Комплексна підсумкова робота з української літератури за І семестр
(6 клас, НУШ)
І. Усно взаємодіє (УВ ГР1) – 12 балів
Перекажіть уривок із повісті В. Рутківського «Джури козака Швайки», в якому проявляються сміливість Санька та Грицька.
ІІ. Працює з текстом (ПТ ГР 2)
Віднови вірш Лесі Українки «Як дитиною, бувало», вставляючи слова на місці клапок. (6 балів)
Як . . ., бувало,
Упаду собі на . . . ,
То хоч в . . . біль доходив,
Я собі вставала . . . .
"Що, болить?" – . . . питали,
Але я не . . . –
Я була . . . горда, –
Щоб не . . . , я . . . .
А тепер, коли для мене
Жартом злим кінчиться . . .
І от-от зірватись має
Гостра, злобна . . . , –
Безпощадній . . . сміху
Я . . . піддаватись,
І, забувши давню . . . ,
. . . я, щоб не сміятись.
Завдання.
1. Визначіть, до якої лірики належить вірш. (2 бали)
2. Визначити тему вірша. (2 бали)
3. Випиши художні засоби «Як дитиною, бувало»: метафори, епітети, антитези, риторичні питання. (2 бали)
ІІІ. Письмово взаємодіє (ПВ ГР3) (12 балів)
Напишіть мінітвір (6-8 речень), чому треба знати звичаї та обряди свого народу. Які звичаї та обряди давніх українців збереглися у вашій родині?
ІV. Досліджує мовлення (ДМ ГР4) (12 балів)
1. Які пісні називаються календарно – обрядовими?
а) про важливі історичні події
б) пісні, що виконувалися під час обрядів та свят
в) про стосунки між членами родини
г) про життя людей, які належать до певної верстви населення
2. Укажіть русальну пісню:
а) «Ой біжить, біжить мала дівчина»
б) «Маяло житечко, маяло»
в) «Заплету віночок»
г) «А в кривого танця»
3. Який птах прилетів до господаря в календарно-обрядовій пісні «Щедрик, щедрик, щедрівочка»?
а) зозуля
б) лелека
в) снігур
г) ластівка
4. Яка з названих пісень стала духовним гімном нашої держави?
а) «Ще не вмерла України»
б) «Ой у лузі червона калина похилилася»
в) «Молитва»
г) «Як тебе не любити, Києве мій»
5. Зміст якої пісні можна прокоментувати, використавши прислів’я «Без верби і калини нема України»?
а) «Молитва»
б) «Ще не вмерла України»
в) «Ой у лузі червона калина похилилася»
г) «Як тебе не любити, Києве мій»
6. Який художній засіб використано в рядках:
«В чистій любові до краю/ Ти нас, Боже, зрости»
а) метафора
б) епітет
в) порівняння
г) гіпербола
7. Щедрівки співають на:
а) Святого Миколая
б) Новий рік
в) Різдво
г) Водохреща
8. М.Вороний написав твір «Євшан-зілля», щоб:
а) розбудити приспану гордість співвітчизників, пробудити в них історичну пам’ять
б) привернути увагу до історії рідного краю
в) у поетичній формі розповісти сучасникам про події минулого
г) читач замислився над помилками інших людей і сам їх уникав
9. Що стало для Т.Г.Шевченка поштовхом до написання твору «Думка»?
а) прочитані народні перекази про козаків
б) перебування на чужині та туга за рідним краєм
в) почута народна пісня про козака
г) бажання відтворити нещасливу долю козака
10. Які з поданих рядків узяті з твору «Думка»?
а) "Згинуть наші вороженьки,
Як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття,
У своїй сторонці"
б) "Кругом хвилі, як ті гори:
Ні землі, ні неба.
Серце мліє, а козакам
Того тілько й треба"
в) "Сидить козак на тім боці, -
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться, -
Спіткалося горе"
г) "А проте тієї сили,
духу, що зрива на ноги,
В нас нема, і манівцями
Ми блукаєм без дороги!"
11. Напишіть справжнє прізвище Лесі Українки.
12. Напишіть, який письменник придумав слово мрія.