Конспект 8 класу на тему ''Джерела електричного струму' '.

Про матеріал
Конспект для 8 класу на тему 'Джерела електричного струму' допоможе вчителю з легкістю підготовитися до уроку. Учні навчаться розрізняти різні види джерел електричного струму, розвинуть увагу та навчаться експериментувати.
Перегляд файлу

Тема уроку Джерела електричного струму

Мета уроку: 

Навчальна:ознайомити учнів із джерелами електричного струму,

Розвивальна:розвивати уважність,

Виховна: виховувати кмітливість.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

План уроку

І.  Фронтальне опитування

1. Що таке електричний струм?

2. Де використовується теплова дія струму?

3. Де використовується хімічна дія струму?

4. Де використовується магнітна дія струму?

ІІ.  Демонстрації : гальванічні елементи, аккумулятори, термопара, фотоелементи.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

З минулого уроку ми дізналися, що електричний струм буде тільки тоді, коли будуть виконані умови існування електричного струму:

  1. Наявність вільних заряджених частинок
  2. Наявність електричного струму.

Блискавка – короткочасний електричний струм.

Як створити  в провіднику струм, який буде існувати протягом тривалого часу?

Для постійного електричного поля потрібні джерела струму.

Ознайомлюємося з джерелами електричного струму

Джерелами електричного струму будемо називати пристрої,що створюють і тривалий час підтримують електричне поле.

У джерелах електричного струму електричне поле створюється й підтримується завдяки поділу різнойменних електричних зарядів. У результаті цього на одному полюсі джерела струму накопичуються частинки, що мають позитивний заряд, а на іншому — частинки з негативним зарядом. Між полюсами встановлюється електричне поле. Під дією цього поля в провіднику, що з'єднує полюси, відбувається спрямований рух частинок, тобто виникає електричний струм.

Типи джерел електричного струму

Усі джерела електричного струму можна розділити на фізичні й хімічні.

До фізичних джерел електричного струму прийнято відносити пристрої, в яких розділення зарядів відбувається за рахунок механічної, світлової чи теплової енергії. Прикладами таких джерел можуть бути електрофона машина, турбогенератори електростанцій, фото- і термоелементи тощо.

До хімічних джерел електричного струму належать пристрої, у яких поділ зарядів відбувається за рахунок енергії хімічних реакцій. Прикладами таких джерел можуть бути гальванічні елементи й акумулятори.

Поділяємо клас на дві групи.  Перша читає принцип роботи гальванічного елемента, друга – Акумулятори. Після чого учні обмінюються інформацією.

 

Створюємо гальванічний елемент

Візьмімо дві пластинки (мідну і цинкову), а між ними помістімо шматочок тканини, змоченої в слабкому розчині сульфатної кислоти. Якщо з'єднати пластинки провідником, то гальванометр зафіксує наявність струму.

Будь-який гальванічний елемент складається із двох електродів, поміщених в електроліт — тверду чи рідку речовину, що проводить струм. Електроди виготовляють з різних металів. За залежності від типу гальванічного елемента один з металевих електродів заміняють вугільним електродом.

Між електродами й електролітом відбуваються хімічні реакції, у результаті яких один з електродів (анод) набуває позитивного заряду, а інший (катод) — негативного. За рахунок енергії, що виділяється під час реакцій, гальванічний елемент здатний протягом тривалого часу підтримувати проходження електричного струму через провідник, що з'єднує електроди елемента.

Вивчаємо принцип дії акумуляторів

Акумулятори — інший тип хімічних джерел струму. Однією з переваг акумуляторів є те, що в них електроди не витрачаються.

Найпростіший акумулятор складається з двох цинкових пластин, поміщених у розчин сірчаної кислоти. Для того, щоб акумулятор став джерелом струму, його спочатку треба зарядити. Для заряджання акумулятора крізь нього пропускають струм від будь-якого іншого джерела струму. Після того як акумулятор зарядиться, його можна використовувати як самостійне джерело струму.

У процесі заряджання електричний струм в акумуляторі виконує роботу, у результаті якої електрична енергія перетворюється на хімічну енергію акумулятора. Під час розряджання акумулятора ця енергія перетворюється знов на електричну.

Акумулятори бувають різних видів: свинцеві (чи кислотні), залізонікелеві (чи лужні). Але принцип роботи в них однаковий: вони накопичують енергію, перш ніж стати самостійним джерелом струму.

Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу

? Що відбувається в джерелах струму?

? Яке основне призначення джерела струму?

? Яка енергія може перетворюватися у джерелі струму на електричну?

? Чому для поділу різнойменних зарядів необхідно виконати певну роботу?

? Які перетворення енергії відбуваються під час заряджання і розряджання акумулятора?

? У чому полягає принципова відмінність гальванічного елемента від акумулятора?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Якісні питання

  1. На космічному кораблі необхідна власна автономна електростанція, яка б час від часу заряджала потужну акумуляторну батарею.  Запропонуйте джерело струму, що найбільш підходить до нього.  Оцініть його переваги та недоліки.
  2. Які джерела струму є у вас вдома ( у годинниках,  мобільних телефонах, калькуляторах)?

V. Що ми дізналися на уроці

Джерелами електричного струму називаються пристрої,  що створюють і тривалий час підтримують електричне поле. У джерелах струму за рахунок сил неелектричного походження відбувається поділ заряджених частинок, у результаті чого полюси джерела виявляються зарядженими різнойменно. До фізичних джерел електричного струму належать пристрої, у яких поділ зарядів відбувається за рахунок механічної, світлової чи теплової енергії.

До хімічних джерел електричного струму належать пристрої, у яких поділ зарядів відбувається за рахунок енергії хімічних реакцій.

VI.  Домашнє завдання

  1. §25 Вправа 25 (3,4)
  2. Ст. 135 експериментальне завдання.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 8 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 8 клас (Бар’яхтар В. Г., Божинова Ф. Я., Довгий С. О., Кі-рюхіна О.О. (за ред. Бар’яхтар В. Г., Довгого С.О.))
До уроку
§ 25. Джерела електричного струму
Додано
10 лютого 2019
Переглядів
4914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку