Урок «Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класи Однодольні та Дводольні»

Про матеріал

Конспект уроку для 6 класу за новою програмою з біології за темою: «Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класи Однодольні та Дводольні»

Перегляд файлу

Тема: «Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класи Однодольні та Дводольні»

Мета:

навчальна: сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин і накреслити перспективу подальшого вивчення  їх, так, щоб викликати цікавість до вивчення нової теми; навчити порівнювати будову рослин різних  класів; з’ясувати поняття однодольні, дводольні, покритонасінні;

розвивальна: розвивати уміння порівнювати рослини між собою та давати їм відповідну характеристику; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість за розвитком покритонасінних рослин; увагу, уяву, пам’ять, емоції, пізнавальний інтерес учнів до предмету.

виховна: виховувати любов до природи рідного краю; сприяти екологічному вихованню.

Завдання: сформувати в учнів уявлення про різноманітність квіткових (покритонасінних) рослин та їх класифікацію.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Методи і методичні прийоми:

словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди);

• наочні (демонстрація таблиць та малюнків);

• практичні (робота з підручником)

Обладнання: малюнки: троянди і ялини, особливості класифікації Покритонасінних; схеми, таблиці, підручник, зошити.

Основні поняття і терміни: Покритонасінні, будова квітки, клас Дводольні, клас Однодольні, родина, класифікація.

 

 

 

Структура уроку:

 

1.Організаційний момент (1хв)

2.Актуалізація теоретичних знань (4хв)

3.Мотивація навчальної-пізнавальної діяльності (5хв)

4.Виклад учителем нового матеріалу (25хв)

5.Узагальнення та закріплення нового матеріалу (5хв)

6.Підсумок уроку (2хв)

7.Виставлення оцінок та їх мотивація (2хв)

8.Домашнє завдання (1хв)

 

 

Хід уроку:

 

1.Організаційний момент.

 

2. Актуалізація теоретичних знань.

 

1.Пригадайте, будь ласка будову Голонасінних? (мають корінь, стебло, листки (у хвойних видозмінені лусочки – хвоя), шишки (у хвойних) жіночі і чоловічі)

2.На які основні класи поділяються Голонасінні? (Саговникові, Гнетові, Гінкгові, Хвойні)

Продовжити речення:

3.Голонасінні мають краще розвинуті…(корінь і стебло)

4.Голонасінні, на відміну від вищих спорових, …(розмножуються насінням)

5.Насінина надійніше забезпечує розмноження рослин …(на суходолі), ніж …(спора)

6.Процесу запліднення передує…(процес запилення)

7.Процес запліднення здійснюється…(без участі води)

8.Усі ці ускладнення у будові та розмноженні дали змогу Голонасінним…(широко розселилися на земній кулі)

 

3. Мотивація навчальної-пізнавальної діяльності.

 

Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини. (Учні за бажанням називають рослини)

Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні, або Квіткові. (демонстрація малюнків ялини і троянди)

  • Як ви гадаєте, про що говорить така назва? (мають квітку; насінні зачатки в них розміщені не відкрито, як у голонасінних, а захищені стінками зав’язі)

Найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.

Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Хлібні, круп’яні, овочеві та плодові культури, величезна кількість деревних, волокнистих, дубильних, олійних, кормових, медоносних, декоративних та інших рослин – все це покритонасінні. Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.

   Серед квіткових рослин є організми, найбільші за розмірами не тільки серед рослинного, а й усього органічного світу. Вони можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). Водночас серед квіткових є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) – рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см.

      Отже, сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися з відділом рослин, які називаються Покритонасінні.

 

4.Виклад учителем нового матеріалу.

 

1.Загальна характеристика покритонасінних рослин.

 

Поширення.

Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються.

Покритонасінні – це наймолодша група: вона почала свою переможну ходу по нашій планеті в першій половині крейдяного періоду, коли інші основні групи рослинного світу вже повністю сформувались, а деякі з них на той час почали вимирати або й зовсім вимерли.

Слід зазначити, що квіткові рослини і за кількістю видів, родів та родин перевершують всі групи рослинного світу, разом узяті. Тепер налічується щонайменше 250 000 видів квіткових рослин. Вони складають майже 13 000 родів і 533 родини.

Один з найважливіших напрямків розвитку рослинного царства — пристосування до умов навколишнього середовища. Квіткові рослини є яскравим прикладом цієї лінії і домінують на земній поверхні в дану епоху. Від полюсів до екватора немає такої ділянки, де можливе рослинне життя, але не знайдено покритонасінних. Вони удосталь зустрічаються в долинах річок і чистих озерах, в меншої кількості – в солоних озерах і морях.

Покритонасінні – це водні і земні трави, повзучі, прямостоячі, кущі і дерева; це набагато більша різноманітність, ніж серед решти груп насінних рослин, загалом відомих як Голонасінні.

Особливості будови.

Ми вже казали на початку уроку, що найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.

  • Будь ласка, пригадайте будову квітки, з чого вона складається? (демонстрація малюнку «Будова квітки»)

(тоненьке стебло, на якому тримається квітка – це квітконіжка, воно переходить у розширене квітколоже; на квітколожі розташовані всі частини квітки: чашолистики, пелюстки, маточка і тичинки: це головні частини квітки, їх захищає оцвітина)

  • Що таке маточка і тичинка, з чого вони складаються?

