Конспект уроку для 6 класу за новою програмою з біології за темою: «Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класи Однодольні та Дводольні»
Тема: «Загальна характеристика відділу Покритонасінні. Класи Однодольні та Дводольні»
Мета:
• навчальна: сформувати поняття про різноманітність квіткових рослин і накреслити перспективу подальшого вивчення їх, так, щоб викликати цікавість до вивчення нової теми; навчити порівнювати будову рослин різних класів; з’ясувати поняття однодольні, дводольні, покритонасінні;
• розвивальна: розвивати уміння порівнювати рослини між собою та давати їм відповідну характеристику; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість за розвитком покритонасінних рослин; увагу, уяву, пам’ять, емоції, пізнавальний інтерес учнів до предмету.
• виховна: виховувати любов до природи рідного краю; сприяти екологічному вихованню.
Завдання: сформувати в учнів уявлення про різноманітність квіткових (покритонасінних) рослин та їх класифікацію.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і методичні прийоми:
• словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементами бесіди);
• наочні (демонстрація таблиць та малюнків);
• практичні (робота з підручником)
Обладнання: малюнки: троянди і ялини, особливості класифікації Покритонасінних; схеми, таблиці, підручник, зошити.
Основні поняття і терміни: Покритонасінні, будова квітки, клас Дводольні, клас Однодольні, родина, класифікація.
Структура уроку:
1.Організаційний момент (1хв)
2.Актуалізація теоретичних знань (4хв)
3.Мотивація навчальної-пізнавальної діяльності (5хв)
4.Виклад учителем нового матеріалу (25хв)
5.Узагальнення та закріплення нового матеріалу (5хв)
6.Підсумок уроку (2хв)
7.Виставлення оцінок та їх мотивація (2хв)
8.Домашнє завдання (1хв)
Хід уроку:
1.Організаційний момент.
2. Актуалізація теоретичних знань.
1.Пригадайте, будь ласка будову Голонасінних? (мають корінь, стебло, листки (у хвойних видозмінені лусочки – хвоя), шишки (у хвойних) жіночі і чоловічі)
2.На які основні класи поділяються Голонасінні? (Саговникові, Гнетові, Гінкгові, Хвойні)
Продовжити речення:
3.Голонасінні мають краще розвинуті…(корінь і стебло)
4.Голонасінні, на відміну від вищих спорових, …(розмножуються насінням)
5.Насінина надійніше забезпечує розмноження рослин …(на суходолі), ніж …(спора)
6.Процесу запліднення передує…(процес запилення)
7.Процес запліднення здійснюється…(без участі води)
8.Усі ці ускладнення у будові та розмноженні дали змогу Голонасінним…(широко розселилися на земній кулі)
3. Мотивація навчальної-пізнавальної діяльності.
Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини. (Учні за бажанням називають рослини)
Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні, або Квіткові. (демонстрація малюнків ялини і троянди)
Найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.
Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Хлібні, круп’яні, овочеві та плодові культури, величезна кількість деревних, волокнистих, дубильних, олійних, кормових, медоносних, декоративних та інших рослин – все це покритонасінні. Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.
Серед квіткових рослин є організми, найбільші за розмірами не тільки серед рослинного, а й усього органічного світу. Вони можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). Водночас серед квіткових є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) – рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см.
Отже, сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися з відділом рослин, які називаються Покритонасінні.
4.Виклад учителем нового матеріалу.
1.Загальна характеристика покритонасінних рослин.
Поширення.
Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються.
Покритонасінні – це наймолодша група: вона почала свою переможну ходу по нашій планеті в першій половині крейдяного періоду, коли інші основні групи рослинного світу вже повністю сформувались, а деякі з них на той час почали вимирати або й зовсім вимерли.
Слід зазначити, що квіткові рослини і за кількістю видів, родів та родин перевершують всі групи рослинного світу, разом узяті. Тепер налічується щонайменше 250 000 видів квіткових рослин. Вони складають майже 13 000 родів і 533 родини.
Один з найважливіших напрямків розвитку рослинного царства — пристосування до умов навколишнього середовища. Квіткові рослини є яскравим прикладом цієї лінії і домінують на земній поверхні в дану епоху. Від полюсів до екватора немає такої ділянки, де можливе рослинне життя, але не знайдено покритонасінних. Вони удосталь зустрічаються в долинах річок і чистих озерах, в меншої кількості – в солоних озерах і морях.
Покритонасінні – це водні і земні трави, повзучі, прямостоячі, кущі і дерева; це набагато більша різноманітність, ніж серед решти груп насінних рослин, загалом відомих як Голонасінні.
Особливості будови.
Ми вже казали на початку уроку, що найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння.
(тоненьке стебло, на якому тримається квітка – це квітконіжка, воно переходить у розширене квітколоже; на квітколожі розташовані всі частини квітки: чашолистики, пелюстки, маточка і тичинки: це головні частини квітки, їх захищає оцвітина)
(Маточка складається із приймочки, стовпчика і завязі; усередині завязі містяться насінні зачатки, з яких після запліднення розвивається насіння. Кожна тичинка має тичинкову нитку, яка закінчується пиляком, у ньому дозріває пилок.)
Вегетативні органи квіткових рослин досягають найбільшої складності га різноманітності своєї будови.
Корінь є підземною частиною рослин.
Сукупність коренів формує кореневу систему, її потужність залежить від виду рослин та умов зростання.
Так, коренева система може бути стрижнева або мичкувата, а в особливих випадках додаткові корені перетворюються у повітряні, дихальні, опорні тощо.
Коренева система, крім звичайних функцій (прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами), може виконувати ще й функцію запасання поживних речовин. Зміна функції спричиняє зміну будови органа (наприклад, потовщення коренів у моркви, буряка та ін.).
Надземна частина рослин представлена системою пагонів.
- З чого складається пагін? (із центральної частини – стебла та розміщених на ньому листків і бруньок)
- Що таке брунька? (це зачаток нового пагона)
Стебло як осьова частина пагона забезпечує зв'язок між усіма частинами рослини. Завдяки галуженню воно збільшує поверхню надземної частини.
- Які видозміни пагона вам відомі? (вусики (у винограду); квітка)
- Пригадаємо, які функції здійснює листок в рослинному організмі? (здійснює фотосинтез, дихання та випаровування води)
- Чим представлені генеративні органи покритонасінних рослин? (квітка, плід і насінина)
- Що таке квітка? (е вкорочений та видозмінений пагін, у якій формуються статеві клітини, тому вона забезпечує процеси запилення та запліднення у період цвітіння рослини)
Ми з вами з’ясували, що квіткові рослини мають вегетативні та генеративні органи. То скажіть, будь ласка, які види розмноження їм притаманні? (вегетативне та статеве, яке забезпечують генеративні органи)
- Яке запліднення притаманне покритонасінним? (подвійне)
- Чим характерне подвійне запліднення? (пилкова трубка проникає до зародкова мішка, вона лопається: один зі сперміїв проникає в яйцеклітину (зигота → зародок насінини), а другий у центральну клітину (ендосперм, в якому міститься запас поживних речовин), в результаті чого виникає два запліднення)
Зародок і ендосперм, розвиваючись, витісняють інші клітини зародкового мішка, які були в ньому до запліднення, і займають здебільшого весь насінний зачаток. Останній перетворюється в насінину, його покриви – в шкірку насінини, зав’язь – у плід, а її стінки – в оплодень. Звідси і виникла назва відділу Покритонасінні, оскільки в них насінина міститься всередині плоду.
2.Класифікація покритонасінних.
Квіткові рослини поділяють на два класи: Дводольні й Однодольні. (демонстрація схеми «Особливості класифікації Покритонасінних)
До дводольних належать близько 200 тис. видів рослин, їх характерні ознаки:
• зародок має дві сім'ядолі;
• листки мають пірчасте або пальчасте жилкування;
• судини розміщені одним великим масивом у центрі стебла або мають вигляд кільця між корою і серцевиною;
• у більшості дводольних стебла дерев'янисті;
• коренева система стрижнева;
• більша частина дводольних – комахозапильні рослини.
До однодольних належать близько 50 тис. видів рослин. Характерні ознаки рослин цього класу:
• у зародка тільки одна сім'ядоля;
• листки мають дугове або паралельне жилкування;
• пучки судин розкидані по всьому стеблу;
• коренева система мичкувата;
• квітки переважно без справжньої оцвітини (осоки, злаки);
• більшість однодольних — вітрозапильні рослини;
• плід має ендосперм, який містить поживні речовини.
До класу Дводольні належать родини: Капустяні, Розові, Бобові, Пасльонові, Айстрові тощо.
До класу Однодольні належать родини Злакові, Лілійні та ін.
5.Узагальнення і закріплення вивченого матеріалу.
Заповнення таблиці «Особливості будови та розвитку Покритонасінних»
Нові риси організації |
Біологічне значення |
1.Виникнення нових органів: а) квітка: • оцвітина (чашечка, віночок); • головні частини (маточка, тичинка); б) плід |
Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів. Захист насіння, поширення |
2. Подвійне запліднення |
Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму |
3.Удосконалення тканин: а) провідних; б) покривних; в) механічних |
Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора |
4.Скорочення часу від запилення до запліднення, короткочасне |
Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов |
5.Велика різноманітність вегетативних органів |
Використання людиною, різні способи розмноження |
6.Вегетативне і статеве розмноження |
Збільшення кількості покритонасінних |
6.Підсумок уроку.
1.Що ви цікавого дізналися на уроці?
Діти по черзі відповідають на запитання.
Таким чином, ми з вами сьогодні дали основну характеристику відділу Покритонасінні, а також з’ясували, що Покритонасінні – це панівна група сучасних рослин. Відділ Покритонасінні поділяється на два класи: Дводольні та Однодольні. Також ми дізналися, що рослини цього відділу мають найдосконалішу будову вегетативних та генеративних органів.
7.Виставлення оцінок та їх мотивація.
8.Домашнє завдання.
1.Опрацювати §38.
2.Відповісти на запитання в кінці параграфу.
3.Повторити §18 (типи суцвіть).
4.Повторити §20 (типи плодів).