Конспект уроку з музичного мистецтва "Новорічний калейдоскоп: колядки та щедрівки"

Про матеріал

Конспект уроку музичного мистецтва для 3 класу НУШ. Тема уроку: НОВОРІЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП: КОЛЯДКИ ТА ЩЕДРІВКИ Музичний матеріал: В.Полянський «Мрії збуваються», Л.Соболевська «Нічка-чарівничка», Н.Стецька «Колядують діти», у.н.п. «Добрий вечір тобі, пане господарю». Обладнання: музичний інструмент, ноутбук. Наочні посібники: портрет композитора, картинки, ребуси. Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перегляд файлу

Тема уроку: Новорічний калейдоскоп: колядки та щедрівки

Формування ключових компетентностей:

ключові: уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя, переключатися з одного виду діяльності на інший); загальнокультурну (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацювати з однокласниками й учителем); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);

предметні: розширити уявлення про емоційний зміст музики та засоби її виразності, про вокальну та інструментальну музику; опанувати поняття «обрядові пісні», «веснянки», «купальські пісні», «жниварські пісні», «колядки», «щедрівки»; розвивати уяву, уміння імпровізувати; удосконалювати вокально-хорові навички; прищеплювати музичну культуру та найкращі моральні якості (доброту, співчуття, людяність, любов до рідного краю та народних традицій), інтерес до музики та співу, до вивчення народної музичної творчості.

Музичний матеріал: В.Полянський «Мрії збуваються», Л.Соболевська «Нічка-чарівничка», Н.Стецька «Колядують діти», у.н.п. «Добрий вечір тобі, пане господарю».

Обладнання: музичний інструмент, ноутбук.

Наочні посібники: портрет композитора, картинки, ребуси.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Визначення емоційного інтелекту

Добрий день (поспівка)

Діти, погляньте, у кожного з вас на столі лежать жовті кружечки. Візьміть його  і передайте свій настрій смайлику.

Діти малюють.

Намалювали? А зараз візьміть у праву руку смайлик і покажіть мені свій настрій.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

Діти, скажіть, будь ласка, які свята ми з вами очікуємо найближчим часом?

  • Миколай
  • Новий Рік
  • Різдво
  • Старий новий рік або свято Маланки
  • Водохреща

А скажіть, чи співають пісні під час свят, які ви щойно назвали?

Відкрию вам зараз таємницю: сьогодні на уроці ми вивчимо два види пісень, які виконують діти на Різдво та на свято Маланки. Для того щоб дізнатися тему нашого уроку, вам потрібно розгадати 2 ребуси. Можете об’єднатися в пари щоб швидше впоратися із завданням. Хто розгадає ребус, то відповідь не викрикуйте, а піднесіть руку. У вас є одна хвилина. Час пішов.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Діти, а ви знаєте колядки та щедрівки?

  • Так.
  • Як краще привітати близьких і друзів з новорічними святами?
  • Піснею.
  • Звісно, але ж не звичайною піснею, а такою, в якій прославляють господарів та бажають їм щастя і добробуту. Бо саме такі пісні – колядки і щедрівки – ми з вами вивчимо сьогодні. Ви готові поповнити свій пісенний арсенал новими колядками і щедрівками?
  • Так.

IV. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Повторення вивченого матеріалу .

  • Діти, пригадайте пісні, які  ми вивчили на попередніх уроках?
  • «Святий Миколай» , «Мрії збуваються» ….
  • А тепер ми з вами розігріємо голосовий апарат на пісні, яка виконується 19 грудня. Діти, яка це пісня?
  • Святий Миколай

Виконання пісні

  • Молодці! Ви гарно співаєте.
  • А зараз ми повторимо та заспіваємо ще одну пісню, яку виконують 31 грудня. Хто пам’ятає що це за пісня?
  • «Мрії збуваються»

 Виконання пісні

  • Молодці! 

Актуалізація опорних знань.

  • Діти, які пори року ви знаєте?
  • Зима, весна, літо, осінь
  • Пригадайте, які пісні співають навесні, закликаючи птахів?
  • Веснянки
  • А як називаються календарно-обрядові пісні, що виконуються влітку?
  • Купальські, жниварські.
  • Добре. А як називаються пісні, які співають восени, коли урожай вже повністю зібраний?
  • Обжинкові.
  • Поміркуйте і скажіть, до якого циклу пісень належать колядки й щедрівки?
  • До зимового.

Вивчення нового матеріалу.

Наші предки були сміливими, роботящими людьми. Вони дуже тяжко працювали протягом року, а відпочинком для них були новорічні свята. Саме тоді вони влаштовували гучні карнавальні ходи із перевдяганнями, піснями, танцями. Біля кожної хати вони співали новорічні вітальні пісні — колядки й щедрівки.

Під час минулого уроку Яна та Назар отримали випереджувальне завдання. Тож послухайте, яку інформацію про колядки та щедрівки  вони вам підготували.

Назар: (тримає папірець з надписом «КОЛЯДКА»)

Розповідь Назара

Колядки співають під час одного з найбільших релігійних свят — Різдва, яке припадає на 7 січня. Із ним пов’язують народження Ісуса Христа. Здебільшого ці пісні виконували хлопці. У гумористичних колядках діти  символічно вимагали цукерки, ковбасу, гроші, пироги, вареники, а коли їм відмовляли — колядники жартома погрожували рознести хату.

Яна: (тримає папірець з надписом «ЩЕДРІВКА»)

Розповідь Яни

Назва «Щедрівка» походить від слова «щедрий», «багатий».  Ці пісні виконують 13 січня на Старий Новий Рік, тобто на Маланки. Ними величали господарів, бажали в новому році доброго врожаю, здоров'я, щирих і добрих  відносин у сім'ї.   У цей вечір щедрували переважно дівчата. Господарі частували та пригощали гостинцями дітвору, накривали щедрий стіл своїм гостям. Новорічна ніч і весела і чарівна. У цю ніч дівчата ворожили на своє майбутнє. А рано – вранці хлопці йшли по хатах посівати.    

 

Слухання колядки

Діти, прослухайте колядку, яка називається «Колядують діти».

Аналіз прослуханого твору

  • Про яку веселу новину йде мова на початку  колядки?
  • Про народження Ісуса Христа.
  • А чому в пісні згадується предивна зірка, яка засіяла в небі?
  • Бо син Божий родився, коли на небі з’явилася  перша зірка.
  • А коли родина сідає до столу на Святу вечерю?
  • 7-го січня, ввечері.
  • А тепер питання, яке не стосується тексту цієї колядки. Скільки страв повинно бути за святковим столом?
  • 12 страв.

Слухання щедрівки

А зараз послухайте щедрівку «Добрий вечір тобі, пане господарю» та скажіть: який настрій цієї новорічної пісні?

Аналіз прослуханого твору?

  • Так який же  настрій цієї новорічної пісні?
  • Веселий.
  • До кого на початку пісні звертаються щедрувальники?
  • До пана господаря.
  • Про які три свята згадується в щедрівці?
  • Різдво, свято Василя та Водохреща.                

Колективний вибір пісні        

Діти, подумайте гарненько і скажіть, яка пісня вам більше сподобалася?

А тепер давайте разом визначимося, яку пісню – колядку чи щедрівку ми сьогодні розучимо.            

А для того щоб відновити сили, покращити пам'ять та розім’ятись,  пропоную провести фізкультхвилинку.   

Фізкультхвилинка                                                                            

Розучування та виконання колядки

Діти, автором колядки, яку ми з вами прослухали є Наталія Стецька. Вона дуже любить новорічні свята та зиму, тому й написала вірш для дітей, а пізніше поклала ці рядки на музику. Так і з’явилася пісня «Колядують діти». Але це не єдиний її твір, на її рахунку багато пісень, бо вона поетеса та музикант.

А зараз почнемо розучувати колядку.

«Колядують діти»

Весела новина

Завітала нині,

Рано колядують

Українці щирі!

 

Приспів:

Колядують діти   |

І уся родина,    |

Бог благословляє |

Рідну Україну!   | (2)

 

Засіяла в небі

Зіронька предивна,

До Свят-вечері

Сіла вся родина.

 

Приспів.

 

Христос народився -

Радіють всі люди,

Світ весь звеселився,

Колядують всюди!

 

Приспів. (2)

 

Бог благословляє

Рідну Україну!

 

Виконання колядки

 

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Ви сьогодні дуже гарно працювали. Але в нас лишилася на дошці  таблиця з порожніми клітинками, які необхідно заповнити. Пригадайте, будь ласка, все що ми вивчили протягом уроку, бо це  допоможе заповнити порівняльну таблицю.

Таблиця аналізу та порівняння музичних творів.

Назва твору

Свято

Зміст

Мелодія

Темп

Характер

Виконавець

колядка

Різдво

народження Ісуса Христа

розспівна плавна

помірний

величальний спокійний

хлопці

щедрівка

Старий новий рік

прихід Нового року

короткі фрази

швидкий

веселий радісний

дівчата

Вправа «Мікрофон»

Діти, у мене є мікрофон, я його зараз передаю вам. Вам потрібно буде закінчити речення пов’язане з темою нашого уроку.

 

  • Урок був присвячений темі ….                                                                                                                                                                                                                                        - В щедрівках повторюється приспів…                                                                                    - Зміст колядок про…                                                                                                          -  Колядки відрізняються від щедрівок тим, що…                                                                                           - Мені цікаво було дізнатися про…                                                                                             -  Я пишаюся тим, що…                                                                                      

Визначення емоційного інтелекту

Діти, ми ледь не забули про смайлики. Візьміть смайлик і якщо ваш настрій протягом уроку не змінився, то піднесіть смайлик догори. А якщо є потреба змінити настрій, то відобразьте його на зворотній стороні вашого смайла і піднесіть теж угору.

Ви - молодці, що дружно й завзято працювали, бо ви тепер всі маєте чудовий настрій.

Заключне слово вчителя.                                                                                              

Як добре, що у нас з вами є час гарненько підготуватися до новорічних свят:

повторити ті, що знаєте й вивчити нові колядки та щедрівки. Пам‘ятайте ці добрі традиції, вітайте своїх рідних і друзів з Різдвом  Христовим, вивчайте і співайте для них колядки й щедрівки, від чистого серця бажайте щастя, здоров’я, благополуччя родині.

Закінчити урок хочу словами народної щедрівки:

Так, радуйся, земле,

У пишній обнові.

Бувайте щасливі!

Бувайте здорові!

VI. Домашнє завдання

Довчити і співати вдома колядку

 

docx
Додав(-ла)
Лузан Алина
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
2971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку