Конспект "Буква - образ" 5 кл.

Про матеріал

Буква – це графічне відображення звуку, або образ певного звуку. Після того як ми навчилися читати і писати, утаємниченість букв пропала. Складається враження, що вони існували вічно, і ми їх вічно знаємо. Чи справді це так?

Перегляд файлу

Тема. Буква – образ.

Мета: створити асоціативну композицію у графічній техніці; розвивати асоціативно – образне мислення; виховувати естетичні смаки та ціннісне ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку – комбінований.

Матеріали і приладдя:

  • для вчителя – українська абетка, піктограма, ієрогліфи, елементи                      старогрецького та старослов’янського алфавіту, зразки робіт;
  • для учнів – альбом,графічні матеріали.

Хід уроку.

1.Організіційна частина.

     Юні друзі! Древні говорили: «Усе минає, а слово залишається». У чому сила і велич слова? З чого складається слово? Чому слова пишемо саме так? Про це і не тільки, ми поговоримо сьогодні.

2. Уведення у тему уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Адже тема нашого уроку – «Буква – образ».

     Перед нами стоїть завдання - подорожуючи крізь час і простір, довідатись як виникла писемність та на основі почутого створити асоціативну композицію у вільно обраній графічній техніці з однієї букви.

3. Актуалізація опорних знань.

     Як шофер перед далекою дорогою перевіряє чи баки наповнені пальним, так і ми перед мандрівкою у часі закріпимо багаж, раніше отриманих знань.

  • Що таке асоціація? Асоціа́ція  поняття, зв’язок, образ, що виникає при згадуванні іншого поняття, явища, події тощо.
  • Що таке графіка?  Графіка   це вид образотворчого мистецтва,  виражальними засобами якого є лінія, штрих, крапка, пляма.
  • Вкажіть, які графічні матеріали ви знаєте? Олівці, фломастери, маркери, чорнильні та гелеві ручки, вугілля.
  • Назвіть приклади графічних зображень, які є у вас зараз на парті чи в портфелі? Рисунки в альбомі, записи в зошиті, підручники, щоденник.

     Абсолютно вірно!.. Записи в зошитах,тексти в підручниках складаються з речень, речення зі словосполучень, словосполучення зі слів, слова з букв.

  • Чи можете ви пригадати, що таке буква? Буква – це знак, яким на письмі позначають звуки мови.

Отже, буква – це графічне відображення звуку, або образ певного звуку.

4. Подання нового матеріалу.

     Після того як ми навчилися читати і писати, утаємниченість цих образів(букв) пропала. Складається враження, що вони існували вічно, і ми їх вічно знаємо. Чи справді це так?

     На уроках історії ви вивчали,що існує кілька джерел інформації, які допомагають нам пізнавати минуле.

  • Що це за джерела? Речові, усні, писемні.

     Усні ми залишаємо літераторам, речові – археологам. А ось писемні…

Спробуємо з’ясувати, яким чином розвивався цей вид передачі інформації. 

     На зорі свого існування, 20-30 тис. років тому, людина не використовувала такі звичні для нас письмена для передачі повідомлень. Все, що хотів первісний «писар» залишити нащадкам, він малював глиною та вуглем на стіні своєї печери. Вчені називають такі зображення «піктограмами».

Піктограма – рисункове письмо, у якому зображуються не звуки, а конкретні об’єкти.  

(Вчитель показує зображення наскельного малюнка, просить учнів його розтлумачити).

     Всі наші пояснення мають велику долю похибки, тому що наскельні малюнки (піктограми) не мають чітких правил виконання графічного зображення.

     Промайнули тисячоліття… І ми з вами у Стародавньому Єгипті (  кінець

IV  тис. до  н. е.), де графічним носієм інформації стає ієрогліф (ідеограма).

Ієрогліф (ідеограма) – образне письмо, що відображає окремі слова, цілі поняття і події. Зображення поєднували  рисункові знаки та літерні звукові позначення.

(Вчитель показує зразок ієрогліфічного письма).

     Пройшло ще близько 2,5 тис. років і семітські племена перейняли у єгиптян окремі писемні знаки, але позначили ними не цілі слова чи поняття, а перші звуки назв  предметів. Так виник перший алфавіт.

     Далі абетка потрапляє до греків. Вони її удосконалюють та адаптують до власної мови.

(Вчитель показує таблицю по перетворенню окремих семітських знаків в грецькі букви).

     Творцями ж слов’янської абетки, попередниці української, були брати, священнослужителі, Кирило та Мефодій. Їх заслуга полягала в тому, що на основі грецького алфавіту Кирило і Мефодій вперше склали алфавіт з чітко графічною основою, враховуючи специфіку слов’янської мови. Ц писемність і досі називають «кирилицею». 

(Вчитель показує зразок старослов’янського письма).  

     Проходили століття. Написання самих букв змінювалось, уніфікувалось, спрощувалось і дійшло до таких звичних для нас літер української абетки. Хоча писемність, наче живий організм, може змінюватися і зараз. З’являються нові шрифти, відроджуються забуті.

5. Пояснення послідовності практичної діяльності учнів. 

     І ми спробуємо долучитися до цього процесу, внести свою думку і творчу фантазію у створення оригінальної букви, букви – образу. Тобто, ми частково повертаємось до піктограм та ієрогліфів, створюючи відображення  не звичного для нас звуку, а певної асоціації на навколишній світ і себе самого. Адже для опрацювання ми візьмемо першу літеру власного імені.

     Вам необхідно, зберігаючи загальну форму, контур, силует букви, надати їй нового, креативного звучання.

(Вчитель показує та коментує зразки).

     Можливо, це буде подібність силуету літери до якихось існуючих предметів, а чи набір ваших захоплень,що сформують конфігурацію букви. Спробуйте показати через цю літеру своє «я». Прошу врахувати, що просте, механічне збільшення кольорових плям на букві не завжди створюють певний образ.

     Положення аркуша залежить від вибраної літери та композиційної доцільності. Для букв: Ж, М, Ш, Щ, Ю – горизонтальне, для інших – вертикальне. Оскільки композиція складається з однієї букви, то використовуємо загально прийняті правила компонування:

  • силует букви розміщуємо по центру аркуша;
  • проміжок до краю формату знизу – більший, зверху – менший, ліворуч і праворуч – однакові;
  • розмір букв – 2/3 розміру аркуша ( ~ 16 - 19 см);
  • оформлення фону неактивне, носить допоміжний, другорядний характер.

Вибір графічної техніки – довільний.

6.Самостійна робота учнів.

Вчитель консультує, радить, при потребі допомагає.

7.Підсумок уроку.

Зробивши екскурс від неоліту, з його піктограмами, єгипетських ієрогліфів, перших абеток семітів, грецького алфавіту, абетки Кирила і Мефодія  до сучасного українського  алфавіту, ви створили новий, власний образ таких знайомих літер у довільній графічній техніці.

(Учні, за бажанням, коментують, створений ними асоціативний образ букви.)

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
2004
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку