Конспект 7 клас біологія

Про матеріал
формування предметних компетентностей: дати загальну характеристику птахам; сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту формування ключових компетентностей - саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення; продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.
Перегляд файлу

Дата ___/___/___            Урок №                   Клас 7

ТЕМА УРОКУ:

ПТАХИ. ВИЗНАЧАЛЬНІ ОЗНАКИ БУДОВИ, БІОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ, СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ

 

Мета: ƒ

формування предметних компетентностей: дати загальну характеристику птахам; сформувати знання про особливості організації та процесів життєдіяльності птахів, пов’язаних із пристосуванням до польоту

формування  ключових компетентностей -   саморозвитку й самоосвіти, інформаційної — вміння робити короткий раціональний запис, робити висновки й узагальнення;

продовжувати розвивати логічне мислення, компетенцію продуктивної творчої діяльності.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися впродовж життя.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, пояснення, бесіда),наочні (демонстрація таблиць, гербаріїв), практичні (робота з таблицями, виконання лабораторного дослідження).

Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: історія, географія, народознавство,українська література, природознавство, хімія,фізика.

Очікувані результати: учні називають середовища існування птахів; ознаки будови, які вирізняють цих тварин з-поміж інших; характеризують особливості способу життя птахів; пристосування цих тварин до наземно-повітряного середовища існування; визначають риси пристосованості тварин до середовища існування.

Обладнання: зошит, підручник, роздавальний матеріал, комп’ютер, таблиці

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Створення робочого настрою.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками (роздавальний матеріал).

2.2. Розгадування кросвордів.

Учні обмінюються кросвордами, складеними вдома, і розгадують їх.

2.3. «Мозковий штурм».

— Як ви вважаєте, ті види плазунів, які живуть у водоймах, це — первинноводні чи вторинноводні тварини? Відповідь обґрунтуйте.

— Плазуни є з ногами і без ніг. Які з них більш давні? Чому ви так вважаєте?

2.4. «Установи відповідність».

Установити відповідність між зображеннями плазунів та їхніми назвами:

1 ящірка прудка

2 вуж звичайний

3 гадюка звичайна

4 хамелеон звичайний

5 веретільниця ламка

А

Б

В

http://zdravotvet.ru/wp-content/uploads/2015/03/dthtntybwf.jpg

Картинки по запросу гадюка степова

Г

Д

Е

http://enc.cap.ru/pics/%D1%83%D0%B6.gif

Картинки по запросу ящірка прудка

 

Картинки по запросу тритон

Відповіді: 1 — Д, 2 — Г, 3 — В, 4 — Б, 5 — А.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Птахи — прекрасні створіння. Тим більше, вони завжди поряд з нами: ховаються й гніздяться на наших будинках, живляться в наших садах. Їх легко знайти і за ними цікаво спостерігати. Нас приваблюють їхня повсюдна присутність, забарвлення, розумова діяльність, часом безцеремонні манери. Погодьтеся, що їх легко любити.

Пригадайте вислів: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». До польоту в них пристосована не тільки зовнішня організація, а й внутрішня будова тіла.

І сьогодні ми маємо з’ясувати, у чому виявляються ускладнення будови птахів, що пов’язано з пристосованістю до польоту.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу

1.    Ознаки будови та особливості способу життя птахів. Пристосування до польоту

Розповідь учителя

До птахів належить понад 8600 видів тварин, пристосованих до польоту. В Україні відомо понад 400 видів цих тварин. Місця існування пернатих дуже різноманітні: суходіл, повітря, водні простори,— унаслідок чого вони займають різні екологічні ніші.

(Проектування зображення на екран або використання його як роздавального матеріалу.)

 

Запитання до учнів:

— Які ознаки притаманні птахам?

Очікувані відповіді учнів:

Усі види птахів мають укорочене обтічне тіло, укрите пір’яним покривом. Їхні передні кінцівки перетворилися на крила, а задні слугують для пересування по землі, гілках рослин або плавання у воді.

Розповідь учителя

Теплокровність, здатність до польоту та досить високий рівень розвитку нервової системи визначили своєрідність цієї групи хребетних тварин.

