Конкурсна програма з теми «Хімічні елементи»
Мета: закріпити та узагальнити знання про хімічні елементи, їх положення у періодичній системі, розкрити таємниці навколишнього світу; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння аналізувати та висловлювати власну думку; формувати пізнавальний інтерес здобувачів освіти до вивчення хімії, вміння школярів працювати у колективі.
Конкурс 1. Аукціон «Хто більше?»
Ведучий пропонує учасникам гри написати назви елементів-металів які закінчуються на одну й ту саму літеру (наприклад, на літеру «й»)| Через 30 с ведучий збирає записи й зачитує їх. Якщо назви повторюються, то вони викреслюються. Перемагає команда, яка написала більше назв, яких немає в її суперників.
Конкурс 2. «Хто краще знає періодичну систему елементів?»
У ведучого два комплекти карток зі знаками хімічних елементів (десять штук) різних кольорів. За сигналом команди повинні розкласти картки в порядку зростання порядкових номерів. Перемагає команда, яка виконала завдання правильно та швидше за інших.
Конкурс 3. «Хто більше?»
Завдання: скласти назви хімічних елементів-неметалів з такого, наприклад, набору літер: Е, Н, С, О, І, У, К, Л, С, Ь, И, Ф, Г, Р, Й.
Час — 3 хв. Перемагає команда, яка складе більше назв. Скільки слів — стільки балів.
Конкурс 4. «Цейтнот»
Капітани виходять на середину залу, розташовуються за приготованим столиком з шаховим годинником і виконують наступне завдання: капітан першої команди називає складну речовину (оксид, кислоту, сіль) і включає таймер. Капітан другої команди не пізніше ніж через 5 с, повинен сказати формулу цієї речовини, а потім запропонувати супернику назву своєї речовини. Гра триває доти, доки один з учасників змагання не витратить на відповідь більше 5 с або не зробить помилку. Поєдинок зупиняє журі. Переможець приносить своїй команді три бали, а переможений капітан — на один бал менше.
Конкурс 5. «Заморочки з бочки»
До залу вносять бочечку, з якої капітани по черзі виймають по дві «заморочки» (картки з написаними на них завданнями). За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Приклади запитань
1. Цей елемент відомий з XVI століття. Алхіміки помітили, що під час
взаємодії залізних ошурок з хлоридною (чи сульфатною) кислотою виділяється «горюче повітря» (чи «штучне повітря»). Г. Кавендіш сказав, що
під час спалювання «горючого повітря» утворюється вода. Лавуазьє дав)
назву «горючому повітрю» — гідрогеніум («той, що народжує воду»).
(Гідроген)
2. У 1669 році алхімік Бранд відкрив цей елемент. Через його властивість світитися в темряві він назвав його «холодним вогнем». За
Ферсманом, цей елемент — «...елемент життя та думки»:
обмін вуглеводів у клітинах мозку неможливий без сполук, що містять цей елемент. Живі організми в разі його нестачі слабшають і гинуть. (Фосфор).
Конкурс 6. Бліц-турнір «Незакінчене речення».
1. Найбільш блискучі метали … (Срібло, Індій)
2. Найбільш пластичним металом є… (Золото)
3. Найкращими провідниками електричного струму є … (Срібло, Мідь, Алюміній)
4. Від 0.5 до 22 (г/м3 ) змінюється ... (Густина металів)
5.Найлегшими металами є … (Літій, Магній, Алюміній, Титан)
6. Найважчими металами є… (Осмій, Свинець)
7. Найлегкоплавкіший метал – це… (Ртуть)
8. Найтугоплавкіший метал – це… (Вольфрам)
9. Найтвердіші метали – це … (Вольфрам, Хром)
10. Найм'якші метали – це… (Лужні метали)
11. Металом електролампочки є … (Вольфрам)
12. За обсягом виробництва перше і друге місце в світі посідають метали …. (Ферум, Алюміній)
13. Срібна вода – це ... (Іони срібла у воді)
14. Звичайне скло кришталем робить… (Свинець)
15. Металом батарейок є… (Цинк)
Конкурс 6. «Хімічний кросворд» .
Бере участь уся команда, за кожне відгадане слово додається бал.
Кросворд «Метали»
По горизонталі:
По вертикалі:
8. Метал, без якого листя не може бути зеленим.
Відповіді:
По горизонталі: 1. Літій. 2. Сіль. 3. Корозія. 4. Галій. 5. Вольфрам
6. Мідь. 7. Натрій. 8. Мельхіор.
По вертикалі: 1. Ртуть. 2. Срібло. 3. Інгібітор. 4. Свинець. 5. Луг. 6. Фольга. 7. Дюралюміній. 8. Магній.
Доки команди працюють з кросвордами, можна провести музичну паузу або вікторину з уболівальниками.
Приклади запитань вікторини
Конкурс 7. «Хто краще знає народні прислів'я, в яких згадуються метали»
Негріте залізо... не зігнеш.
Не все золото... що блищить.
Куй залізо... поки гаряче.
Слово — срібло... , а мовчання — золото.
Поки залізо в роботі... його іржа не бере.
У народі без заліза... як при обіді без солі.
Конкурс 8. «Гонка за лідером»
В кожній команді ведучий дає серію запитань, на які треба відповісти за 1 хв. Виграє та з команд, яка за цей час встигне відповісти на більшу кількість запитань. Кожна правильна відповідь — 1 бал.
Приклади запитань
3.Твердий продукт після згоряння речовини. (Зола)
4.Чорне золото. (Вугілля)
5. Вітамін С. (Аскорбінова кислота)
6. Гази, якими наповнюють кульки, щоб ті злетіли в небо. (Гелій,
водень)
7. Жовто-зелений газ. (Хлор)
8. Спирт, який не горить. (Нашатирний)
9. Єдиний рідкий неметал. (Бром)
10. Найпоширеніший елемент на Землі. (Оксиген)
11. Нестача якого елемента в організмі людини веде до карієсу зубів?
(Флуору)
12. Найбільш активний неметал. (Фтор) 13.Найпоширеніший елемент космосу. (Гідроген)
14. Вода у твердому стані. (Лід)
15.Сполука Нітрогену з Гідрогеном. (Амоніак)
Список використаної літератури.
1