Дошкільний підрозділ Хорлівської філії Опорного закладу «Горьківський заклад повної загальної середньої освіти Каланчацької селищної ради Херсонської області»
«З чого починається гарний день»
(Комплексне заняття з пізнавального розвитку та художньої літератури за творами В.О. Сухомлинського для дітей старшого дошкільного віку)
Гаран Тамара Анатоліївна, вихователь
Мета: вчити дітей культурі спілкування (вітатися, прощатися, просити, відмовляти, пропонувати, заперечувати). Продовжувати ознайомлювати з казками та оповіданнями В.О.Сухомлинського, розуміти зміст прочитаного, оцінювати поведінку героїв.
Розвивати монологічне та діалогічне мовлення, фантазійне та творче мислення, уяву, міміку, жести. Спонукати до рухової активності, ініціювання своїх дій.
Виховувати позитивне само - та світосприйняття, чемність, слухняність.
Попередня робота: читання дітям оповідань та казок В.О.Сухомлинського «Чому дідусь такий добрий сьогодні», «Черствість, байдужість», «Пробачте тату».
Матеріал та обладнання: ароматичне масло, обруч, прикрашений гірляндами, м’які іграшки, ілюстрація до оповідання «Скажи людині «Здрастуйте!», кольорові камінчики, тематичні ілюстрації до творчого завдання «Привітай людей», квіти до етюду «Сонечко і квіти»
Хід заняття
- Діти, сьогодні ми здійснимо подорож у чарівний світ казок В.О. Сухомлинського. А ввійдемо в казку ми «Чарівним коридором».
Використання ароматичної олії (за згодою батьків)
- Відчуйте аромат казки. Як пахне казка?
- Так, дітки, казка сьогодні пахне свіжістю, хвойним лісом…
- Діти, сьогодні я прокинулася, подивилася на сонечко та й замислилась: цікаво, а з чого починається новий день? Діти, як ви думаєте: з чого починається новий день?
Все це вірно: із сонечка, умивання, сніданку… Але давайте подумаємо, якими словами ми визначаємо прихід нового дня?
Так, ми бажаємо всім, кого ми зустрічаємо «доброго ранку!»
Давайте пригадаємо, якими словами зустрічає вас зранку матуся, бабуся, тато. Коли приходите до ясла - садка, що ви кажете друзям, вихователеві? (Доброго ранку! Добридень! Доброго здоров’я! Вітаю вас! Привіт!).
2. Мовленнєва гра «Привітаймося»
Діти стають парами в коло, попередньо вибравши собі будь-яку іграшку. Від імені іграшки потрібно привітатися один з одним. Необхідно сказати слова привітання та щось приємне. За сигналом вихователя діти міняються парами. «Доброго дня, Зайчику! Я радий тебе бачити!», - «Доброго здоров’я, Ведмедику! Гарно виглядаєш!».
Правило: не можна повторюватися, кожного разу необхідно придумати якісь інші слова. Виграє той, хто знайде більше нових слів і чиє привітання буде найоригінальнішим.
- Діти, ви вітали одне одного не простими словами, а «чарівними».
Чому ці слова в народі називають «чарівними»? Хочете дізнатися? Послухайте уважно оповідання В.О. Сухомлинського «Скажи людині «Здрастуйте!».
3.Читання оповідання.
Лісовою стежечкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як далеко десь стукає дятел та лісовий струмочок дзюрчить у лісовій гущині. Аж тут син побачив: на зустріч їм іде бабуся з ціпком.
Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово: - «Здрастуйте!».
4.Обговорення за змістом оповідання.
5.Мовленнєва гра «Камінчики ввічливості»
Тепер пограємося в гру «Камінчики ввічливості»
- Як ви вчините, коли хтось грубо розмовлятиме з вами або з вашими друзями?
6. Вправа «Придумай приказку!»
Ми прочитали казку В.О. Сухомлинського. Чого вона нас навчає? Давайте за її змістом придумаємо приказку (Чемним будь, - привітатись не забудь! Той, хто вітається чемним називається тощо).
7. Психологічний етюд «Сонечко та квіточки»
- Діти, я буду сонечком, а ви — гарними, різнокольоровими прекрасними квіточками.
Я буду привітлива з вами, а ви повинні віддячити мені своїми личками, оченятами, щічками, усмішкою. (Розвиток міміки, жестів).
8.Творче завдання «Привітай людей!» (Метод проектування на узагальнення етичних уявлень).
- Уважно послухайте прислів’я: «У чужому домі не будь
примітливий, а будь привітливий». Як ви його розумієте?
Я пропоную вам погратися в гру «Привітай людей!». Для цього вам потрібно розділитися на пари. Я роздам вам картинки із завданнями, а ви, уважно розглянете їх та розіграєте за їх змістом сценку. (творче проектування ситуацій. Діалоги між привітним вихователем і вихованцем, продавцем та покупцем, водієм та пасажиром, лікарем та хворим, бабусею та онуком тощо).
9. Підсумок заняття.
От і дійшла кінця наша подорож у дивовижну країну казок.
Сподобалось вам? Що сподобалось найбільше?
Як, на вашу думку, що допомагає у житті: вихованість чи невихованість?
Чому ви так вважаєте?
А ви – ввічливі діти, чи ні?
Молодці, дітки, ви звичайно, ввічливі, чемні дітки!