Тіло птахів поділяють на ті самі відділи, що й тіло плазунів, але хвостовий відділ у них укорочений. (Учні називають відділи тіла плазунів.) Птахи мають більш-менш видовжену гнучку шию. Завдяки цьому вони можуть повертати голову на 180° і більше (наприклад, сови — на 270°). На голові розташовані очі, захищені трьома повіками (верхньою, нижньою та миготливою перетинкою), ніздрі та слухові отвори. Дзьоб складається з верхньої частини — наддзьобка та нижньої — піддзьобка. В основі дзьоба деяких видів птахів (наприклад, голубів) розташована м’яка шкірна складка — восковиця.

Запитання для обговорення:

— Чи однакову форму дзьоба мають птахи?

— Від чого залежить форма дзьоба?

Очікувані відповіді учнів:

Форма дзьоба залежить від типу живлення птахів.

Розповідь учителя

Передні кінцівки — крила, пристосовані до польоту. На них збереглися лише три пальці, вкриті шкірою. Птахи — двоногі тварини. Ноги здебільшого мають чотири пальці. Три з них спрямовані вперед, а один — назад.

Запитання до учнів:

— Яке значення має таке розташування пальців на ногах?

Очікувана відповідь учнів:

Це дає змогу птахам хапатися за гілки та створює опору під час пересування по землі.

Доповнення вчителя

Але у птахів, здатних до швидкого бігу (наприклад, страусів), кількість пальців на ногах може зменшуватися до трьох і навіть двох (як-от, у африканського страуса).

Запитання до учнів:

— Пригадайте, яка будова покривів тіла характерна для плазунів.

Птахи, як і плазуни, мають суху шкіру, майже позбавлену залоз. Лише над основою хвоста в багатьох видів відкриваються протоки куприкової залози. Секретом цієї залози (жироподібною речовиною) птахи змащують за допомогою дзьоба пір’яний покрив, що робить його еластичним та водонепроникним. Шкіра птахів утворює різноманітні рогові похідні: це і вже відомі вам наддзьобок і піддзьобок, а також кігті на кінцях пальців та рогові лусочки, що вкривають нижню частину ніг. Похідним шкіри птахів є й різноманітне пір’я. Пір’я, як і луски на ногах, складається з рогоподібної речовини. Окремі пера складаються зі стрижня, від якого в обидва боки відходять численні тоненькі вирости — борідки. Сукупність борідок називається опахалом. Порожня частина стрижня, заглиблена у шкіру, не має борідок. Її називають колодочкою, або очином. Виділяють контурні та пухові пера.

Складання опорної схеми

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для опрацювання:

— Які особливості будови контурного пера?

(Обговорення відповідей учнів.)

Запитання для обговорення:

— Чому наявність пір’яного покриву є необхідною умовою польоту птахів?

Цей покрив робить тіло птахів обтічним. Махові пера збільшують площу крила, створюють тягу та підйомну силу, а рульові забезпечують регуляцію напрямку польоту. Птах використовує рульові пера і для гальмування під час посадки.

Раз чи два рази на рік пір’яний покрив птахів частково чи повністю змінюється, відбувається процес линяння. На місці старих, зношених пер, що випадають, виростають нові.

2.    Особливості внутрішньої будови птахів, пов’язані з пристосуванням до польоту

Розповідь учителя з елементами бесіди

Птахи опанували повітряне середовище, і всі особливості їхньої організації спрямовані на пристосування до польоту.

Скелет птахів характеризується легкістю, оскільки частина кісток має порожнини, заповнені повітрям. Він поділяється на череп, хребет, скелет кінцівок (передніх — крил і задніх) та їхніх поясів.

Череп птахів легкий, має великі очні ямки. Щелепи значно зредуковані та позбавлені зубів. Верхня щелепа вкрита роговим наддзьобком, нижня — піддзьобком.

Запитання до учнів:

— Яке значення для птахів має легкість кісток черепа?

Очікувані відповіді учнів:

Кістки черепа тонкі й легкі — це необхідно для переміщення центру ваги до центру тіла.

Пошукова робота:

— Установіть, які ще ознаки пристосування до польоту характерні для скелета птахів.

(Обговорення відповідей учнів.)

Формулювання висновку

Особливості будови скелета птахів, пов’язані з польотом:

l. Скелет легкий.

2. Наявність повітряних порожнин у кістках.

3. Наявність кіля.

4. Кисть із трьома пальцями.

5. Цівка.

6. Зростання хребців грудного, поперекового і крижового відділів.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання для обговорення:

— Які особливості розвитку мускулатури птахів?

Очікувана відповідь учнів:

М’язи у птахів краще диференційовані та розвинені, ніж у плазунів.

Найбільш розвинені великі грудні м’язи та підключичні, що приводять у рух крила. У гарних літунів вони становлять 1/5 частину маси тіла. Серед м’язів задніх кінцівок (до 35 окремих м’язів) є м’язи з довгими сухожиллями. Коли птах сідає на гілку, то сухожилля натягаються і стискають пальці.

Робота в групах (самостійна робота учнів з підручником та додатковою літературою)

Завдання для груп:

 — Які особливості будови травної системи птахів пов’язані з польотом?

— Які особливості будови дихальної системи птахів пов’язані з польотом?

 — Які особливості будови кровоносної системи птахів пов’язані з польотом?

 — Які особливості будови нервової системи та органів чуття птахів пов’язані з польотом?

 — Які особливості будови видільної системи птахів пов’язані з польотом?

Складання опорного конспекту за результатами роботи учнів

Особливості будови травної системи птахів, пов’язані з польотом:

1. Відсутність зубів.

2. Наявність вола.

3. Двокамерний шлунок.

4. Швидке перетравлювання їжі.

5. Швидке спорожнення кишечника.

6. Швидкий обмін речовин.

Особливості будови видільної системи птахів, пов’язані з польотом:

1. Відсутність сечового міхура.

Особливості будови дихальної системи птахів, пов’язані з польотом:

1. Наявність повітряних мішків.

2. Подвійне дихання.

Особливості будови кровоносної системи птахів, пов’язані з польотом:

l. Чотирикамерне серце.

2. Два кола кровообігу.

3. Теплокровність.

Особливості будови нервової системи птахів, пов’язані з польотом:

1. Збільшення розмірів великих півкуль переднього мозку.

2. Добре розвинений мозочок.

Органи чуття:

1. Добре розвинений зір.

2. Добре розвинений слух.

3. Недорозвинені органи нюху.

Це цікаво!

 «Найрозумніший» птах — горобець. На 100 г маси цього птаха припадає 4,37 г мозку (скажімо, у коня — 0,10 г/кг, а в крокодила — 0,007 г/кг).

 Найшвидше скорочується серце канарки — 1000 скорочень за хвилину (для порівняння, у людини — 75).

V. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Швидкі запитання».

1. На які відділи поділяється тіло птаха? (Голова, тулуб, шия, кінцівки.)

2. Які органи розташовані на голові птаха? (Очі, ніздрі, вушні отвори, дзьоб.)

3. Від чого залежить форма дзьоба? (Від способу живлення.)

4. З яких частин складається дзьоб? (Наддзьобок і піддзьобок.)

5. Чим затягнутий слуховий отвір у птахів? (Барабанною перетинкою.)

6. Які особливості будови шкіри у птахів? (Шкіра тонка, суха, позбавлена залоз.)

7. Яка залоза шкіри розвинена у птахів? (Куприкова.)

8. Які види пер характерні для птахів? (Контурні, пухові, пух.)

9. На які групи можна поділити контурні пера в залежності від виконуваних функцій? (Покривні, махові, рульові.)

10. Як називається частина стрижня позбавлена опахала? (Колодочка.)

11. Які пера не мають борідок другого порядку? (Пухові.)

12. Які пера розташовані у хвостовій частині тіла? (Рульові.)

13. Які пера розташовані на крилах? (Махові.)

5.2. «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його перед кимось зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

VІ.  Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

VІІ. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Опрацювати відповідний параграф підручника

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про страусів та пінгвінів.

 

 

docx
Додано
18 січня 2022
Переглядів
1540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку