Комплексне заняття з розвитку мовлення ,ознайомлення з соціумом, рідної природи «Народне свято – стрітення»
Мета:формувати уявлення дітей про давнє народне свято стрітення,народні традиції його святкування. Розвивати творчий потенціал дитини через придумування казок ,творчих розповідей . Систематизувати уявлення дітей про характерні ознаки зими та весни, встановлювати причинні зв`язки між живою і не живою природою. Запропонувати дітям скласти вірш про зиму або весну за мнемо таблицями. Розвивати зв`язне мовлення,вміння логічно і послідовно будувати розповідь – уяву,фантазія,творчість дітей. Виховувати інтерес до українських народних свят їх звичаїв та традицій,любов та бережне ставлення до природи.
Матеріал:вірш С.Черкасенко «Зима і весна»,мнемо таблиці «Зима,весна»,паперова сніжинка,паперова краплинка,картинки із зображенням живих і не живих об`єктів,загадки і приказки про зиму і весну.
Хід заняття
Вихователь: 15 лютого не звичайний день в народному календарі .
Зима і Весна
Наступлю я брови ,-говорить Зима,-
І вітер з морозом повіє:
Усе скрізь загине – рятунку нема!
Під снігом замре,заніміє.
-А я засміюсь,-Весна одмовлює,-
І сонце пекуче засяє:
Прокинуться луки,ліси і поля,
Усе зацвіте,заспіває.
Вихователь:діти,а як ви думаєте ,як називається це давнє народне свято?
Стрітення – це свято зустрічі весни ,цього дня за народною уявою обов`язково мали зустрітися літо і зима. На стрітення літом була молода дівчина,голова її прикрашена вінком з лугових трав,в руках вона несе серп і сніп жита та пшениці .На зустріч їх виходить стара зима ,в полатаному кожусі,збитих чобітках .Хочь і слабка зима, але не хоче поступатись місцем літу. Отож і сперечаються вони,кому йти,а кому вертатися. У народі кажуть,якщо до вечора стане тепліше – літо побороло зиму .
Вихователь: Малята,давайте придумаємо казку «Чари зими і весни»
Як зачаровувала нашу природу зима і як зачаровує нашу природу весна.
Вихователь виставляє мнемо картинки до пори року весна та зима.
Діти складають казку.
А зараз давайте пограємося в гру «Компліменти»
Перша команда передає по колу сніжинку ,говорячи компліменти зимі,а друга команда передає краплину ,говорячи комплімент весні.
В групу залітає снігур .
Лексична гра «Передзвін»
Снігур нам говорить речення про зиму ,а ми йому про літо «Взимку на землі сніг,замети,кучугури, а взимку трава,квіти»
А зараз ми з вами порозважаємося , гра «Зимові і весняні розваги» (Діти складають словосполучення :ігри у сніжки ,катання на санчатах,стрибати на скакалці,їздити на велосипеді)
А зараз ми з вами позмагаємося Гра «Хто найбільше скаже прислів`їв,приказок ,загадок про весну і зиму»
- Лютневий сніг весною пахне,в лютому зима вперше з весною зустрічається;
- Лютий воду відпускає, а березень підбирає
А зараз пограємося в гру «Де живуть весна і зима» (Діти складають речення – міркування)
Вихователь:А зараз я вас запрошую на конкурс складання вірша про зиму або весну ,і ці вірші ми з вами розповімо нашим батькам на святі – стрітення (діти за мнемо таблицями складають вірші).