Конспект біоадекватного уроку для 10 класу "Критерії виду"

Про матеріал

Урок розроблений відповідно інноваційної біодекватної технології, яка базується на загальних законах пізнання, природних законах роботи тіла, мозку, формує цілісне природовідповідне мислення, сприяє підвищенню продуктивності навчальної діяльності учнів та зміцненню їх здоров'я. Урок відповідає чинній програмі з біології, освітній програмі закладів середньої освіти ІІІ ступеня, Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

Розробка біоадекватого уроку.

Біологія. 10 клас. «Сучасні критерії виду»

 

І. Сенсорно-моторний етап уроку

Обладнання: маленькі іграшки-тваринки – пластмасові, на кубиках, м’які, скляні, зоопечиво.

Привітання учителя. Позитивне психологічне налаштування на урок.  У: На попередньому уроці ми говорили з вами про фундаментальну біологічну науку… Так це – систематика. Нагадайте основні принципи біологічної класифікації, використовуючи всі органи чуття, розподіліть ці «рідкісні музейні експонати» на групи, дрібніші підгрупи.

Називаємо свою групу – хто ви?  визначаємо особливості, які були обрані для поділу. Спробуймо поділити на інші групи, використавши інші критерії. Описуємо, формулюємо загальні принципи, які можна використати для всіх предметів.

ІІ. Символьний етап уроку. Формування образу навчальної інформації у зоні комфортного мислення. (Тиха приємна музика. Для створення фітофону – аромат трав, фруктів.)

а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місяця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли відпочили, коли звільнились від непотрібних думок? Як ви себе відчуваєте, коли ви вільні?.. Будьте щирі із собою. Пошліть любов своєму місцю спокою.

б) Основна частина (опорний текст для пояснення нового матеріалу, проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).

Знайдіть в своєму місці спокою книгу знань, перегорніть її сторінки, відчуйте їх на дотик, вдихніть аромат, придивіться до кольору сторінок та текстів. Знайдіть слово «вид». Короткий, влучний термін. Найменша частинка всесвітньої картини життя, найдрібніша таксономічна категорія. Вид – результат і основа природнього відбору. Уявіть його в центрі колеса, віссю, навколо якої обертається еволюція, час, простір. Кожен вид особливий та неповторний, уявіть, що від осі відходять спиці колеса, його опора. На кожній з них закарбоване слово, що означає один з критеріїв виду, тобто особливість, за якою види розрізняють.

Уявіть, що на першій спиці колеса написано «морфологічний» — подібність за будовою тіла.

На другій спиці ми бачимо слово «фізіологічний» — подібність або відмінність у процесах життєдіяльності особин.

Третя спиця – слово «біохімічний» — особливості хімічного складу та перебігу біохімічних реакцій.

Четверта спиця несе «географічний» критерій — популяції кожного виду заселяють певну частину біосфери (ареал), яка відрізняється від ареалів близьких видів.

П’ята спиця – слово «екологічний» — кожен вид має свою екологічну нішу, місце і професію в біогеоценозі.

Шоста спиця містить «генетичний» критерій — схожість ДНК всіх представників виду.

Сьома спиця – напис «історичний» відображає походження виду.

Восьма спиця з словом «цитологічний» – клітини особин одного виду подібні.

Остання дев’ята спиця підписана «етологічним» критерієм – особливості поведінки різних видів.

Всі разом критерії пояснюють існування такого поняття як вид, його унікальність. Роздивіться своє колесо, з чого воно виготовлене, знайдіть ще раз на його спицях назви критеріїв: «морфологічний», «фізіологічний», «біохімічний», «географічний», «екологічний», «генетичний», «історичний», «цитологічний», «етологічний». Помилуйтесь красою створеного вами образу, запам’ятайте його.

в) Заключна частина. А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний в своєму режимі повертайтесь до класу…

Відкриваємо очі.

III. Логічний і лінгвістичний етап уроку. Відновлення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення. Обмін думками:

– Приємно було в своєму місці спокою?

– Чи сподобалася вам книга знань? Які кольори, звуки, запахи були присутні при її появі?

– Яке почуття вас наповнювало, коли ви створювали колесо виду?

– Яку інформацію ви запам’ятали?

– Що вам найбільше сподобалось під час внутрішньої подорожі?..

IV. Моторно-кінестетичний етап уроку: малювання моделі образону, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.

Тепер прошу замалювати побачене колесо виду. Нагадаймо скільки в нього спиць. В яких кольорах воно до вас прийшло, якими кольорами були написані назви критеріїв.

Поступово, по 1-2 слова озвучується, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебуванні в зоні комфортного мислення. Вчитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнку, індивідуальний підбір кольорів.

Колективне обговорення образу-схеми, завчасно підготовленого вчителем:

– Погляньте, будь ласка, на мій образ. Порівняйте зі своїм.

– Яку інформацію було важко пригадувати?

– Що хочете змінити в своєму образоні?

 V. Етап закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення мислеобразу теми з основними принципами та ідеями уроку.  

Тепер разом проаналізуємо кілька видів за головними критеріями.

VI. Заключний етап уроку: підбиття підсумків, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.

Щоб закріпити отримані сьогодні знання прошу вас підготувати свій проект характеристики певного біологічного виду за всіма критеріями. Поспілкуйтесь між собою про свій вибір, щоб види не повторювались. Повідомите на наступний раз, а кінцевий термін виконання проекту – через 3 уроки.

VII етап – прощання. З яким настроєм прожили цей урок… З яким самопочуттям… Побажання всього найкращого… Сподіваюсь від вас цікавих проектів.

 

Олена Нечитайло   Кам’янська ЗСШ №2

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горбан Рита Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2770
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку