Шуба Валентина Богданівна
учитель історії
Сирівський НВК "ЗОШ І-ІІІ ст - ДНЗ"
Компетентнісний підхід до навчання на уроках суспільствознавчих дисциплін
На сьогодні в Україні триває процес реформування освітньої системи, спрямований на розвиток та набуття особистістю якісних здатностей, приведення вітчизняних критеріїв та стандартів освіти у відповідність до європейських вимог. На сучасному етапі розвитку шкільної освіти актуальним є послідовне впровадження в навчанні компетентнісного підходу. Відбуватися це має і на рівні змісту освіти і на рівні організації навчального процесу.
Закон України « Про освіту» чітко в преамбулі визначає мету освіти: освіта є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Метою освіти є всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей і необхідних для успішної самореалізації компетентностей, виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству, збагачення на цій основі інтелектуального, економічного, творчого, культурного потенціалу Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Компетентність - динамічна комбінація знань, умінь, навичок, способів мислення, поглядів, цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та/або подальшу навчальну діяльність
Вимоги до обов’язкових компетентностей визначає стандарт освіти. В 5-10 класах сьогодні діє стандарт, затверджений Кабінетом міністрів 23.11.2011, №1392
На розвитку ключових і предметних компетентностях наголошується в Концепції НУШ. Сучасний світ складний. Дитині недостатньо дати лише знання. Ще необхідно навчити користуватися ними. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними установками учня, формують його життєві компетентності, необхідні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці.
Ключові компетентності – ті, яких кожен потребує для особистої реалізації, розвитку, активної громадянської позиції, соціальної інклюзії та працевлаштування і які здатні забезпечити життєвий успіх молоді у суспільстві.
Ключові компетентності – об’єктивна категорія, що фіксує досягнення знань, вмінь, навичок і цінностей.
Компетентнісний підхід - спрямованість навчально-виховного процесу на досягнення результатів, якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загальнопредметна і предметна (галузева) компетентності
Вимоги до обов’язкових компетентностей визначає стандарт освіти. В 5-10 класах сьогодні діє стандарт, затверджений Кабінетом міністрів 23.11.2011, №1392, що ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного підходів, що реалізовані в освітніх галузях і відображені в результативних складових змісту базової і повної загальної середньої освіти.
Предметну чи галузеву компетентність учня багато вчених витлумачують як особистісну комплексну характеристику, що містить когнітивний (знання, уявлення, способи пізнавальної діяльності), мотиваційно-ціннісний (мотиви, інтереси, орієнтації, пов’язані із пізнавальною діяльністю та самостійним застосуванням відповідних знань і умінь), процесуально-діяльнісний (складні вміння з пошуком інформації, застосування знань у тій чи іншій ситуації, прийняттям та обгрунтуванням рішень, оцінкою й самооцінкою дій) складники.
Для постійного моніторингу та оцінки рівня сформованості предметних і ключових компетентностей необхідно використати активні та інтерактивні методи, що забезпечують:
Трансформація змісту освіти за умов компетентнісного підходу насамперед визначається принципово іншим підходом до його відбору і структурування, що мають бути підпорядковані кінцевому результату освітнього процесу: набуття учнем цілого комплексу предметних, галузевих і ключових компетентностей. Такого результату можна досягти лише шляхом системного, послідовного їх формування.
Підготовлена розробка уроку з історії України для 10 класу. В 10 класі освітній процес проходить за навчальною програмою для загальноосвітніх закладів «Історія України. Всесвітня історія» для 10-11 класів, чинна з 1 вересня 2018 р. Тема уроку «Внутрішнє і міжнародне становище Радянської України на початку 1920-х рр. Утворення Радянського Союзу.» Це перший урок розділу «ВСТАНОВЛЕННЯ Й УТВЕРДЖЕННЯ КОМУНІСТИЧНОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ В УКРАЇНІ». Здобувачі освіти мають дійти розуміння, що в надто складних умовах державотворчий процес на початку ХХ ст. зазнав краху і більша частина українських земель опинилася в складі СРСР, що наклало негативний відбиток на розвиток держави та становище українського народу. Сталін не зупинився навіть перед геноцидом, щоб зламати опір українського народу насаджуванню протиприродних відносин між суспільством і державою. Ці події визначили місце України напередодні та в ході Другої світової війни і на довгі 70 років позбавили нас права на власну державу.
