Комплексне заняття з мовленнєвого спілкування : складання описової розповіді за схемою – моделлю
«Хто,як зимує?»
Вихователь
ІІ-молодшої «В»групи
Кулачок Т.М.
Мета : розвивати зв’язне монологічне мовлення у дітей, вміння будувати самостійні описові розповіді про тварин використовуючи схеми – моделі;сприяти розвитку мовленнєвого слуху та моторику артикуляційного апарату. Поглиблювати знання дітей про життя диких тварин взимку; виховувати дбайливе ставлення до природи, причетності й співпереживання до всього живого й прекрасного, що нас оточує.
Обладнання :іграшки їжак, вовк, лисиця,ведмідь,зайчик, білки; наочно-методичний матеріал до ігор: «Екологічні знаки», «Чиї сліди», «Збери у кошик», «Добре сердечко», «Чарівні мішечки»; грамзапис повільної музики.
Хід:
Гра : «Привітання»
Промінчик сонечка упав
І тепло мені віддав
Я тепло те бережу
І в душі його несу
І тепло своїх сердець малята,
Подаруйте всім гостям завзято.
Вихователь: Діти я вас запрошую в подорож, щоб дізнатися хто, як живе в зимовому лісі. Але перш ніж вирушити нам потрібно нагадати правила поводження в лісі.
Вправа : «Екологічні Знаки»
Мета : закріпити знання дітей про дотримання правил поведінки у природному довкіллі.
Вихователь: Ось ми з вами і пригадали, як потрібно поводити себе у лісі. Можна тепер вирушати , а допоможе нам в цьому психогімнастика.
Психологічна гімнастика:
- Давайте станемо в коло, заплющимо очі і уявимо, що ми з вами потрапили у ліс. Повіває легенький вітерець, ми піднімаємо до нього голівки,глибоко вдихаємо лісове повітря. Від легенького вітерцю захиталися гілочки дерев, а разом з ним закружляли в легенькому таночку ми. Вітерець стих і ми опустилися на сніжок.
Вихователь: І ось ми з вами і в зимовому лісі. А хто це нас зустрічає?
Лиш торкнись до колючок –
Він згортається в клубок.
Не вгадаєте ніяк?
Підказати Вам? (Їжак)
(Вихователь описує їжака використовуючи схеми - моделі)
Уранці біля хати
Малесенькі сліди
Звірятко вухате
Приходило сюди
Стояло біля хати
Ставало на поріг
Хотіло нам сказати
Що випав білий сніг!
Вихователь: Погляньте, чиїсь сліди. Чиї ж вони можуть бути? І куди вони нас ведуть?
Дидактична гра «Чиї сліди»
Мета: вправляти дітей у вмінні порівнювати сліди різних тварин;
розвивати зорову увагу та спостережливість, робити логічні висновки.
Вихователь: Так це Зайчикові сліди і вони привели нас до його будиночка. Давайте покличемо його! Зайчику!(вихователь виставляє іграшку зайчика)
Вихователь: Хто це? (зайчик). Який зайчик?(білий, маленький)А де зайчик зимує? (під кущиком) А чим він харчується? (корою дерев)
Зайчик в мене є маленький,
Такий гарний і сіренький.
Довгі вушка дуже має,
По лісочку він стрибає.
Любить завжди він поїсти,
Й біля кущика присісти.
А, якщо знайде морквину,
То з'їсть її за хвилину.
Дидактична гра: «Збери у кошик»
Мета : закріпити вміння у дітей групувати предмети за величиною (великий-маленький); спонукати дітей до допомоги та бажання піклуватися про інших.
Це красуня непроста,
Вона хитра та руда,
Має хутро золотаве,
І розумна, і лукава.
(Лисиця)
Вихователь: Так, це лисиця. Покличмо її! Лисичко! (вихователь виставляє іграшку лисичку) Хто це? (Лисичка)Яка лисичка? (руда, хитра, пухнаста)Де живе лисиця? (у норі) А чим вона Харчується? (мишками )Діти лисичка хоче з вами пограти у цікаву гру з язичком.
Артикуляційні вправи з язичком : «Голочка», «Маятник», «Чистим зубки», «Неслухняний ротик»
Лисичка – сестричка
Язичком своїм грається і забавляється.
Язичок нам показала і сховала (3рази)
Вліво – вправо погойдала (3рази)
Підняла вгору, опустила вниз (3рази)
Покарала неслухняний свій язик (3рази)
Знов його сховала.
Вихователь: Дякуємо лисичко за таку гарну вправу,але поки ми ходили по лісу, то змерзли трішки. Давайте зігріємо наші ручки та щічки.
Самомасаж «Щоб не змерзнути в лісочку»
Щоб не змерзнути в лісочку
Давайте зігріємось на горбочку
Ручки добре розітремо,
Щоб були слухняними.
Розітремо наші щічки,
Щоб були рум’яними
А тепер потремо вуха,
Бо уважно треба слухать.
Носик розітремо тоже
Забувать його не гоже.
1,2,3,4,5
Люблять діточки гулять,
Розім’ялися малята
Будем далі працювати.
Вихователь:
Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
І не ходить, не гуляє
А у лігво спать лягає (ведмідь)
Вихователь: Хто це? (Ведмідь). Який ведмідь? (великий, клишоногий, сильний) А де зимує ведмідь? (у барлозі) Діти, як ви думаєте, ми можемо ведмедя розбудити?(Ні, не треба, взимку ведмеді впадають в сплячку і турбувати їх не треба)Добре, не будемо, а давайте ми для ведмедика зробимо яскраві картинки, а він подарує їх своїм друзям. Як же він зрадіє нашому сюрпризу.
Дидактична гра: «У зимовому лісі»(моделювання ситуації)
- Погляньте, що у вас є на тарілочках. (ялинки,ведмедики, шишки, сонечко, хмарки)
- Покажіть мені найбільшу ялинку( показують, викладають).
- А тепер – найменшу ( показують, викладають). Залишилась ще ялинка, давайте викладемо і її.
А що може рости на наших ялинках? (шишечки)
Погляньте, у нас є шишки. Якого вони кольору? (коричневого)
Як ви думаєте, куди ми викладемо маленькі шишки? (На ялинку) – викладають.
А великі? (Під ялинку) – викладають.
А як ви думаєте, на нашій картинці гарна погода? (Так)
А що нам потрібно викласти вверху, щоб стало тепло, сонячно? (Сонечко) – викладають
А сонечко у нас якого кольору? (жовтого, помаранчевого, жовтогарячого).
А що пливе поряд із сонечком? (хмаринки)
Вони у нас які? (сині, пухнасті, кучеряві) – викладають.
Що ще ми не виклали на нашому малюнку? (ведмедиків)
А скільки ведмедиків? (три)
Вони всі однакові? (Ні. Один ведмедик великий, один менший і один найменший)
Великий ведмедик це, мабуть, тато, а найменший – це (синочок). А з бантиком хто? (мама). Викладають ведмедиків поряд з ялинками.
Гарна у нас вийшла картина. Я думаю, що ведмедику і його друзям дуже сподобається.
Вихователь: Ходить злий,голодний,
Сіру шубку має,
Зайців полюбляє.
(Вовк)
Вихователь: Покличемо його! Вовчику! (Вихователь виставляє іграшку вовка) Хто це? (Вовк) Який вовк? (сірий, лахматий, сердитий, злий) А де зимує вовк?( в лігві) А що їсть вовк взимку?(маленьких тваринин)Дітки а ми ж знаємо добрі та лагідні слова, які допоможуть вовчику стати чемним і слухняним.
В коло всі вставайте
Чарівне сердечко передавайте
Для Вовчика лагідне слово називайте.
Дидактична вправа : «Добре сердечко»
Мета :поповнити словник дітей лагідними і пестливими словами.
Вихователь: Це чарівне сердечко ми подаруємо вовчику, щоб він завжди був добрим, чемним, ввічливим.
Вихователь: Пухнаста, маленька,
Руденька, жвавенька.
Прудкі стрибають ніжки,
Гриби їсть та горішки?
(Білка)
Вихователь: Так це білка. Яка білка? (руда, пухнаста,, прудка, маленька) Де живе білка? (в дуплі).Що вона їсть взимку? ( гриби, горіхи). Білочка приготувала нам чарівні мішечки, пограємось з ними!
Дидактична гра «Чарівні мішечки» (на тактильні відчуття).
Мета : закріплювати вміння дітей впізнавати на дотик предмети; називати їх.
Ви пам’ятаєте, що зазирати в мішечки не можна, ваша ручка шукає сама, що вона там знайде ви нам розкажете.
(діти занурюють руку у мішечок і відгадують , що там знаходиться, називаючи хто цим харчується: зайчик – корою, їжачок – яблуком, білка - горішками)
Вихователь: Чи сподобалася вам подорож.? А що найбільше сподобалося?
Дидактична права : «Мої враження»
Мета : вчити дітей передавати свої враження від побаченого.