Компоненти дії віднімання. Знаходження різниці чисел за малюнками.
Мета: ознайомити з поняттям математичного виразу «різниця», з названими компонентів дії віднімання; удосконалювати обчислювальні навички; закріпити знання учнів про замкнені та незамкнені лінії; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення; виховувати бажання допомогти іншому.
Обладнання: набір математичних матеріалів (геометричні фігури, цифри), картки для парної та групової роботи, телевізор чи ноутбук, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математична.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу
2. Усне опитування
— Яку арифметичну дію слід виконати, щоб знайти 7 і ще 1?
— Яку арифметичну дію слід виконати, щоб знайти 5 без 2?
— Як називаються числа при додаванні?
— Яке число при додаванні може бути найбільшим? З чого складається сума?
— З якою арифметичною дією пов’язане додавання? Яка арифметична дія називається відніманням?
3. Розв’язування віршованих задач
Дві подружки — Оля й Віра — У дворі гуляли.
До них прийшли ще чотири — Аля, Ната, Іра, Галя.
Скільки стало разом їх, Порахуй скоріш усіх! (2 + 4 = 6.)
Ось родина їжаків
— Мама й п’ять малюків.
Скільки з мамою малих?
Порахуй скоріш усіх! (1 + 5 = 6.)
4. Каліграфічна хвилинка.
Написання цифри 6
Шість уважненько пишіть.
М’яким знаком не назвіть,
Бо образиться іще
І до літер утече.
Фізкультхвилинка
Косить в лузі журавель
Конюшину та щавель.
А журавлики малі
Узялися за граблі.
Хоч журавка і не косить,
Так джерельну воду носить,
Носить воду ще й обід,
Щоб косилося, як слід.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Електронна наочність
Завдання від лисички.
Скільки пташок було? 5
Скільки пташок схопила лисичка? 2
Скільки пташок залишилося? 3
Складаємо приклади 5 - 3 = 2
2. Ознайомлення з поняттям «різниця»
1) Виконання завдання 1 підручника (с. 35).
— Скільки птахів сиділо на гілці? (5.)
Назвіть зменшуване. Скільки пташок полетіло? (2.)
Назвіть від’ємник. Скільки пташок залишилось на гілці? (3.)
Назвіть різницю.
— Результат дії віднімання називається різницею; вираз, в якому між числами стоїть знак «мінус», можна назвати так само, як і результат дії віднімання,— різниця. Якщо між числами стоїть знак «–», то записано математичний вираз «різниця». Щоб записати різницю, потрібно між числами поставити знак «мінус».
2) Робота в парах. y Виконання завдання 2 (с. 35).
— Виконайте віднімання чисел за кожним малюнком. Назвіть компоненти дії віднімання. Запишіть у зошит. Скористайтеся зразком.
5 – 3 = 2 3 – 1 = 2
4 – 2 = 2 5 – 1 = 4
Фізкультхвилинка
3) Закріплення знань про замкнені та незамкнені лінії
1) Робота за підручником (с. 35, завдання 3).
— Яких ліній на малюнку більше
— замкнених чи незамкнених?
— Назвіть, які фігури утворили замкнені лінії. (Круг, трикутник.)
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА.
РЕФЛЕКСІЯ Вправа «Мікрофон»
— Що нового дізналися на уроці?
- Що означає знайти «суму чисел», «різницю чисел»?
— Що є результатом дії додавання? віднімання?
— З чим ви впоралися легко?
— Над якими завданнями довелося більше подумати?
Покажіть сигнальною карткою настрій після уроку.