1
Конспект уроку основ здоров’я
7 клас
Тема: Конфлікти і здоров’я
Підготувала і провела:
Вчитель основ здоров'я:
Бовшівської ЗОШ І-ІІ ст..
Цимбаліста – Галич Н.Р.
2021
Урок основ здоров’я у 7 класі
Тема: Конфлікти і здоров’я
Мета: поглибити знання учнів про конфлікти,причини їх виникнення, види , способи розв’язання , стилі поведінки людей у конфліктних ситуаціях та алгоритм прийняття зважених рішень у конфліктних ситуаціях; формувати знання про стадії розвитку конфліктів; розвивати навички ефективного спілкування та конструктивного розв’язання конфліктів; виховувати прагнення розв’язувати конфлікти поглядів на основі толерантності,вирішувати конфлікти інтересів за допомогою конструктивних переговорів.
Тип уроку: тренінг сформулювати нашу тему уроку:
Прислів’я, які використані для оформлення класної кімнати:
Хід уроку.
І.Вступна частина
1.Привітання
Станем разом ми у коло,
Скільки друзів-глянь навколо,
Руку другу простягну,
З другом сварку не почну,
Будемо ми впевнені.
А для друзів і присутніх-
Щирими й відвертими.
2.Створення позитивного настрою,психологічне налаштування.
- Заплющте очі й подумки перенесіться у весняний ліс . Спробуйте відчути п’янкий аромат перших пролісків та дзвінкий пташиний наспів. А тепер тихенько промовляйте: «Сьогодні чудовий день. У мене гарний настрій. Навколо мене мої друзі. Я буду плідно працювати. Я дізнаюся багато нового та корисного.»
3.Вправа «Знайомство»
Ми працюємо у колективі і знаємо один одного. Але уявіть, що ви потрапили у Райський сад. Походжаючи в ньому, можна спостерігати велику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, різних сортів яблук, слив, груш, полуниці та суниці, ківі, авокадо тощо. Оберіть щось одне і дайте відповідь на запитання: «Який я фрукт?».
- От ми з вами краще познайомилися та більше дізналися один про одного.
4.Повторення правил тренінгу.
5.Оголошення теми уроку
- Пропоную вам переглянути епізод з мультиплікаційного фільму і спробувати за ним сформулювати тему нашого уроку.(Показ)
- То яка ж тема нашого уроку? (слухаю відповідь)
- Правильно , « Конфлікти і здоров’я».
6.Мотивація навчальної діяльності . Оголошення завдань уроку. Розповідь учителя: «Нещодавно я їхала в маршрутці. Народу було, як завжди, багато. На одній із зупинок увійшла дівчина і, мабуть, наступила на ногу жінці, яка стояла поруч. У відповідь на вибачення дівчина почула: «Обережніше, корово!» Можете собі уявити, що почалося. Дівчина не залишилася в боргу і «відповіла» своїй кривдниці. Сварка переросла в «бойові дії». Маршрутка поділилася на три табори: прихильників молоді, прихильників людей старшого віку і просто любителів подібних сварок. Мені було дуже неприємно. Я їхала і думала: чому люди не вміють спокійно розв’язувати конфліктні ситуації? Невже це так важко?»
- От сьогодні ми про це і поговоримо. А саме , пригадаємо що таке конфлікт, причини їх виникнення , види, способи розв’язання та стилі поведінки людей у конфліктних ситуаціях,алгоритм прийняття зважених рішень у конфліктних ситуаціях; вивчимо стадії розвитку конфліктів; будемо розвивати навички ефективного спілкування та конструктивного розв’язання конфліктів; виховуватимемо прагнення розв’язувати конфлікти на основі толерантності та за допомогою конструктивних переговорів.
А епіграфом нашого уроку нехай будуть слова: «Той, хто вміє впоратись з конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії...”
ІІ. Основана частина.
1.Теоретичний та практичний блок 1) Що таке конфлікт? - Вам було повторити по даній темі матеріал підручника за 6 клас. Спробуємо пригадати ,що таке конфлікт?
Конфлікт – це зіткнення протилежних поглядів чи інтересів. – Діти, а чи траплялися конфлікти у вашому житті?
2)Причини виникнення конфліктів. Вправа «Витинанка» Багато хто з людей вважає ,що конфлікти винятково негативне явище,і тому намагаються за будь-яку ціну уникати їх або,поки є змога,не визнавати їх існування. Але це не правильно. Конфлікти – це невід’ємна частина людських стосунків.
Конфлікти – це норма життя.
Коли вам здається, що у вашому житті немає конфліктів,
перевірте, чи є у вас пульс.
Ч. Ліксон
І зараз ми з’ясуємо одну із головних причин їх виникнення,виконавши вправу «Витинанка». Станьте всі у коло спиною до центру .У кожного з вас є аркуш паперу, згорніть його навпіл і так як ми робимо витинанки на уроці образотворчого мистецтва спробуємо зробити і сьогодні способом відривання .А будемо ми майструвати постать дівчини. (Роблять)Тепер розгорніть свої аркуші і порівняйте.
- Діти, чи є однакові витинанки? (Немає) - Так і людей немає однакових. У кожної особистості свої погляди і свої інтереси. Тому саме це і є головною причиною виникнення конфліктів. Конфлікт сам по собі - це ще одна форма спілкування людей,іноді навіть продуктивніша й ефективніша,ніж безконфліктне спілкування. Головне завдання кожної людини навчитися їх розв’язувати конструктивно.
3)Види конфліктів - З визначення конфлікту уже можна сказати які є види конфліктів. Конфлікти поглядів Конфлікти інтересів - Наведіть приклад конфлікту поглядів(яке плаття одягнуть,яку зачіску…) - Наведіть приклади конфлікту інтересів (боротьба за лідерство у класі… протистояння груп підлітків на вулиці,члени сім’ї хочуть дивитися телевізор ,але різні програми…) 4) Робота в зошиті. - До якого виду конфліктів ви б віднесли приклад героїв з нашого мультфільму? (інтересів) Висновок: Конфлікти поглядів можна розв’язати ,якщо ставитися до поглядів,смаків, та вподобань інших толерантно. Не варто сперечатися які книжки чи фільми кращі,який одяг носити,яку музику слухати. Завжди пам’ятай народну мудрість: «Про смаки не сперечаються» Конфлікти інтересів виникають ,якщо цілі,потреби,інтереси двох осіб або груп людей зіштовхуються.
5)Стадії конфліктів . Робота з підручником.(стор.143,читають характеристики по черзі) - У конфлікті виділяють п’ять стадій розвитку конфліктів: Виникнення конфліктної ситуації Усвідомлення конфлікту Протистояння Ескалація конфлікту Завершення конфлікту(На основі слайдів показую,діти в підручнику читають характеристику ) Висновок: Розв’язати конфлікт на стадії протистояння та ескалації дуже важко. Тому потрібно вчитися не допускати ескалації конфлікту, розв’язувати непорозуміння на стадії їх усвідомлення.
6). Способи розв'язання конфліктів Способів розв'язання конфліктів чимало. Звичайно ж, свою правоту потрібно доводити й одстоювати, але в розумних межах. Конфліктувати теж потрібно вміти, тому за способом розв’язання конфлікти бувають :
• деструктивні, у яких люди відкрито сваряться, обвинувачують і кривдять одне одного, але не розв’язують проблеми; • конструктивні, у яких люди по-діловому, аргументовано розв’язують проблему, не обвинувачуючи і не кривдячи одне одного. – Пропоную переглянути решту нашого мультфільму і сказати ,хто з героїв яким способом вирішував конфлікт? (Перегляд і перевірка проблемного запитання) 7) Руханка Всі дихайте… Не дихайте… Все в порядку, спочивайте, Дружно руки піднімайте, Все прекрасно, опускайте. Похиліться, розігніться, Станьте прямо, усміхніться… 8) Стилі поведінки у конфліктних ситуаціях. - А зараз повторимо стилі поведінки людей при вирішенні конфлікту інтересів. Для цього ми об’єднаємося в п’ять груп за назвами цих стилів (роздаю картки із зображенням ,об’єднуються за ними). Ваше завдання за зображеннями на картках назвати цей стиль. Кожна група отримує однакову конфліктну ситуацію,але стиль поведінки при вирішенні даного конфлікту продемонструвати кожній групі свій. На все у вас 3 хвилини. Використовуйте матеріал підручника на стор.83. Ситуація: Ти зайшов до класу, а за твоєю партою сидить інший учень
Висновок: Отже ,діти , які стилі найефективніший при конструктивному розв’язанні конфліктів?(співробітництво та компроміс)
9) Алгоритм прийняття зважених рішень
- Обираючи конструктивний спосіб розв’язання конфлікту, застосовуйте алгоритм прийняття зважених рішень або як ми з вами говорили в 6 класі «Правило світлофора». (Макет на дошці ,характеристику читаємо з підручника стор.145)
Висновок: Розв’язати ,а іноді й попередити конфлікт допоможуть упевнена поведінка,керування емоціями,уміння розуміти співрозмовника.
10) Робота в парах
- Придумати конфліктну ситуацію і розв’язати її за алгоритмом зважених рішень(Слабким учням даю придумані ситуації) .(Виступ декількох пар)
ІІІ. Заключна частина 1.Релаксація. Опануйте себе. Заплющіть очі. Глибоко вдихніть. Полічіть до десяти. Скажіть собі, що ви завжди володієте ситуацією. 2.Зворотній зв'язок. – Продовжіть речення: «Якщо у моєму житті виникне конфліктна ситуація ,то я …» «Конфлікти поглядів буду вирішувати …» «Я знаю такі стилі поведінки людей у конфліктних ситуаціях …» 3.Побажання вчителя. - - Існує така в народі приказка «Життя прожити - не поле перейти». Тому все може бути :суперечки,непорозуміння,конфлікти. Але головне – мудро з них знайти вихід, залишаючись людиною. Тому хочу вам запропонувати деякі правила з Біблії:
1.Люби ближнього, як самого себе.
2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
3.Люби життя - неоціненний дар Божий.
4.Умій прощати і поважати людину.
5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.
4.Прощання
5.Оцінювання 6.Д/З Опрацювати параграфи 21,22 ,повторити параграф….
*намалювати малюнки «Конструктивний або деструктивний спосіб розв’язання конфліктів» або написати статтю до класної стінгазети «Компроміс як ефективний спосіб розв’язання конфлікту»