"Компетентнісне навчання в НУШ"

Про матеріал
Даний матеріал розкриває мету та завдання компетентнісного навчання в НУШ. Важливість розуміння понять " компетентність", " компетентнісний підхід", " ключові компетентності " ..
Перегляд файлу

 

 

 

Компетентнісне навчання в НУШ

 

 

 

 

 

 

 

                                                    Виконала: Дзюба Людмила Іванівна,

                                                    Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №6 

                                                    Горішньоплавнівської міської ради                                                                                    

                                                    Кременчуцького району Полтавської області,

                                                    вчитель початкових класів

                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

Горішні Плавні – 2023

ВСТУП ................................................................................................................... 3

 Розділ1.КОМПЕТЕНТНІСНЕ НАВЧАННЯ ……..........................................4

    1.1. Поняття «компетентність» та « компетентнісний підхід»...........................4

1.2. Ключові компетентності в НУШ…..................................................... ...........7

1.3.Компетентнісні завдання . …………………………………………………..11

 

Розділ2.ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТОСТЕЙ ………...13

2.1. Формування математичної компетентності.................................................13

2.2. Формування соціальної компетентності .....................................................15

ВИСНОВКИ..........................................................................................................16

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.........................................................17

   ДОДАТКИ.............................................................................................................18

 


ВСТУП
 Щоб інтеграція України в європейський та світовий простір пройшла успішно, то головним завданням стало створення системи освіти нового покоління, яка має відповідати викликам нового тисячоліття, яка буде випереджати загально цивільний розвиток та формувати нову генерацію дітей, що здатні системно мислити і діяти з високим рівнем відповідальності заради майбутнього.

Перед сучасною освітою постала задача підготовки компетентних особистостей, здатних знаходити правильні рішення не тільки в навчальних, а й життєвих ситуаціях та здатних впроваджувати демократичні принципи.

Метою сучасного навчання є формування вміння діяти зі знанням справи. Необхідно навчити учнів  різним видам діяльності, створити умови для розумового розвитку школярів, але при цьому має зберігатися їх психічне  та фізичне здоров’я, а також значно підвищуватись якість навченості.

Нині у світовій практиці ефективність освіти пов’язують із реалізацією компетентнісного підходу.

Компетентнісно орієнтоване навчання спрямоване на комплексне оволодіння знаннями і способами практичної діяльності, що забезпечує успішне функціонування людини у ключових сферах життєдіяльності в інтересах як її самої, так і суспільства ( держави) в цілому.

У результаті здобуте знання характеризується не стільки кількістю відомих фактів, скільки вмінням застосовувати їх у професійній та суміжних сферах. Тому сучасний освітній процес повинен полягати не лише в передачі учням предметних знань, що мають віддалену перспективу їх використання, а в демонстрації застосування цього знання для вирішення актуальних професійних проблем, а також створені умов для самостійного вирішення учнями таких проблем у процесі навчання.

 

 

1. КОМПЕТЕНТНІСНЕ НАВЧАННЯ

1.1. Поняття «компетентність» та « компенентнісний підхід»

Освіта в Україні є компетентнісно орієнтована, яка ставить на перше місце дитину з її потребами, інтересами, емоціями, здібностями. Навчає ефективно працювати  без постійного керівництва, брати на себе відповідальність за власної ініціативи; умінню  аналізувати нові ситуації та застосовувати вже здобуті знання, взаємодіяти в колективі і в результаті – знаходити і приймати оптимальне рішення.

Сучасні перетворення в освіті зв’язані з інтеграцією змісту різних навчальних предметів. І пов’язують це зі змінами освітніх цілей, що «виходять» на компетентність.

Компетентність, у загальному  розумінні, - це готовність людини до виконання певних функцій, а компетентнісний підхід в освіті – це цільова орієнтація навчального процесу на формування в учнів групи компетенцій: ключових, предметних, міжпредметних.

Як зазначено в Концепції « Нова українська школа»:

 « Компетентність – динамічна комбінація знань, способів мислення, поглядів, цінностей, навичок, умінь, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно проводити професійну та/ або подальшу навчальну діяльність».

Компетентність, як якість особистості, діагностується і формується в діяльності як побудова нових зв’язків між новим і раніше набутим досвідом. Цей індивідуальний досвід може бути пов’язаний із різними видами діяльності.

Компетентність розуміємо як динамічну комбінацію знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та подальшу навчальну діяльність. Часто тлумачать, що компетентність – це той ланцюжок, який пов’язує знання та діяльність людини. Мобільність знань у поєднанні з гнучкістю методу та критичним мисленням утворюють формулу компетентності.

Навчання, засноване на компетентностях , надає:

● прозорі результати навчання, зрозумілі кожному;

● орієнтацію на досягненнях учня, а не на часі, проведеному в закладі

освіти;

● зробити навчання реальним і актуальним для учня;

● стратегічний план розробки персоналізованого навчання, в якому

кожен має право голосу, як педагоги, так і здобувачі освіти.

Кожна наступна компетентність ґрунтується на попередній, заповнюючи потенційні прогалини в навчанні та дозволяючи учням просуватися вперед з глибшим розумінням.

Особливість компетентності як результату освіти полягає в тому, що вона є інтегрованим результатом, виявляється через діяльність і вдосконалюється не в процесі автоматизації умінь, а через інтеграцію з іншими компетентностями. Компетентність проявляється усвідомлено під час діяльності.

Майбутнє освіти — за завданнями, які можуть зацікавити учнів, які відчувають себе в реальному світі та дотичні до нього. Коли учні не просто повторюють факти, вони можуть продемонструвати справжнє розуміння через проекти, які можуть заохотити їх до більш активної ролі у своїй громаді, продемонструвати, як їхні хобі сприяють навчанню, або дослідити.

Компетенція як об’єктивна характеристика реальності має пройти через діяльність, щоб стати компетентністю особистості.

Компетентнісний підхід - це педагогічна концепція навчання та освіти, яка ставить перед собою мету не тільки навчати  учнів  знань, але й розвивати ключові компетентності та навички, які є найважливішими для успішної діяльності в сучасному світі.

Компетентнісний підхід в Україні здійснюється завдяки реформі НУШ.

Новітнє розуміння компетентнісного підходу та ключових компетентностей зокрема містять такі документи:

 Державний стандарт початкової освіти (2018);

 Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти, розроблена під керівництвом О.Я.Савченко (2018);

 Типова освітня програма для закладів загальної середньої освіти, розроблена під керівництвом Р.Б. Шияна(2018)

Для того, щоб учителю успішно реалізувати компетентнісний підхід, необхідно:

     успішно розв’язувати власні життєві проблеми;

     показувати в’язок між матеріалом, який вивчається, з повсякденним життям  та інтересами учнів;

     планувати урок з використанням різноманітних форм і методів навчання;

     використовувати під час обговорення питань набутий досвід учнів;

     запрошувати експертів і спеціалістів для обговорення з учнями тих питань, у яких він сам недостатньо компетентний;

     демонструвати учням рольові моделі на прикладі реальних людей ( діячів, фактів, ситуацій тощо);

     оцінювати досягнення учнів не лише бальною оцінкою, а й змістовною характеристикою.

В основу сучасного уроку слід закладати соціально сконструйовані педагогічні ситуації, діяльність учнів  у яких сприятиме вихованню таких особистісних якостей:

  • брати відповідальність на себе,
  • приймати рішення,
  • діяти і працювати  в колективі,
  • висувати гіпотези,
  • надавати допомогу іншим,
  • уміння навчатися та багато іншого.

 

 

 

 

1.2. Ключові компетентності в НУШ

У Державному стандарті початкової освіти (2018) враховано рекомендації Європарламенту та Ради ЄС, в яких визначені основні компетентності, що мають бути сформовані через освіту, необхідні кожній людині для особистого  становлення та розвитку, активного громадянства, соціального включення та зайнятості, й окреслено ключові компетентності Нової української початкової школи, які є основою компетентнісного підходу до навчання.

Виділено 11 ключових компетентностей для Нової української школи:

1) вільне володіння державною мовою, що передбачає 

  • вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти,
  • любов до читання,
  • відчуття краси слова,
  • усвідомлення ролі мови для ефективного спілкування та культурного самовираження,
  • готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях;

2) здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами, що передбачає 

  • активне використання рідної мови в різних комунікативних ситуаціях, зокрема в побуті, освітньому процесі, культурному житті громади;
  • можливість розуміти прості висловлювання іноземною мовою, спілкуватися нею у відповідних ситуаціях;
  • оволодіння навичками міжкультурного спілкування;

3) математична компетентність, що передбачає

  • виявлення простих математичних залежностей у навколишньому світі;
  • моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань;
  • усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини;

4) компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій, що передбачають

  • допитливість,
  • прагнення шукати і пропонувати нові ідеї,
  • самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати,
  • формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів,
  • пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та дослідження;

5)  інноваційність, що передбачає

  • відкритість до нових ідей, ініціювання змін у близькому середовищі (клас, школа, громада тощо)
  • формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, провадити професійну діяльність, відчувати себе частиною спільноти і брати участь у справах громади;

6) екологічна компетентність, що передбачає

усвідомлення основи екологічного природокористування,

дотримання правил природоохоронної поведінки, ощадного використання природних ресурсів, розуміючи важливість збереження природи для сталого розвитку суспільства;

7) інформаційно-комунікаційна компетентність, що передбачає

  • опанування основою цифрової грамотності для розвитку і спілкування,
  • здатність безпечного та етичного використання засобів інформаційно-комунікаційної компетентності у навчанні та інших життєвих ситуаціях;

8) навчання впродовж життя, що передбачає

  • опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання,
  • організація власного навчального середовища,
  • отримання нової інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб,
  • визначення власних навчальних цілей та способів їх досягнення,
  • навчання працювати самостійно і в групі;

9) громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з

  • усвідомлення ідей демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, рівних прав і можливостей,
  • співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети,
  • активність у житті класу та школи,
  • повага до прав інших осіб,
  • уміння діяти в конфліктних ситуаціях, пов’язаних із різними проявами дискримінації, цінувати культурне розмаїття різних народів та ідентифікацію себе як громадянина України,
  • дбайливе ставлення до власного здоров’я і збереження здоров’я інших людей, дотримання здорового способу життя;

10) культурна компетентність, що передбачає

  • залучення до різних видів мистецької творчості (образотворче, музичне та інші види мистецтв) шляхом розкриття і розвитку природних здібностей, творчого вираження особистості;

11) підприємливість та фінансова грамотність,  що передбачають

  • ініціативність,
  • готовність брати відповідальність за власні рішення,
  • вміння організовувати свою діяльність для досягнення цілей,
  • усвідомлення етичних цінностей ефективної співпраці,
  • готовність до втілення в життя ініційованих ідей,
  • прийняття власних рішень.

Формування ключових компетентностей ґрунтується на досвіді здобувачів освіти, їхніх потребах і мотивації до навчання.

Освітнє середовище, включаючи школу, родину, а також різні соціальні ситуації, грають важливу роль у формуванні цих компетентностей і ставлення до них.

Для всіх ключових компетентностей спільними є наскрізні вміння:

 читання з розумінням,

 уміння висловлювати власну думку усно і письмово,

 критичне та системне мислення,

 творчість,

 ініціативність,

 здатність логічно обґрунтовувати позицію,

 вміння конструктивно керувати емоціями,

 оцінювати ризики,

 приймати рішення,

 розв’язувати проблеми,

 співпрацювати з іншими людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.3. Компетентнісні завдання

У Новій українській школі (НУШ) застосовуються різні сучасні підходи до навчання, включаючи компетентнісні завдання.

Компетентнісно орієнтовані завдання — це спеціально створена дидактична конструкція, що використовують з метою формування або перевірки предметних і ключових компетентностей учнів.

Компетентнісні завдання є одним із інструментів для реалізації компетентнісного підходу в освіті. Ось деякі основні риси та принципи компетентнісних завдань у НУШ:

1. Орієнтація на компетентність : Компетентні завдання спрямовані на розвиток конкретних компетентностей учнів, таких як критичне мислення, проблемне вирішення, комунікація, співпраця тощо.

2. Контекстуалізація : Завдання створено так, щоб вони були реалістичними та відповідали реальним життєвим ситуаціям. Учні вирішують завдання, які мають певний зв'язок із сучасним світом і своїм навчальним середовищем.

3. Активна роль учнів : Учні стають активними учасниками навчання, проводячи дослідження, аналізуючи інформацію, співпрацюючи з однокласниками і вчителями для досягнення мети завдання.

4. Змішані компетентності : Завдання можуть включати різні аспекти розвитку компетентностей, такі як інформаційна, комунікативна, креативна тощо.

5. Оцінювання компетентностей : Оцінювання результатів виконання компетентнісних завдань запускається за допомогою різних методів, включаючи портфоліо, самооцінку, пірову оцінку, виступи тощо.

6. Індивідуальний підхід : Завдання можуть бути адаптовані до індивідуальних потреб та рівня навчання кожного учня.

Компетентні завдання сприяють більш активному та практичному навчанню, допомагають учням розвивати ключові навички та готують їх до вирішення реальних завдань у сучасному світі.

Ось декілька прикладів компетентнісних завдань, які можуть розв’язатися в НУШ:

1. Математична компетентність :

 Розробка бюджету для шкільного проекту;

 Аналіз статистичних даних щодо екологічної ситуації в місті.

2. Громадянська компетентність :

 Дослідження історії свого регіону;

 Організація громадського проекту на зайняття місцевої спільноти.

3. Соціальна та комунікативна компетентність :

 Організація та проведення дискусійного клубу з актуальних соціальних питань;

 Розвиток проекту за підтримки осіб з особливими потребами.

4. Інформаційна та цифрова компетентність :

 Створення презентації на тему безпеки в Інтернеті;

 Розробка веб-сайту або мобільного додатка для шкільного проекту.

5. Культурна свідомість та виразність :

 Організація виставки мистецтв у школі;

 Розробка театрального виступу на основі національних легенд та міфів.

6. Вчитись вчитися :

 Рефлексія над своїми навчальними досягненнями і планування подальшого навчання;

 Оцінка своїх навичок самоорганізації та встановлення цілей для їх розвитку.

7. Підприємливість :

 Розробка бізнес-плану для міні-проекту;

 Організація благодійного ярмарку.

 

2. ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТОСТЕЙ В НУШ

2.1.Формування математичної компетентності

Математична компетентність – здатність особи бачити математику в житті, створювати математичні моделі об’єктів, явищ, процесів навколишнього світу, застосовувати досвід математичної діяльності під час виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань.

Метою математичної освітньої галузі (згідно з Державним стандартом початкової освіти 2018)  року є формування математичної та інших ключових компетентностей; розвиток мислення, здатності розпізнавати й моделювати процеси та ситуації з повсякденного життя, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів, а також здатності робити усвідомлений вибір.

Під час вивчення математики в початковій школі учні зосереджуються на досягненні таких результатів навчання: 

   досліджують ситуації й визначають проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;

   моделюють процеси й ситуації, розробляють стратегії (плани) дій для розв’язування різноманітних задач;

   критично оцінюють дані, процес і результат розв’язання навчальних і практичних задач;

   застосовують досвід математичної діяльності для пізнання навколишнього світу.

Формування математичної компетенції здійснюють за змістовими лініями:

« Числа. Дії з числами» - формування обчислювальних навичок.

« Величини» - ознайомлення з основними величинами, їх вимірюванням.

«Математичні вирази. Рівності. Нерівності» - підготовка до вивчення курсу алгебри.

« Просторові відношення. Геометричні фігури» - розвиток просторових уявлень, набуття уміння конструювати, моделювати й креслити геометричні фігури.

« Сюжетні задачі» - формування вміння розв’язувати задачі різних типів.

« Робота з даними – розвиток уміння знаходити та аналізувати інформацію, ознайомлення з математичною символікою та термінологією.

Щоб формувати бажання математично досліджувати реальний світ, потрібно розвивати в учнів логічне мислення і творчість. Використовуючи цікавий матеріал до задач, дає емоційне задоволення від роботи на уроці.

Наочність допомагає ефективніше сформувати математичні уявлення.

Важливо надавати пріоритет завданням на активізацію мовленнєвої діяльності.

Про сформовану математичну компетентність можна сказати, якщо молодший школяр :

  • розуміє, навіщо йому потрібна математика;
  • знає, як вирішити проблему за допомогою математичних методів;
  • логічно міркує та виконує дії за алгоритмом;
  • користується графічною і знаковою інформацією; орієнтується у просторі та на площині;
  • застосовує обчислювальні й вимірювальні навички на практиці;
  • має інтерес до математики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2.Формування соціальної компетентності

Соціальна компетентність – здатність у швидкозмінних умовах життя мобілізувати й використовувати знання, навички й установки, ставлення, якості, риси характеру за нових обставин; докладати вольові зусилля для реалізації базових потреб самозбереження, саморозвитку й самореалізації; поводитися оптимістично; визначити власне місце в соціальному оточенні, самостійно знаходити шляхи найефективнішого самовизначення в ньому; оновлювати свої соціальні знання, прагнути до взаємодії,  ефективної співпраці з іншими.

Здатність до співробітництва в групі та команді, мобільність; уміння адаптуватись і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі й функції в колективі; планувати, розробляти й реалізовувати соціальні проєкти індивідуальних і колективних дій; уміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від обставин; підтримувати взаємини; розв’язувати проблеми в різних життєвих ситуаціях -це також соціальна компетентність.

 Мета формування соціальної компетентності – виховувати ставлення до співпраці, повагу до людського різноманіття, долати упередження та йти на компроміс у процесі взаємодії в суспільстві.

 Більшість педагогів погоджуються з думкою, що найважливішою умовою соціальної компетенції  учнів є атмосфера емоційної безпеки в класі.У  затишному приміщенні  класу зменшується напруженість, втома, стресовий стан, збільшується відкритість до всього нового.

Для формування соціальної компетентності використовуються різні технології, методи, прийоми, колективні ігри, робота в групі, робота в парі, робота в команді, ранкове коло і т.п.

 

 

 

ВИСНОВКИ

Як зазначає Державна  служба якості освіти: «Компетентнісне навчання спрямоване на роботу з інформацією та опанування учнями компетентностей, умінь і навичок, які допомагають їм бути успішними, конкурентними та цінними на ринку праці».

Компетентнісне навчання – це  поєднання знань, умінь та цінностей. Лише в комплексі це дає результат. Знання в цьому випадку – засіб формування умінь. Адже недостатньо просто засвоїти окремі знання й уміння, важливо навчитись їх застосовувати як у типових, так і в нестандартних, нових для дитини ситуаціях. Це дає змогу сформувати ціннісне ставлення до цих знань, навчитись адаптуватись та шукати шляхи ухвалення рішень у різноманітних ситуаціях.

Викладання нової теми за компетентнісного навчання ґрунтується на проблемному та діяльнісному підходах. Такий шлях до розкриття теми довший, але і значно дієвіший. Так учитель формує в учнів не тільки предметні знання та уміння, а і ключові компетентності та наскрізні вміння (м’які навички).

Так, важлива частина компетентнісного підходу включає в себе співпрацю між учнями та вчителем, ведення діалогу та застосування формального оцінювання під час викладання будь-якого навчального предмета.

Компетентнісне навчання – це підхід до навчання, де акцент ставитися на розвиток ключових компетентностей учнів, необхідних для успішної діяльності в сучасному світі. Це навчання передбачає гармонійне поєднання знань,умінь та навичок. Воно дає знання для формування практичних умінь учнів.

Слід зазначити, що  кожен урок має бути пов'язаний із життєвими ситуаціями. 

Математична компетентність потрібна в різноманітних життєвих обставинах.

 Соціальна компетентність особистості дає змогу охопити різні сфери людської діяльності: навчальну, професійну, взаємодію з людьми.                                                                                                 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Нова українська школа: порадник вихователю групи продовженого дня у закладах загальної середньої освіти: навч.-метод. посіб./Г.І.Дмитрів [та ін.]. – Львів:,2019.- 224 с.

2. Нова українська школа: порадник вчителя / за заг. Ред.. Н. М Бібик. – Київ : Літера ЛТД, 2019. – 208 с.

3. Типові освітні програми для закл. Загальної середньої освіти:

класи. – К.: ТД «ОСВІТА – ЦЕНТР+»,2018- 240 с.

4. Маліна Л. Нова  українська школа: формування соціальної компетентності учнів початкової школи: навч.-метод.посіб. / Київ: Грамота,2021.- 72 с.

5. Кірик М. Данилова Л. Нова  українська школа: організація діяльності учнів початкових класів закладів загальної середньої освіти: навч.-метод.посіб. /Львів: Світ,2019.-136 с.

6. Скворцова С.О., Онопрієнко Нова українська школа: методика навчання математики у 1 -2 класах закладів середньої освіти на засадах інтегрованого і компетентнісного підходів: навч.-метод.посіб./Харків: Вид-во « Ранок»,

2019.-352 с.

7. Берендєєв С., Косенчук Ю., Лисогор Л.

Сучасні підходи і технології Нової Української школи: компетентнісно орієнтовані завдання як засіб формування ключових компетентностей. 

Випуск 2 : Навчально-методичний посібник. — Київ, 2023. — 145 с.

8. Що таке компетентнісний підхід у навчанні – відповідає Державна служба якості освіти. Державна служба якості освіти. 28 Січня 2022.URL: https://nus.org.ua/questions/zo-take-kompetentnisnyj-pidhid-u-navchanni-vidpovidaye-derzhavna-sluzhba-yakosti-osvity/

 (дата звернення: 01.10.2023).

9.Сучасні підходи НУШ: компетентнісні завдання. Освітні технології URL:

https://osvita.ua/school/method/89779/

(дата звернення: 01.10.2023).

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

Робота в команді

 

Робота в групі

 

Робота в парі

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
26 березня
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку