Комплексна виховна система класу

Про матеріал
У роботі висвітлено створення комплексної виховної системи класного колективу, що забезпечить поступове та ефективне формування усіх життєвих компетентностей особистості учня, враховуючи психологічні особливості віку школярів за допомогою використання ІКТ технологій.
Перегляд файлу

                                 ОПИС ВЛАСНОГО ДОСВІДУ

 

Тема досвіду

Комплексна виховна система класу: «Формування загальнолюдських цінностей учнівської молоді в сучасному інформаційному просторі»»

 

Автор

Дем´янюк Ганна Володимирівна – вчитель математики НВК: Ліцею №7 м.Гайсин

Сфера застосування

Загальноосвітній навчальний заклад (5-9 класи)

Актуальність

Одним із завдань  сучасного освітнього процесу є формування громадянина, патріота; інтелектуально розвиненої особистості, яка здатна протистояти асоціальним впливам, творити себе і оточуючий світ.

Основні орієнтири виховання передбачають залучення учнів до різних форм творчої та суспільно корисної діяльності, зокрема: пізнавальної, оздоровчої, трудової, художньо-естетичної, спортивної, пропагандистської, культурної, екологічної, що організовуються у години дозвілля, тобто у позакласний час.

Ефективна реалізація орієнтирів можлива лише за умови створення комплексної виховної системи класного колективу, що забезпечить поступове та ефективне формування усіх життєвих компетентностей особистості учня, враховуючи психологічні особливості віку школярів.

Сучасні засоби навчання, новітні технології, рівень інформатизації нашого

 суспільства дозволяють класному керівнику ефективно використовувати

 ІКТ у виховному процесі. 

На сьогодні це є не лише потрібним, але й необхідним інструментом у вихованні учнівської молоді, оскільки у наш час неможливо виховати конкурентноздатного учня, здатного до самоаналізу, до критичного мислення, до вміння вільно спілкуватися у соціумі, висловлювати власні думки, пропонуючи креативні ідеї,  без використовування  інформаційних технологій. 

Незаперечним є те, що в наш час важливу роль у житті учнівської молоді відіграють соціальні мережі. Розширення каналу зв'язку «учитель — учень», можливість суміщати групові й індивідуальні форми роботи, можливість проведення виховної роботи, спілкування в реальному часі за межами освітнього закладу, колективна оцінка процесів і результатів праці — ось неповний перелік переваги соціальної мережі в освітньому процесі

 

Наукові концепції та теорії

Структура комплексної виховної системи містить такі компоненти (за Г. А. Іваницею):

  • орієнтаційно-цільовий (принципи виховання, стратегічна ціль, генеральна мета виховання; конкретизація цілей виховання);
  • організаційно-педагогічний(педагогічні умови ефективності виховного процесу);
  • суб’єкт-суб’єктний компонент (педагоги, учні, батьки, дорослі, які беруть участь у діяльності навчального закладу);
  • діагностико-результативний компонент (очікувані результати, критерії ефективності, оцінка й аналіз функціонування відповідно до стадій виховного впливу);
  • особистісно-акмеологічний (психолого-педагогічні умови оптимальної самореалізації особистості, розвитку її індивідуальних можливостей і здібностей; побудови системи та ієрархії внутрішніх цінностей, яка є джерелом мотивації вчинків людини, її поведінки);
  • гносеологічно-аксіологічний або змістовий компонент (пізнання цінностей, стійкі „ціннісні ставлення”, що структуруються у „ціннісні орієнтації” добродійної особистості за напрями виховного впливу);
  • емоційно-комунікативний (тактика та стиль виховної роботи; гуманізація, фасилітація, природовідповідність, самоврядування);
  • практично-діяльнісний (стратегії та методи виховної роботи, організаційні форми – індивідуальні, групові, колективні, масові; спілкування);
  • системно-сенергетичний компонент (система роботи, де однаково важливі виховання, самовиховання й позитивний вплив соціально-педагогічної інфраструктури, функції, керування)
  •  факторно-проективний (проектування дій педагога й вихованців, врахування мікро-, мезо- та макрофакторів, які впливають на вихованців, проектування повноцінного виховного середовища; простору).

 

Основна ідея

Створення комплексної виховної системи класного колективу, що забезпечить поступове та ефективне формування усіх життєвих компетентностей особистості учня, враховуючи психологічні особливості віку школярів за допомогою використання ІКТ технологій.

 

Технологія реалізації ідеї

У процесі моделювання на початковому етапі комплексної виховної моделі ми дотримувались алгоритму дій організаторів (за Г. А. Іваницею)

  • Сформулювали мету та очікуваний результат процесу виховання;
  • Науково обґрунтували педагогічні умови ефективності виховного процесу.
  • Означили роль та завдання діяльності інтегрованих суб’єктів виховного впливу
  • Конкретизували виховні цілі, завдання на кожній стадії виховного впливу.
  • Підпорядкували зміст виховної роботи напрямам виховного впливу
  •  Визначили рівні здійснення виховного впливу на особистість, щоб актуалізувати ціннісні основи всіх компонентів шкільного життя.
  • Забезпечили комплексний вплив на особистість учня, його конгітивно-інтелектуальну, емоційно-ціннісну та дієво-практичну сфери. 
  • Виділили послідовні етапи виховних впливів на всіх рівнях, щоб забезпечити виконання триєдиної мети морального виховання: інформаційної, ціннісно-орієнтаційної, практично-дієвої .
  • Дібрали ефективні (відповідно віковим особливостям школярів) форми, методи, прийоми, емоційні комплекси виховного впливу.
  • Спроектували дії суб’єктів виховного впливу на особистість, соціалізацію індивіда, його входження в соціокультуру.

Форми, методи, прийоми, засоби

  • інноваційні виховних технологій (метод проектів, метод критичного мислення, інтерактивні технології)
  • застосування ІКТ у процесі виховання учнівської молоді (використовуються прийоми    відеопрезентацій та ілюстрацій на виховних заходах; Звичними у системі виховної роботи школи стали і заочні відеоекскурсії до музеїв, відеоподорожі до інших міст чи країн. З використанням Інтернет-ресурсів проводяться різноманітні конкурси, змагання, брейн-ринги, вікторини; спілкування з учнями в соціальних мережах )

 

Результат застосування

Апробована практична система роботи в класному колективі протягом п’яти років

Критерії ефективності

  • Формування цінностей в інформаційному середовищі шляхом використання ІКТ.
  • Забезпечення співпраці батьків, учнів і вчителів в рамках «освітянського трикутника»
  • Формування загальнолюдських цінностей (ставлення до родини, батьків, до природи і праці, до себе, до культури і мистецтва, до держави і суспільства.)
  • Інтегрування у виховний процес інноваційних виховних технологій (метод проектів, метод критичного мислення, інтерактивні технології)

 

Наукові джерела

  •    Іваниця Г.А. Комплексна виховна система школи першого ступеня: методичний посібник для вчителя. - Вінниця.: ВОІПОПП, видавничий відділ, 2010. – с.115
  • Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх  навчальних закладів (Затверджено наказом Міністерства освіти та науки, молоді і спорту України №1243 від 31.10.2011  )
  • Бутенко В. Г. Педагогічні інновації в естетичному вихованні учнівської молоді / В. Г. Бутенко // Проблеми освіти : наук. метод. зб. / редкол.: М. З. Згуровський, В. М. Доній, А. М. Федяєва та ін. ; М-во освіти України, Ін-т змісту і методів навчання. – К. : ІЗМН, 1998. – Вип. 14. – С. 195-201.
  • Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века : в поисках практически ориентированных образовательных концепций / Б. С. Гершунский. – М. : Совершенство, 1998. – 608 с.

 

Висновки

       Створення  комплексної виховної системи у 5-9 класах дає змогу послідовно і ґрунтовно реалізувати основні орієнтири виховання для формування загальнолюдських цінностей особистості школяра.

      Надання переваги певним орієнтирам на різних етапах вікового розвитку дитини зовсім не означає, що інші компетентності особистості не формуються. Слід розуміти, що комплексна система розвиває особистість всебічно, концентруючи увагу на тих рисах, формування яких в той чи інший період в дитини є домінуючим.

Крім того для ефективності виховного впливу на дитину важливим є формування цінностей в інформаційному середовищі шляхом використання ІКТ. Оскільки  життя сучасної школи неможливо уявити поза світом інформаційних технологій. Саме завдяки їм  можливості виховної роботи розвиваються щодня спільно з розвитком інноваційних технологій.

Формування критичного мислення (уміння критично аналізувати й продуктивно користуватися відомостями, здобутими засобами ІКТ), виховання відповідальності за прийняті рішення сприяють адаптації школярів до життя у світі глобальних проблем.

      Таким чином, організація роботи з використанням ІКТ в умовах функціонування освітнього середовища, спрямована на розвиток у школярів громадянської відповідальності й правової самосвідомості, патріотизму,   духовності і культури, формує в учнів соціально-значимі цінності, самостійність, здатність до успішної соціалізації у суспільстві.

 

 

doc
Додано
9 січня 2020
Переглядів
428
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку