В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон". Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна (песимістична й оптимістична).
Мета: охарактеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя, навчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії з сучасним життям; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови; розвивати творче мислення п'ятикласників; виховувати оптимістичне ставлення до життя
Тема: В. Симоненко “Цар Плаксій та Лоскотон”. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотна (песимістична й оптимістична).
Мета: охарактеризувати дійових осіб казки, їх спосіб життя, навчити простежувати різні способи життя і поведінки дійових осіб, проводити аналогії з сучасним життям; пояснювати відмінність прозової і віршованої мови; розвивати творче мислення п’ятикласників; виховувати оптимістичне ставлення до життя.
Міжпредметні зв’язки: музика, природознавство, зарубіжна література.
Тип уроку: комбінований
Епіграф до уроку:
Добру кожен з нас щиросердно служитиме
У будні, на Спаса, а чи об Різдві;
Як Бог милосердний у кожного житиме
У серці, в душі, у самому єстві
Д.Білоус
Хід уроку
І Організація класу
Слайд 1.
1. Вправа «Створюємо настрій»
Здавна кажуть добрі люди,
Ближніх Бог велів любити.
І завжди для всіх і всюди
Треба нам добро робити.
Милосердя й доброта – як два крила, на яких тримається людство. Будьмо добрими і скажімо собі:
- - Я прийшов до школи вчитися…
- - Зі мною друзі…
- - Вони мене люблять…
- - У класі сонце, сонце…
- Я готовий добре попрацювати…
ІІ . Створення емоційно-позитивного фону.
- У мене в руках розмальована новорічна торбина, а в ній шаблони-смайлики. Я пропоную, щоб кожен з вас зобразив на ньому свій настрій, з яким ви прийшли на урок.
Слайд 2.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. «Смайлики».
(Кожен учень отримує кружечок жовтого або червоного кольору, на якому потрібно відобразити свій настрій, намалювавши смайлик).
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 3.
Примірна відповідь: Я гадаю, що кожна людина попри всілякі життєві незгоди завжди повинна зберігати життєрадісний погляд на світ і покликана робити добро.
V.Оголошення теми уроку.
Слайд 4.
Оптимізм (фр. – найкращий) – віра в краще майбутнє.
Примірна відповідь: Я гадаю, оптимісти – веселі, дотепні, їм властиве почуття гумору.
Свої міркування пропоную звірити із тлумачним словником. Ось виписка з нього:
Слайд 5.
С л о в н и ч о к.
Діти! Від часів Т.Г. Шевченка українці не знали другого такого поета, якого б так любив і шанував народ. Немає людини, яка б не чула поезії Василя Андрійовича Симоненка «Лебеді материнства». І ви, мабуть, чули цей вірш, який став піснею.
Пісня Квітки Цісик (1хв.)
-Подивіться, будь ласка, на портрет В.Симоненка. Як ви гадаєте, Василь Симоненко був оптимістом чи песимістом?
Учень: Я вважаю, що Симоненко був оптимістом, життя поета було важким, але незважаючи на це, письменник був добрим, щирим, веселим, вірив в краще життя і дуже любив людей.
Вчитель: Я згодна з Вами. Поет писав:
Люди – прекрасні,
Земля – мов казка!
-До речі, 13 грудня минуло 56 років з дня смерті поета. Пропоную вам почути живий голос письменника, невеличку розповідь Василя про себе.
Перегляд відео «Живий голос В.Симоненка» (35сек.)
В творчому доробку письменника крім поезій є три казки. Назвіть їх:
Учні: «Цар Плаксій та Лоскотон», «Казка про Дурила», «Подорож у країну Навпаки».
Слайд 7.
2.Засвоєння нових знань у процесі виконання практичних завдань.
Вправа «Плескай-тупочи»
Слайд 8.
2. Літературна дуель (два ряди учнів дають питання один одному за змістом казки)
1. Де знаходилася краса-країна Сльозолий? (Там, де гори і долини, де гуляє вітровій)
2. Хто був її царем? (цар Плаксій)
3.Яким був цар Плаксій? (голова його – мов бочка, очі – ніби кавуни)
4.Чим займалася сім’я Плаксія? (цілі дні вони сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили)
5. Хто ще проживав у диво-царстві? (три дочки Нудота, Вай-Вай, Плакота, і плаксивих три сини плаксуни, дядько Лоскотон)
6. Яким був дядько Лоскотон? (Лоскотливі мав він вуса І м’якенькі, наче пух.
І м’яке волосся русе Розсипалося до вух.)
7. Якої вдачі він був? (мав він вдачу теплу й щиру)
8. Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?
9. Що він наказав зробити?(впіймати Лоскотона)
10. Чому Лоскотона не могли знайти? (бо його завжди і всюди од ловців ховали люди)
11. Хто спіймав Дядька Лоскотона? (капітан Макака)
12. Хто прийшов на допомогу Лоскотону в темницю?(батраки й робітники)
13. Як здолав Лоскотон Плаксія? (став царя він лоскотати)
14. Чому переміг Лоскотон? (він ходив по всій країні і носив з собою сміх)
Бесіда
· Дайте визначення літературній казці як жанру. (Казки, у яких Є автор, називаються літературними.)
· Чим відрізняється літературна казка від народної? Що їх єднає? (Літературні казки створені письменником, а народні склав сам народ. Єднає їх те, ЩО вони вчать нас бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди, бути совісними.)
· Які літературні казки ви знаєте як українські, так і народів світу? (Іван Липа «Близнята», Іван Франко «Фарбований Лис», О. Іваненко «Казка про маленького Піка», Ш. Перро «Попелюшка», Г. X. Андерсен «Снігова Королева».)
· Чому письменники зверталися до жанру казки? (Вони хоч на мить хотіли повернутися в дитинство, по-казковому уявляти світ. Бо вони на все життя в душі залишилися дітьми. Хочуть боротися зі злом, несправедливістю.)
Слайд 9.
6. Інтерактивна вправа «Прес». Робота в міні-групах.
Використовуючи вправу «Прес», доведіть, що
Твір «Цар Плаксій та Лоскотон» - казка, тому що ___________________ _____________________________________________________________
Наприклад, ___________________________________________________
Отже________________________________________________________
VІ. Змістовно-пошуковий етап
Перегляд відео.
1. Порівняльна характеристика Плаксія та Лоскотона.
- Який спосіб життя вели головні персонажі казки?
- Які вчинки притаманні героям твору?
- Чи можемо ми розділити героїв казки на групи? Як саме? За якими ознаками?
Фізкультхвилинка Слайд 10.
У казковій країні розминка –
Довгождана фізична хвилинка.
Втому проженемо руками,
Вгору їх піднімемо з вами.
Потім присядемо дружно,
Ноги згинаємо пружно.
Руки, мов крила, розправимо,
До теплого сонця полинемо.
Швидко минула хвилинка,
Нас збадьорила розминка.
Слайд 11.
Робота в групах.
Характеристика головних персонажів.
Цар Плаксій
1.Що здивувало вас в описі зовнішності царя Плаксія?
2.Чому він велів дітям плакати?
3.Який указ видав дітям країни Сльозолий?
4.Що він пообіцяв забіякам-сльозівцям?
5.Як склалася доля Плаксія?
6.Що означає його ім’я?
Дядько Лоскотон
1.Яким ви уявляєте Лоскотона?
2.Що він приносив малечі?
3.Як ставилися до Лоскотона прості люди?
4.А як ставилися цар та його придворні?
5.Якою зброєю Лоскотон переміг Плаксія? Що він зробив?
6.Що означає ім’я Лоскотон?
- Чи схожі герої між собою? ( Ні герої зовсім несхожі, вони повні протилежності один одного, Лоскотон – добрий та щирий, а Плаксій – злий та жорстокий.)
Вправа «Асоціація»
Якщо порівняти наших героїв царя Плаксія та Лоскотона з природніми явищами, то з чим вони асоціюються ?( з дощовою хмарою – Плаксій та з ясним сонцем – Лоскотон).
Робота на дошці з малюнками та асоціаціями.
Слайд 12.
Гра «Таємничий герой»
Вгадайте персонажа казки за описом:
1. Має багато дітей, полюбляє все контролювати, бореться проти непокори, не любить виражати позитивні емоції. (Плаксій)
2. Виконує всі забаганки господаря з метою покращити сімейний стан, поріднившись з особою королівської крові. (Капітан Макака)
3. Баламутить народ проти чинної влади, пропонуючи свої погляди на життя як альтернативу. (Лоскотон)
4. Особа королівської крові, яка має заможного батька та проводить вільний час в очікуванні на нареченого і проливаючи сльози за ним. (Нудота)
5. Мешканці чарівної країни, які несуть військову службу та виконують усі накази влади. (Гвардійці Забіяки-сльозівцї)
Вгадайте героя за змістом оголошення:
VІІ. Підсумок уроку
Учитель. Діти, чи змінився ваш настрій у кінці уроку? Відобразіть його зі зворотної сторони «смайлика».
Пригадуєте, у Лоскотона була торбина, в якій він носив сміх? Укиньмо в таку торбинку свої «смайлики» і надішлемоЛоскотону, щоб він приходив до нас і приносив лише сміх і гарний настрій. Але, на жаль я не знаю його адреси. Може, ви знаєте? (Діти зачитують рядки з казки:
Треба йти спочатку прямо.
Потім вправо завернуть,
А тоді поміж дубами
Поведе наліво путь.
Після цього вже помалу
Чимчикуй куди попало:
Як од втоми не впадеш —
В цю країну попадеш.)
VІІІ. Рефлексивно - оцінювальний етап.
Незакінчене речення: «Урок допоміг мені…».
Самооцінювання:
Закінчити речення: «Я сьогодні молодець, бо…».
"Найкраще на уроці працювали …, тому що…".
"Їм допомагали…".
Слово учителя:
Учитись добро творити з юних літ,
Тоді й самому добре буде.
Засяє іскра у людських очах,
Як серденько її тепло відчує.
І відійде тривога, зникне страх,
І світла радість заструмує.
Й твоя душа від цього оживе,
Дзвіночком радісно задзвонить.
І доброта до тебе попливе,
Від зла і лиха оборонить.
Слайд 13.
ІХ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Обов’язкове: написати лист дядьку Лоскотону. З яким проханням ви б хотіли до нього звернутися?
За бажанням: придумати власний варіант заголовка до казки, обґрунтувати його.