(Маточка складається із приймочки, стовпчика і завязі; усередині завязі містяться насінні зачатки, з яких після запліднення розвивається насіння. Кожна тичинка має тичинкову нитку, яка закінчується пиляком, у ньому дозріває пилок.)

Вегетативні органи квіткових рослин досягають найбільшої складності га різноманітності своєї будови.

  • Пригадайте вегетативні органи рослин. (корінь і пагін)

Корінь є підземною частиною рослин.

  • Які функції кореня ви знаєте? (закріплення рослини у ґрунті, всмоктування розчинів мінеральних солей та їхнє проведення до надземної частини)

Сукупність коренів формує кореневу систему, її потужність залежить від виду рослин та умов зростання.

Так, коренева система може бути стрижнева або мичкувата, а в особливих випадках додаткові корені перетворюються у повітряні, дихальні, опорні тощо.

Коренева система, крім звичайних функцій (прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами), може виконувати ще й функцію запасання поживних речовин. Зміна функції спричиняє зміну будови органа (наприклад, потовщення коренів у моркви, буряка та ін.).

Надземна частина рослин представлена системою пагонів.

- З чого складається пагін? (із центральної частини – стебла та розміщених на ньому листків і бруньок)

- Що таке брунька? (це зачаток нового пагона)

Стебло як осьова частина пагона забезпечує зв'язок між усіма частинами рослини. Завдяки галуженню воно збільшує поверхню надземної частини.

- Які  видозміни пагона вам відомі? (вусики (у винограду); квітка)

- Пригадаємо, які функції здійснює листок в рослинному організмі? (здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води)

- Чим представлені генеративні органи  покритонасінних рослин? (квітка, плід і насінина)

- Що таке квітка? (е вкорочений та видозмінений пагін, у якій формуються статеві клітини, тому вона забезпечує процеси запилення та запліднення у період цвітіння рослини)

Ми з вами з’ясували, що квіткові рослини мають вегетативні та генеративні органи. То скажіть, будь ласка, які види розмноження їм притаманні? (вегетативне та статеве, яке забезпечують генеративні органи)

- Яке запліднення притаманне покритонасінним? (подвійне)

- Чим характерне подвійне запліднення? (пилкова трубка проникає до зародкова мішка, вона лопається: один зі сперміїв проникає в яйцеклітину (зигота зародок насінини), а другий у центральну клітину (ендосперм, в якому міститься запас поживних речовин), в результаті чого виникає два запліднення)

Зародок і ендосперм, розвиваючись, витісняють інші клітини зародкового мішка, які були в ньому до запліднення, і займають здебільшого весь насінний зачаток. Останній перетворюється в насінину, його покриви – в шкірку насінини, зав’язь – у плід, а її стінки – в оплодень. Звідси і виникла назва відділу Покритонасінні, оскільки в них насінина міститься всередині плоду.

 

2.Класифікація покритонасінних.

 

Квіткові рослини поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні. (демонстрація схеми «Особливості класифікації Покритонасінних)

 

До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх характерні ознаки:

• зародок має дві сім'ядолі;

• листки мають пірчасте або пальчасте жилкування;

• судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла або мають вигляд кільця між корою і серцевиною;

• у більшості дводольних стебла дерев'янисті;

• коренева система стрижнева;

• більша частина дводольних – комахозапильні рослини.

 

До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Характерні ознаки рослин цього класу:

• у зародка тільки одна сім'ядоля;

• листки мають дугове або паралельне жилкування;

• пучки судин розкидані по всьому стеблу;

• коренева система мичкувата;

• квітки переважно без справжньої оцвітини (осоки, злаки);

• більшість однодольних — вітрозапильні рослини;

• плід має ендосперм, який містить поживні речовини.

 

До класу Дводольні належать родини: Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо.

До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін.

 

5.Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу.

 

Заповнення таблиці «Особливості будови та розвитку Покритонасінних»

 

Нові риси організації

Біологічне значення

1.Виникнення нових органів:

а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід

Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів.

Захист насіння, поширення

2. Подвійне запліднення

Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму

3.Удосконалення тканин:

а) провідних; б) покривних; в) механічних

Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора

4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне

Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов

5.Велика різноманітність вегетативних органів

Використання людиною, різні способи розмноження

6.Вегетативне і статеве розмноження

Збільшення кількості покритонасінних

 

6.Підсумок уроку.

 

1.Що ви цікавого дізналися на уроці?

Діти по черзі відповідають на запитання.

 

Таким чином, ми з вами сьогодні дали основну характеристику відділу Покритонасінні, а також з’ясували, що Покритонасінні – це панівна група сучасних рослин. Відділ Покритонасінні поділяється на два класи: Дводольні та Однодольні. Також ми дізналися, що рослини цього відділу мають найдосконалішу будову вегетативних та генеративних органів.

 

7.Виставлення оцінок та їх мотивація.

 

8.Домашнє завдання.

 

1.Опрацювати §38.

2.Відповісти на запитання в кінці параграфу.

3.Повторити §18 (типи суцвіть).

4.Повторити §20 (типи плодів).

docx
Додано
30 липня 2018
Переглядів
7870
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку