КОНКУРСНО – РОЗВАЖАЛЬНА ГРА
У 3-му класі
“ЗНАВЦІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ”
до Дня української писемності та мови
Мета: вдосконалювати рідну мову, розвивати мовленнєві здібності учнів, збагачувати словниковий запас. Розвивати навички правильного говоріння. Виховувати любов до української мови, бажання досконало володіти і пропагувати серед ровесників та старших людей.
Клас поділений на команди: “Україночки” і “Козачата” .
Я ставлю дві вази. За перемогу в конкурсах команди будуть отримувати колоски й ставити їх у свої вази. У грі переможе та команді, у якої буде більше колосків у вазі.
Раз, два – починається гра
1. Привітання команд.
Козачата кажуть компліменти однокласницям – україночкам, а вони – однокласникам – козачатам
2. Загадкова розминка.
Маленьким ходить на чотирьох: підросте – на двох; постаріє – на трьох. (людина).
Маленький ,рожевий, тихо сидить, відпустиш його – заторохтить. (язик).
Чия голова не має носа? (капуста).
Що не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить? (цибуля).
Що може бути в порваній кишені? (дірка).
Хто ховає під кущі наші супи та борщі? (картопля).
3.Моя багата мова.
Придумайте жартівливі речення, у яких слова починаються на одну й ту ж букву.
Наприклад: мишка мріяла мати машину Mitsubishi.
Команди дістають з кошика букву. Хвилина на роботу.
4.Хто кого перескоромовить.
У мові красиво й швидко допомагають говорити спеціальні вправи – скоромовки. Зараз ми й перевіримо, капітани, ваше вміння скоромовити.
Поливала сливу злива – не боялась зливи слива.
Сама підлога не мелася, її мела мала Мелася.
5. Складаємо і пояснюємо прислів’я.
А зараз ми перевіримо, які ви мудрі.
“ Козачата”: Книга вчить, як (на світі жить).
Хочеш їсти калачі, (не сиди на печі).
Добре слово (багато важить).
Краса людини (в її слові).
“ Україночки”: Хто багато читає, (той багато знає).
Не знаючи броду (не лізь у воду).
Гостре словечко (коле сердечко).
Не питай, що за людина, а послухай її мову.
6. “Зв’яжіть” попарно слова.
Кожна команда отримує картку зі словами
Зима Капуста
Заєць Учень
Мавпа Булава
Курка Сніг
Школа Банан
Козак Зерно
7. Знайдіть помилку в реченнях і доведіть свою думку.
Корова нагодувала господаря сіном.
У лісі ми збирали моркву.
Миші ходять полювати на котів.
Кит - це найменша риба у світі.
8. Склади слово.
А тепер кожна команда за одну хвилину повинна скласти слово з букв, які встали не на свої місця.
І Н Й Л І А К (лінійка).
Й Д Е К Р А (крейда).
9. Утворіть нові слова.
Кожна команда отримує слово на картці
ЖАЙВОРОНОК
ЖАР ЛАСТІВОЧКА
РАЙ ЛАК
КРАЙ СІТКА
КОРО СІВ
НОРА ТІК
КРОВ ЧАС
ВОРОНА КІТ
10. Фразеологізми.
Команди отримують картки з фразеологізмами і складають з ними речення.
Як кіт наплакав
Розбили глека
Ви бачите, яка багата наша мова. Треба добре і наполегливо вчити в першу чергу свою рідну українську мову, щоб розмовляти нею красиво, чисто, грамотно, літературно, бо це основа всього. Знатимеш досконало одну мову – легше буде вивчити іншу.
11. Хвилинка поезії
Учень. В нас українська мова промениста,
Доступна й лагідна, весела й дзвінка.
Багата, як земля, джерельно чиста.
І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти.
Читаю вірші і пишу слова.
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, рідна і жива.
Учениця. Вона дзвенить у срібному джерельці,
У дивних квітах, у дзвінкій росі.
Вона живе й співа в моєму серці.
Її ми дуже любимо усі.
Учениця. Моя чарівна мова промениста,
Вона у пісні й казочці звучить.
Найкраща в світі, рідна і барвиста,
А як без неї на землі прожить?
Учениця. В нас, українців,- Українська мова!
В ній найсвітліші, лагідні слова.
Й матусі ніжна пісня колискова, як сонечко нас щедро зігріва.
12.Гра “ Загадкові числа”
Діти, ви добре вивчили букви, знаєте весь алфавіт, у якому букви розміщуються в певному порядку. А чи всі пам’ятають, скільки букв в українському алфавіті? (правильно 33).
У мене є картки, на яких замість букв написані лише числа, якими зашифровані слова. Кожному числу відповідає буква алфавіту. Ваше завдання – за 1 хвилину розшифрувати ці слова.
Завдання для команди “ Україночка”
10,18,1,3,27,12 (знавці).
Завдання для команди “Козачата”
21,19,10,24,17,18,11,15,11 (розумники).
Діти, ви, як завжди – молодці!
Мови рідної знавці!
Ваші вази наповнилися колосками знань. Вчить і шануйте рідну мову.