Конспект уроку музичного мистецтва для 3 класу НУШ. Тема уроку: НОВОРІЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП: КОЛЯДКИ ТА ЩЕДРІВКИ Музичний матеріал: В.Полянський «Мрії збуваються», Л.Соболевська «Нічка-чарівничка», Н.Стецька «Колядують діти», у.н.п. «Добрий вечір тобі, пане господарю». Обладнання: музичний інструмент, ноутбук. Наочні посібники: портрет композитора, картинки, ребуси. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Тема уроку: Новорічний калейдоскоп: колядки та щедрівки
Формування ключових компетентностей:
ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший); загальнокультурну (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);
предметні: розширити уявлення про емоційний зміст музики та засоби її виразності, про вокальну та інструментальну музику; опанувати поняття «обрядові пісні», «веснянки», «купальські пісні», «жниварські пісні», «колядки», «щедрівки»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокально-хорові навички; прищеплювати музичну культуру та найкращі моральні якості (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій), інтерес до музики та співу, до вивчення народної музичної творчості.
Музичний матеріал: В.Полянський «Мрії збуваються», Л.Соболевська «Нічка-чарівничка», Н.Стецька «Колядують діти», у.н.п. «Добрий вечір тобі, пане господарю».
Обладнання: музичний інструмент, ноутбук.
Наочні посібники: портрет композитора, картинки, ребуси.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Визначення емоційного інтелекту
Добрий день (поспівка)
Діти, погляньте, у кожного з вас на столі лежать жовті кружечки. Візьміть його і передайте свій настрій смайлику.
Діти малюють.
Намалювали? А зараз візьміть у праву руку смайлик і покажіть мені свій настрій.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.
Діти, скажіть, будь ласка, які свята ми з вами очікуємо найближчим часом?
А скажіть, чи співають пісні під час свят, які ви щойно назвали?
Відкрию вам зараз таємницю: сьогодні на уроці ми вивчимо два види пісень, які виконують діти на Різдво та на свято Маланки. Для того щоб дізнатися тему нашого уроку, вам потрібно розгадати 2 ребуси. Можете об’єднатися в пари щоб швидше впоратися із завданням. Хто розгадає ребус, то відповідь не викрикуйте, а піднесіть руку. У вас є одна хвилина. Час пішов.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Діти, а ви знаєте колядки та щедрівки?
IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Повторення вивченого матеріалу .
Виконання пісні
Виконання пісні
Актуалізація опорних знань.
Вивчення нового матеріалу.
Наші предки були сміливими, роботящими людьми. Вони дуже тяжко працювали протягом року, а відпочинком для них були новорічні свята. Саме тоді вони влаштовували гучні карнавальні ходи із перевдяганнями, піснями, танцями. Біля кожної хати вони співали новорічні вітальні пісні — колядки й щедрівки.
Під час минулого уроку Яна та Назар отримали випереджувальне завдання. Тож послухайте, яку інформацію про колядки та щедрівки вони вам підготували.
Назар: (тримає папірець з надписом «КОЛЯДКА»)
Розповідь Назара
Колядки співають під час одного з найбільших релігійних свят — Різдва, яке припадає на 7 січня. Із ним пов’язують народження Ісуса Христа. Здебільшого ці пісні виконували хлопці. У гумористичних колядках діти символічно вимагали цукерки, ковбасу, гроші, пироги, вареники, а коли їм відмовляли — колядники жартома погрожували рознести хату.
Яна: (тримає папірець з надписом «ЩЕДРІВКА»)
Розповідь Яни
Назва «Щедрівка» походить від слова «щедрий», «багатий». Ці пісні виконують 13 січня на Старий Новий Рік, тобто на Маланки. Ними величали господарів, бажали в новому році доброго врожаю, здоров'я, щирих і добрих відносин у сім'ї. У цей вечір щедрували переважно дівчата. Господарі частували та пригощали гостинцями дітвору, накривали щедрий стіл своїм гостям. Новорічна ніч і весела і чарівна. У цю ніч дівчата ворожили на своє майбутнє. А рано – вранці хлопці йшли по хатах посівати.
Слухання колядки
Діти, прослухайте колядку, яка називається «Колядують діти».
Аналіз прослуханого твору
Слухання щедрівки
А зараз послухайте щедрівку «Добрий вечір тобі, пане господарю» та скажіть: який настрій цієї новорічної пісні?
Аналіз прослуханого твору?
Колективний вибір пісні
Діти, подумайте гарненько і скажіть, яка пісня вам більше сподобалася?
А тепер давайте разом визначимося, яку пісню – колядку чи щедрівку ми сьогодні розучимо.
А для того щоб відновити сили, покращити пам'ять та розім’ятись, пропоную провести фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка
Розучування та виконання колядки
Діти, автором колядки, яку ми з вами прослухали є Наталія Стецька. Вона дуже любить новорічні свята та зиму, тому й написала вірш для дітей, а пізніше поклала ці рядки на музику. Так і з’явилася пісня «Колядують діти». Але це не єдиний її твір, на її рахунку багато пісень, бо вона поетеса та музикант.
А зараз почнемо розучувати колядку.
Весела новина
Завітала нині,
Рано колядують
Українці щирі!
Приспів:
Колядують діти |
І уся родина, |
Бог благословляє |
Рідну Україну! | (2)
Засіяла в небі
Зіронька предивна,
До Свят-вечері
Сіла вся родина.
Приспів.
Христос народився -
Радіють всі люди,
Світ весь звеселився,
Колядують всюди!
Приспів. (2)
Бог благословляє
Рідну Україну!
Виконання колядки
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Ви сьогодні дуже гарно працювали. Але в нас лишилася на дошці таблиця з порожніми клітинками, які необхідно заповнити. Пригадайте, будь ласка, все що ми вивчили протягом уроку, бо це допоможе заповнити порівняльну таблицю.
Таблиця аналізу та порівняння музичних творів.
Назва твору |
Свято |
Зміст |
Мелодія |
Темп |
Характер |
Виконавець |
колядка |
Різдво |
народження Ісуса Христа |
розспівна плавна |
помірний |
величальний спокійний |
хлопці |
щедрівка |
Старий новий рік |
прихід Нового року |
короткі фрази |
швидкий |
веселий радісний |
дівчата |
Вправа «Мікрофон»
Діти, у мене є мікрофон, я його зараз передаю вам. Вам потрібно буде закінчити речення пов’язане з темою нашого уроку.
Визначення емоційного інтелекту
Діти, ми ледь не забули про смайлики. Візьміть смайлик і якщо ваш настрій протягом уроку не змінився, то піднесіть смайлик догори. А якщо є потреба змінити настрій, то відобразьте його на зворотній стороні вашого смайла і піднесіть теж угору.
Ви - молодці, що дружно й завзято працювали, бо ви тепер всі маєте чудовий настрій.
Заключне слово вчителя.
Як добре, що у нас з вами є час гарненько підготуватися до новорічних свят:
повторити ті, що знаєте й вивчити нові колядки та щедрівки. Пам‘ятайте ці добрі традиції, вітайте своїх рідних і друзів з Різдвом Христовим, вивчайте і співайте для них колядки й щедрівки, від чистого серця бажайте щастя, здоров’я, благополуччя родині.
Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:
Так, радуйся, земле,
У пишній обнові.
Бувайте щасливі!
Бувайте здорові!
VI. Домашнє завдання
Довчити і співати вдома колядку