженому, емоційно багатому спілкуванню між людьми) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє збереженню й захисту довкілля, усвідомленню необхідності гармонійного співіснування людини й природи)
|
|
2 |
|
РМ №1. Повторення вивченого про мовлення. Загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники. Складання діалогів етикетного характеру відповідно до запропонованої ситуації спілкування етикетного характеру (вітання, знайомство і представлення, пропозиція допомоги людині). |
Теоретичний матеріал. Види мовленнєвої діяльності (повторення й поглиблення вивченого). Загальне уявлення про ситуацію спілкування та її складники: адресат мовлення (той, хто говорить або пише), адресант мовлення (той, до кого спрямоване мовлення), тема та основна думка висловлення, мета й місце спілкування (практично). Повторення вивченого про типи мовлення. Обов’язкові види роботи. Складання й розігрування діалогу етикетного характеру відповідно до запропонованої ситуації спілкування етикетного характеру (вітання, знайомство й представлення, пропозиція допомоги людині, що опинилася в скрутній ситуації). Складання й розігрування діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет. Складання й розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам. Рекомендовані види роботи. Читання текстів (уривків), що належать до різних типів мовлення. Аудіювання текстів діалогічного й монологічного характеру, у яких поєднано різні типи мовлення (розповідь, опис, елементи роздуму). Сприймання під час читання авторської оцінки інформації, прямо вираженої в тексті. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ (у школі, громадських місцях, удома, на дозвіллі); здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами. Ставлення: поцінування української мови як державної. Загальнокультурна грамотність Уміння: дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення. Ставлення: повага до розмаїття культурного вираження різних народів
|
|
|
3 |
|
РМ №2. Повторення вивченого про типи мовлення. Тема та основна думка висловлювання, мета й місце спілкування (п). Складання й розігрування діалогу відповідно до ситуації спілкування, пов’язаної з обміном думками, життєвим досвідом учнів щодо безпеки спілкування телефоном та в мережі Інтернет.
Підготовка до здачі контрольного діалогу. |
|
|||
4 |
|
РМ №3. Складання й розігрування діалогів (телефонних розмов), що передбачають уникання небажаного й небезпечного спілкування, протистояння маніпулятивним впливам. |
|
|||
Повторення, узагальнення й поглиблення вивченого |
||||||
5 |
|
Словосполучення і речення. Просте речення. Головні члени речення. |
Рекомендовані види роботи. Складання простих речень певної тематики з використанням поданих словосполучень. Поширення простих речень однорідними членами. Добір узагальнювальних слів до вжитих у реченнях однорідних членів. Складання листа до осені з використанням риторичних звертань та однорідних членів речення (письмово). Складання тексту листівки (електронного листа), що містить привітання з Днем учителя (днем народження, сімейним святом) з використанням звертань, вставних слів (словосполучень) та однорідних членів речення. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
|
"Здоров’я і безпека” (сприяє духовно наснаженому, емоційно багатому спілкуванню між людьми) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє збереженню й захисту довкілля, усвідомленню необхідності гармонійного співіснування людини й природи) |
|
6 |
|
Звертання, вставні слова, однорідні члени речення в простому реченні. |
|
|||
7 |
|
Розділові знаки в простому реченні зі звертаннями, вставними словами та однорідними членами речення. |
|
|||
8 |
|
РМ № 4. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль. Ділові папери. Оголошення для розміщення на шкільному вебсайті (п).
|
Теоретичний матеріал. Повторення відомостей про стилі мовлення. Поняття про офіційно-діловий стиль. Рекомендовані види роботи. Виразне читання вголос художніх, науково-популярних текстів (уривків) різних жанрів (оповідання, статті, казки, байки та ін.). Читання та обговорення текстів, що належать до різних стилів. Обов’язкові види роботи. Ділові папери. Оголошення для розміщення на шкільному вебсайті (на шкільній дошці оголошень) про очікувану подію (екскурсію учнів до музею, відвідання театру, організацію поїздки до Канівського музею Тараса Шевченка на території Шевченківського національного заповідника та ін.) |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
|
|
|
9 |
|
РМ № 5. Ділові папери. Оголошення для розміщення на шкільному вебсайті (п). |
|
|||
10 |
|
Складне речення. Розділові знаки в ньому.
|
|
Предметні компетентності: Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: конструювати речення й тексти Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: конструктивно спілкуватися в різних соціальних середовищах, досягнення соціальної захищеності, сімейного щастя тощо. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу. |
|
|
11 |
|
Пряма мова і діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі. Основні орфограми.
|
Рекомендовані види роботи. Складання висловлення «Поїдемо поговорити з лісом!» («Про що розповіла верба») з використанням прямої мови (усно). |
|
||
12 |
|
Основні орфограми та пунктограми (за вибором учителя). |
|
|
||
13 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
||
14 |
|
Контрольна робота №1 «Повторення, узагальнення й поглиблення вивченого» (тестові завдання). |
|
|
|
|
Лексикологія |
||||||
15 |
|
Групи слів за їх походженням: власне українські слова й запозичені. Тлумачний словник української мови. Словник іншомовних слів. Робота над помилками, допущеними в тестових завданнях. |
|
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування іноземними мовами Уміння: виявляти в текстах запозичення з інших мов; пояснювати лексичне значення, правопис та особливості вживання слів іншомовного походження. Ставлення: розуміння ролі іноземної мови як засобу пізнання іншого світу та збагачення власного культурного досвіду. Спілкування державною мовою Уміння: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби Уміння вчитися впродовж життя Уміння: постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами). Ставлення: готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя, розвивати мовне чуття. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: дотримуватися здорового способу життя; враховувати вплив слова на психічне здоров’я людини; відповідально використовувати мовні виражальні засоби. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності. |
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє замисленню про майбутнє, прагненню успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі) "Екологічна безпека і сталий розвиток” (сприяє долученню до економного використання енергії, збереження її джерела для себе й наступних поколінь) "Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню цінності свого здоров’я та навколишніх, орієнтує у корисних звичках) «Громадянська відповідальність» (орієнтує у символічній системі духовних цінностей нашої держави) |
|
16 |
|
Лексична помилка (тавтологія, калькування, вживання слів у невластивих значеннях тощо) та умовне її позначення (практично). |
Рекомендовані види роботи. Редагування речень і текстів, у яких допущено лексичні помилки. |
|
||
17 |
|
Написання слів, що увійшли в українську мову з інших мов (слова іншомовного походження): букви и, і. |
|
|
||
18 |
|
Правопис знака м’якшення й апострофа у словах іншомовного походження.
|
Рекомендовані види роботи. Добирання українських відповідників до вжитих у реченнях (текстах) іншомовних слів. |
|
||
19 |
|
Подвоєння букв у загальних і власних назвах іншомовного походження. |
Рекомендовані види роботи. Докладний усний переказ тексту із завданням: заміною іншомовних слів українськими відповідниками. |
|
||
20 |
|
Активна й пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми. |
Рекомендовані види роботи. Переказування тексту легенди (казки) зі збереженням використаних у ньому архаїзмів та історизмів. Обґрунтування доцільності вживання таких слів у творах певних жанрів. Колективне укладання словничка популярних у шкільному житті неологізмів. |
|
||
21 |
|
Групи слів за вживанням: загальновживані й стилістично забарвлені слова, діалектні, професійні слова й терміни, просторічні слова.
|
|
|
||
22 |
|
Пароніми (практично). |
|
|
||
23 |
|
Тренувальні вправи. Повторення теми |
|
|
||
Фразеологія |
||||||
24 |
|
РМ №6. Повторення вивченого про текст, його основні ознаки. Будова елементарного роздуму. Простий план власного висловлення. Створення висловлення-роздуму з використанням професійних слів, неологізмів (у)
|
Повторення вивченого про текст, його основні ознаки, особливості будови тексту, використання мовних засобів зв’язку між його частинами. Простий план власного висловлення. Будова елементарного роздуму. Рекомендовані види роботи. Створення висловлення-роздуму «Професія моїх батьків» («Ким я мрію стати») з використанням професійних слів, неологізмів. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Знаннєва складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Загальнокультурна грамотність Уміння: створювати тексти, виражаючи власні ідеї, досвід і почуття та використовуючи художні засоби; Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів. Ставлення: повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Математична компетентність Уміння: оперувати абстрактними поняттями; виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє вчиняти відповідно до принципів справедливості, порядності, сміливості, громадянської відповідальності) |
|
25 |
|
РМ №7. Складний план прослуханого або прочитаного тексту. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
Теоретичний матеріал. Складний план прослуханого або прочитаного тексту. Обов’язкові види роботи. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. |
|
||
26 |
|
Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологізми в ролі членів речення. Ознайомлення з фразеологічним словником.
|
Рекомендовані види роботи. Аудіювання текстів художнього та розмовного стилів, які містять фразеологізми, тлумачення значення стійких словосполучень. |
|
||
27 |
|
Тренувальні вправи |
|
|||
28 |
|
РМ №8. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму. Усний контрольний переказ.
|
|
|
||
29 |
|
РМ №9. Письмовий твір-роздум про вчинки людей на основі власних спостережень і вражень у художньому стилі (орієнтовні теми: “Чому я пишаюся своїм товаришем”, “Який вчинок можна вважати героїчним”, “У яких вчинках виявляється людська шляхетність”) із використанням фразеологізмів.
|
|
|
||
30 |
|
Джерела фразеологізмів, їх різновиди. Прислів’я, приказки, крилаті вислови, афоризми як різновиди фразеологізмів. |
Рекомендовані види роботи. Колективне укладання словничка фразеологізмів на позначення певних якостей (наприклад: золоті уста — красномовність; гострий на язик — дотепність) або рис характеру особистості (лицар без страху і догани, держить хвіст бубликом, підшитий лисом і т. ін.). Пояснення значення прислів’їв, приказок, крилатих висловів.
|
|
||
31 |
|
Тренувальні вправи |
Рекомендовані види роботи. Редагування речень і текстів, у яких неправильно вжито фразеологізми. Тлумачення зі словником та використання в реченнях багатозначних фразеологізмів. |
|
||
32 |
|
РМ №10. Аналіз письмового твору. |
|
|||
33 |
|
Тренувальні вправи. Повторення теми. |
|
|||
34 |
|
Контрольна робота №2. Лексикологія. Фразеологія. (тестові завдання) |
|
|
|
|
Словотвір. Орфографія |
||||||
35 |
|
Змінювання і творення слів. Твірне слово.Аналіз контрольної роботи №2. |
|
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Математична компетентність Уміння: перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму). Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно Соціальні та громадянські компетентності Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях Ставлення: сприйняття людської гідності як найвищої цінності
Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: застосовувати комунікативні стратегії для протистояння деструктивним та маніпулятивним впливам, що є загрозою здоровому способу життя Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя. |
«Громадянська відповідальність» (сприяє допомагати та підтримувати інших, оцінювати позитивно вчинки людей, які захищають свою країну) "Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню, що спорт допомагає виховати волю, наполегливість, віру у власні сили)
|
|
36 |
|
Основні способи словотворення: префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний (відкидання від твірного слова префіксів, суфіксів і закінчення), складання основ (або слів), абревіатури, перехід слів з однієї частини мови в іншу. Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова.
|
|
|
||
37 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
||
38 |
|
Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом -ин(а) від прикметників на -ський, -цький; буквосполученням -чн- (-шн-). |
Рекомендовані види роботи. Створення оповідання про віртуальну мандрівку Україною з використанням іменників, утворених від поданих прикметників (наприклад: полтавський — Полтавщина; вінницький — Вінниччина та ін.).
