Комплекс тренінгів «Сила єдності нації»

Про матеріал

Комплекс включає покроковий чотирьох тренінгів для підлітків і молоді: тренінг спілкування, толерантної поведінки, самореалізації, формування ціннісних орієнтацій. Вони побудовані подібним чином і об'єднані ідеєю про те, що ігрові заняття, засновані на моделюванні елементів соціальної реальності і інтенсивній міжособистісній взаємодії, максимально повно сприяють розвитку потенціалу підлітків і молоді. Хоча деякі розділи тренінгів перегукуються за змістом (так, у всіх чотирьох заняттях приділяється увага згуртуванню колективу і ефективної комунікації), використовувати їх можна як разом, так і автономно.

Перегляд файлу

Комплекс тренінгів «Сила єдності нації»

Автор: Сковородкіна Наталя Миколаївна,

педагог-організатор Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 18

Добропільської міської ради Донецької області

 

Анотація

У кожен момент нашого життя ми повинні намагатися шукати не те, що нас відділяє від інших людей, а те, що у нас з ними спільного.

Джон Рескін

 

            Ми часто зустрічаємось з тим, що оточуючі тебе люди дуже різні за поглядами, уподобаннями, інтересами, вірою, ставленням до подій. Однак всіх нас об’єднує те, що ми живемо разом: в одній громаді, в одній країні. Щоб розвивати нашу державу, нам потрібно навчитись жити і долати труднощі разом, шукати шляхів порозуміння і співпраці. Для цього необхідні навички критичного мислення, ефективної, демократичної і толерантної комунікації, готовності до цивілізованої дискусії і спільного пошуку рішень. Набути таких навичок нам допоможуть вправи тренінгу «Сила єдності нації».  

         Комплекс включає покроковий чотирьох тренінгів для підлітків і молоді: тренінг спілкування, толерантної поведінки, самореалізації, формування ціннісних орієнтацій. Вони побудовані подібним чином і об'єднані ідеєю про те, що ігрові заняття, засновані на моделюванні елементів соціальної реальності і інтенсивній міжособистісній взаємодії, максимально повно сприяють розвитку потенціалу підлітків і молоді. Хоча деякі розділи тренінгів перегукуються за змістом (так, у всіх чотирьох заняттях приділяється увага згуртуванню колективу і ефективної комунікації), використовувати їх можна як разом, так і автономно.

 

 

Мета тренінгу:

  • створення умов для формування в учнів ціннісних орієнтацій, умінь, навичок і моделей поведінки, орієнтованих на подолання роз’єднаності українського суспільства, готовності співпрацювати на користь держави, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави.
  • сприяння розвитку творчого потенціалу учасників щодо гармонійної самореалізації та спроможності до гармонізації соціуму.

Завдання тренінгу:

  • розвинути в учнів позитивне ставлення і мотивацію до застосування моделей поведінки, орієнтованих на толерантність, моральні цінності українського суспільства;
  • формувати навички продуктивної співпраці у групі та колективі, досвід толерантних взаємин шляхом визначення межі власної терпимості та поваги до прав і свобод інших людей;
  • формувати у підлітків прагнення займати активну життєву позицію, бачення життєвої перспективи;
  • сприяти становленню дитини як суб’єкта життя, що володіє мистецтвом пізнання самого себе, життєвою компетентністю, життєздатністю.

Цільова група – категорія учасників:

Учні 14 -17 років.

Кількість учасників тренінгового заняття:

 15 -20 учасників.

Час, необхідний для проведення тренінгу:

 4 тренінг/години

Обладнання:

 Фліпчарт з папером, маркери, скотч, блокноти, папір А 4, картопля в посудині, бейджі з іменами учасників, 2-3 упаковки пластиліну різних кольорів, аркуш картону, презентація «Правила» (Додаток 1).

 

Критерії успіху тренінгу (очікувані результати):

  • вироблення в учнів умінь критично мислити, висловлювати і обґрунтовувати свої думки, демонструвати зазначені моделі поведінки, будувати конструктивні стосунки з оточуючими і співпрацювати;
  • вироблення в учнів умінь оцінювати власну поведінку та поведінку інших з позиції вимог міжкультурного спілкування, поваги до різноманітності у думках і поглядах,
  • опанування навичками, що сприяють згуртованості громади з огляду контроверсійних, суперечливих тем;
  • набуття учасниками спроможності до практико-емпіричної, міжособистісної та раціонально-евристичної самоактуалізації в соціумі;
  • накопичення актуального суспільного досвіду та визначення гармонійних життєвих перспектив.

