Мета тренінгу - навчитися працювати в групі, використовувати здібності кожного, краще пізнати своїх товаришів; розвивати вміння логічно мислити, приймати нестандартні рішення, творчо підходити до виконання поставлених завдань; виховувати повагу до ближнього.
ТРЕНІНГ ДЛЯ УЧНІВСЬКОГО САМОВРЯДУВАННЯ
«Я + Я = КОМАНДА»
Автор: Сковородкіна Наталя Миколаївна,
педагог-організатор Білозерської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 18
Добропільської міської ради Донецької області
стаж: 9 років
контактні дані: 099 073 34 69, nataliatyustina@gmail.com
Мета. Навчитися працювати в групі, використовувати здібності кожного, краще пізнати своїх товаришів; розвивати вміння логічно мислити, приймати нестандартні рішення, творчо підходити до виконання поставлених завдань; виховувати повагу до ближнього.
Хід тренінгу
Тренер: В сучасних умовах головним ресурсом ефективного господарювання є корпус фахівців. Різко зростає роль особистостей, які здійснюють процес управління. Від їх кваліфікації, ділової активності, вміння взаємодіяти між собою і досягати соціально значущого результату залежать долі людей і перспективи розвитку установи, організації.
Одним з найбільш затребуваних особистих якостей, поряд з професіоналізмом, є здатність фахівця діяти в команді. Ключовим фактором ефективної роботи команди є здатність кожного її члена «працювати на результат».
1. Знайомство, зближення
ВПРАВА «ЩО ГОВОРЯТЬ РУКИ»
Мета: емоційно-психологічний зближення учасників.
Час: 5-7 хвилин.
Хід вправи
Учасники утворюють два кола: внутрішній і зовнішній, стоячи обличчям один до одного. Ведучий дає команди, які учасники виконують мовчки в парі, що утворилася. Після цього по команді ведучого зовнішнє коло рухається вправо на крок.
Варіанти інструкцій парам, що утворились:
• Привітатися за допомогою рук
• Поборотися руками
• Помиритися руками
• Висловити підтримку за допомогою рук
• Пожаліти руками
• Висловити радість
• Побажати успіху
• Попрощатися руками
Психологічний зміст вправи: відбувається емоційно-психологічний зближення учасників за рахунок тілесного контакту. Між ними поліпшується взаєморозуміння, розвивається навик невербального спілкування.
Обговорення:
Що було легко, що складно?
Кому було складно мовчки передавати інформацію? Кому легко?
Чи звертали увагу на інформацію від партнера або більше думали, як передати інформацію самим?
ВПРАВА «ПРАВИЛА ГРУПИ»
Мета: нагадати правила роботи у групі, дати учасникам можливість додати нові, якщо є така необхідність.
Тренер наголошує на правилах, які були прийняті на попередньому занятті, пропонує додати, якщо є потреба у інших.
2. Лідерські навички
ВПРАВА «ВІЗИТКА»
Мета: знайомство, самореклама, формування установки про значущість своєї особистості; створення умов для саморозкриття, розвиток комунікативних навичок.
Час: 15 хвилин.
Обладнання: аркуші, фломастери.
Хід вправи
Тренер: Ми звикли вважати, що робота над собою і самовдосконалення припускають тільки аналіз помилок і боротьбу зі своїми слабкостями. Однак є ще одна важлива сторона роботи над собою, вона полягає в виявленні в собі друга і помічника. Адже у кожного з нас є свої сильні сторони, що приносять успіх. Уявіть, що ви домоглися успіху в якійсь сфері.
Учасники протягом 10 хвилин роблять по 5-7 візиток, використовуючи паперові картки і фломастери. Потім вони намагаються роздати їх, рекламуючи себе. На це дається 5 хвилин. Завдання - роздати якомога більше візиток. Брати від інших учасників візитки не обов'язково. Тільки, якщо вона дійсно потрібна, цікава.
Психологічний зміст вправи: діти вчаться навичкам самопрезентації; розвиток впевненості в собі на основі уявлень про досягнутий успіх.
Обговорення:
Що було робити легко, що складно: пропонувати візитку або приймати/відмовляти? Чи складно було рекламувати себе?
ВПРАВА «ФОТОАППАРАТ»
Мета: виявлення лідерів.
Час: 15 хвилин.
Хід вправи
Група ділиться на пари. Перший в парі стає «фотографом», другий «фотоапаратом». «Фотоапарати» закривають очі, «фотографи» підводять їх до цікавого місця в приміщенні, і злегка натискаючи на їх голову "роблять знімки" («фотоапарати» на секунду відкривають очі, а потім закривають знову). Після цього «фотоапарати» повинні вгадати, в якому місці "зроблені знімки".
Психологічний зміст вправи: вправа має прихований підтекст виявлення лідерів, про який йдеться на наступному обговоренні.
Обговорення:
Хто з фотографів як вів за собою свій фотоапарат, попереджав про небезпеки, чи думав про напарника або тільки про себе?
Наскільки фотоапарату було комфортно із своїм фотографом, наскільки він довіряв йому?
Кому приємніше було бути «фотографом», кому «фотоапаратом»? Чому?
3. Робота в командах
ВПРАВИ «НА ДОВІРІ», «ПЕРЕПРАВА»
Мета: формування команди, навчання вмінню розподілу ролей в групі.
Час: 15 хвилин.
Обладнання: кеглі, стрічка або крейда, килимки за кількістю команд.
Хід вправ:
1.) На відстані від учасників в ряд розставлені кеглі. Кожен член команди повинен дотягнутися до кеглі. Команда намагається йому в цьому допомогти. Переступати за обмежувальну лінію не можна.
2.) Кожна група стоїть на килимку. Потрібно переміститися на килимку на іншу сторону берега. Якщо хтось наступив на підлогу - вправа починається спочатку.
3.) Кожна група стоїть на килимку. Потрібно перевернути його на іншу сторону. Якщо хтось наступив на підлогу - вправа починається спочатку.
Психологічний сенс вправ: дані вправи створюють дуже хороші умови для спостереження ведучого за стилями поведінки учасників. Крім того, їх можна використовувати для експрес-діагностики групової згуртованості.
Обговорення:
Які емоції і почуття ви зараз відчуваєте?
Що допомагало і що заважало вам виконувати завдання?
Як ви розподіляли функції? Хто з вас був лідером?
Чи готові ви брати на себе відповідальність за прийняте рішення?
ВПРАВА «ФІГУРИ»
Мета: формування команди, навчання вмінню розподілу ролей в групі.
Час: 15 хвилин.
Хід вправи:
Групи повинні швидко, без слів, використовуючи всіх гравців команди, показати наступне:
1) уболівальників, команда яких програє
2) глядачів, що дивляться крутий бойовик
3) пацієнтів в палаті перед операцією
4) оркестр, чий диригент не з'явився на концерт
5) Пізанську вежу
6) Китайську стіну
7) Ейфелеву вежу
8) Стоунхендж
Психологічний зміст вправи: вправа направлено на розвиток навичок координації спільних дій, згуртування групи. Крім того, вона дозволяє розвивати навички невербального спілкування та саморегуляції.
Обговорення:
Що дає ця гра?
Чому ідеальна фігура або дія не виходили з першого разу?
Потрібно дати зрозуміти учасникам, що в цій вправі важлива загальна узгодженість їх дій.
4. Соціометрія
ВПРАВА «ВЕЛИКЕ СІМЕЙНЕ ФОТО»
Мета: усвідомлення своєї ролі в групі, стилю поведінки.
Час: 15 хвилин.
Обладнання: фотоапарат чи смартфон для зйомки.
Хід вправи:
Пропонується, щоб хлопці представили, що всі вони - велика сім'я і потрібно всім разом сфотографуватися для сімейного альбому. Необхідно вибрати "фотографа". Він повинен розташувати всю сім'ю для фотографування. Першим з сім'ї вибирається "дідусь" він теж може брати участь в розстановці членів "сім'ї". Після розподілу ролей і розстановки "членів сім'ї" "фотограф" рахує до трьох. На рахунок "три!" всі дружно і голосно кричать "сир". "Фотограф" робить знімок.
Більш ніяких установок для дітей не дається, вони повинні самі вирішити, кому ким бути і де стояти.
Психологічний зміст вправи: роль "фотографа" і "дідусів" зазвичай беруться виконувати ті, хто прагне до лідерства. Проте, не виключені елементи керівництва і інших "членів сім'ї". Дуже цікаво поспостерігати за розподілом ролей, активністю-пасивністю у виборі місця розташування. Ця гра може відкрити нових лідерів і розкрити систему симпатій-антипатій в групах.
ВПРАВА «ДОМ»
Мета: усвідомлення своєї ролі в групі, стилю поведінки.
Час: 15 хвилин.
Хід вправи:
Учасники діляться на команди.
Тренер: Кожна команда повинна стати повноцінним будинком! Кожна людина повинна вибрати, ким він буде в цьому будинку - дверима, стіною, а може бути шпалерами або предметом меблів, квіткою або телевізором? Вибір за вами! Але не забувайте, що Ви повинні бути повноцінним і функціональним будинком! Побудуйте свій будинок! Можна спілкуватися між собою.
Психологічний зміст вправи: учасники замислюються над тим, яку функцію вони виконують в цьому колективі, усвідомлюють, що всі вони потрібні в своєму «будинку», що сприяє згуртуванню.
Обговорення:
Як проходило обговорення в командах?
Як швидко Ви змогли визначити свою роль в «будинку»?
Чому Ви вибрали саме цю роль?
Я думаю, Ви все зрозуміли, що кожна частина Вашої «дому» важлива і потрібна в ньому, кожна несе свою певну функцію, без якої будинок не може бути повноцінним!
ВПРАВА «ОЦІНКА НА СПИНІ»
Мета: емоційне завершення тренінгу, формування позитивної оцінки й усвідомлення себе частиною команди, виховання емпатії.
Час: 10 хвилин.
Обладнання: стікери, фломастери
Хід вправи:
Тренер: Перед тим як відреагувати на будь-яку інформацію, що надходить ззовні інформацію (інтелектуальну чи емоційну) або на людину (її поведінку), ми її оцінюємо, щоб вибрати спосіб реагування. Іноді процес оцінки відбувається дуже швидко, майже миттєво, в інших випадках він триває довше - від декількох хвилин до декількох днів. Все залежить від обставин і від особистих якостей людини.
Учасникам на спину скотчем прикріплюється аркуш паперу або стікер, на якому кожному пропонується виставити оцінки за 5-бальною шкалою. Вправа виконується тільки за бажанням учасників.
Психологічний зміст вправи: вправа допоможе відкрити нових лідерів і розкрити систему симпатій-антипатій в групі, розподілу ролей, згуртованість групи.
Обговорення:
Які емоції і почуття ви зараз відчуваєте? Чи справдились ваші сподівання?
Чи складно було виконати завдання?
Що було легше/складніше: отримувати оцінку чи оцінювати?
Чому навчає ця вправа?
З якими почуттями ви закінчуєте заняття?
Що було для вас найефективнішим?
Що на занятті вам вдалося, а що не вийшло?
Які питання або теми у вас викликають найбільший інтерес?
Тренер: Людина – істота, яка не може існувати поза суспільством, без спілкування з іншими собі подібними. Протягом свого життя людина постійно перебуває в групах, в яких набуває життєві навички ( наприклад – шкільний клас, футбольна команда, робітнича бригада, фірма та ін.). Від оточення людини залежить дуже багато. Якщо між людьми налагоджені хороші взаємозв’язки в них більші можливості, у колективі людина може досягти більше ніж кожен окремо ( наприклад – команда гравців, які між собою зіграні, але техніка середня, переможе команду, де всі яскраві індивідуальності, але немає взаємопорозуміння). Усі учасники тренінгу є особистостями, які чогось уже досягли, але перед вами, як перед органами учнівського самоврядування стоять завдання, з яким успішно справитись можна лише працюючи разом.
Посилання на використані джерела інформації:
1. Тренінг «Цінність життя. Цінності у житті», Навчально-методичний посібник для роботи з підлітками 15-18 років «Дорослішай на здоров’я». – К., 2011.
2. Туріщева Л. В. Психологічні тренінги для школярів / Л. В. Туріщева - X.: Вид. група «Основа», 2009.