Тема:
Мета уроку: сформувати поняття суцвіття,знайомити учнів з функціями суцвіть, розглянути їх будову і різноманітність; розвивати: вміння виділяти головне, порівнювати,узагальнювати, систематизувати,вміння розпізнавати суцвіття і тренувати їх у застосуванні набутих знань у нестандартних ситуаціях; виховувати: естетичні смаки учнів, відповідальність за стан навколишнього середовища, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиці: « Будова квітки»,» Будова суцвіть», « Прості суцвіття», « Складні суцвіття», гербарій рослин з різними суцвіттями.
Базові поняття та терміни: суцвіття, прості та складні суцвіття, вісь суцвіття,китиця, колос, початок, щиток, зонтик, головка, кошик, волоть.
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Команди мають зібрати біологічні терміни із наборів букв, які вам запропоновані.
Команда 1 : а, в, ь, к, о, м, н, р, і, ч л, м, и, о, к, с, ш, т, д, ж (Корінь) (Листок) Команда 2 : п, р, а, б, г, в, і, н, я, д р, т, ф, к, ь, в, с, і, к, у, а (Пагін) (Квітка)
Завдання: потрібно вибрати правильне твердження і записати його у вигляді графічного диктанту.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
- |
+ |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
Твердження
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
( учням пропонуються зображення або гербарії троянди і конвалії)
Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання.
( Вчитель називає тему уроку, учні записують її в зошитах)
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Демонстрація відеофрагменту «Розпускання квітів» на фоні мелодії https://www.youtube.com/watch?v=ByzgbK4le68
Ви побачили поодинокі квіти, але всі ви бачили такі рослини як: бузок, черемші,цвіт яблуні,груші, сережки берези, ліщини. На стеблі таких рослин розвивається не одна квітка, а багато дрібних, які зібрані у групи. Групу квіток, розміщених на стеблі рослини у певному порядку, називають суцвіттям.
Суцвіття можуть складатися з кількох квіток, як у вишні, конвалії, сливи, або об’єднувати багато квіток. Наприклад, у соняшника в суцвітті велика кількість квіток. Квітки в суцвітті дрібні за розмірами. Комах вони приваблюють гуртом.
Завдання: використовуючи текст підручника, доповніть схему запропоновану у картках.
Проблемне запитання:
— Яке біологічне значення суцвіть?
Суцвіття – це пристосування рослин для забезпечення кращого їхнього запилення. Так, зібрані разом дрібні квітки добре помітні для комах- запилювачів.У вітрозапильних рослин квітки, зібрані у суцвіття, краще вловлюють пилок. У суцвітті утворюється більша кількість плодів, ніж у окремих квітках, що сприяє зростанню чисельності виду та його поширення.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
№ |
Назва суцвіття |
Опис суцвіття |
Приклад |
Фото |
1. |
Складний щиток |
складається з простих щитків або кошиків |
горобина |
|
2. |
Волоть |
складається з простих китиць або колосків, розташованих на бічних відгалуженнях головної осі |
овес |
|
3. |
Кошик |
блюдцеподібна вісь, на якій розміщені сидячі квітки |
соняшник |
|
4. |
Звивина |
бічні осі з квітками відходять почергово у взаємно протилежні боки |
гладіолус |
|
5. |
Волоть |
складається з простих китиць або колосків, розташованих на бічних відгалуженнях головної осі |
бузок |
|
6. |
Початок |
головна вісь довга, подібна до колоса, але має потовщену вісь |
кала |
|
7. |
Зонтик |
квітки сидять на верхівці головної осі на квітконіжках однакової довжини |
вишня |
|
8. |
Сережка |
головна вісь поникла, опадаюча |
береза |
|
9. |
Головка |
головна вісь вкорочена, потовщена (булавоподібна), квітки на вкорочених квітконіжках |
конюшина |
|
10. |
Складний зонтик |
від вкороченої головної осі відходять бічні, що закінчуються простими зонтиками |
кріп |
|
11. |
Колос |
довга вісь із сидячими квітками |
подорожник |
|
12. |
Китиця |
головна вісь пряма, видовжена, квітконіжки майже одинакові довжини |
конвалія |
|
13. |
Завійка(завиток)* |
бічні осі спрямовані в один бік |
незабудка |
|
14. |
Щиток |
уздовж головної осі розміщені квітки на квітконіжках різної довжини |
яблуня |
|
15. |
Початок |
головна вісь довга, подібна до колоса, але має потовщену вісь |
аїр |
|
16. |
Складний колос |
уздовж головної осі розташовані прості колоски |
пшениця |
|
VІ. Підсумки уроку:
Користуючись сайтом https://learningapps.org/17403861 встановити пару
Дати відповідь на запитання.
Які типи суцвіть характерні для таких рослин: примула, морква, айстра, ромашка, капуста, подорожник, конюшина, пшениця, черемха, кукурудза? (Зонтик: примула (простий), морква (складний); кошик: айстра, ромашка; китиця: капуста, черемха; колос: подорожник (простий), пшениця (складний); початок: кукурудза (жіноче суцвіття); головка: конюшина.)
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 33,тестування на https://learningapps.org/6557128
Скласти сенкан на тему «Суцвіття»