Зміст тренінгу

Заняття 1. «Запрошення до співтворчості» (Додаток 2)

Вступ

Правила

Вправа «Попкорн»

Вправа «Абетка»

Вправа «Нестандартне знайомство»

Вправа «Очі в очі»

          Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

Заняття 2. «Пізнай себе» (Додаток 3)

Вступ

Вправа «Моє ім’я»

Гра «Друїди»

Вправа «Знайди свою команду»

Вправа «Мої цінності»

Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

Заняття 3. «Я і суспільство» (Додаток 4)

Вступ

Вправа «Віртуальне суспільство» 

Вправа «Скринька суспільних благ»

Вправа «Соціальна спрямованість»

Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

Заняття 4. «Єдність нації - в її різноманітті» (Додаток 5)

Вступ

Вправа «Картопля»

Вправа «Сірники»

Вправа «Ми з тобою схожі тим, що...»

Підсумкова вправа

Хід проведення тренінгу

Заняття 1. «Запрошення до співтворчості»

Мета заняття:

  • знайомство ведучого тренінгу з учасниками тренінгу;
  • знайомство учасників поміж собою;
  • розробка правил та умов роботи в групі;
  • розповідь про тренінг, його мету і завдання.

Хід заняття

Вступ

Мета: сприяння знайомству учасників.

Час виконання: 15 хвилин.

Усі  учасники  сідають  у коло.

Тренер: Ми часто зустрічаємось з тим, що оточуючі тебе люди дуже різні за поглядами, уподобаннями, інтересами, вірою, ставленням до подій. Однак всіх нас об’єднує те, що ми живемо разом: в одній громаді, в одній країні. Щоб розвивати нашу державу, нам потрібно навчитись жити і долати труднощі разом, шукати шляхів порозуміння і співпраці. Для цього необхідні навички критичного мислення, ефективної, демократичної і толерантної комунікації, готовності до цивілізованої дискусії і спільного пошуку рішень. Набути таких навичок нам допоможуть вправи тренінгу «Сила єдності нації».

Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще пізнати себе та інших і налагодити взаємодію в нашому колективі. У цьому нам допоможуть вправи. Але перш ніж перейти до них, потрібно виробити правила роботи і постійно їх дотримуватись.

Тренер пропонує спільно виробити правила роботи та записує їх на фліпчарті або відображає на слайді презентації (Додаток 1, слайд 1).

Правила роботи групи:

  • приходити вчасно;
  • добровільна участь у виконанні вправ;
  • бути позитивними, доброзичливими;
  • говорити тільки від себе, кожна думка має автора;
  • говорити коротко;
  • говорити по черзі;
  • не оцінювати інших;
  • зберігати таємниці;
  • дотримуватись «правила руки» (піднімати руку, коли бажаєш висловити свою думку);
  • дотримуватись «правила двох рук» (тренер або будь-який з учасників піднімає дві руки, коли в аудиторії стає шумно чи порушуються прийняті правила);
  • бути толерантним.

Тренер: Зверніть увагу на те, що правила записані без порядкового номеру? Як ви вважаєте, чому? 

Ці правила не мають пріоритету, кожне з них головне, дотримуватись ми їх будемо одночасно.

Далі дається План-графік роботи під час тренінгу: час проведення тренінгу, перерви тощо. Така презентація необхідна в перший день тренінгу. В наступні дні на початку тренінгу тренер коротко називає тему тренінгу та відповідає на запитання групи щодо запланованої роботи.

 

Вправа «Попкорн»

Мета: сприяння знайомству учасників.

Час виконання: 10 хвилин.

Хід виконання вправи

Тренер пропонує учасникам на деякий час уявити себе попкорном, який вистрілює, коли готовий. В такий спосіб учасники представляються та висловлюють свої очікування від тренінгу за схемою (Додаток 1, слайд 2):

 1.Ім’я;

2. Чому я тут;

3. Чого очікую.

Коротке обговорення:

Що Ви можете сказати, почувши сподівання інших?

Чи можемо ми протягом саме цього тренінгу виконати всі сподівання?

Які з перерахованих потреб можна вирізнити як найважливіші? Чому?

Підбиття підсумку

Тренер: Отже, від того, що ми хочемо зрозуміти і чого навчитися під час тренінгу, від нашого бажання збільшити свої ресурси, залежить не тільки глибше засвоєння матеріалу, а й наші успішні подальші дії на громадській ниві. На жаль, не всі ваші побажання можна обговорити та отримати за такий короткий період. Але ми можемо окреслити проблему, а далі ви можете працювати самостійно.

 

Вправа «Абетка»

Мета:

  • сприяння знайомству учасників;
  • створення невимушеної атмосфери.

Час виконання: 5 хвилин.

Хід виконання вправи

Тренер пропонує групі протягом 2 хвилин вишикуватися в лінію за алфавітом (Антон, Борис, Валентина, …, Яна). По завершенні кожен по черзі називає своє ім’я.

 

Вправа «Нестандартне знайомство»

Мета:

  • опосередковане введення групи в тему тренінгу;
  • підвищення самооцінки групи;
  • створення невимушеної атмосфери спілкування та формування групи.

Час виконання: 15 хв.

Хід виконання вправи

Робота в парах + презентація

Залишаючись в позиції попередньої вправи «Нестандартне знайомство», учасники розподіляються та  працюють у парах протягом 2 хвилин, розказуючи один одному про свій найбільший/останній успіх. Потім учасники в парах презентують один одного всій групі.

Коротке обговорення:

  • Чи легко було виконувати це завдання?
  • В якій ролі вам було комфортніше - мовця або слухача, з чим це пов'язано?
  • Що нового і несподіваного ви дізналися про тих, з ким спілкувалися?
  • Чому ми познайомилися так нестандартно?
  • Як на вашу думку: для чого це було необхідно?

У звичайному житті не дуже прийнято хвалитися, розповідати про свої досягнення та сильні сторони... Як ви думаєте, чому? Коли і з-за чого про свої досягнення розповідати дійсно не варто, а коли можна і похвалитися?

Підбиття підсумку

Тренер: Наше знайомство відбулося у не зовсім звичний спосіб. Невимушена атмосфера, яка створюється, сприяє кращому початку роботи, формує відчуття спільності. Адже нам доведеться протягом визначеного часу бути разом, відчувати себе єдиною командою, що зібралася для розв’язання складних проблем нашого життя.

 

Вправа «Очі в очі»

Мета:

  • створення сприятливої, емоційної атмосфери взаємосприйняття і довіри під час спілкування між підлітками-учасниками тренінгу;
  • вироблення навичок використання невербальних елементів спілкування;
  • виділення зон психологічного комфорту.

Час виконання: 10 хв.

Хід виконання вправи

Учасники розходяться по кімнаті, створюють «броунівський рух». Завдання – невербально, лише поглядом  встановити контакт з обраним учасником, зупинитися перед ним, назвати його ім’я, узяти партнера за руку і висловити комплімент. Далі відбувається зміна ролей.

Коротке обговорення:

  • Чи приємно вам було отримувати компліменти?
  • А чи хтось відчував незручність, коли йому говорили комплімент?
  • А що важче: отримувати компліменти чи робити?
  • Чи потрібно вчитись робити компліменти?

Підбиття підсумку

Тренер допомагає учням зробити висновок про те, що спілкування може бути різним, навіть без слів; про необхідність бути уважним до невербальних елементів спілкування.

 

Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

Мета: отримати зворотний зв'язок від учасників тренінгу.

Час виконання: 5 хв.

Хід виконання вправи

Завершуючи заняття, тренер дає учасникам змогу висловити те, що вони думають, пропонуючи продовжити фразу: «На цьому занятті я...» 

Учасники аналізують свої очікування і по черзі висловлюються, справдилися вони (повною мірою, частково), не справдилися чи виявилися недоречними.

 

Заняття 2. «Пізнай себе»

Мета заняття:

  • розвивати соціально-комунікативні  навички,  почуття власної значимості;
  • формувати правильну самооцінку та способи ефективної взаємодії в колективі.

Хід заняття

Вступ

Мета: дати визначення поняття ідентичності.

Час виконання: 5 хвилин.

  • Які синоніми можна підібрати до поняття ідентичність ? (прийняття, згода, гармонія і т.д.)
  • Чи важливо бути ідентичним ?
  • А якщо людина втратить свою ідентичність ?

Ідентичність – це прийняття себе, для того, щоб успішно просуватись по життєвому шляху. Всі ми дуже різні, маємо свої позитивні і негативні якості. Але для того, щоб змінюватись і вдосконалюватись як особистість, потрібно краще знати себе та інших, сприймати себе таким, яким ти є.

Прийняття не тільки себе такими, якими ви є, а прийняття вами власного

імені також є ідентичністю.

 

Вправа «Моє ім'я»

Мета:

  • усвідомлення своєї ідентичності через ім’я;
  • дізнатись один про одного шляхом прояву поваги до імені кожного.

Час виконання: 15 хвилин

Хід виконання вправи

Тренер: А чи замислювались ви, що ім’я передає певну інформацію про ту чи іншу людину, має своє  походження, значення? Пригадайте, як кожному з Вас дали ім’я.

  • Що ви про це знаєте?
  • Хто його вибрав?
  • Звідки воно походить?
  • Що значить для вас ваше ім’я?
  • Чи подобається воно вам?

Тренер пояснює значення свого власного імені, а потім учасники повідомляють усе, що вони знають про історію свого імені та його походження.

   Обговорення:

  • Яке значення має ім’я для людини??
  • Чи передаються імена у ваших сім’ях по спадковості?
  • Чи надаєте ви значення своєму імені та іменам інших людей?
  • Як називали вас батьки в дитинстві?
  • Як ви гадаєте, чи підходить вам ваше ім’я? Чи хотіли б ви його змінити? Чому?

Гра «Друїди»

Мета:

  • розвиток навичок самопрезентації; групове згуртування; рефлексія.
  • самовираження кожного учасника окремо і всієї групи в цілому через творчу діяльність;
  • можливість розповісти про себе іншим учасникам щось незвичайне, особливе;
  • прояснення своєї групової позиції, ролі;
  • отримання досвіду спільної діяльності, групове згуртування.

Час виконання: 30 хвилин

досить великий простір для творчого процесу - стіл, чиста підлога, килим;

2-3 упаковки пластиліну різних кольорів, аркуш паперу або картону для платформи.

Обладнання: досить великий простір для творчого процесу - стіл, чиста підлога, килим; 2-3 упаковки пластиліну різних кольорів, аркуш паперу або картону для платформи.

Хід гри

Інтрига, яка розповідається тренером перед інструкцією гри

Тренер: Древні друїди вважали, що кожній людині відповідає певна рослина, яка є додатковим джерелом сил і енергії для цієї людини. Крім того, вона визначає властивості характеру, особливості поведінки людини і відображає її індивідуальність.

Інструкція:

Тренер: Спробуйте уявити собі, яка рослина може бути вашим джерелом, відображати ваші особливості та індивідуальність. Вам потрібно виліпити таку рослину з пластиліну і продумати, як представити її іншим. Час обмежений: на виконання завдання у вас є 7 хвилин.

Тренер: Отже, закінчили! Тепер у кожного з вас є 1 хвилина на самопрезентацію, під час якої ви поясните групі, чому ви вибрали саме цю рослину, чим ви з нею схожі, що вона символізує.

Тренер: Давайте уявимо цей аркуш паперу невеликим островом в океані, він буде символізувати простір, в якому існує наша група. І вам потрібно буде зараз протягом 3 хвилин помістити ваші рослини на цьому острові. Зверніть увагу на те, щоб кожен з вас знайшов своє "комфортне" місце на острові.

А тепер давайте ще раз подивимося, що у нас вийшло (луг, маленький лісок гайок). Тепер ваш маленький лісок має трохи інші властивості, ніж ті, якими раніше володіли ви, будучи окремими рослинами. Протягом наступних 4 хвилин подумайте, які властивості придбали ви, влаштувавшись на "острівці", і доповніть композицію новими елементами, що символізують властивості, якщо це необхідно.

Чудово! До якої ж композиції ми в підсумку прийшли? Всі знайшли для себе місце на "острівці"?

Обговорення:

  • Які почуття, емоції виникли у вас під час і після цієї гри?
  • Чому ви обрали для себе саме цю рослину?
  • Чи легко вам було презентувати себе таким незвичайним чином?
  • Що в цій грі викликало у вас труднощі?
  • Порівняйте ваші відчуття себе в групі до і після гри.
  • Як відбувався процес розподілу місць на "острівці"?
  • Чи вдалося знайти на "острівці" дійсно своє місце?

Підбиття підсумку

Ми змогли побачити, що кожен з нас індивідуальність, в чомусь незвичайні та відмінні від інших. Але всі ми живемо в одному світі, в одній країні, а ми з вами зараз живемо ще і в нашій групі. І в цій групі нас об’єднала одна спільна мета – створити маленький лісок, в якому б комфортно вмістилися всі рослини.

 

Вправа «Знайди свою команду»

Мета: розподіл учасників тренінгу на 3 творчі лабораторії.

Час виконання: 3 хвилини

Обладнання: розрізані навпіл картки з висловами:

 «Так це було життя? Ну що ж! Спробуємо ще раз!»

 «Якщо не я, то хто ж! Якщо не зараз, то коли!»

 «Життя – це постійний процес вдосконалення!»

Хід виконання вправи

Кожен з учасників отримує картку. Потрібно знайти свою команду, склавши відповідний вислів:

«Так це було життя? Ну що ж! спробуємо ще раз!»

                                                                   Ф.Ніцше

«Якщо не я, то хто ж?  Якщо не зараз, то коли?»

                                                                    Гігель

«Життя – це постійний процес вдосконалення».

                                                                    Е. Фром

Таким чином, учні розподіляються на 3 малі групи для виконання наступної вправи.

 

Вправа «Мій скарб»

Мета:

  • організація комунікації між учнями;
  • оперативне включення кожного у діяльність малої групи;
  • більше дізнатись один про одного;
  • виявити приховані здібності учасників.

Час виконання: 25 хвилин.

Обладнання: блокнот, ручка.