|
|
||
39 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
||
40 |
|
Зміни приголосних при творенні відносних прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- та іменників із суфіксами -ств(о), -зтв(о), -цтв(о). |
Рекомендовані види роботи. Створення мультимедійної презентації (міні-сценарію мультфільму) про пригоди сучасних школярів у Запорозькій Січі (середньовічному Києві, казковій країні та ін.) з використанням прикметників із суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк- (наприклад: козацький, запорозький, молодецький та ін.).
|
|
||
41 |
|
Складні слова. Сполучні о, е в складних словах. Правопис складних слів разом і через дефіс. Написання слів з пів-
|
Рекомендовані види роботи. Створення допису до шкільного веб-сайта про українських меценатів з використанням складних слів (наприклад: добродій, милосердя, життєпис, благодійність).
|
|
||
42 |
|
Творення і правопис складноскорочених слів. |
|
|||
43 |
|
Тренувальні вправи. |
|
|
||
44 |
|
Контрольна робота №3. Словотвір. Орфографія (тестові завдання). |
|
|
|
|
Морфологія. Орфографія. Іменник |
||||||
45 |
|
Аналіз контрольної роботи №3.
Повторення вивченого в попередніх класах. Загальна характеристика частин мови. Граматична помилка, умовне позначення її (практично). |
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки художнього тексту розповідного характеру з елементами опису приміщення. Обговорення ролі опису приміщення в художніх і наукових текстах. Колективне складання плану прочитаного тексту. Визначення в пунктах плану самостійних і службових частин мови. Колективне складання (заповнення) таблиці «Частини мови». Самостійне складання простого плану власного висловлення «Що я знаю про частини мови». Обговорення складених планів. Колективне складання «лінгвістичної» казки (орієнтовна назва: «Чому частини мови посварились і як вони помирилися»). |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення. Ставлення: сприйняття освіти, навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти; словесно оформлювати результати досліджень. Ставлення: сприйняття природи як цінності. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях Ставлення: повага до правових норм; усвідомлення необхідності конструктивної участі у громадському житті. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: бережливо ставитися до природи. Ставлення:готовність зберігати природні ресурси. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню ролі навколишнього середовища для здоров’я)
"Здоров’я і безпека” (сприяє усвідомленню значення здорового способу життя для людини, режиму сну)
«Громадянська відповідальність» (сприяє відчувати себе частиною свого роду, пишається цим) |
|
46 |
|
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. менники загальні й власні, конкретні та абстрактні (повторення й поглиблення). Збірні іменники. Велика буква та лапки у власних назвах.
|
Рекомендовані види роботи. Складання інструкції «Як опанувати мобільний телефон найновішої моделі» з використанням іменників конкретних (наприклад: корпус, екран, клавіатура) та абстрактних (наприклад: допомога, підказка, старання, успіх).
|
|
||
47 |
|
РМ №11. Будова опису приміщення |
Теоретичний матеріал. Будова опису приміщення. Обов’язкові види роботи. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. Визначення ролі іменників в описі приміщення. «У Катерини Білокур» |
|
||
48 |
|
РМ №12. Письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення.
|
|
|||
49 |
|
РМ №13. Визначення ролі іменників в описі приміщення. |
|
|||
50 |
|
Контрольний письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення. |
|
|||
51 |
|
Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду. Число іменників (повторення). Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.
|
Рекомендовані види роботи. Складання та розігрування жартівливого діалогу «З ким варто й не варто дружити» з використанням іменників спільного роду (наприклад: задавака, базіка, вереда, білоручка) та іменниками, що можуть означати осіб чоловічого або середнього роду (ледащо, забудько, базікало). Складання інформаційного допису до шкільної газети або шкільного веб-сайта про подію з життя класу з використанням іменників — власних назв (імен і прізвищ однокласників, географічних назв і т. ін.). |
|
||
52 |
|
Відмінки іменників. Відмінювання іменників. Кличний відмінок. Особливості написання іменників у кличному відмінку. |
|
|
||
53 |
|
Тренувальні вправи. Контрольна робота (диктант) |
|
|
||
54 |
|
Повторення теми, підготовка до контрольної тематичної роботи. |
|
|
||
55 |
|
Тренувальні вправи. Контрольна робота №4 Іменник як частина мови (тренувальні завдання) |
|
|
||
56 |
|
Робота над помилками, допущеними в тестових завданнях. Узагальнення вивченого у І семестрі. |
|
|
ІІ СЕМЕСТР
Морфологія. Орфографія. |
||||||
57 |
|
Відмінки іменників. Кличний відмінок. Поділ іменників на відміни й групи. Відмінювання іменників І відміни. |
|
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Уміння вчитися впродовж життя Уміння: визначати мету навчальної діяльності та способи її досягнення. Ставлення: сприйняття освіти, навчальних досягнень, зокрема у вивченні мови, як цінностей, готовність удосконалювати знання мови і власне мовлення впродовж життя Компетентності в природничих науках і технологіях Уміння: спостерігати, аналізувати, проводити мовні експерименти; словесно оформлювати результати досліджень. Ставлення: сприйняття природи як цінності. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Соціальні та громадянські компетентності Уміння: аргументовано і грамотно висловлювати власну громадянську позицію в суспільно-політичних питаннях Ставлення: сприйняття людської гідності як найвищої цінності. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: бережливо ставитися до природи. Ставлення:готовність зберігати природні ресурси. |
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню ролі навколишнього середовища для здоров’я) "Здоров’я і безпека” (сприяє усвідомленню значення здорового способу життя для людини, режиму сну)
«Громадянська відповідальність» (сприяє відчувати себе частиною свого роду, пишається цим) |
|
58 |
|
Відмінювання іменників ІІ відміни. Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду другої відміни. |
|
|
||
59 |
|
Відмінювання іменників ІІІ відміни. Відмінювання іменників IV відміни. |
|
|
||
60 |
|
Незмінювані іменники. Рід незмінюваних іменників. Відмінювання іменників, що мають форму лише множини |
Складання й розігрування діалогу — телефонної розмови, зміст якої — виклик таксі, з використанням незмінюваних іменників (наприклад: таксі, метро, ательє). Складання листа до близької людини про враження від екскурсії до зоопарку з використанням незмінюваних іменників (наприклад: гризлі, поні, какаду, ему та ін.). |
|
||
61 |
|
Написання й відмінювання чоловічих і жіночих прізвищ, імен по батькові. |
Складання власного родоводу з додержанням правил написання чоловічих та жіночих імен по батькові. |
|
||
62 |
|
Не з іменниками. |
|
|
||
63 |
|
Букви е, и, і в суфіксах -ечок, -ечк, -ичок, -ичк, -інн(я), -ення(я), -н(я), -инн(я), -ив(о), -ев(о). |
|
|
||
64 |
|
РМ №14. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі. Контрольний усний твір |
Обов’язкові види роботи. Усний твір-опис приміщення на основі особистих вражень або за картиною в художньому стилі. «Кімната моєї мрії», «Моя затишна кімната» |
|
||
65 |
|
Правопис складних іменників (повторення й поглиблення).
|
Редагування речень (текстів), що містять абревіатури, з акцентуванням уваги на визначенні роду абревіатур та узгодженні їх з іншими словами в реченні (ЗНО, ІКТ та ін.) |
|
||
66 |
|
Узагальнення вивченого з теми “Іменник”. |
|
|
||
67 |
|
Контрольна робота №5 Відмінювання та творення іменників. Правопис іменників.
|
|
|
||
Морфологія: Прикметник |
||||||
68 |
|
Прикметник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична |
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки прозових і поетичних текстів, що містять описи природи, визначення в них прикметників, з’ясування їхньої ролі в описах. Складання характеристики знайомої або відомої людини з використанням прикметників у різних відмінкових формах. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Ставлення: захоплення красою, естетичною довершеністю, багатством виражальних засобів української мови. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: бережливо ставитися до природи. Ставлення: усвідомлення значення навколишнього середовища для життя і здоров’я людини. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ. Ставлення: задоволення пізнавального інтересу. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби. Ставлення: розуміння ролі комунікативних умінь для успішної професійної кар’єри.
|
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє бажанню дотримуватися здорового способу життя)
"Здоров’я і безпека” (сприяє усвідомленню значення здорового способу життя для людини, режиму сну)
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє отриманню естетичної насолоди від пізнання української культури, історії)
|
|
69 |
|
РМ №15. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення.
|
Теоретичний матеріал Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення (розповіді й опису). Обов’язкові види роботи. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
|
||
70 |
|
РМ №16. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. |
|
|||
71 |
|
Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні. Перехід прикметників з однієї групи в іншу. |
Рекомендовані види роботи. Порівняльний опис двох рослин (квітів, дерев) за ілюстрацією з використанням прикметників-синонімів, прикметників-антонімів та якісних прикметників вищого та найвищого ступенів порівняння (усно). |
|
||
72 |
|
Ступені порівняння якісних прикметників, їх творення. |
|
|||
73 |
|
РМ №17. Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. |
Обов’язкові види роботи. Докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. «Улюблений затишний куточок» |
|
||
74 |
|
Відмінювання прикметників. Прикметники твердої і м’якої груп. |
|
|
||
75 |
|
Контрольний докладний письмовий переказ тексту, що містить опис природи. |
Обов’язкові види роботи. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису природи. «Жарт» |
|
||
76 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
||
77 |
|
Аналіз контрольного переказу. Тренувальні вправи. |
Обов’язкові види роботи. Аналіз письмового переказу. |
|
||
78 |
|
Перехід прикметників в іменники. Творення прикметників.
|
Рекомендовані види роботи. Складання й розігрування діалогів на тему шкільного життя з використанням прикметників, що перейшли в іменники (наприклад: черговий, учительська, майбутнє, учений, військовий, знайомий, похідна, земноводні). |
|
||
79 |
|
Написання прикметників із суфіксами: -еньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-, -ськ-, -цьк-, -зьк-. |
Рекомендовані види роботи. Сприймання й відтворення зразків усної народної творчості для дітей (лічилок, забавлянок, колискових тощо) з прикметниками, що мають суфікси пестливості. |
|
||
80 |
|
Букви е, о, и в прикметникових суфіксах -ев- (-єв-), -ов- (-йов-, -ьов-), -ин-,-ін-, -ичн-. |
|
|
||
81 |
|
Тренувальні вправи |
|
|
||
82 |
|
Написання не з прикметниками.
|
|
|
||
83 |
|
Написання -н- і -нн- у прикметниках.
|
Рекомендовані види роботи. Створення мікротексту з висловленням захоплення, схвалення вчинку знайомої людини (знаменної події), з використанням прикметників типу несказанний, незрівнянний, неоціненний |
|
||
84 |
|
Написання складних прикметників разом і через дефіс. |
|
|
||
85 |
|
РМ №19. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А. Куїнджі, С. Васильківського, І. Айвазовського тощо. |
Обов’язкові види роботи. Письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною на матеріалі відомих полотен українських пейзажистів А. Куїнджі, С. Васильківського, І. Айвазовського та ін. |
|
||
86 |
|
Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною |
|
|||
87 |
|
Написання прізвищ прикметникової форми. |
|
|
||
88 |
|
Повторення теми, підготовка до контрольної роботи. |
|
|
||
89 |
|
Контрольна робота №6 „Прикметник як частина мови. Творення прикметників, правопис" (тестові завдання). |
|
|
||
90 |
|
РМ №20. Аналіз письмового твору, тематичної контрольної роботи.
|
Обов’язкові види роботи. Аналіз письмового твору.
|
|
||
Морфологія: Числівник |
||||||
91 |
|
Числівник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. |
Рекомендовані види роботи. Читання вголос розкладу шкільних дзвінків, орієнтовного розпорядку дня школяра (розкладу руху транспорту тощо) з використанням числівників, обговорення їхньої ролі та значення в мовленні. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Математична компетентність Уміння: перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю, діаграму); доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники. Ставлення: прагнення висловлюватися точно, логічно, послідовно; бережливе ставлення до часу. Інформаційно-цифрова компетентність Ставлення: задоволення пізнавального інтересу. Підприємливість Уміння: оцінювати економічні ініціативи та економічну діяльність. Ставлення: готовність брати на себе відповідальність.
|
«Екологічна безпека та сталий розвиток» (сприяє усвідомленню дбайливого ставлення та збереження навколишнього середовища)
«Підприємливість і фінансова грамотність» (сприяє брати посильну участь у визначенні потреб і з’ясуванні витрат родини; сприяє до ощадливості, раціонального використання коштів) |
|
92 |
|
Числівники кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові. |
|
|
||
93 |
|
Числівники прості, складні й складені. Роздільне написання складених числівників. Написання разом порядкових числівників з -тисячний.
|
|
|
||
94 |
|
Тренувальні вправи. |
Рекомендовані види роботи. Складання роздуму про доцільне використання вільного часу з використанням числівників (орієнтовні теми: «Вільний час — можливість для розвитку здібностей», «Гайнування часу — найбільше марнотратство»). |
|
||
95 |
|
Відмінювання кількісних числівників. |
Рекомендовані види роботи. Створення мультимедійної презентації «Школа майбутнього» з елементами опису приміщення та використанням числівників для позначення кількості поверхів, класів, технічних засобів і т. ін. |
|
||
96 |
|
Відмінювання порядкових числівників. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу.
|
Рекомендовані види роботи. Створення інформаційного допису типу оголошення про певну подію з використанням числівників на позначення дат і часу для розміщення в соцмережі. |
|
||
97 |
|
Узгодження числівників з іменниками.
|
Рекомендовані види роботи. Складання списку потрібних для родини на тиждень продуктів із зазначенням кількості та цін з додержанням правил узгодження числівників з іменниками. |
|
||
98 |
|
Тренувальні вправи. Використання числівників у текстах різних стилів мовлення. |
|
|
||
99 |
|
Тренувальні вправи. |
|
|
||
100 |
|
Тренувальні вправи. Повторення, підготовка до контрольної роботи. |
|
|
||
101 |
|
Контрольна робота №7. Числівник (тестові завдання).
|
|
|
||
Морфологія: Займенник |
||||||
102 |
|
Займенник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Написання займенників із прийменниками окремо. Аналіз контрольної роботи №7.
|
Рекомендовані види роботи. Аудіювання тексту, що містить займенники. Обговорення ролі та значення в ньому займенників. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Математична компетентність Уміння: доцільно й правильно використовувати в мовленні числівники. Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: дотримуватися здорового способу життя. Ставлення: сприймання здоров’я як загальнолюдської цінності; бажання дотримуватися здорового способу життя Інформаційно-цифрова компетентність Ставлення: впевнено й водночас критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою та в приватному спілкуванні. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); застосовувати комунікативні стратегії відповідно до мети та ситуації спілкування. |
"Здоров’я і безпека” (сприяє прагненню дотримуватися здорового способу життя)
«Громадянська відповідальність» (сприяє виявленню поваги до осіб, які гідно реалізовують громадянські права та обов’язки; виявляти почуття громадської гідності)
|
|
103 |
|
Розряди займенників за значенням: особові, зворотний, присвійні, вказівні, питальні й відносні; заперечні; означальні й неозначені |
Рекомендовані види роботи. Читання мовчки правил реагування на дописи в соцмережі, смс-повідомлення та телефонні звернення від незнайомих і потенційно небезпечних осіб, визначення в такому тексті займенників, з’ясування їхньої ролі в мовленні. |
|
||
104 |
|
Відмінювання займенників усіх розрядів. Приставний н у формах особових займенників. |
|
|||
105 |
|
Зворотний займенник себе, відмінювання. |
|
|||
106 |
|
Присвійні та вказівні займенники, їх відмінювання. Приставний н у формах вказівних займенників. |
|
|
||
107 |
|
Питальні, заперечні, відносні займенники, їх відмінювання. |
Рекомендовані види роботи. Складання діалогів-розпитувань у сімейному колі на побутові теми (наприклад: «Як минув день», «Чого ми сьогодні навчились», «Як уберегтися від захворювань») з використанням питальних і відносних займенників. |
|
||
108 |
|
РМ №21. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів. |
Обов’язкові види роботи. Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі (орієнтовні теми: «Що я роблю для здійснення своєї мрії», «У чому полягає гідність людини», «Що важливіше – наполегливість чи скромність») з використанням займенників, що належать до різних розрядів. |
|
||
109 |
|
Написання разом і через дефіс неозначених займенників. |
|
|
||
110 |
|
Заперечні займенники, їх відмінювання. Правопис заперечних займенників.
|
Рекомендовані види роботи. Складання письмових мікро-висловлень (реплік), які містять відмову від пропозиції, що загрожує життю або здоров’ю людини, з використанням заперечних займенників. |
|
||
111 |
|
Тренувальні вправи. |
|
|
||
112 |
|
Тренувальні вправи. РМ №22. Аналіз письмового твору |
|
|
||
113 |
|
Тренувальні вправи. |
|
|
||
114 |
|
Контрольний диктант |
|
|
||
115 |
|
Повторення вивченого з теми, підготовка до контрольної роботи. |
|
|
||
116 |
|
Контрольна робота №8. Займенник (тестові завдання).
|
|
|
||
117 |
|
Аналіз контрольної роботи. Узагальнення теми. |
|
|
||
118 |
|
РМ №23. Есе світоглядного змісту (п). |
Обов’язкові види роботи. Есе світоглядного змісту (орієнтовні теми: «Кого можна назвати патріотом рідної землі», «У чому полягає життєвий успіх») |
|
||
Повторення |
||||||
119 |
|
Лексикологія. Фразеологія.
|
Рекомендовані види роботи Тлумачення лексичного значення вжитих у реченнях (текстах) слів і фразеологізмів.Редагування речень (текстів), у яких допущено лексичні та граматичні помилки. |
Предметні компетентності: Знаннєва складова
Діяльнісна складова
Ціннісна складова
Ключові компетентності: Спілкування державною мовою Уміння: здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови — її стилями, типами, жанрами; правильно вимовляти й писати слова, творити їх граматичні форми; конструювати речення й тексти. Уміння вчитися впродовж життя Уміння: читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.); постійно поповнювати власний словниковий запас; користуватися різними джерелами довідкової інформації (словниками, енциклопедіями, онлайн-ресурсами); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію. Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі. Підприємливість Уміння: презентувати власні ідеї та ініціативи зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби; використовувати ефективні комунікативні стратегії для формулювання власних пропозицій |
"Здоров’я і безпека” (сприяє розумінню здоров’я як важливої життєвої цінності)
“Громадянська відповідальність” (орієнтує у понятті моралі, її чинниках, обов’язках) “Підприємливість і фінансова грамотність» (орієнтує у стадіях розвитку ринку, соціальних виплатах та соціально незахищених групах населення)
|
|
120 |
|
Словотвір та орфографія. |
|
|||
121 |
|
Морфологія й орфографія.
|
Рекомендовані види роботи Написання речень і текстів з поясненням написання слів та вживання розділових знаків. |
|
||
122 |
|
Узагальнення й систематизація вивченого за рік. |
|
|
Українська мова 6 клас