Конкурсна програма до Дня української писемності та мови

Про матеріал
Конкурсна програма для учнів початкової школи, присвячена Дню української писемності і мови.
Перегляд файлу

Змагання до Дня української писемності та мови

Підготувала:

вчитель початкових класів СЗШ №83 м.Києва

Горохова Н.М.

 

Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Розвивати логічне і творче мислення. Виховувати любов до рідної мови, бажання розмовляти рідною мовою. 

Хід змагання Вчитель:

Який сьогодні день? (9 листопада – День української писемності та мови).

9 листопада – День української писемності та мови. Це свято вшановує вся наша держава. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа. 

Саме тому сьогодні ми вшануємо нашу рідну українську мову та проведемо змагання, приурочене до Дня української мови та писемності,  «Кращий знавець рідної мови»

Девіз нашого змагання

Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться. 

Солодке слово перемога нелегко всім дається. 

Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою. 

 

Розгляньте малюнки і скажіть якою є наша мова (материнська, веселкова,

барвінкова, калинова, державна, мелодійна тощо)

 

А зараз послухайте якими словами описують нашу мову поети

1-й учень.

Велична, щедра і прекрасна мова, 

Прозора й чиста, як гірська вода, —  То України мова барвінкова, —  Така багата й вічно молода. 

Вона, як ніжнапісняколискова, 

Заходить в серце й душу з ранніх літ,  Ця мова, наче пташка світанкова, 

Що гордо лине в свій стрімкий політ. 

 

2-й учень. 

Мово моя українська —  Батьківська, материнська, 

Я тебе знаю не вивчену —  Просту, домашню, звичну, Не з-за морів прикликану,  Не з словників насмикану. 

Ти у мене із кореня —  Полем мені наговорена, 

Дзвоном коси прокована,  В чистійводі смакована. 

Болем очей продивлена, 

Смуткомбагатьпродимлена,  

З хлібом у душу всмоктана, 

В поті людськім намокнута,  З кров'ю моєю змішана.  І аж до скону залишена  В серці моїм.

 

3-й учень. 

Мова — краса спілкування, 

Мова — як сонцеясне, 

Мова — то предків надбання,  Мова — багатство моє.

 

4-й учень.

Мова — то чиста криниця, 

Де б'є, мовсльоза, джерело,  Мова — це наша світлиця,  Вона як добірне зерно.

 

5-й учень  Мова — державна перлина,  Нею завжди дорожіть:  Без мови немає країни —  Мову, як матір, любіть!

 

6-й учень 

Яка ж багата рідна мова!

Увесь чарівний світ у ній! Вона барвиста і чудова, І нищити її не смій!

7-й учень 

Вона про все тобі розкаже,

Чарівних слів тебе навчить, Усе розкриє і покаже, Як правильно у світі жить.

 

8-й учень 

В ній стільки слів,  що й не збагнути! І приказок, і порівнянь.

А мову знаючи, здобути Ти зможеш просто  безліч знань.

Вчитель: Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю. Тож розпочнемо нашу конкурсну програму і з’ясуємо, яка команда краще знає рідну мову.

 

Конкурсна програма

Ø 1 конкурс «Розминка»

Вчитель по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюються швидкість і точність відповіді. За кожну правильну відповідь 1 бал.

Запитання для 1 команди:

1.     Скільки літер в українському алфавіті? (33)

2.     Яка частина мови називає предмет? (Іменник)

3.     Як називають слова, близькі за значенням? (синоніми) 4. Дібрати синонім до слова «стяг» (прапор)

5.     Остання літера алфавіту (я).  

6.     За яким словником перевіряють написання слів? (орфографічним) 7. До якої частини мови належать слова «малювати», «бігати»? (дієслово)

8.     Найбільша одиницямови (текст). 

9.     Державна мова України (українська).

10. Головні члени речення (підмет, присудок). 

11. Знак у кінці розповідного речення (крапка). 

12. Частина тексту з нового рядка (абзац). 

 

 

Запитання для 2 команди:

1.     Скільки голосних звуків в українській мові? (6)

2.     Яка частина мови називає ознаку предмета? (прикметник)

3.     Як називають слова, протилежні за значенням? (антоніми)

4.     Дібрати синонім до слова «фурделиця» (завірюха)

5.     Який словник містить пояснення значення слова?(тлумачний). 

6.     Буква, яка не є звуком (ь). 

7.     Найменша одиниця мови (звук). 

8.     До якої частини мови належить слово«зошит» (іменник). 

9.     Перша буква у власній назві (велика). 

10. Список літер встановленого порядку (алфавіт).

11. Розмова двох осіб (діалог).

12. Знак у кінці питального речення (питання)

 

 

Ø 2 конкурс «Перекладач»

Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.

Слова для перекладу

1   команда: зонтик, гвоздь, кровать, 

2   команда: сирень, краска, галстук.

 

Ø 3 конкурс «Редактор»

Завдання . Прочитайте   слова .Відшукайте зайве .

 

1   команда: 

ВЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД. Відповідь : ОЛІВЕЦЬ, ПЕНЗЛИК, РУЧКА, ВІДРО.

 

2   команда: 

ЛЕЙК , ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР. Відповідь : КЛЕЙ, ПЛАСТИЛІН, ФАРБА, ВІТЕР.

 

 

Ø 4 конкурс «Фольклорист»

Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба слідкувати за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим. Максим Рильський радив: «Немає мудріших, ніж народ учителів. У нього кожне слово то перлина, то праця, то натхнення, то людина…». Поет мав на увазі прислів’я та приказки, які є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Прислів’я та приказки впевнено можна назвати перлинами народної мудрості, бо вони відшліфовувалися століттями й за ними стоїть авторитет багатьох поколінь. Вони, як пломінь, вихоплюють і висвітлюють найсуттєвіше. Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості, загальної культури. Наступний конкурс перевірить, чи знаєте ви прислів’я.  Завдання.

1.   Правильно закiнчiтьприслiв’я.

2.   Із окремих слiв скласти прислiв’я. Пояснити його змiст.

Наприлад, 

1. Праця годує, а лiнь ... (марнує). 2. Людський, мова, скарб, є, то.

 

1 команда:

1. Знай бiльше, а говори ... (менше). 2. Як, мова, саме, дорога, життя, рідна, людині.

 

2 команда:

1. Краще рiч нова, а дружба ... (стара). 2. Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.

 

 

Ø 5 конкурс «Показуха»

Від команди виходить один учень і намагається показати значення слів, не вимовляючи жодного звуку. Вся команда відгадує слова. На демонстрацію всіх слів дається 5 хвилин.

1   команда: чайник, ліжко, телевізор, лікар, акваріум.

2   команда: вікно, човен, ялинка, ранок, повільний танок

 

Ø 6 конкурс «Поетичний»

Творчість – це природна потреба людини. Відомі факти про те, що видатні музичні, художні й літературні таланти часом виявляються вже в ранньому дитинстві. 

Моцарт від чотирьох років грав на клавесині, у п'ять уже писав музику, у вісім - створив першу сонату й симфонію, в одинадцять - першу оперу. Шевченко малював з раннього дитинства. Першу поезію Леся Українка написала у дев'ять років, Максим Рильський - у сім. 

А ви вже в такому віці, що настав час творити. Скласти вірш про мову, використовуючи слова: 

1   команда:перлина, країнадорожіть, любіть. 

2   команда:Буває, забуває, мова, основа. 

або

1-а команда                                                               2-а команда

… чарівниця

 …малини

…таємниці

…пташиних

…простягла

…дзвенять

…принесла

…дня

 

Підведення підсумків.  

Закінчити вірш.

Щоб розумним  й мудрим стати, треба рідну мову…( знати). А щоб вміти говорити, треба рідну мову …( вчити).

                Знає кожен з нас чудово –                 не прожити нам  без…( мови).                 Рідна ж мова пелюсткова,                  мудра, світла, …( світанкова). І дзвенить щодня і в свята, бо вона така…( багата).

В ній слова такі чудові. хліб і сіль на…( рушникові).

                  В ній в віках батьки і діти,                    як без мови нам …(прожити)? Понад світом хай лунає,                   хай ніхто…(не забуває)!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткові конкурси

Ø «Прямо чи влучно»

 Конкурс на знання фразеологізмів. 

Фразеологізмипотрібнозамінити словами-синонімами. Кожна правильна відповідь 1 бал. 

Хоч око виколи – темно 

Держатихвіст трубою – триматися

Взяти ноги в руки – втекти

Ніде й голцівпасти – тісно

Перелічити ребра – побити

Зробити з мухи слона – перебільшити

Пектираків – почервоніти

Палець об палець не вдарити – ледарювати. 

Мати голову на плечах – розумний

Продаватизуби – сміятися Замилюватиочі – обдурювати

Як нитка за голкою - невідступно

Командам необхідно скласти вірш за римами про мову.

 

Ø «Диктор»

Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе в цьому конкурсі.

Скоромовки

      Сів шпак на шпаківню, Заспівав шпак пісню півню: - Ти не вмієш так, як я,  Так, як ти, не вмію я.

      Ти, малий, скажи малому,  Хай малий малому скаже,  Хай малий теля прив’яже.

      За горою, біля броду, Обгороджений город. Барабанять по городу Бараболя і горох.

      От Кіндрат, так Кіндрат, Зуб зламав об мармелад.

 

Ø «Склади слово»

 Вам потрібно з двох слів утвориш одне, використавши всі букви двох слів і не добавляючи інших букв.

За кожне слово команда отримає 1 бал. Якщо команда не справляється з завданням, інша команда має змогу назвати це слово і отримати 1 бал. Наприклад, риба + барс = барбарис 

1   команда: 

Вода + ринг = виноград 

Липа + нота = антилопа 

Він + дичка = дівчинка 

2   команда:

Раса + полька = парасолька 

Вежа + дар = держава 

Зіниця + зал = залізниця

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Єрохіна Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гордієнко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Нестерчук Анатолій Михайлович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Фірчук Зіна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Ілліш Аліна Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Клямчук Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
pdf
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
10120
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку