Конспект біоадекватного уроку для 6 класу "Загальний план будови клітини"

Про матеріал

Урок розроблений відповідно інноваційної біодекватної технології, яка базується на загальних законах пізнання, природних законах роботи тіла, мозку, формує цілісне природовідповідне мислення, сприяє підвищенню продуктивності навчальної діяльності учнів та зміцненню їх здоров'я. Урок відповідає чинній програмі з біології, освітній програмі закладів середньої освіти ІІ ступеня, Державному стандарту базової і повної загальної середньої освіти.

Перегляд файлу

Розробка біоадекватого уроку. Біологія. 6 клас.

«Загальний план будови клітини»

 

І. Сенсорно-моторний етап уроку

Обладнання: медові свічки, гудіння бджіл, зображення стільників (сот) на презентації, пилок, прополіс, красивий глечичок з медом і одноразові палички для розмішування цукру, які  можна занурити в мед і посмакувати.

У: Давайте згадаємо, хто вперше побачив клітину під мікроскопом? Роберт Гук розглядав пусті комірки, як стільники у вулику, бо були вони неживі. Давайте наповнимо наші стільники медом, відчуємо  його запах, тягучу насолоду солодкого смаку, можливо комусь потрапила на язик крапелька пилку, скуштуйте, ще в нас є прополіс, що це? Відчуйте запах, хто знає який він на смак, хто спробує? Так багато можна знайти у стільниках-клітинках у бджіл, але напевно ще більшими багатствами наповнений стільничок-жива клітинка. Які особливі риси живого повинна нести вона в собі?

ІІ. Символьний етап уроку. Формування образу навчальної інформації у зоні комфортного мислення. (Тиха приємна музика. Для створення фітофону – аромат меду, квітів.)

а) Підготовча частина (проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення).

Займіть зручне положення. Розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги... Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими… Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли посміхаєтесь… Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть кольори, які вас оточують… Уявіть рухи і звуки вашого місяця спокою… Уявіть запахи навколо вас… Уявіть себе… Як ви виглядаєте, коли відпочили, коли звільнились від непотрібних думок? Як ви себе відчуваєте, коли ви вільні?.. Будьте щирі із собою. Пошліть любов своєму місцю спокою.

б) Основна частина (опорний текст для пояснення нового матеріалу, проектування віртуальної моделі інформації, що вивчається).

Уявіть в своєму місці спокою прекрасну квітку життя. Згадайте, якою вона приходила до вас, нагадайте її колір, аромат, ніжність дотику. Глибоко вдихніть її аромат. Нагадайте слова записані на її пелюстках, які називають нам головні риси життя. Це – особливі речовини, клітини, живлення, дихання, ріст, розвиток, подразливість, саморегуляція, розмноження. Уявіть маленьку невтомну бджілку, що збирає нектар з квітів та приносить до свого вулика. Придивіться, до його стільників потрапили не лише солодощі нектару нашої квітки, в ньому світяться слова, відображення принесених з квітки життя. Адже наш стільник – це жива клітина, найменша часточка життя. Вона мусить мати всі риси нашої квітки, інакше життя в ній не буде. Уявіть, що в своїй лабораторії ви знаходите мікроскоп, відмикаєте його ключем Арістотеля, нагадайте, який метод відкриє нам будову клітини. Відчуйте, що наш стільник-клітина збільшилась до розмірів вашого столу. Спробуймо знайти місця, де розмістяться властивості живого.

Виявляється клітина дійсно наповнена майже прозорою, густою як мед, речовиною – цитоплазмою. Відчуйте, яке слово густе, трішки тягуче, ци-то-пла-зззма. Замість меду в ній є особливі речовини живої клітини: білки, ліпіди, вуглеводи. З них побудована сама клітина. З ліпідів виліплена оболонка клітини. Серед ліпідів багато відомих нам жирів. Уявіть, що оболонка клітини нагадує шкірочку з масла, яке застигло на поверхні медової краплі. Завдяки своїм властивостям така ліпідна шкірка-оболонка не пропускає нічого чужого до клітини. Для ще надійнішого захисту оболонка вкрита стінкою з вуглеводнів. Вуглеводнів дуже багато в рослинах, в кожній зернинці, в листочку, в гілочці, в корінчику. Уявіть, що клітинна стінка подібна до живоплоту. Придивіться до неї, кожна гілочка це вуглевод. Найголовніші речовини живої клітини – білки. Вони як цеглинки лего, різної форми, кольору, розміру. Саме ними кожна клітинка унікальна. На жаль клітина не може все отримати ззовні, від бджілок-годувальниць, більшість речовин утворює собі сама. Уявіть, що в нашому стільнику проявляються як на карті схеми вулиць, а на них більші і менші будинки, заводи, фабрики, склади, електростанції. Але найбільше притягує наш погляд сонце клітини, її серце, її мозок, її центр – ядро. Воно ясне, велике, кругле, містить в собі найважливіше – пам’ять клітини, інформацію про все-все: чия це клітина –людини, соняшника, дощового черв’яка, маленька вона чи велика, кругла, овальна чи подібна до цеглинки, довге у неї буде життя чи проживе вона кілька днів чи годин. Уявіть це світло спадкової пам’яті, яке підтримує життя клітини. Вчені проводили досліди, в яких видаляли ядро з клітини. Така клітина швидко гинула. При розмноженні материнська клітина ділить спадкову інформацію між своїми клітинами-доньками, перед цим обов’яково створює копію, щоб нічого не загубилось, щоб спадщина була однакова для обох. Живі істоти чимось харчуються, постійно отримують їжу з навколишнього середовища. Найдивніша – рослинна клітина, їжею для неї є вода, повітря та сонячне світло. Взявши їх в достатній кількості з навколишнього світу, вона створює універсальну речовину, яку споживатиме саме, яка стане в пригоді тварині або людині, що з’їсть цю рослину. Ім’я цієї супер-їжі – глюкоза. Відчуйте її смак, так вона солодка. Це найприємніший смак, мабуть тому, що найкорисніший. Клітинні міні-заводи, що виробляють глюкозу у всіх рослин суходолу мають один колір, здогадайтесь який. Так це колір життя, свіжості, спокійної сили – зелень. Називаються ці зелені фабрики – хлоропласти. Вони подібні на зелені краплинки, що плавають в товщі меду. Для всіх явищ життя необхідна енергія. Кожна клітинка має свої електростанції – мітохондрії. Відчуйте, як в самому слові ніби мотор деренчить – мі(о)то-хон-дрррії. Під мікроскопом їх видно у формі прозорих квасолинок. Уявіть, що наша клітина, цілісна, досконала, все на своїх місцях, нічого зайвого, лише те, що потрібне для життя. Помилуйтесь нею, її надійною оболонкою з ліпідів, обплетеною для міцності стінкою з вуглеводів, густою тягучою цитоплазмою, сонцем-ядром, яке сяє від своїх таємних знань, зеленими краплинками хлоропластами, що годують увесь світ, квасолинками мітохондріями, що заряджають клітину енергією. Клітина – основа життя на Землі, головна форма його існування, найдрібніша часточка живого з усіма його рисами. Посміхніться цій досконалій красуні. Подякуйте за те, що вона нам дарує.

в) Заключна частина. А зараз час повертатися… Відчуйте ступні ніг… приплив сил до рук і ніг… Відчуйте спину, плечі… Поверніть голову наліво, направо… Поворушіть пальцями, стисніть їх… Порухайте долонями, плечима… Посміхніться та зробіть глибокий вдих… Повільно кожний в своєму режимі повертайтесь до класу…

Відкриваємо очі.

III. Логічний і лінгвістичний етап уроку. Відновлення навчальної інформації, «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення. Обмін думками:

– Знайшли своє місце спокою?

– Чи сподобалося вам будувати образ живої клітини? Які кольори, звуки, запахи були присутні?

– Яке почуття вас наповнювало, коли ви уявляли досконалість клітини?

– Яку інформацію ви запам’ятали? Що найголовніше містить клітина?

– Що вам найбільше сподобалось під час внутрішньої подорожі?..

IV. Моторно-кінестетичний етап уроку: малювання моделі образону, нанесення навчального матеріалу на намальований образ. Уточнення, корекція.

Учитель пропонує учням замалювати абрис (контур) навчального образону. Поступово, по 1-2 слова озвучується, наповнюється і замальовується цілісний мислеобраз інформації, отриманої під час перебуванні в зоні комфортного мислення. Вчитель «рухає» загальну бесіду питаннями, демонструє захопленість, перевіряє правильність записів і формулювань. Учні першими промовляють те, що пригадують, вчитель лише уточнює. Закріплюється образ через рух руки, візуалізацію малюнку, індивідуальний підбір кольорів.

Колективне обговорення образу-схеми, завчасно підготовленого вчителем:

– Погляньте, будь ласка, на мій образ. Порівняйте зі своїм.

– Яку інформацію було важко пригадувати?

– Що хочете змінити в своєму образоні?

 V. Етап закріплення навчальної інформації. Виконання практичних завдань. Співвіднесення мислеобразу теми з основними принципами та ідеями уроку.  

Давайте створимо місточки між властивостями живого і частиною клітини, яка його забезпечує.

VI. Заключний етап уроку: підбиття підсумків, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.

VII етап – прощання. З яким настроєм прожили цей урок… З яким самопочуттям… Побажання всього найкращого… Наступного разу ми досліджуватимемо клітину під мікроскопом, підготуйтесь розпізнавати її частини.

 

Олена Нечитайло   Кам’янська ЗСШ №2

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку