КОНСПЕКТ З МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА
Тема. Які вони – звуки музики.
Мета: збагачувати уявлення учнів про виразні можливості музики, ознайомити дітей з різновидами музичних звуків, визначити поняття «вокальні» та «інструментальні» звуки, учити порівнювати образи музичних звуків з образами природи навколо нас; розвивати вокально-хорові навички, почуття ритму, уяву та творчі здібності дітей; виховувати естетичний смак дітей та любов до музичного мистецтва.
Музичний матеріал: Л. ван Бетховен «Місячна соната», П. Синявський «Місячний кораблик», Джордж Гершвін «Колискова Клари»
Обладнання: наочність, запис музичного твору, портрет, текст пісні.
ХІД УРОКУ
- Діти, станьте всі рівненько за партами
( вмикається «Місячна соната» Бетховена)
Добрий день вам, діти, я вітаю вас!
Здрастуйте, учитель, здрастуй любий клас!
- Сідайте, діти. Сьогодні урок з вами проведу я, Валентина Олександрівна.
- Але перед початком уроку давайте трохи по подорожуємо. Сядьте рівненько, руки покладіть на парту та закрийте очі.
( вмикаються звук природи, пташок та тварин)
- Діти, що ви уявили коли слухали цю музику? Де ви опинилися? (у бабусі в селі, на лузі, біля річки, за містом) (вивішується картинки)
- Добре, тепер послухайте наступний запис.
(вмикається звук шуму міста)
- А що тепер ви уявили? ( багато людей поспішають по своїм справам, машини на дорозі, велике місто) (вивішуються картинки)
- Безліч звуків оточують нас кожного дня і кожної хвилини. Тихі, шумні, заспокійливі, дратівливі, незвичайні або дуже знайомі, але всі вони діляться лише тільки на дві категорії – музичні та шумові. Шумові звуки - шелест листя, шум прибою, дощу, стукіт, скрип, шурхіт. У шумових звуків немає точної висоти і відтворити в точності як шумить дощ або дзюрчить струмок ми не можемо ні голосом, ні з допомогою музичних інструментів. Шум і є шум.
Музичний звук же має свою висоту - в цьому його головна відмінність від шумового. Висота музичного звуку відрізняє один звук від іншого і дає можливість повторити почутий звук на музичному інструменті або голосом.
- Отже, тема нашого уроку «Які вони – звуки музики».
- Діти, як ви вважаєте, за допомогою чого можна створити музику?
( за допомогою голосу, тобто вокал та за допомогою інструментів)
- Саме тому звуки поділяються на вокальні та інструментальні.
Звуки вокальні завжди з нами поруч –
Це голоси і солістів, і хору.
А інструменти візьмемо в руки –
Інструментальні лунатимуть звуки.
Музика різна, але неодмінно
Створює звуки музичні… .
- Добре, дітки, а тепер ми з вами вивчимо нову розспіванку. Тож, сядьте всі рівненько, займіть співацьку поставу. Спинку тримайте рівненько, ніжки на підлозі, руки на колінах.
- Спершу послухайте, а потім повторюйте разом зі мною.
- Молодці, тепер інша. Спочатку послухайте, потім повторюємо.
1. Вступна бесіда.
- Отже, сьогодні ми розучимо пісню Петра Синявського «Місячний Кораблик».
- Взагалі-то Петро Синявський не збирався ставати дитячим письменником. Він був музикантом і працював в оркестрі. Але його весь час тягнуло на пустощі. І одного разу диригент так розсердився на бешкетника, що сказав: «Досить тобі хуліганити, займися чимось корисним. Пісню, чи що, дитячу напиши! » Легко сказати: напиши. Синявський задумався всерйоз і вирішив скласти що-небудь таке, щоб всі діти ставали відразу хорошими і забували про витівки. А коли діти забувають про витівки? Тільки коли сплять. Так що першим твором Петра Синявського для дітей стала колискова «Місячний кораблик».
2. Показ пісні.
- Діти, прослухайте пісню.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
Місячний маятник трохи стомивсь.
Нишком на землю спускається тиша
І обіймає всю зоряну вись.
Вже запалив кришталевий ліхтарик
В лісі маленький жучок-світлячок,
В ліжечку спить пустотливий комарик,
Коник-скрипаль теж приліг на бочок.
Ніч пеленою всю землю вкриває,
Казка тихенько підходить до нас.
До островів тишини вирушає
Місяць-кораблик у зоряний час.
3. Коротка бесіда по пісні.
- Діти, якого характеру пісня? ( весела, спокійна, повільна)
- Скільки куплетів в пісні? (3)
- Які почуття викликає в вас ця пісня?
4. Розучування по фразах.
- Зараз сядьте всі рівненько, займіть співацьку поставу, послухайте першу фразу пісні.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
- Запам’ятали? Молодці, тепер разом.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
- Добре, тепер наступна фраза. Прослухайте.
Місячний маятник трохи стомивсь.
- Разом!
Місячний маятник трохи стомивсь.
- Чудово, тепер з’єднуємо першу та 2 фразу.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
Місячний маятник трохи стомивсь.
- Супер, наступна фраза.
Нишком на землю спускається тиша
- Тепер разом!
Нишком на землю спускається тиша
- Наступна фраза.
І обіймає всю зоряну вись.
- Разом!
І обіймає всю зоряну вись.
- Тепер з’єднуємо третю та четверту фразу разом.
Нишком на землю спускається тиша
І обіймає всю зоряну вись.
- Молодці! Тепер все з початку разом.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
Місячний маятник трохи стомивсь.
Нишком на землю спускається тиша
І обіймає всю зоряну вись.
- Молодці! Вивчаємо наступний куплет. Зараз я роздам вам кожному на парту текст.
(роздається текст пісні та наступні 2 куплети, вивчаються по фразно)
Чи потрібно продовжувати розписувати в конспекті по фразне вивчення наступних куплетів ?
5. Остаточне художнє виконання.
- Добре, діти, тепер співаємо всю пісню разом з початку.
Звуки стають все тихіше й тихіше,
Місячний маятник трохи стомивсь.
Нишком на землю спускається тиша
І обіймає всю зоряну вись.
Вже запалив кришталевий ліхтарик
В лісі маленький жучок-світлячок,
В ліжечку спить пустотливий комарик,
Коник-скрипаль теж приліг на бочок.
Ніч пеленою всю землю вкриває,
Казка тихенько підходить до нас.
До островів тишини вирушає
Місяць-кораблик у зоряний час.
- Молодці, діти, ми вивчили в вами пісню. Давайте з вами познайомимося з ще одною Колисковою Джорджа Гершвіна.
(вивішується портрет)
1. Вступна бесіда.
- Джордж Гершвін - найвідоміший американський композитор і піаніст, а його найвідомішою роботою є арія «Літня пора» («Summertime») з опери «Поргі і Бесс» – знаменитий твір, названий театральними критиками головною американської оперою. На сьогоднішній день відомо до 20000 варіантів виконання цього твору і також вона потрапила в топ-10 кращих джазових мелодій в історії. На створення цієї композиції його надихнула українська колискова пісня «Ой ходить сон коло вікон», яку Джордж уперше почув у Нью-Йорку у виконанні Українського хору.
2. Слухання музичного твору.
- Давайте прослухаємо цей твір.
3. Бесіда за прослуханим.
- Діти чи сподобалася вам колискова?
- Які почуття викликала у вас ця пісня?
4. Повторне слухання.
- Тож, давайте прослухаємо колискову ще раз.
- Ось і підбіг наш урок до кінця. Давайте підведемо підсумки.
- Про що ми говорили сьогодні на уроці? (Про звук та музику)
- Які звуки нас оточують?( Шум та музика)
- Які види музики існують? За способом їх утворення.( Вокальні та інструментальні)
- В чому різниця між ними?
- Що вам запам’яталося на уроці?
- Молодці! Ви чудово попрацювали на уроці.
- А на домашнє завдання вам буде повторити вивчену пісню «Місячний кораблик»
Вхід дітей під музику в клас та актуалізацію даних я пропустила, тому що не знаю що діти вивчали на попередньому уроці