Для оперативного включення учнів у діяльність, активізації опорних знань та мотивації освітньої діяльності на уроці використано метод «Мікрофон». Цей метод дає можливість в короткий проміжок часу вислухати кількох учнів, долучити їх до роботи.
Метод «Очікування». Пов’язуються очікування зі змістом теми уроку, що вивчається, і пропонується учням «поочікувати» конкретного розвитку історичних подій, зв’язку нової теми з попередньою, вивчення нових явищ, ідей. Головним у цьому випадку буде зосередження уваги на новому матеріалі, посилення їх занурення в зміст теми.
«Незакінчене речення». Передбачає оперативне включення учнів у діяльність, взаємодія, можливість грунтовніше працювати над формою висловлених власних ідей, вільніше висловлюватися, відпрацювання говорити коротко, але по суті. Учитель формулює незакінчене речення і пропонує учням закінчувати його.
«Постав запитання». Формулюючи запитання, учень здійснює акт «осмислення», визначаючи рівень свого знання і приблизні орієнтири «незнання». Метод сприяє розвитку логічної компетентності, критичного мислення
Тема: Внутрішнє і міжнародне становище Радянської України на початку 1920-х рр. Утворення Радянського Союзу.
Очікувані результати /здобувачі освіти мають навчитися/:
Обладнання: підручник, історична карта, інтерактивна дошка
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування ключових і предметних компетентностей, вмінь і навичок.
Перебіг уроку
І Підготовчий етап
Звертаємо увагу, що це перший урок нового розділу. На етапі активізації пізнавальної діяльності застосовуємо метод «Мікрофон».
Дайте відповіді на запитання:
Пропонуємо роботу в групах з навчальним матеріалом на с. 153-154. Прочитайте вступне слово до параграфа й дайте назву тексту, а також окремо 1 варіант – 1 абзацу, 2 варіант – 2 абзацу, підберіть з тексту словничок до вашої назви. /Відповідь: назва - економіка, 1 абзац – стан промисловості: нищівні пошкодження, зруйновані мости, понівечені заводи …скорочення чисельності робітників, брак продовольства, протести; 2 абзац – стан сільського господарства – труднощі, саботаж, куркулі/
ІІ Основний етап
Після оголошення теми для визначення навчальних цілей та мотивації пізнавальної діяльності просимо роздивитися сторінки параграфа та застосовуємо прийом «Очікування», пропонуючи продовжити речення: «На уроці дізнаюся дати …, терміни та поняття …, історичні постаті …»
Учням пропонуємо опрацювати в парах текст підручника на ст.154-156 та заповнити таблицю «Голод 1921-1923 рр. в Україні»
|
Голод 1921-1923 рр. |
Причини |
|
Політика влади |
|
Міжнародні організації, які допомогли під час голоду |
|
Регіони охоплені голодом |
|
Масштаби |
|
Наслідки |
|
Доречною буде робота над історичним джерелом – плакати на ст.155. Звертаємо увагу на додаткові питання, які допоможуть детальніше опрацювати джерело і зробити висновки:
Підбиваючи підсумок роботи над цим пунктом, здобувачі освіти усвідомлюють , що голод 1921-1923 рр. в Україні, окрім природних чинників та розвалу господарства після виснажливих воєнних дій, мав і соціальні причини, зумовлені владною більшовицькою політикою «викачування» хліба з села, руйнування його традиційних основ. Керівники Кремля помітили, що голод пригнічує повстанську активність селянства. Саме через це вони дали вказівку не припиняти хлібозаготівлі в голодуючих районах України. Так у 1921 р. в Україні було вперше застосовано терор голодом.
На цьому етапі уроку застосовуємо прийом «Незакінчене речення»
Сьогодні на уроці ми переходимо до завершального етапу утворення СРСР.
Прийом «Постав запитання». Робота в групах з підручником, ст.158-159. Опрацювати пункт 4 підручника і скласти запитання до абзаців, 1 група – 1 абзац, 2-2, 3-3, 4-4-5.
Орієнтовані запитання.
1 група. Пояснити які погляди були щодо форми державного устрою СРСР /автономізація, федерація/
2 група. Коли утворився СРСР? /30 грудня 1922 р./ Які держави ввійшли до складу СРСР на початковому етапі? /Російська Федерація, Українська СРР, Білоруська СРР, Закавказька Федерація/ Коли ухвалено Конституцію СРСР? /1924 р./Кому належав Крим? /у жовтні 1921 р. на півостровній частині Таврійської губернії створено Кримську АСРР у складі РРФСР/
3 група. Коли було прийнято Конституцію УСРР? /1925 р./ Яка держава ввійшла до складу УСРР? /Молдавська АСРР/
4 група. Коли в УСРР проведено адміністративно-територіальну реформу? /1923-1925 рр/ Коли було встановлено триступеневу систему управління? /1925 р./ Коли в Україні ліквідовано округи й укрупнено райони? /1930 р./ Коли знову повернулися до триступеневої системи управління? /1932 р./ Коли утворилася наша область ? /1937 р./ Які сьогодні гасла звучать щодо змін в адміністративно-територіальному устрої? /укрупнення, створення територіальних громад/
Робота з картою
Відповіді супроводжуються демонстрацією на карті.
Перед початком роботи з текстом п.4 акцентуємо увагу здобувачів освіти на природі комуністичного тоталітарного режиму та особливостях його встановлення в Україні і пропонуємо виконати роботу в парах, поділивши між парами різні форми відповіді на питання на с. 158
«Які факти доводять, що система влади в СРСР заперечувала принципи представницької демократії?»
Принципи представницької демократії |
Система влади в УСРР |
Поділ влади |
Відсутній. Компартійні і радянські органи були невіддільними один від одного, складаючи єдину вертикаль влади, яка зосереджувала в своїх руках законодавчу, виконавчу і судову владу Верховним органом влади в УСРР продовжував бути Верховний з’їзд Рад. За складом Всеукраїнський з’їзд Рад був органом диктатури пролетаріату, яка зводилась до диктатури правлячої партії. Його призначення зводилось до суто декоративної функції надання державно-правової форми рішенням партійно-бюрократичної верхівки. У періоди між Всеукраїнськими з’їздами Рад верховним законодавчим, розпорядчим та виконавчим органом України був Всеукраїнський Центральний Виконавчий Комітет (ВУЦВК). Сесії ВУЦВК збиралися спочатку раз на два місяці, пізніше тричі на рік. |
Виборність |
Органи влади та управління формально обиралися народом, а фактично кандидатів визначали партійні комітети |
Плюралізм |
Відсутній. Монополія комуністичної партії |
Гласність |
Відсутній доступ преси до інформації про реальну діяльність влади |
Підсумовуючи, учитель наголошує, що режим радянської влади все більше відходив від оголошеного демократичного права і став тоталітарним з керуючою однопартійною системою і підпорядкованими їм органами влади.
ІІІ Завершальний етап
На цьому етапі уроку здобувачам освіти пропонуємо пройти тестові завдання в форматі ЗНО на закріплення нового матеріалу, якщо є можливість з використанням ІКТ-засобів.
А«договірною федерацією» з РСФРР та іншими радянськими республіками, посиленням її підпорядкування загальнофедеративним органам влади.
Бюридичною незалежністю УСРР, яка не входила до складу жодної сусідньої держави й не перебувала з ними в союзно-договірних відносинах.
В«воєнно-політичним союзом» з РСФРР зі збереженням УСРР формального статусу та ознак незалежної держави.
Г«військовим союзом» з РСФРР та перебуванням УСРР у її складі на правах автономного утворення.
А1919 р.
Б1920 р.
В1921 р.
Г1922 р.
Апоширення голоду
Бзапровадження непу
Впочаток боротьби з неписьменністю
Гупровадження політики "коренізації"
Аформування радянських повстанських загонів улітку 1918 р.
Бконтрольовану Добровольчою армією генерала А. Денікіна в жовтні 1919 р.
Встворення численних парафій Української автокефальної православної церкви в 1921-1930 рр.
Гуражену масовим голодом 1921-1923 рр.
Для підведення підсумків уроку пропонуємо здобувачам освіти сформулювати враження від уроку, повернувшись до прийому «Очікування», та порівняти свої очікування на початку уроку та наприкінці: «Від цього уроку я очікував(вала) дізнатися …, навчитися …», «Тепер я зможу ….»
Домашнє завдання
Для учнів достатнього і високого рівня. Підготувати інформацію про процес утворення Миколаївської області. Прослідкувати статус Криму за часів ЦР, Гетьманату, Директорії, УСРР (до 1930 р.)
Використана література:
1