Хід виконання вправи

Групи отримують завдання: розробити за короткий час (7 хвилин) соціальний проект чи корисну справу, після чого представити результати своєї групи.

Тренер пропонує правила роботи, які допоможуть організуватись та швидко виконати завдання:

1. Швидко розподіліть ролі в групі. Визначтесь, хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.

  • Головуючий (спікер):
  • зачитує завдання групи;
  • організовує порядок виконання;
  • пропонує учасникам групи висловитись по черзі;
  • заохочує групу до роботи;
  • підбиває підсумки роботи;
  • за згодою групи визначає доповідача.
  • Секретар:
  • веде коротко і розбірливо записи результатів роботи своєї групи;
  • як член групи має бути готовим висловити думку групи при підбитті підсумків або допомогти доповідачеві.
  • Посередник:
  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.
  • Доповідач:
  • чітко висловлює думку, до якої дійшла група;
  • доповідає про результати роботи групи.

2. Починайте висловлюватися спочатку за бажанням, а потім по черзі.

3. Дотримуйтесь правил активного слухання, головне — не перебивайте один одного.

4. Обговорюйте ідеї, а не особи учнів, які висловили цю ідею.

5. Утримуйтесь від оцінок та образ учасників групи.

6. Намагайтеся дійти спільної думки, хоча в деяких випадках у групі може бути особлива думка і вона має право на існування.

Доповідач презентує результат спільної роботи.

Обговорення

  • Чи була проведена робота корисною?
  • Чого ви навчилися?
  • Чи сподобалась вам ваша роль?
  • В чому були складнощі?
  • Що ви дізнались нового один про одного?

Підбиття підсумку

Тренер: Ми знову побачили індивідуальність кожного з нас, різні думки, ідеї, інтереси. Але, правильно розподіливши ролі в групі, ви дали можливість кожному ясно зрозуміти його внесок в успіх групи. Кожен з вас став продуктивним членом групи, який вміє співпрацювати з іншими.

 

Вправа «Мої цінності»

Мета:

  • організація комунікації між учнями;
  • оперативне включення кожного у діяльність малої групи;
  • більше дізнатись один про одного;
  • виявити приховані здібності учасників.

Час виконання: 20 хвилин.

Хід виконання вправи

Тренер: Доброта, милосердя, співпереживання – найкращі риси українського народу. Дуже хочеться, щоб ці риси були у кожного з вас.

Один мудрець сказав, що людина - це її вчинки. Усе своє життя люди пізнають, що таке добро і зло, гарно і погано... Але шлях до доброти непростий і не завжди легкий, тому треба вчитися доброти, учитися бути уважним до людей, берегти і дбати одне про одного.

Сьогодні ми спробуємо зробити  декілька кроків на шляху доброти.

Тренер пропонує учасникам по черзі закінчити речення і  підсумовує спільні відповіді на плакаті «Наші цінності».

      1.Для мене важливе значення мають такі люди ...

      2.Я вважаю себе учасником, членом такої групи людей ...

      3.Я вірю ...

      4. Найбільш важливі для мене місця -  це ...

      5. Мені додають сенс та  мету в житті такі справи та види діяльності ...

      6. Я отримую задоволення від ...

      7. Я хочу ...

Підбиття підсумку

Тренер:  Старшокласники постають перед проблемою пошуку свого місця у світі, усвідомлення життєвої місії, формування особистої системи цінностей, становлення моральності, визначення життєвої мети.

Цінності – це те, що є важливим у житті людини, за допомогою чого вона оцінює і звіряє будь-що у своєму житті, визначає власні пріоритети.

Існує кілька десятків цінностей, спільних для всіх людей, незалежно від того, у що вони вірять і де живуть. Це – любов, дружба, оптимізм, толерантність, чуйність, довіра, самоповага тощо. Їх називають вищими, або загальнолюдськими цінностями.

 

Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

  • Мета: отримати зворотний зв'язок від учасників тренінгу.
  • Час виконання: 5 хв.

Хід виконання вправи

Учасники по колу відповідають на запитання:

  • Що дало вам це заняття?
  • Про що б ви хотіли ще дізнатись?

Заняття 3. «Я в суспільстві»

Мета заняття: допомогти усвідомити свою належність до українського суспільства.

Хід заняття

Вступ

Мета: дати поняття суспільства як єдності людських спільнот;

Час виконання: 5 хвилин.

Тренер:  — Чи погоджуєтеся ви з думкою, що жодна людина не існує сама по собі,і кожен із нас може жити лише серед людей?

Суспільство – це  сукупність людей, об’єднаних конкретними інтересами, потребами, або взаємними симпатіями чи видом діяльності.

Кожен із нас належить до певного колективу, групи, вікової категорії.

Так,навчаючись у школі, ми належимо до учнівського колективу, ставши дорослими і, здобувши професію, ми можемо належати до тієї чи іншої професійної групи, до певного соціального класу. Люди поділяються на групи і залежно від того, де вони проживають, виділяють міське і сільське населення. Як бачимо, в суспільстві існує дуже багато різних людських спільнот.

 

Вправа  «Віртуальне суспільство» 

Мета: допомогти учасникам визначитися в якому суспільстві вони б бажали жити, і що може допомогти  зробити світ яскравішим .

Час виконання: 10 хв.

Обладнання: плакат «Суспільство» (на плакаті наклеєні малюнки на яких зображені різні сфери діяльності людей, такі як: побут, освіта, праця, дозвілля та ін.), папір А 6, фломастери, скотч.

 Хід виконання вправи

Учасники на підготовлених аркушах паперу пишуть свої відповіді на запитання: «Яким я бажаю бачити своє суспільство». Потім кожен підходить і за допомогою скотчу прикріплює свою відповідь на плакаті, на тому малюнку, що відповідає його уявленню про своє місце у суспільстві.

Тренер, не називаючи імен, зачитує вголос відповіді учасників.

Обговорення:

  • Як ви гадаєте, наскільки реальні ваші побажання?
  • Що заважає їх виконанню?
  • На що потрібно спрямувати свої зусилля, щоб сучасне, з багатьма загрозливими для життя факторами,  суспільство,  в майбутньому перетворилося на нове – гармонійне і життєдайне?

 Підбиття підсумку

Тренер: 

Оскільки спільноти перебувають у певних взаєминах, у своїй діяльності залежать одна від одної, то їхні стосунки залежать і від того, наскільки кожна група діє, не лише виходячи зі своїх власних інтересів, а й враховуючи інтереси інших спільнот. Можна припустити, що між учителями та учнями тим менше буде образ, непорозумінь, чим більше вони рахуватимуться з інтересами одне одного. Необхідність саме такого підходу стає очевиднішою, коли йдеться про стосунки людей різних національностей, держав. Це сприятиме уникненню сутичок, конфліктів, збереженню злагоди між людьми. Варто також пам’ятати, що є інтереси, спільні для всіх жителів України. Це — розбудова незалежної держави, збереження миру.

 

Вправа  «Скринька суспільних благ»

Мета: допомогти учасникам визначитися в отриманні яких суспільних благ, задоволенні яких особистісних потреб, вони бачать своє благополуччя.

Час виконання: 20 хв.

Обладнання: скринька з квасолею, блокноти і ручки за кількістю учасників.

Хід виконання вправи

Тренер: Належність до тієї чи тієї групи певною мірою накладає свій відбиток на особистість, її властивості. Але ще більше значення має те, що належно під відносин, які існують у групі, до якої наложить людини, може складатися її життя. Тому кожен а нас повинен прагнути того, щоб не тільки розуміти й аналізувати групові відносини, але й уміти змінювати та вдосконалювати їх.

Тренер дає завдання учасникам написати в своїх блокнотах у стовпчик ті матеріальні й духовні цінності, які вони прагнуть отримати від суспільства, оточуючих їх людей.

Потім кожен підходить до скриньки з квасолею і набирають ту кількість квасолин, скільки вони визначили благ отримати. При цьому учасників попереджають, що кількість камінців обмежена, деяким може не достатися.

Обговорення:

  • Які почуття у вас виникли, коли ви поспішали до скриньки?
  • Чи виникала думка, що інші візьмуть, а вам не достанеться?
  • Як ви гадаєте, чи можна вважати людину щасливою, коли в неї переважають почуття незадоволення, заздрості до тих хто має те, чого в неї не має?
  • Якщо вона відчуває занепокоєння, що вона не зможе отримати всього того, що бажає?

Підбиття підсумку

Тренер: 

Не знайдемо ми зараз людини, що не жила б у постійних відносинах з суспільством. Ми не можемо забезпечити зараз себе, у техногенну добу усім необхідним не звертаючись до інших з метою забезпечення своїх найнеобхідніших духовних, фізичних потреб.

 

Вправа  «Соціальна спрямованість»

Мета:

  • формування вміння свідомо визначати напрямки особистісної реалізації у соціумі;
  • мотивація на винайдення свого призначення.

Час виконання: 20 хв.

Обладнання: папір А 6 і ручки на кожного учасника, скринька для паперу з відповідями та скринька для квасолі.

Хід виконання вправи

Учасникам дається завдання написати на аркушах відповіді на запитання:

  • Що я можу особисто зі свого боку дати суспільству?
  • Яких добрих справ, вчинків, дій від мене можна очікувати у майбутньому?

Після того як відповів на ці запитання, кожен підходить до скриньок і в одну з них кладе свій аркуш з відповідями, а до іншої повертає квасолину/и.

Обговорення:

  • Вам вистачило квасолин, чи може у вас залишилось? Подумайте, на що ви більше спрямовані: на те, щоб брати від суспільства, чи на те, щоб давати?
  • Які думки, почуття у вас виникали, коли ви писали, що доброго ви можете дати суспільству?
  • Як ви гадаєте, чи можна забрати у вас те, що ви самі даєте? Чи може вам не вистачати того, чим ви самі готові поділитися? Чи можете ви недоотримати того, що самі віддаєте? На яку думку вас наштовхують ці запитання?
  • Чи згодні ви з тим, що саме почуття спокою, задоволення своїми діями та добре, беззаздрісне, ставлення до інших роблять людину щасливою?

Підбиття підсумку

Тренер:  Живучи в суспільстві, людина завдячує йому всім. Тому її обов'язок як громадянина полягає не тільки в тому, щоб узгоджувати свої дії з існуючими у ньому нормами ті законами, але й у тому, щоб намагатися цими діями принести користь суспільству, зробити його кращим, ніж воно є. Бути справжнім громадянином, займати чітку громадянську позицію - це ще одна важлива грань людської особистості, без якої вона була б неповною.

Найбільша майстерність - прожити життя, як можна зменшивши конфлікти, допомагаючи в складну хвилину людям, залишивши своє невеличке, але вкрай значне слово в історії українського суспільства.

 

Вправа-обговорення «Відкритий мікрофон»

  • Мета: отримати зворотний зв'язок від учасників тренінгу.
  • Час виконання: 5 хв.

Хід виконання вправи

Учасники по колу відповідають на запитання:

  • Що дало вам це заняття?
  • Про що б ви хотіли ще дізнатись?

 

Заняття 4. «Єдність нації - в її різноманітті»

Мета заняття:  

  • виховання поваги до національних, культурних надбань та української ідентичності;
  • розвиток громадянської позиції, толерантності.

Хід заняття

 

Вступ

Мета: формування в учнів розуміння єдності та цілісності України, її багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку свободи, незалежної, демократичної та суверенної держави.

Час виконання: 5 хвилин.

Тренер:

У кожен момент нашого життя ми повинні намагатися шукати не те, що нас відділяє від інших людей, а те, що у нас з ними спільного.

(Джон Рескін).

Безумовно, розвиток будь-якої держави визначає його національна ідея. Головне наше завдання на сьогоднішній день - не допустити ескалації, як висловився у своєму романі «Левіафан» Томас Гоббс, нещадної «боротьби всіх проти всіх» в нашому суспільстві. Разом з цим, відображення в менталітеті українців крилатої фрази «Моя хата скраю» - вкрай небезпечна загроза для подальшого розвитку національної ідеї в Україні.

 

Вправа «Картопля»

Мета: розвиток позитивного ставлення та поваги до різноманітності суспільства.

Час виконання: 10 хвилин.

Обладнання: картопля за кількістю учасників, кошик для картоплі.

Хід виконання вправи

Ми живемо у взаємозв’язаному й взаємозалежному світі. Сучасні люди усі різні, усі унікальні, усі рівні, тобто треба знайти шляхи співіснування в полікультурному суспільстві під гаслом: "Об’єднаймося ж, брати мої!"

У центрі кола з учасників тренер розміщає кошик з картоплею. Він пропонує кожному взяти по одній картоплині, уважно придивитися до неї, «подружитися» з нею. Після знайомства учні кладуть всі картоплини знов у кошик. Тренер перемішує їх та просить спробувати знайти серед картоплин свого «друга».

Учасники представляють себе та свого «друга», розповідаючи яким він є.

Обговорення

  • Чи вдалося вам знайти свою картоплину?
  • Що вам було для цього потрібно?
  • Які думки відносно груп людей у вас викликає ця вправа?

Підбиття підсумку

Тренер: Напевно ви часто чуєте вислів «Всі люди різні». Іноді він звучить позитивно, іноді – як виправдання помилок або осуд. Ми живемо у суспільстві людей, кожен і кожна з яких не подібні одне до одного. Але нам потрібно жити разом і будувати своє майбутнє, майбутнє своєї держави.

А поки побудуємо дещо простіше. Для цього нам необхідна пара сміливців.

 

Вправа «Сірники»

Мета: зрозуміти, чому можливі різні погляди щодо певної проблеми та що кожен погляд не може бути єдино правильним.

Час виконання: 15 хвилин.

Обладнання: 2 стільці, сірники, планшетка.

Хід виконання вправи

Учасники сідають на стільці спиною один до одного. Тренер показує одному з учасників фігуру із сірників, викладену на планшетці. Учасник має дати команди іншому, щоб той склав таку ж фігуру.  Інший учасник не повинен запитувати, а може тільки оголошувати виконання команди.

Після виконання завдання, тренер перевіряє фігури.

Обговорення

  • Чому вам вдалось/не вдалось скласти правильно фігуру?
  • А чи можемо ми взагалі сказати, що ця фігура побудована неправильно? Чому?
  • Чому фігури складені по-різному?
  • Якщо хтось склав фігуру не так, як ви, чи означає це, що він є поганою чи нерозумною людиною?
  • Чи буває, що ми вважаємо людину гарною чи поганою залежно від того, чи робить вона щось так, як ми?
  • Яким був би світ, якщо б ми всі бачили все однаково?

Висновок

Тренер: Різноманітність в суспільстві стає ресурсом для розвитку, коли суспільство демократичне та поважає всіх громадян, даючи кожному право і можливість бути собою. А єдність і злагода будується на знаходженні спільного при повазі до різних думок. Потрібно лише сприйняти одне одного як партнерів та домовитись про спільні правила життя і закони.

 

Вправа «Ми з тобою схожі тим, що...»

Мета: взнати один одного, чим схожі, щоб знайти приятелів за інтересами.

Час виконання: 15 хв.

Хід виконання вправи

Учасники встають у два кола – зовнішнє і внутрішнє, лицем один до одного. Кількість учасників обох колах однакова.

Учасники зовнішнього кола говорять своїм партнерам навпроти фразу, яка починається зі слів: "Ми з тобою схожі тим, що...". Наприклад: що живемо на планеті Земля, вчимося в одному класі і т.д.

Учасники внутрішнього кола відповідають: "Ми з тобою не схожі тим, що..." Наприклад: що у нас різний колір очей, різна довжина волосся і т.д. далі за командою ведучого учасники кіл пересуваються за годинниковою стрілкою, міняючи партнера.

 Процедура повторюється до тих пір, поки каже н учасник внутрішнього кола не зустрінеться з кожним учасником зовнішнього кола.

Обговорення:

  • Які емоції переживали під час вправи?
  • Що нового взнали про інших?
  • Що цікавого взнали?

 

Висновок:

Соціальне відчуження, домінування одного етносу і мови - це шлях в нікуди, який приховує в собі серйозну небезпеку. Нам не можна ні на мить забувати про те, що єдність нації - в її різноманітті, в різноманітті всіх її складових елементів: мов, традицій, культур, історичного минулого і т.п.

Саме така «єдність нації» і має стати національною ідеєю молодої української держави. Спираючись на це визначення, ми зможемо побудувати свідоме, правове, по-справжньому процвітаюче громадянське суспільство.

Україна - п'ята держава в світі за кількістю тих, хто шукає кращого життя за кордоном. При цьому часто в пошуках кращого життя виїжджають фахівці високого рівня: інженери, медики, а також - активна молодь. Таким чином, дуже швидко бідніє інтелектуальний капітал нашої країни.

 

Підсумкова вправа

Мета:

  • виявити ставлення учнів до тренінгових занять, надати додаткову інформацію про їх ефективність;
  • допомогти учасникам усвідомити цінність набутих знань, настроїти на подальше розмірковування над основними тезами занятть;
  • підбити підсумки тренінгу та отримати зворотний зв’язок від групи.

Час виконання: 10 хв.

Хід виконання вправи

Учні повинні  завершити наступні речення:

  1. Я навчився ...
  2. Я дізнався, що …
  3. Я був здивований тим, що …
  4. Мені сподобалось, що …
  5. Я був розчарований тим, що …
  6. Найважливішим для мене було …

 

Підбиття підсумку

Відбувається обговорення занять, учні висловлюють свої побажання, зауваження. Деякі учасники можуть зачитати записи в своїх щоденниках, які також обговорюються.

 

Посилання на використані джерела інформації:

  1. Тренінг «Цінність життя. Цінності у житті», Навчально-методичний посібник для роботи з підлітками 15-18 років «Дорослішай на здоров’я». – К., 2011.
  2. Туріщева Л. В. Психологічні тренінги для школярів / Л. В. Туріщева - X.: Вид. група «Основа», 2009.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Правила роботи групи:добровільна участь у виконанні вправ;бути позитивними, доброзичливими;говорити тільки від себе, кожна думка має автора;говорити коротко;говорити по черзі;не оцінювати інших;зберігати таємниці;дотримуватись «правила піднятої руки» (піднімати руку, коли бажаєш висловити свою думку);дотримуватись «правила двох рук» (тренер піднімає дві руки, коли порушуються прийняті правила);бути толерантним.

Номер слайду 2

Схема : 1. Ім’я;2. Чому я тут; 3. Чого очікую.

zip
Додано
15 березня 2018
Переглядів
3320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку