Урок за темою "Твір-опис природи за картиною А. Куїнджі "Березовий гай""

Про матеріал
Розробка уроку для учнів 6 класу закладів загальної середньої освіти з розвитку зв'язного мовлення за темою "Твір-опис природи за картиною А. Куїнджі "Березовий гай"".
Перегляд файлу

Тема. Твір-опис природи за картиною в художньому стилі А.І. Куїнджі “Березовий гай”

 

Мета уроку: навчити учнів сприймати красу природи; формувати вміння складати текст – опис природи за допомогою мовних засобів; розвивати творчі здібності; вчити самостійно мислити; прищеплювати любов та бережливе ставлення до природи; зацікавити шестикласників образотворчим мистецтвом, зокрема пейзажним живописом; розвивати культуру писемного мовлення, сприяти збагаченню та уточненню словникового запасу школярів.

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

 

Краса природи – це одне з джерел, що

живить доброту, сердечність і любов.

В.О. Сухомлинський

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
  2. Опрацювання епіграфу уроку.

Мистецтво поповнює життя кожної людини: ми читаємо книги, слухаємо музику, відвідуємо музеї, дивимося кінофільми і театральні спектаклі, дехто сам грає на музичних інструментах, співаємо, танцюємо.

Мистецтво збагачує людину, робить її життя цікавішим. Воно звернене до людських почуттів, впливає на людину з великою силою, виховуючи через любов до прекрасного моральні якості.

Але мистецтво збагачує тільки при безпосередньому контакті з ним.

Чому одні люди люблять споглядати картини, слухати класичну музику, із задоволенням відвідують театр, а інші – зовсім байдужі до цього.

Яким видам мистецтва ви надаєте перевагу ?

Сьогодні на уроці ми будемо вчитись розуміти зміст живописного твору, бачити не тільки те, що зобразив художник, а й те, що він відчув, коли створював полотно. Адже художники зображують не лише картини природи, вони виразно передають власне ставлення до зображуваного: захоплення або відразу, зачарування, здивування.

Короткі відомості відомого українського художника Архипа Івановича Куїнджі.

 

 

 


 

Ночное (картина Куинджи) — Википедия

Файл:Куинджи. Волга.jpg — Википедия

Вчитимемось писати твір-опис, а значить будемо удосконалювати свою культуру усного і писемного мовлення.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Підготовча бесіда.
  1. Що таке опис ? Які ще типи мовлення ви знаєте ?
  2. Які ознаки опису ? (До опису можна поставити питання який ? яка ?  які ?
  3. Як ще можна назвати опис природи ?

(Пейзаж – це вид зображення місцевості і жанр живопису, у якому предметом зображення є природа)

 

Світ природи здавна приваблював людину. Пейзажні зображення у мистецтві зустрічались у найдавніших цивілізаціях. Із 17-18ст. пейзаж у живописному мистецтві стає самостійним жанром, формуються його основні різновиди:

 

а) пейзаж видовий;

б) міський пейзаж або архітектурний;

в) морський;

г) фантастичний;

д) сільський.

(Додаток 1—5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Скільки стилів мовлення існує ? Назвіть їх. Які ознаки художнього стилю ?

  1. використання художніх засобів (тропів) – метафори, епітети, порівняння, уособлення.
  2. наявність емоційно-забарвленної лексики.

 

Учні зачитують зразки опису природи з художніх творів. (домашнє завдання)

 

IV. Підготовча робота до складання письмового твору-опису природи за картиною в художньому стилі.

 

  1. Осмислення картини (аналіз картини)

Поняття ескіз,пейзаж,релаксація (додаток 6” Словничок мудрості”)

 

2 Визначити тему і головну думку художнього полотна.

 Тема – зображення березового гаю на початку літа.

 Головна думка – захоплення і замилування чарівним куточком природи – березовим гаєм.

 

  • Що зображено на полотні ?
  • Яка пора року ? З чого це видно ?
  • Чи можна визначити годину дня ? Що нам у цьому допоможе ?
  • Що зображено на передньому плані картини ?
  • Що зображено на задньому плані картини ?
  • Який загальний фон картини ? Які кольори переважають – теплі чи холодні ? ( холодні – фіолетовий, бузковий, блідо-голубий, зелений, темно-зелений; теплі – світло-оранжевий, червоний, жовтий, золотистий)
  • Який настрій викликає картина ?

 

3. У вигляді простого плану учні записують перелік предметів, які  потрібно описати, щоб відтворити цю картину.

 

План

1.День

4.Берези

7.Ліс

2.Небо

5.Кора

8.Трава

3.Гай

6.Тінь

9.Струмок

 

 

4. Добір прикметників до пунктів плану(додаток 7 ).

 

 

5. Складання плану майбутнього твору (слід врахувати, що перший пункт плану має відповідати зачинові тексту, а останній – його кінцівці).

 

Орієнтовний план

  1. Літній сонячний день у березовому гаю.
  2. Білокорі красуні на узліссі.
  3. Тихий шепіт струмочка.
  4. Прохолода зеленого лісу.
  5. Оксамитова блакить високого неба.

 


  1. Хвилинка релаксації.

Звучить музика та  звуки природи

(Діти повинні відгадати звуки природи).

  1. Подув вітру.
  2. Море, чайки, шум.
  3. Дельфіни, їх спів.
  4. Мелодія лісу( ця мелодія нагадує нам мелодію березового гаю).

 

  1. Самостійне написання твору.

Зачитування  учнями своїх робіт.

  1. Заключне слово вчителя.

 

 

V. Домашнє завдання.

Завершити написання твору на чернетці, удосконалити його текст; переписати твір у зошит.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картина А. Куїнджі "Березовий гай": російський оптимізм, втілений в пейзажі 

Видовий пейзаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

Картина Городской пейзаж на заказ в стиле Арт - 13283 

 Міський пейзаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2


 

 

Картина Морський пейзаж - художник Анатолій ЗбаранськийМорський пейзаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Творча майстерня Діденко Олени Миколаївни: Педагогічна скринька 

Фантастичний пейзаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4


Картина за номерами «Сільський пейзаж», арт. MR-Q1399 - Студія Lucky ArtСільський пейзаж

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Словничок мудрості

  1. Ескіз – попередній начерк малюнка, картини або її частини.
  2. Релаксація – поступовий перехід від неврівноваженого стану, спричиненого зовнішніми впливами, до врівноваженого.
  3. Живопис – вид образотворчого мистецтва, пов’язаний з передачею зорових образів за допомогою нанесення фарб на поверхню.

Додаток 6

 


Береза

Струнка, біла, висока, білокора, зелена, молода, ніжна, тонка, гарна, кучерява, стара, сумна, гілляста, похила, тендітна, зламана, одинока, довгокоса, густа, розлога, самотня, соромлива, весняна, задумлива, пишна, біленька, білолиця, білостанна, гладенька, гостроверха, дуплиста, зажурена, засмучена, напівсонна, білостовбурна, гомінка, замріяна, лісова, пахуча.

 

Гай

Зелений, березовий, весняний, великий, густий, молодий, солов'їний, дубовий, мальовничий, невеличкий, пожовклий, красивий, сосновий, шумний, веселий, квітучий, буйний, вечірній, вишневий, малий, осінній, прохолодний, пташиний, старий, тихий, далекий, дзвінкоголосий, затишний, широкий, молоденький, прекрасний, співучий, високий, дивовижний, задумливий, сонячний, ранковий, свіжий, світлий, тихесенький. 

 

День

Сонячний, гарний, ясний, світлий, короткий, літній, прекрасний, великий, похмурий, весняний, вітряний, святковий, вихідний, осінній, теллий, щасливий, безхмарний, зимовий, красивий, погожий, яскравий, білий, неповторний, душний, затьмарений, незабутній, прожитий, світловий, сумний, тихий, фатальний, цікавий. 

 

Небо

Голубе, чисте, безхмарне, сине, хмарне, блакитне, високе, прозоре, захмарене, cipe, cонячне, безкрає, світле, ясне, глибоке, темне, осіннє, безмежне, грозове, похмуре, весняне, вечірнє, красиве, неозоре, низьке, бездонне, далеке, ніжне, лазурне, грізне, ранкове, сліпуче, літне, бліде, веселе, зелене, зимове, лагідне, легке, непривітне, передгрозове, погідне, прозоре, свіже, сумне, таємниче, тепле, урочисте, чудове. 

 

Струмок

Дзвінкий, веселий, чистий, прозорий, холодний, весняний, стрімкий, глибокий, вузький, лісовий, малий, шумливий, дзеркальний, тихий, грайливий, вузенький, мілкий, гомінкий, джерельний, звивистий, голубий, невеличкий, живий, в'юнкий, звичайний, повноводний, теплий, брудний, жвавий, журливий, зарослий, неглибокий, безшумний, глухий, давній, забутий, загублений, замулений, мальовничий, озеленений, пересохлий, рівнинний, розлитий, старий, схований.

 

Тінь

Чорна, довга, страшна, темна, коротка, загадкова, невиразна, непомітна, сонячна, висока, густа, видовжена, виразна, уявна, зникаюча, падаюча, чітка, широка, полуднева, прозора, літня, рухома, відкинута, малопомітна, невловима, приваблива, розпливчаста, синя.

 

 

Трава

Зелена, молода, густа, суха, пожовкла, соковита, запашна, шовкова, зів'яла, м'яка, буйна, свіжа, ніжна, росяна, весняна, лугова, степова, пожовтіла, шовковиста, лісова, п'янка, рясна, духмяна, квітуча, берегова, ласкава, оксамитова. 

 

Ліс

Безкраїй, безлистий, велетенський, високий, глухий, гостроверхий, густий, густо- зелений, густолистий, дикий, дрімучий, засніжений, зелений, зеленоголовий, кучерявий, лазуровий, непрохідний, нескінченний, низький, пишний, розкішний, смарагдовий, темний, темно-зелений, тінистий.

Додаток 7

docx
Додано
19 вересня 2021
Переглядів
1337
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку