Бінарний інтегрований урок
Літературне читання
Тема. Чому зернятко схоже на серце? Г.Демченко «Калинка» (казка)
Трудове навчання
Тема. Декоративно-ужиткове мистецтво. Виготовлення орнаментів у крузі. Декоративна таріль
Зеленогайська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
Миколаївської районної ради
Підготувала
учитель початкових класів
вищої категорії, вчитель-методист
Тягур Тетяна Іванівна
Бінарний інтегрований урок
Літературне читання
Тема. Чому зернятко схоже на серце? Г.Демченко «Калинка» (казка)
Трудове навчання
Тема. Декоративно-ужиткове мистецтво. Виготовлення орнаментів у крузі. Декоративна таріль
Мета. Розширити знання учнів про калину – символ України та символ дівочої вроди, лікарську рослину. Вдосконалювати читацькі навички, уміння добирати заголовки до частин тексту; збагачувати словниковий запас учнів образними висловами. Формувати інтерес до навколишнього середовища; вміння створювати орнамент у певному стилі з композицією, кольором, елементами; удосконалювати вміння працювати ножицями під час вирізання по складному контуру.
Розвивати зв’язне мовлення, комунікативні здібності, творчість, спостережливість; вміння обмінюватися думками, слухати товариша, працювати в групах; сприяти розвитку критичного та продуктивного мислення; розвивати уяву, фантазію, творчу активність.
Сприяти вихованню акуратності, наполегливості в досягненні поставленої мети; виховувати доброзичливе ставлення до навколишніх, до природи, рідного краю.
Обладнання: гілочки з кетягами калини, малюнки та ілюстрації із зображенням калини, портрет Г.Демченко, заголовки до кожної частини казки, українські рушники, коровай, запис пісні «Ой є в лісі калина», презентація із зображенням калини в різні пори року; зразки орнаментів, таблиця із правилами роботи ножицями, ножиці, клей, коробочка для сміття, серветка для рук, хустка, рушник, скриньки, дерев’яні ложки, керамічні вази, прикрашені орнаментальним малюнком.
Хід уроку
Організаційний момент. Вітання гостей
Вчитель
- Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Ми з вами – українці і знаємо, що у нас в Україні гостей шанують і поважають. Тож проведімо урок так, щоб наші гості отримали від нього тільки позитивні емоції.
Учні
Доброго дня! Мовим за звичаєм.
Доброго дня! Всім ми зичимо.
Щастя й здоров’я Вам кожної днини,
Миру і злагоди Вашій родині!
Емоційна хвилинка
- Діти, подивіться один на одного, подаруйте щиру усмішку і скажіть комплімент
- Софійко, у тебе сьогодні гарна зачіска.
- Аріно, яка у тебе чудова посмішка.
- Даниле, тобі личить вишиванка.
- Віталію, ти чудово виглядаєш.
- Лізо, ти сьогодні просто чарівна.
Очікування від уроку (Технологія «Мікрофон»)
Мовленнєва розминка
Ла-ла-ла- вже калина зацвіла.
Ей- ей- ей- радує вона гостей.
Ат-ат-ат- бачили там двох дівчат.
Ни-ни-ни- посміхалися вони.
2. Розучування скоромовки
Килина у лузі ламала калину
Співала пісень про свою Україну.
Килина ламала калину у лузі,
Щоб чаю зробити рідненькій бабусі.
- Що ми дізналися із скоромовки про дівчинку Килину?
- Скільки букв, звуків у слові «Калина»?
Мотивація навчальної діяльності
- Діти, як ви вважаєте, про що ми будемо вести розмову на сьогоднішньому уроці? (Про калину)
- Скажіть, це дерево, кущ чи трав’яниста рослина? (Кущ)
- Калина – дикоросла чи культурна рослина? (Культурна)
- А чи занесена калина до Червоної книги? Чому?
- Чи це означає, що калину можна рубати, ламати, знищувати? Чому?
- Отже, перед вами стоїть завдання: не тільки навчитися бачити красу природи, а й берегти її і не завдавати лиха!
Фронтальна робота. Створення «Кластера»
Калина
Україна символ ліки плоди
Села рушники застуда начинка для пирогів
Подвір’я вишиванки кашель киселі
Гаї скатертини тиск крові компоти
Криниці серветки серце мармелад
краса здоров’я варення
приправи до м’ясних страв
Визначення теми і мети уроку
- Сьогодні у нас мова піде про калину. Багато рослин росте на землі, кожна гарна по-своєму. Та особливо в Україні люблять калину і вербу. «Без верби і калини нема України» - так каже народне прислів’я. Немає такого, мабуть, села, де б не росла калина. Був такий звичай, що коли народжувалася у родині дівчинка, обов’язково садили калину, щоб була у неї щаслива доля. Говорять, що у злих людей калина не росте. Крім цього ми будемо виразно читати текст, збагачувати свій словниковий запас, розвивати мовлення, виховувати любов і бережне ставлення до природи. А також навчимося виготовляти орнаменти у крузі – оформимо декоративну таріль з назвою «Калинонька».
- А чому ця рослина має таку назву, про це дізнаємось із казки, яку написала Галина Демченко.
«Довідкове бюро» Короткі відомості про письменницю
- Галина Олексіївна Демченко (1922-1986) народилася в селі Олександрівка на Кіровоградщині, але дитинство її пройшло в селі Макіївка, що на Чернігівщині. ЇЇ батько був агрономом, а мама – вчителькою. В шість років Галина вже вміла гарно читати і писати, тому відразу пішла навчатися в другий клас. Дівчинка любила малювати, співати, доглядати за квітами. Але найбільше Галинці подобалось складати казки, оповідання, тому вона і стала письменницею.
Метод «Припущення» за заголовком
- Прочитайте назву казки, розгляньте ілюстрацію на с.71 та ще раз прочитайте назву.
- Зробіть припущення про те, що відбуватиметься в цій історії.
- Чому ви так вважаєте?
Слухання аудіозапису казки «Калинка»
- А тепер спробуємо завітати у сиву давнину і дати відповідь на питання: «Де спочатку росло стебельце?»
Словникова робота. Гра «Місток»
- З’єднати значення зі словом:
Курний – в поросі, куряві
Крислатий – розложистий
Звеселилося – зраділо, розвеселилося, повеселішало
Попідвіконню – з яких слів утворилося це слово? (попід вікном)
Обабіч – край шляху
Читання тексту учнями
І частина – способом «Зайчик» (Учень читає текст, перестрибуючи через одне слово. Учні стежать. «Мисливці» називають пропущені слова).
ІІ частина – способом «Вовк та Заєць» (Читають двоє учнів. Перший прочитує речення з певною швидкістю, інший читає те саме речення, «доганяючи» за швидкістю першого.
ІІІ частина – способом «М’ячик» (Учитель викликає учня читати текст. Учень читає і далі передає «М’ячик» кому бажає. «М’ячик» крокує класом, залучаючи до читання всіх учнів.)
ІV частина – способом «Луна» (Один учень чи вчитель веде, а другий, як луна, повторює читання першого.)
Перевірка сприймання. Вибіркове читання
- Чому рослинам Калинка була до вподоби?
- За що люди любили Калинку?
- Чому Калинка вирішила посадити кущ обабіч дороги?
- Як ви розумієте вислів «звеселилося стебельце»?
- Прочитати опис шляху від села до лісу.
- Прочитати, як доглядала дівчинка деревце. Про яку рису характеру Калинки це говорить?
- Що виросло із стебельця?
- Прочитати, що сказав подорожній?
- Кому була ця подяка?
- Прочитати, що сталося із кущем після щирої подяки?
- На що було схоже зернятко ягідки?
- Як віддячив кущ Калинці?
- Знайдіть і прочитайте уривок казки, до якого вміщено малюнок.
- Що у творі казкового? Чому це казка?
Фізхвилинка
- На уроці музики ми вивчали українську народну пісню «Ой є в лісі калина». Заспіваємо цю пісню і трохи відпочинемо.
(Діти виконують пісню і імітують рухи)
Вибіркове читання
- Зараз я дам запитання. Ваше завдання – знайти в тексті відповідь на моє запитання.
1) Як дівчинка ставилася до квітів?
2) Як Калинка доглядала за стебельцем?
3) Що сказав подорожній?
4) Що кущ сказав дівчинці?
«Розпилювання тексту» Складання плану казки (диференційовано)
- Одна група учнів складає словесний план, інша – малюнковий (використовують сюжетні малюнки)
Орієнтовний план
Гра «Ти – мені, я – тобі» (робота в парах)
Діти переказують казку один одному за складеним планом.
Технологія «Добре – погано»
Складання характеристики дівчинки
Добре |
Погано |
Ласкава Добра Працьовита Щира Любила природу |
--- |
Розвиток мовлення і малювання за шаблонами квіток, ягід , зернят калини
- Хто бачив насправді калину? Як вона цвіте?
-Користуючись шаблонами, обведіть квіточки калини для декоративної тарілі.
- У вас на парті пучечки калини. Візьміть в руки. Прислухайтесь, про що вони вам шепочуть? (Розповіді дітей).
- Якого кольору ягоди калини?
- Візьміть папір потрібного кольору і обведіть шаблон ягідки.
- Чим корисна ця рослина? (Розповіді дітей)
- Скуштуйте, і подивіться на зернятко. Чи справді має форму серця?
- За допомогою шаблону намалюйте зернятко-серце.
Мабуть, добре серце дівчинки зернятко-серце перейняло собі.
- Як ви гадаєте, чому автор порівнює зернятко з маленьким серцем? (Щоб показати людяність, доброту, сердечність, наче в живої істоти).
Визначення головної думки «Займіть позицію»
І Учить бути працьовитими, мати добре серце, любити природу
ІІ Учить гратися, бути байдужими до всього оточуючого
- Поясніть, чому ви вибрали таку позицію?
Головна думка: спасибі тим роботящим рукам, що посадили цей кущ і тому доброму серцю, що його викохало.
Учить бути працьовитими, мати добре серце, любити природу.
Гра «Добре серце»
На дошці намальоване велике серце. Діти на маленьких сердечках, які лежать у них на партах пишуть про свою добру справу, яку б вони хотіли зробити для рідної природи, для близьких людей. Потім діти прикріплюють свої сердечка на «Добре серце» і читають свої побажання.
Практична робота по виготовленню декоративної тарілі
- Ми з вами уже створювали орнамент у смужці – геометричний, прикрашали ним рушники. А сьогодні будемо створювати рослинний орнамент у колі для декоративної тарілі.
Орнамент у колі можна використати не тільки для тарілі, але й для оздоблення скриньки, стільця, маленького столика та ін.
Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж учителя «Правила техніки безпеки під час роботи з ножицями»
Технологія виконання роботи
- Виріжте заготовлені деталі: квіточки калини, зернятка-серця та листочки.
- Заготовлені деталі розташуйте на столі так, щоб вийшла задумана композиція. Якщо отримана композиція не подобається, деталі розташуйте інакше – знайдіть більш удалі композиційні рішення.
- Клеєм промастіть тільки наклеювану деталь зображення. Зручніше промащувати від середини до країв. Кожне нове промазування робіть на чистому аркуші. Дрібні форми доцільно промащувати дерев’яною паличкою, намагаючись не промащувати клеєм краї.
- Потім деталь приклейте на її місце і пригладьте ганчіркою (або накрийте чистим аркушем паперу і пригладьте).
Фізхвилинка
Практична робота учнів
Виставка учнівських робіт
Діти обговорюють вдале розташування візерунків на блюді, колірне рішення, якість виконання роботи.
- У вас вийшли чудові вироби декоративно-ужиткового мистецтва. Ви справжні майстри!
Рефлексія навчальної діяльності
1. Вправа «Рюкзак»
Кожна дитина має невеликий аркуш паперу
- Запишіть на аркуші, які знання, уміння, способи дій, що здобули на уроці, ви візьмете із собою для використання на інших уроках, у житті, для використання домашнього завдання?
Папірці з відповідями складають у рюкзак. Вибірково ознайомлюються з відповідями.
2. Вправа «Зворотний зв'язок»
- Продовжити фразу « На цьому уроці я…..»
3. Вправа «Віночок»
По черзі кожен учень кладе руку на плече сусідові й дарує свої позитивні почуття і найкращі побажання. Віночок замикається.
Домашнє завдання
- Прочитати казку «Калинка» ( підручник ст. 70-72). Підготуватися переказати ту частину, яка найбільше вам сподобалась.
- Підготуйте загадки, прислів’я чи приказки про калину, які склав народ.
Підсумок уроку
- Існує добрий давній народний звичай – садити калину біля кожної хати. Вона, кажуть, приносить щастя людям.
- Наших гостей ми хочемо пригостити найдорожчим, що є у нашого народу, що символізує красу, багатство і могутність України – хлібом і почастувати чаєм з калини. Нехай вони несуть вам щастя і достаток!
1