Комунікативна спрямованість іноземних мов як засіб у вихованні громадянської позиції, патріотизму, високих моральних якостей особистості.

Про матеріал
Комунікативна спрямованість іноземних мов як засіб у вихованні громадянської позиції, патріотизму, високих моральних якостей особистості.
Перегляд файлу

 

Комунікативна спрямованість іноземних мов як засіб у вихованні громадянської позиції, патріотизму, високих моральних якостей особистості.














 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Актуальність. У різні часи та епохи, в усіх цивілізованих державах сім’я, школа, суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни. В умовах становлення української держави громадянському вихованню належить пріоритетна роль. Виховання у молодого покоління почуття патріотизму, відданості справі зміцнення державності, активної громадянської позиції сьогодні визнані проблемами загальнодержавного масштабу. На сучасному етапі розвитку України виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей, тому зараз , як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму,  формування громадянської позиції і високих моральних якостей особистості учня.Ефективність громадянського виховання залежить від спрямованості навчально-виховного процесу, важлива роль в якому належить предметам суспільно-гуманітарного циклу, провідне місце серед яких посідає іноземна мова. Процеси міжкультурної інтеграції на національному та міжнародному рівнях зумовили модернізацію змісту іншомовної освіти в Україні. Саме іноземним мовам належить особлива роль у формуванні соціокультурної компетенції сучасної молоді і саме  за їх допомогою  відбувається безпосередній чи опосередкований діалог культур — рідної й іноземної. Іноземна мова в сучасних умовах інтенсивних міжнародних контактів стає важливим засобом узагальненого пізнання дійсності й міжкультурної комунікації. В умовах глобалізації без знання культурних норм і цінностей народів світу, без володіння іноземними мовами молода людина може залишатися пасивною, не конкурентоздатною та неспроможною реалізувати свій потенціал. Володіння іноземними мовами має розглядатися не як бажаний, а як обов’язковий елемент загальної культури сучасної молодої людини. Абсолютно змінилися  і мотиви вивчення іноземних мов: їх потрібно вивчати функціонально, у плані використання у різних сферах життя суспільства: у науці, техніці, економіці, культурі тощо; а також для використання в різних сферах життя суспільства як засобів  реального спілкування з людьми з інших країн, що надає вивченню іноземних мови також і політичного значення. Таким чином, іноземна мова в сучасному  суспільстві виступає, по-перше, як засіб пізнання світу, залучення до цінностей, створених іншими народами, а по-друге, це шлях до відкриття унікальності і своєрідності власної культурної самобутності. 

На мою думку,  саме комунікативна спрямованість іноземних мов надає вчителю широкі можливості у вихованні громадянської позиції, патріотизму, високих моральних якостей особистості. Ось чому на своїх уроках я вважаю необхідним приділяти  особливу увагу  формуванню почуття громадянської гідності, національного світогляду молоді, вихованню любові до Батьківщини, поваги до її національних героїв та історичного минулого, культурних цінностей, звичаїв, обрядів та символіки, культивуванню кращих рис української ментальності, розвитку самобутності кожної особистості. Виходячи з власного досвіду, хочу зазначити, що предмет «Англійська мова» має, з одного боку, май же необмежені можливості для  вирішення цих завдань перш за все за рахунок величезного тематичного різноманіття і інформаційної насиченості. З іншого боку, говорячи про  розвиток патріотичних і моральних якостей учня засобами іноземної мови, потрібно  враховувати  вікові особливості учнів і передбачати  різні етапи їх формуання.

 

Громадянське виховання на уроках англійської мови починається в початковій  школі. Патріотизм зароджується разом із формуванням родинних почуттів до своєї сім’ї; матері, батька, бабусі, дідуся, родичів. А провідною темою у вивченні іноземної мови у початковій школі є, безумовно, тема «Сім’я», упродовж якої учні розповідають про своїх найближчих людей і родинне коло, традиційно починають засвоювати основи проектної роботи, відтворюючи своє сімейне дерево( проект «My Family Tree»). Під час вивчення матеріалів з теми «Свята і традиції»  я починаю ознайомлювати молодших школярів з елементами культури країн, мова яких вивчається. Я обов’язково намагаюся подавати знання через призму знань, сформованих в процесі оволодіння рідною культурою. Тому, знайомлячись із святковими традиціями зарубіжних ровесників, ми також обговорюємо українські  сімейні традиції, традиції святкування національних свят у власній родині та у дитячому колективі, в якому перебувають діти. При вивченні теми «Місце, де я живу» (4 клас) я  звертаю  увагу учнів на будинки в українському стилі в сільської місцевості, що викликає почуття трепетної поваги до домівок батьків і дідів. При вивченні теми «Погода» учням надається завдання порівняти погоду в Україні з погодою країни, яка вивчається.

 

Тематика роботи в основній  школі  надає простір для виховання любові як до своєї малої батьківщини – рідного села, міста, місцевих традицій  та  історії, своєї школи, учнівського колективу, так і до рідної країни в цілому. В основній школі учні досягають такого рівня володіння мовою, при якому стає можливим діалог із зарубіжними ровесниками засобами інтернету чи проектної діяльності, в ході яких відбувається само ідентифікація молодого  українця. Матеріал навчально-методичного забезпечення сприяє розумінню важливості розвитку уміння співпрацювати і контактувати із представниками інших країн світу. В основній школі відбувається формування навичок та умінь школярів розповідати про своїх друзів, рідне місто, село, національні свята і традиції, про Україну та її історичні і пам’ятні місця, мальовничі куточки нашої Батьківщини. Виховують почуття патріотизму і матеріали про визначні події з історії України, великих українців, відомих сучасних діячів української культури, науки, спорту. Українська національна символіка (Герб, Прапор, Гімн) використовується в навчальному процесі учителем англійської мови, щоб прищепити школярам повагу до державних символів, викликати в них почуття гордості за єдину суверенну державу, активізувати почуття захищеності, юридичної, моральної і політичної дієздатності. В основній школі на уроках англійської мови є можливості  навіть для  формування правової культури, яка  тісно пов'язана з вихованням політичної культури. Політична освіченість включає знання про типи держав, політичні організації й інституції, принципи, процедури й регламенти суспільної взаємодії, виборчу систему країн світу. Ці знання учні здобувають під час вивчення тем "Україна", "Великобританія", "Англомовний світ і Україна". На уроках англійської мови вони ще раз переконуються в необхідності державотворчих процесів у поєднанні з розбудовою громадянського суспільства, усвідомлюють необхідність відстоювати свої політичні інтереси, вчаться повазі й толерантному ставленню до політичних поглядів інших людей. Якість презентації такого серйозного навчального матеріалу та ефективність його засвоєння дітьми я намагаюсь підвищувати за рахунок  широкого  використання в своїй роботі сучасних  інноваційних підходів  до викладання англійської мови, комунікативних та інтерактивних  методик,  але перш за все роблю ставку на  мультимедійні технології,  бо саме мультимедійні засоби навчання якраз і надають нам змогу компенсувати відсутність мовного середовища, повним зануренням в яке в ідеалі має бути будь-яка форма навчання англійської мові.  

Результативність громадянського виховання на уроках англійської мови у великій мірі залежить від вибору методів роботи, серед яких пріоритетна роль належить активним, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини, розвиток ініціативи й творчості учнів, підвищення їхньої активності, актуалізацію комунікативного потенціалу, формування критичного мислення, вміння, аналізувати, ставити питання, шукати власні відповіді, аналізувати проблеми, робити власні висновки, набувати вмінь та навичок адаптації, захищати свої інтереси, поважати інтереси та права інших, само реалізовуватись, брати участь у громадському житті.

 

До прийомів, що сприяють громадянському вихованню учнів на уроках англійської мови, можна віднести колективні форми взаємодії, у тому числі слід назвати групову і парну види роботи. Саме в групах і парах проходить обговорення тієї чи іншої проблеми, саме у взаємодії з оточуючими дітьми складаються певні погляди на життя і формується світогляд.

 

Хочу особливо підкреслити, що значне місце у вихованні патріотичних почуттів посідають позакласні заходи: вечори англійської мови, тижні англійської мови, свята і конкурси знавців англійської мови. 

 

Висновки.

Безперечно, сучасна молодь потребує готовності до життя у відкритому європейському суспільстві, соціальної активності, громадянської компетентності, усвідомлення своєї ролі в житті та впевненості в тому, що вона може позитивно впливати на зміни в соціумі. На вирішення цієї проблеми спрямована робота всіх ланок суспільства, і перш за все – освітньої системи. Великий потенціал громадянського виховання мають всі загальноосвітні предмети в сучасній школі.  Але одним з найважливіших предметів, який формує моральний вигляд дитини, безсумнівно, є іноземна мова. І не тільки тому, що іноземні мови взагалі та англійська мова зокрема є засобом комунікації між людьми, що представляють різні країни і народи. Але і тому, що в ході вивчення іноземних мов обговорюються проблеми, що дозволяють формувати навички критичного мислення, співвідносити свої погляди з нормами суспільної моралі. Саме на уроці іноземної мови вчитель має можливість формувати світогляд учня, його моральні цінності, його громадянську позицію, оскільки предмет «Іноземна мова», крім області конкретних лінгвістичних і екстра лінгвістичних компетенцій, має справу з питаннями  ставлення і поведінки дитини в конкретних життєвих  ситуаціях. Ось чому проблеми громадянського виховання школярів повинні знаходитися в центрі уваги всіх педагогів, які  спрямовують підростаючу особистість до вибору громадянських цінностей, стимулюють її бажання самовдосконалюватись, готують її до повноцінного життя у новому українському громадянському демократичному суспільстві.